تجارت فرهنگی سنگال

از دانشنامه ملل

اقتصاد کشور سنگال بیشتر مبتنی بر کشاورزی، معادن، صیادی و بخش قابل توجهی از آن بر توریسم و تجارت فرهنگی استوار است. این بخش در حدود 20 درصد تجارت و اقتصاد این کشور را در بر می گیرد. تجارت کالاهای فرهنگی سنگال به دو صورت انجام می پذیرد.

1- صادرات کالاها و خدمات فرهنگی که شامل صنایع دستی، خدمات فرهنگی مانند سینما، موسیقی، کتاب، تئأتر و.. می گردد.این تجارت بعضاً در قالب قراردادهای رسمی با دیگر کشورها از جمله اروپایی، آفریقایی و آسیایی تجلی می یابد. همچنین بعضا در قالب نمایشگاه های دائمی و موقت در این کشورها به فروش می رسد.

2- صادرات از طریق توریست که با ورود توریست های عمدتا اروپایی، آسیایی و آمریکایی که از شهرهای عمده سنگال مثل داکار و سنت لوئی دیدن می کنند، انجام می پذیرد. این جهانگردان با حضور در بازارها، کارگاه ها، نمایشگاه های محلی حجم قابل توجهی از این اقلام فرهنگی را خریداری کرده و با خود از کشور خارج می کنند. در شهرهای داکار، سنت لوئی، جزیره گوره، سالی پرتغال و.... بیشترین بازارها، نمایشگاه ها و کارگاه های تولیدی این نوع کالا و خدمات وجود دارد و بیشترین فروش در این مراکز انجام می پذیرد. امروز حدود سی درصد مشاغل موجود در سنگال به صورت مستقیم و غیر مستقیم به تولید، فروش و تجارت این اقلام اختصاص دارد.

صنایع و کالاهای فرهنگی سنگال

کالاهای فرهنگی سنگال به دو حوزه سنتی و مدرن تقسیم می گردد. در حوزه سنتی انواع اقلام تولیدی که به صورت سنتی از پدر به پسر آموزش داده شده، تولید می گردد. که شامل صنایع دستی چوبی (مجسمه، ماسک، میز و صندلی، جعبه، صندوق، آلات موسیقی و...) و صنایع پارچه‌ای و چرمی (شامل لباس، کیف و کفش، عروسک، فرش و زیر انداز و رومیزی و..) صنایع سنگی (مجسمه، انواع پیکر‌تراشی و..) صنایع فلزی (مجسمه، پیکرهای هنری، نمادهای قومی – قبیله ای و..) و نقاشی و تابلوکنده کاری شده (شامل نقاشی های روی بوم، نقاشی های شنی، نقاشی های کنده کاری شده روی چوب و سنگ و..) می باشد. بیشتر این کالاها از طریق توریست از این کشور خارج می گردد و بعضاً از طریق صادرات رسمی به دیگر کشورها ارسال می شود. تربیت گروه های رقص، آواز و موسیقی و تئاتر بومی سنگال و اعزام آنها به دیگر کشورها یکی دیگر از تجارت کالاها و خدمات فرهنگی این کشور است.

در حوزه مدرن نیز سنگال با کمک کشور های غربی در زمینه سینما، موسیقی و تئأتر مدرن برنامه ریزی کرده و دارای تولیدات و خدمات فرهنگی خاص خود می باشد. این کالا ها و خدمات بخش عمده آن در داخل کشور عرضه می شود که ایجاد اشتغال و در آمد برای بخشی از مردم این کشور کرده است. بخش دیگری از آن به دیگر کشورها از جمله همسایگان، کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکایی در حد مطلوب صادر می گردد و درآمد قابل توجهی جذب می کند. البته با توجه به سلطه فرهنگی رو به رشد غربی در این کشور این بخش روزبه‌روز رنگ و شکل غربی بخود گرفته و فقط ظاهری سنگالی – آفریقایی از آن باقی مانده است. امروز عمدتا صنعت سینما، موسیقی و تئاتر سنگال با این هجوم گسترده روبه‌رو است و در حال ضعیف شدن بوده و به تبع از مشکلات مالی و درآمد نامکفی رنج می برد.

صنایع فرهنگی در کشور سنگال در حال رشد زیادی است. بخش فرهنگ دارای پتانسیل خاصی است که می تواند در مجموعه بخش ها (نشر، سمعی بصری، موسیقی و عوامل فرهنگی) حداقل 2455 کار تولید و 5/12 میلیارد فرانک سیفا (3/27 میلیون دلار آمریکا) گردش مالی داشته است.

بازار صنایع فرهنگی سنگال

تجارت کالاهای فرهنگی سنگال به دو صورت انجام می پذیرد.

1- صادرات کالاها و خدمات فرهنگی که شامل صنایع دستی، خدمات فرهنگی مانند سینما، موسیقی، کتاب، تئأتر و.. می گردد.این تجارت بعضاً در قالب قراردادهای رسمی با دیگر کشورها از جمله اروپایی، آفریقایی و آسیایی تجلی می یابد. همچنین بعضا در قالب نمایشگاه های دائمی و موقت در این کشورها به فروش می رسد.

2- صادرات از طریق توریست که با ورود توریست های عمدتا اروپایی، آسیایی و آمریکایی که از شهرهای عمده سنگال مثل داکار و سنت لوئی دیدن می کنند، انجام می پذیرد. این جهانگردان با حضور در بازارها، کارگاه ها، نمایشگاه های محلی حجم قابل توجهی از این اقلام فرهنگی را خریداری کرده و با خود از کشور خارج می کنند. در شهرهای داکار، سنت لوئی، جزیره گوره، سالی پرتغال و.... بیشترین بازارها، نمایشگاه ها و کارگاه های تولیدی این نوع کالا و خدمات وجود دارد و بیشترین فروش در این مراکز انجام می پذیرد. امروز حدود سی درصد مشاغل موجود در سنگال به صورت مستقیم و غیر مستقیم به تولید، فروش و تجارت این اقلام اختصاص دارد.[۱]

از طرف دیگر، طبق گزارش درباره ی اقتصاد خلاق 2008 سازمان ملل، مبلغ کل صادرات و محصولات فرهنگی سنگالی به 28 میلیون دلار $ us در سال 2005 رسیده است. جدول زیر نمایی از تجارت خارجی تولیدات فرهنگی این کشور را نمایش می دهد:

جدول شماره 1. تجارت خارجی تولیدات فرهنگی سنگال

محصولات فرهنگی صادرات در سال 2007 به دلار واردات در سال 2007 به دلار
نشر 766/564/2 867/663/24
صنایع دستی چوبی 376/048/7 118/105
صنایع حصیری 960/352/3 735/158
ابزار موسیقی 969/309 443/127
اشیاء هنری، مجموعه و عتیقه 820/942/1 356/133

[۲]

کشور سنگال از سال 1995، عضو " سازمان تجارت جهانی" (Organisation Mondiale du Commerce) و " اتحادیه اقتصاد و پولی غرب آفریقا " (UEMDA: Union Economique et Monétaire Ouest Africaine) از سال 1994 شده است.

بازار کتاب سنگال

در صنایع کتاب و نشر که در سال های 1970 رشد بسیاری پیدا کرد، انتشارات بیشتر به زبان فرانسه است، کشوری که اغلب مردم به زبان های محلی با هم صحبت می کنند، اما با این وجود، یک نشر وجود دارد که آثار را به زبان محلی چاپ می کند. آمار بدست آمده از خانه های نشر، کتاب‌فروشی ها، مطبوعات، روزنامه ها و کتابخانه ها نشان داده است که این بخش 585 اثر تولید و حدود 5/8 میلیارد فرانک سینا (3/18 میلیون دلار) گردش مالی داشته است.[۳]

از طرفی، مجموعه انجمن ها و نشریات مشکلات زیادی در دریافت وام برای فعالیت های خود دارند، در مواردی که ترجیح می دهند کتاب را از فرانسه وارد کنند. اما این کشور در میان اتحادیه اقتصاد و پولی غرب آفریقا بالاترین میزان صادرات را با 5/2 میلیون دلار در سال 2007 داشته است که به طور متوسط از سال 2003، 26% رشد داشته است.[۴]

پخش بین المللی سنگالی نشان داده است که این بخش رشد بسیار چشمگیری در سال های اخیر داشته است. ساختارهای موسیقی بسیار زیاد و متنوع شده اند اما به شکلی نامنظم: عرضه با تقاضا تطبیق ندارد. طبق آمار ثبت شده در شاخه های مختلف از استودیوهای ضبط، خانه های تولید و خانه های نشر و غیره، این بخش 660 شغل ایجاد کرده و 460 میلیون فرانک سینا (1 میلیون دلار) درآمد داشته است. اکثریت شرکت های این بخش کوچک هستند و بدست آوردن اطلاعات از آنها کاری مشکل است. اتحادیه هایی از قبیل " کانون مشاغل موسیقی"(Association des métiers de la musique) و "ائتلاف بین شغلی ناشران و تولید کنندگان گرامافون سنگالی "(Coalition interprofessionnelle d'éditeurs et producteurs phonographiques sénégalais: CIPEPS) از منافع مالی و اخلاقی هنرمندان در این بخش حمایت می کند.

در سنگال هزینه‌ی اجرای یک صحنه ضبط به 960 دلار (000/500 فرانک سینا) در روز می رسد، در حالی که تولید خالص داخلی برای هر فرد 707 دلار در سال 2005 م بوده است. در این راستا، 13 سالن تمرین، 12 واحد تکثیر، بیش از 60 استدیو ضیط و مونتاژ، 16 خانه ی تولید، 7 خانه پخش، 16 سالن نمایش در کل کشور فعال هستند.

بازار هنرهای تصويری سنگال

با اینکه کشور سنگال در غرب آفریقا در حوزه ی سینما پیشگام بود، اما این صنعت از سال 1990 دچار افول شدیدی در بخش، سینما، تلویزیون و ویدئو شد که بیشترین عامل آن کناره گیری دولت بود که بدنبال آن بحران عمیق و مداومی بوجود آمد تا جایی که تعداد سالن ها در سال 1982 از 52 سالن به 15 سالن در سال 2009 کاهش پیدا کرد.

برای پاسخ به درخواست مردم در این خصوص، بخش سمعی- بصری تولیدات زیادی از جمله تولیدات مستند، تخیلی، آموزشی، کلیپ و پیام های بازرگانی و غیره را داشته است.

طبق مطالعات " مأموریت اقتصادی فرانسوی " (Mission économique francaise)، بخش سمعی- بصری یک گردش مالی 15 میلیارد فرانک سیفا (8/32 میلیون دلار) داشته است که 9/5 میلیارد آن برای تلویزیون تخصیص گرفته است. بخش تبلیغاتی موتور اصلی این بخش بوده است که علت آن آزاد کردن تلویزیون بوده که گروه های زیاد ارتباطاتی، ملی و خارجی را به سمت خود جذب کرده است. امروزه 6 کانال تلویزیونی و 20 رادیو خصوصی وجود دارد که به آن کانال جدید TFM نیز اضافه شده است. در این حوزه، 12 استودیو ضبط و مونتاژ، 36 خانه تولید، 15 خانه نشر، 6 ایستگاه تلویزیون، 25 ایستگاه رادیو، 15 سالن سینما در سنگال فعال هستند.[۵]

در حال به روز رسانی و ویرایش

نیز نگاه کنید به

تجارت فرهنگی ژاپن؛ تجارت فرهنگی کانادا؛ تجارت فرهنگی کوبا؛ تجارت فرهنگی لبنان؛ صنایع دستی و تجارت فرهنگی در چین؛ تجارت فرهنگی تونس؛ تجارت فرهنگی روسیه؛ تجارت فرهنگی در آرژانتین؛ تجارت فرهنگی فرانسه؛ تجارت فرهنگی کشور مالی؛ تجارت فرهنگی اسپانیا؛ تجارت فرهنگی اردن؛ تجارت فرهنگی سیرالئون

کتابشناسی

  1. Dakar-eco-com.(2016).2-4
  2. United Nations Contrade database,DESA/UNSD.(2007).3
  3. (United Nations Contrade database, DESA/UNSD: 2007: (5
  4. United Nations Contrade Database,DESA/UNSD.(2007)
  5. بصیری، محمدعلی، فتحی پور، ریحانه (1401).جامعه و فرهنگ سنگال. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(در دست انتشار)