ضرب المثلها در اردن: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
ضرب المثلها گونه ای از گفتارند که در پس آنها تاریخچه و داستانی پند آموز نهفته است و به سرعت منتشر میشوند. ضرب المثل واضحترین گونه ادبیات مردمی است زیرا حکایات و داستانها و اتفاقات بسیاری را دربردارد. ریشه بسیاری از این امثال به تجارب انسانی، عادات و تقالید، میراث ادبی و ادیان در گذشته برمیگردد و ویژگیها ،دلالتهای اجتماعی، دینی و آموزشی زیادی را دربر دارد<ref>الدكتور العمدهانی(1996)، الأدب الشعبی فی الأردن، منشورات لجنــة تاریخ الأردن، ص. 77</ref>. | ضرب المثلها گونه ای از گفتارند که در پس آنها تاریخچه و داستانی پند آموز نهفته است و به سرعت منتشر میشوند. ضرب المثل واضحترین گونه ادبیات مردمی است زیرا حکایات و داستانها و اتفاقات بسیاری را دربردارد. ریشه بسیاری از این امثال به تجارب انسانی، عادات و تقالید، میراث ادبی و [[ادیان در اردن|ادیان]] در گذشته برمیگردد و ویژگیها ،دلالتهای اجتماعی، دینی و [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزشی]] زیادی را دربر دارد<ref>الدكتور العمدهانی(1996)، الأدب الشعبی فی الأردن، منشورات لجنــة تاریخ الأردن، ص. 77</ref>. | ||
امثال معمولاً از حقایقی حکایت میکنند که به شکل مختصر و آسان کوتاه شدهاند و هیچگونه پیچیدگی در آنها دیده نمیشود. این امثال جوانب فکری، اقتصادی و فلسفی را به تصویر میکشند که در پشت آنها تجربهای پنهان است<ref>الدكتور العمدهانی(1996)، الأدب الشعبی فی الأردن، منشورات لجنــة تاریخ الأردن، ص. 78</ref>. امثال با قابلیت حفظ آسان و دارا بودن مضامین بسیار، از دیگر انواع ادبیات مردمی متمایز میشوند؛ هر یک از ضرب المثلها محتوی حکمت و موعظهای هستند که آنها را به دونوع سلبی و ایجابی تقسیم میکند. در زمینه ضرب المثلهای عربی و به ویژه ضرب المثلهای کشور [[اردن]] تحقیقات زیادی صورت گرفته است. بسیاری از پژوهشگران این امثال را جمع آوری کرده و مجموعههایی فراهم آوردهاند. دانشمندان بزرگی از جمله ابشیهی، بکری، ثعالبی، زمخشری، سیوطی و بن عاصم در زمینه جمع آوری امثال تلاشهای زیادی انجام دادهاند<ref>الدكتور العمدهانی(1996)، الأدب الشعبی فی الأردن، منشورات لجنــة تاریخ الأردن، ص. 81-79 | امثال معمولاً از حقایقی حکایت میکنند که به شکل مختصر و آسان کوتاه شدهاند و هیچگونه پیچیدگی در آنها دیده نمیشود. این امثال جوانب فکری، اقتصادی و فلسفی را به تصویر میکشند که در پشت آنها تجربهای پنهان است<ref>الدكتور العمدهانی(1996)، الأدب الشعبی فی الأردن، منشورات لجنــة تاریخ الأردن، ص. 78</ref>. امثال با قابلیت حفظ آسان و دارا بودن مضامین بسیار، از دیگر انواع ادبیات مردمی متمایز میشوند؛ هر یک از ضرب المثلها محتوی حکمت و موعظهای هستند که آنها را به دونوع سلبی و ایجابی تقسیم میکند. در زمینه ضرب المثلهای عربی و به ویژه ضرب المثلهای کشور [[اردن]] تحقیقات زیادی صورت گرفته است. بسیاری از پژوهشگران این امثال را جمع آوری کرده و مجموعههایی فراهم آوردهاند. دانشمندان بزرگی از جمله ابشیهی، بکری، ثعالبی، زمخشری، سیوطی و بن عاصم در زمینه جمع آوری امثال تلاشهای زیادی انجام دادهاند<ref>الدكتور العمدهانی(1996)، الأدب الشعبی فی الأردن، منشورات لجنــة تاریخ الأردن، ص. 81-79</ref>. | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[فرهنگ عمومی اردن]]؛ [[اساطیر، افسانه ها و قصه های عامیانه در اردن]] | [[فرهنگ عمومی اردن]]؛ [[اساطیر، افسانه ها و قصه های عامیانه در اردن]]؛[[اساطیر و افسانهها و قصههای عامیانه در روسیه]]؛ [[اساطیر و افسانههای کانادایی]]؛ [[باورهای عامیانه در مصر]]؛ [[اساطیر و افسانهها و قصههای عامیانه در تونس]]؛ [[اسطوره ها و افسانه های چینی]]؛ [[باورهای عامیانه مردم ژاپن]]؛ [[افسانه های ژاپنی]]؛ [[اساطیر ژاپن]]؛ [[اساطیر، افسانهها و قصههای عامیانه سنگال]]؛ [[اساطیر و افسانهها در مالی]]؛ [[افسانهها و قصه های عامیانه در ساحل عاج]]؛ [[اساطیر و افسانهها و قصههای عامیانه در زیمبابوه]]؛ [[اساطیر، افسانهها و قصههای عامیانه در تایلند]]؛ [[اساطیر، افسانهها و قصههای عامیانه در اسپانیا]]؛ [[اساطیر و افسانهها در اتیوپی]]؛ [[اساطیر و افسانهها و قصههای عامیانه در سیرالئون]] | ||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == | ||
<references /> | |||
== منبع اصلی == | |||
لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ [https://dmelal.ir/%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D9%86 اردن]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی](در دست انتشار) | |||
== '''نویسنده مقاله''' == | |||
غلامرضا لایقی | |||
نسخهٔ کنونی تا ۱۶ اوت ۲۰۲۵، ساعت ۰۹:۴۶
ضرب المثلها گونه ای از گفتارند که در پس آنها تاریخچه و داستانی پند آموز نهفته است و به سرعت منتشر میشوند. ضرب المثل واضحترین گونه ادبیات مردمی است زیرا حکایات و داستانها و اتفاقات بسیاری را دربردارد. ریشه بسیاری از این امثال به تجارب انسانی، عادات و تقالید، میراث ادبی و ادیان در گذشته برمیگردد و ویژگیها ،دلالتهای اجتماعی، دینی و آموزشی زیادی را دربر دارد[۱].
امثال معمولاً از حقایقی حکایت میکنند که به شکل مختصر و آسان کوتاه شدهاند و هیچگونه پیچیدگی در آنها دیده نمیشود. این امثال جوانب فکری، اقتصادی و فلسفی را به تصویر میکشند که در پشت آنها تجربهای پنهان است[۲]. امثال با قابلیت حفظ آسان و دارا بودن مضامین بسیار، از دیگر انواع ادبیات مردمی متمایز میشوند؛ هر یک از ضرب المثلها محتوی حکمت و موعظهای هستند که آنها را به دونوع سلبی و ایجابی تقسیم میکند. در زمینه ضرب المثلهای عربی و به ویژه ضرب المثلهای کشور اردن تحقیقات زیادی صورت گرفته است. بسیاری از پژوهشگران این امثال را جمع آوری کرده و مجموعههایی فراهم آوردهاند. دانشمندان بزرگی از جمله ابشیهی، بکری، ثعالبی، زمخشری، سیوطی و بن عاصم در زمینه جمع آوری امثال تلاشهای زیادی انجام دادهاند[۳].
نیز نگاه کنید به
فرهنگ عمومی اردن؛ اساطیر، افسانه ها و قصه های عامیانه در اردن؛اساطیر و افسانهها و قصههای عامیانه در روسیه؛ اساطیر و افسانههای کانادایی؛ باورهای عامیانه در مصر؛ اساطیر و افسانهها و قصههای عامیانه در تونس؛ اسطوره ها و افسانه های چینی؛ باورهای عامیانه مردم ژاپن؛ افسانه های ژاپنی؛ اساطیر ژاپن؛ اساطیر، افسانهها و قصههای عامیانه سنگال؛ اساطیر و افسانهها در مالی؛ افسانهها و قصه های عامیانه در ساحل عاج؛ اساطیر و افسانهها و قصههای عامیانه در زیمبابوه؛ اساطیر، افسانهها و قصههای عامیانه در تایلند؛ اساطیر، افسانهها و قصههای عامیانه در اسپانیا؛ اساطیر و افسانهها در اتیوپی؛ اساطیر و افسانهها و قصههای عامیانه در سیرالئون
کتابشناسی
منبع اصلی
لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ اردن. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(در دست انتشار)
نویسنده مقاله
غلامرضا لایقی