ادبیات فرانسه پس از 1939: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۵: خط ۵:
[[آلبر کامو]]Albert Camus) ( 1960-1913)): بر خلاف [[ژان پل سارتر|سارتر]]، آلبر کامو بیشتر به عنوان یک ادیب معروف است. بیگانه كه شاهكار رمان عینی است، مقلدان زیادی پیدا می‌كند.پنج سال بعد رمان طاعون ( 1947)بر موفقیت جانی نویسنده صحه می‌گذارد. قهرمانان کامو( مانند مورسو در بیگانه) گواه زمانه‌ای هستند که انسان را پایمال کرده و او را در حیرت و سرگردانی باقی می‌گذارند، اما آنان سرانجام پاسخ "پوچی" زندگی را در " عصیان" می‌یابند.<ref>بوادفر،پیرو ، مترجم سمیعی ، خسرو ، ادبیات داستانی فرانسه در قرن بیستم 1376 ، [https://ketab.inn.ir/ انتشارات موسسه ایران] ،ص.85.</ref>
[[آلبر کامو]]Albert Camus) ( 1960-1913)): بر خلاف [[ژان پل سارتر|سارتر]]، آلبر کامو بیشتر به عنوان یک ادیب معروف است. بیگانه كه شاهكار رمان عینی است، مقلدان زیادی پیدا می‌كند.پنج سال بعد رمان طاعون ( 1947)بر موفقیت جانی نویسنده صحه می‌گذارد. قهرمانان کامو( مانند مورسو در بیگانه) گواه زمانه‌ای هستند که انسان را پایمال کرده و او را در حیرت و سرگردانی باقی می‌گذارند، اما آنان سرانجام پاسخ "پوچی" زندگی را در " عصیان" می‌یابند.<ref>بوادفر،پیرو ، مترجم سمیعی ، خسرو ، ادبیات داستانی فرانسه در قرن بیستم 1376 ، [https://ketab.inn.ir/ انتشارات موسسه ایران] ،ص.85.</ref>
====[[سیمون دوبووار]]====
====[[سیمون دوبووار]]====
[[سیمون دوبووار]]Simone de Beauvoir) ( 1986-1906)): همراهی و هم‌نشینی سیمون دوبووار با سارتر موجب شد که همواره در مبارزات و جهت گیری‌های سارتر او نیز سهیم باشد او سعی داشت اساس فرضیه اخلاقی اگزیستانسیالیسم را مشخص کند( نظام اخلاقی ابهام،1947) و از سوی دیگر تلاش می‌کرد وضعیت زنانرا که تا حد کالای مصرفی و جنسی تنزل یافته بودند تشریح کند(جنس دوم،1949)و سرانجام او قصد داشت که در کتاب‌های خاطرات خود( سن کمال،1960 و شرایط و مقتضیات زندگی،1963) گواهی بر جریان‌های فکری عصر خویش باشد.
[[سیمون دوبووار]]Simone de Beauvoir) ( 1986-1906)): همراهی و هم‌نشینی سیمون دوبووار با سارتر موجب شد که همواره در مبارزات و جهت گیری‌های سارتر او نیز سهیم باشد او سعی داشت اساس فرضیه اخلاقی اگزیستانسیالیسم را مشخص کند( نظام اخلاقی ابهام،1947) و از سوی دیگر تلاش می‌کرد وضعیت زنانرا که تا حد کالای مصرفی و جنسی تنزل یافته بودند تشریح کند(جنس دوم،1949)و سرانجام او قصد داشت که در کتاب‌های خاطرات خود( سن کمال،1960 و شرایط و مقتضیات زندگی،1963) گواهی بر جریان‌های فکری عصر خویش باشد.<ref>نعیمی گورابی، محمدحسین(1392). جامعه و فرهنگ [[فرانسه]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] ( در دست انتشار )،</ref>
==نیز نگاه کنید به==
==نیز نگاه کنید به==
[[تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی سوریه]]؛ [[تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی سیرالئون]]؛ [[تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی فرانسه]]؛ [[تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی اردن]]؛ [[تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی اسپانیا]]؛ [[تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی اوکراین]]؛ [[تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی تایلند]]؛ [[تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی آرژانتین]]؛ [[تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی سودان]]؛ [[تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی روسیه]]؛ [[تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی سنگال]]؛ [[تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی افغانستان]]؛ [[تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی کوبا]]؛ [[تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی تونس]]؛ [[تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی مصر]]؛ [[تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی کانادا]].
[[تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی سوریه]]؛ [[تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی سیرالئون]]؛ [[تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی فرانسه]]؛ [[تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی اردن]]؛ [[تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی اسپانیا]]؛ [[تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی اوکراین]]؛ [[تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی تایلند]]؛ [[تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی آرژانتین]]؛ [[تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی سودان]]؛ [[تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی روسیه]]؛ [[تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی سنگال]]؛ [[تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی افغانستان]]؛ [[تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی کوبا]]؛ [[تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی تونس]]؛ [[تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی مصر]]؛ [[تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی کانادا]].
==کتابشناسی==
==کتابشناسی==

نسخهٔ کنونی تا ‏۷ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۲۰:۵۴

حیات ادبی طی جنگ جهانی دوم بر خلاف جنگ جهانی اول، دچار وقفه نشدشکست فرانسه در پوئن 1940 و خمودگی سال‌های اشغال فرانسه تا زمان آزاد‌سازی آن در سال 1944 نتوانست خللی در آثار نویسندگانی چون سارتر و کامو وارد کند. در سال‌های اشغال فرانسه، سارتر کتاب هستی و نیستی( 1943) و کامو بیگانه ( 1942) را منتشر کرد. در عین حال فضای اضطراب‌آلود این سال‌های سیاه زمینه مساعدی را برای رواج مکتب اگزیستانسالیسم فراهم آورد.

ژان پل سارتر

ژان پل سارتر Jean-Paul Sartre)( 1980-1905)): اگر از دیدگاه ادبی، قرن هجدهم به ولتر و قرن نوزدهم به ویکتورهوگو تعلق دارد قرن بیستم نیز شاید چهره نمادین خود را در وجود ژان پل سارتر بیابد. او از طریق کتاب " کلمات" داستان زندگی خود را به ثبت می‌رساند. سارتر با قریحه‌ای که دارد تلاش می‌کند فلسفه را به شکل عامه‌پسند‌تر ترویج نماید و در عرصه تئاتر نیز به نمایشنامه‌نویسی موفق بدل می‌شود، و از آنجا که نگران پسند خوانندگان خود است سبک نگارش خود را با ظرافت‌های کلاسیک می‌آراید.در زمینه سبک او در واقع کاملا نویسنده‌ای کلاسیک محسوب می‌شود.

آلبر کامو

آلبر کاموAlbert Camus) ( 1960-1913)): بر خلاف سارتر، آلبر کامو بیشتر به عنوان یک ادیب معروف است. بیگانه كه شاهكار رمان عینی است، مقلدان زیادی پیدا می‌كند.پنج سال بعد رمان طاعون ( 1947)بر موفقیت جانی نویسنده صحه می‌گذارد. قهرمانان کامو( مانند مورسو در بیگانه) گواه زمانه‌ای هستند که انسان را پایمال کرده و او را در حیرت و سرگردانی باقی می‌گذارند، اما آنان سرانجام پاسخ "پوچی" زندگی را در " عصیان" می‌یابند.[۱]

سیمون دوبووار

سیمون دوبووارSimone de Beauvoir) ( 1986-1906)): همراهی و هم‌نشینی سیمون دوبووار با سارتر موجب شد که همواره در مبارزات و جهت گیری‌های سارتر او نیز سهیم باشد او سعی داشت اساس فرضیه اخلاقی اگزیستانسیالیسم را مشخص کند( نظام اخلاقی ابهام،1947) و از سوی دیگر تلاش می‌کرد وضعیت زنانرا که تا حد کالای مصرفی و جنسی تنزل یافته بودند تشریح کند(جنس دوم،1949)و سرانجام او قصد داشت که در کتاب‌های خاطرات خود( سن کمال،1960 و شرایط و مقتضیات زندگی،1963) گواهی بر جریان‌های فکری عصر خویش باشد.[۲]

نیز نگاه کنید به

تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی سوریه؛ تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی سیرالئون؛ تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی فرانسه؛ تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی اردن؛ تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی اسپانیا؛ تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی اوکراین؛ تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی تایلند؛ تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی آرژانتین؛ تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی سودان؛ تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی روسیه؛ تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی سنگال؛ تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی افغانستان؛ تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی کوبا؛ تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی تونس؛ تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی مصر؛ تاریخ ادبیات و سبک‌های ادبی کانادا.

کتابشناسی

  1. بوادفر،پیرو ، مترجم سمیعی ، خسرو ، ادبیات داستانی فرانسه در قرن بیستم 1376 ، انتشارات موسسه ایران ،ص.85.
  2. نعیمی گورابی، محمدحسین(1392). جامعه و فرهنگ فرانسه. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ( در دست انتشار )،