صنایع و کالاهای فرهنگی در چین: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۹: | خط ۹: | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[صنایع فرهنگی | [[صنایع و کالاهای فرهنگی در کانادا]]؛ [[صنایع و کالاهای فرهنگی روسیه]]؛ [[صنایع و کالاهای فرهنگی ژاپن]]؛ [[صنایع و کالاهای فرهنگی در سنگال]]؛ [[صنایع و کالاهای فرهنگی فرانسه]] | ||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == | ||
<references /> | <references /> | ||
[[رده:سایر اقتصاد ها و بازارهای صنایع فرهنگی]] | [[رده:سایر اقتصاد ها و بازارهای صنایع فرهنگی]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۰:۳۹
صنایع فرهنگی، به صنایعی گفته میشود كه با آفرینش، تولید و تجاری شدن كالاها و خدمات دارای محتوای غیر مادی و فرهنگی و مشمول حق مؤلف سروكار دارد. چاپ و نشر، انتشارات چند رسانهای، تولیدات سینمایی و سمعی و بصری، صنایع دستی، طراحی، معماری، هنرهای تجسمی و نمایشی، ورزش، سازها و ابزار و آلات موسیقی، تبلیغات و جهانگردی فرهنگی از مصادیق صنایع فرهنگی هستند. صنایع فرهنگی به عنوان یكی از اجزا و عناصر مهم اقتصاد جوامع، نه تنها در رشد اقتصادی و اشتغالزایی، بلكه به عنوان ابزار هویت فرهنگی در تقویت تنوع فرهنگی و قدرت نرم نقش اساسی دارد. وجه تمایز اصلی این صنعت با صنایع دیگر عبارتند از:
- فرهنگی بودن آنها؛
- در دسترس بودن و نقش داشتن همگان در حفظ و ترویج و تنوع آنها؛
- مؤثر بودن در اشتغالزایی، ایجاد ثروت و تقویت خلاقیت.
مجموعه كالاهای مصرفی حامل اندیشهها، نمادها و روشهای زیست كه در خلق و معرفی هویت جمعی و تعیین رویههای فرهنگی نقش دارند را كالاهای فرهنگی مینامند. این كالاها برآیند خلاقیت جمعی یا فردی بوده و با استفاده از فرآیند صنعتی در سطوح انبوه تكثیر و در جهان توزیع میشود[۱].
نیز نگاه کنید به
صنایع و کالاهای فرهنگی در کانادا؛ صنایع و کالاهای فرهنگی روسیه؛ صنایع و کالاهای فرهنگی ژاپن؛ صنایع و کالاهای فرهنگی در سنگال؛ صنایع و کالاهای فرهنگی فرانسه
کتابشناسی
- ↑ سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد2،ص.560-561.