تجارت فرهنگی در آرژانتین: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
خط ۲۰۶: | خط ۲۰۶: | ||
[[رده:صادرات محصولات و خدمات فرهنگی]] | [[رده:صادرات محصولات و خدمات فرهنگی]] | ||
[[رده:اقتصاد و بازار موسیقی]] | [[رده:اقتصاد و بازار موسیقی]] | ||
[[رده:اقتصاد و بازار فیلم، سینما، پویانمایی، مستند و شبکه های نمایش خانگی]] |
نسخهٔ ۴ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۰:۱۲
بخش فرهنگ علاوه بر اینکه ایفاگر وظیفه ی اصلی خود در جامعه ی آرژانتینی میباشد، یک صنعت مهم و پرسود نیز محسوب میشود. ارزش کلّ صنایع و تولیدات فرهنگی آرژانتین در سال 2010 برابر 3/5 درصد تولید ناخالص داخلی کشور بوده است که رشد قابل ملاحظه ای را نشان میدهد. این آمار در دو سال قبل از آن به ترتیب 02/ 3 و 27/ 3 درصد گزارش شده است. بررسی رشد سهم فرهنگ در تولید ناخالص داخلی این کشور، نشاندهندهی رشد فزاینده در این بخش به صورت مرتّب از سال 2000 بوده است.
جدول شماره 1. مشارکت بخش فرهنگ در تولید ناخالص داخلی کشور[۱]
میزان مشارکت بخش فرهنگی در نولید ناخالص داخلی کشور بین سالهای 2005ـ2000 | |||
سال | تولید ناخالص داخلی کشور (میلیون پزو) | مشارکت صنایع و فعالیتهای فرهنگی در تولید ناخالص داخلی (میلیون پزو) | درصد مشارکت |
2000 | $ 276173 | 6409.7 | 2.32% |
2001 | $263997 | 6347.7 | 2.4% |
2002 | $ 235236 | 5809.5 | 2.47% |
2003 | $ 256023 | 6727.4 | 2.63% |
2004 | $279141 | 7959.1 | 2.85% |
2005 | $ 304764 | 9146.2 | 3% |
از سوی دیگر، میزان صادرات محصولات فرهنگی در سال 2010 برابر 675/115 میلیون دلار بوده است در حالی که واردات در همین سال برابر 844/147 میلیون دلار بوده است. بنابراین در این بخش تراز بازرگانی کشور 32/169 میلیون دلار منفی بوده است که نشاندهندهی غلبه ی واردات محصولات فرهنگی بر صادرات است[۲].
جدول شماره 2. صادرات محصولات فرهنگی آرژانتین[۳]
جدول میزان صادرات آرژانتین (فوب[i] – دلار) | ||||
سال | سمعی بصری | نشر | آهنگ | جمع کل |
2007 | 12765502 | 82222190 | 32904631 | 127892322 |
2008 | 13743866 | 94337325 | 30993996 | 139075189 |
2009 | 16014698 | 7330767 | 20637286 | 109982550 |
2010 | 15033937 | 81701377 | 18939686 | 115675020 |
منبع: دبیرخانهی فرهنگی آرژانتین |
جدول شماره 3. واردات محصولات فرهنگی[۴]
جدول میزان واردات آرژانتین (سیف[ii] ـ دلار) | ||||
سال | سمعی بصری | نشر | آهنگ | جمع کل |
2007 | 2610131 | 133188230 | 2832573 | 138630934 |
2008 | 3945028 | 168271999 | 2338451 | 174555734 |
2009 | 3749930 | 135828355 | 1504699 | 141182984 |
2010 | 8504768 | 138853834 | 1487375 | 147844996 |
منبع: دبیرخانهی فرهنگی آرژانتین |
در سال 2010 در بین فعّالیتهای فرهنگی، مزیت نسبی با موسیقی بوده است. در این بخش آرژانتین بیش از 20 میلیون دلار صادرات داشته و تنها بیش از یک میلیون دلار واردات انجام داده است. در حالی که به عنوان مثال در بخش انتشار کتاب صادرات این بخش قریب 38/3 میلیون دلار گزارش شده و واردات حدود 3 برابر بیشتر یعنی 96 میلیون دلار بوده است. در همین سال آرژانتین حدود6/5 میلیون دلار فیلم های سینمایی و 9/4 میلیون دلار محصولات ویدئویی صادر نموده است. جدول شماره 4، اختصاص به صادرات و واردات بخش ها و زیربخش های فرهنگی در سال 2010 دارد.
جدول شماره 4. صادرات و واردات محصولات فرهنگی بر اساس بخش و زیربخش در سال 2010
صادرات و واردات محصولا فرهنگی بر اساس بخش و زیربخش در سال 2010 | |||
بخش | زیربخش | صادرات (فوب) | واردات (فوب) |
نشر | روزنامه ها و مجلات | 5841280 | 9389588 |
کتب | 38314609 | 96009833 | |
سایر مصنوعات چاپی | 28905490 | 29829205 | |
متون منتشره در قالب CD ، DVD | 269287 | 699722 | |
تولیدات صوتی ضبط شده | موسیقی های با کلام | 20452299 | 1221425 |
موسیقی های بدون کلام | 184968 | 283244 | |
|
فیلم | 6568898 | 514095 |
محصولات ویدیویی | 9441650 | 1468247 | |
منبع: مؤسّسه ی ملّی آمار و اطلاعات (INDEC) |
آخرین جدول (جدول شماره 5) نیز در این بخش به بررسی تجارت خارجی فرهنگی آرژانتین در قسمت نشر اختصاص دارد.
جدول شماره 5. تجارت خارجی فرهنگی آرژانتین در بخش نشر[۵]
سال | صادرات (فوب ـ دلار) | واردات (سیف) | تراز بازرگانی |
2007 | 82222190 | 133188230 | 50966039ـ |
2008 | 94337325 | 168271999 | 73934674ـ |
2009 | 73330767 | 135928395 | 62597628ـ |
2010 | 81701337 | 137852834 | 56151457ـ |
منبع: مؤسّسه ی ملّی آمار و اطلاعات آرژانتین |
نیز نگاه کنید به
تجارت فرهنگی ژاپن؛ تجارت فرهنگی تونس؛ تجارت فرهنگی روسیه؛ تجارت فرهنگی سنگال؛ تجارت فرهنگی کانادا؛ تجارت فرهنگی کوبا؛ تجارت فرهنگی لبنان؛ تجارت فرهنگی سنگال؛ تجارت فرهنگی فرانسه؛ تجارت فرهنگی کشور مالی؛ تجارت فرهنگی اسپانیا؛ تجارت فرهنگی اردن؛ تجارت فرهنگی سیرالئون؛ تجارت فرهنگی در بنگلادش
پاورقی
[i] فوب (FOB) به معنی قیمت تا لحظه ی تحویل روی کشتی است. بنا بر قوانین بینالمللی در شرایط فوب فروشنده وظیفه دارد تمامی هزینههای کالا را تا محلّ حمل اصلی (با کشتی یا هواپیما یا راه آهن) متقبّل شود و تمامی هزینههای بعد از این مرحله اعم از کرایه ی حمل، بیمه، تعرفههای وارداتی و... را خریدار متقبّل میشود.
[ii] سیف (CIF) به معنای بهای تمام شده ی کالا در مرکز کشور مقصد است که تشکیل می شود از بهای کالا در شهر مبدأ به اضافه ی هزینه ی بسته بندی و کرایه ی حمل تا بندر کشور مقصد و هزینه ی بیمه تا مقصد.
کتابشناسی
- ↑ سایت رسمی دبیرخانه ی فرهنگ کشور، قابل بازیابی از https://www.sinca.cultura.gov.ar/
- ↑ برگرفته از https://www.sinca.cultura.gov.ar
- ↑ دبیرخانهی فرهنگی آرژانتین، قابل بازیابی از https://www.sinca.cultura.gov.ar/
- ↑ دبیرخانهی فرهنگی آرژانتین، قابل بازیابی از https://www.sinca.cultura.gov.ar/
- ↑ خیرمند، احمدرضا (1391). جامعه و فرهنگ آرژانتین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص204-207.