کنفوسیوس و اندیشه های او: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:17-1-3-152638confousios.jpg|بندانگشتی|کنفوسیوس]]
[[پرونده:17-1-3-152638confousios.jpg|بندانگشتی|کنفوسیوس. قابل بازیابی از https://virgool.io/@Sahelbanoo/33-%D9%81%DB%8C%D9%84%D8%B3%D9%88%D9%81%D8%A7%D9%86-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%88%D8%AA%D8%B3%D9%87-%D9%88-%DA%A9%D9%86%D9%81%D8%B3%DB%8C%D9%88%D8%B3-ccsd1pwblki9]]
[[فرهنگ چینی|فرهنگ سنتی]] [[چین]]، همیشه با نام یک شخصیت همراه است و او کسی جز [[آیین بومی کنفوسیوس|کنفوسیوس]] نیست. در [[تاریخ چین]] هیچ­کس به اندازه‌­ی«کنفوسیوس»(← [[آیین بومی کنفوسیوس|آیین بومی کنفوسیوس)]] تأثیرگذار نبوده است. وی  بنیان­گذار مکتبی است که در بیش از دو هزار سال گذشته نه تنها سیاست و فرهنگ مردم این سرزمین را تحت تأثیر قرار داد، بلکه رفتار روزمره و فکر و اندیشه‌­ی مردم این سرزمین را شکل داده است. به‌­نحوی که برخی از دانشمندان خارجی، اندیشه و [[آیین بومی کنفوسیوس|مکتب«کنفوسیوس»]] را به منزله­‌ی مذهبی چینی تلقی کرده­‌اند. اندیشه‌­ی وی نه تنها در [[نظام فرهنگی چین|فرهنگ مردم چین]] رسوخ كرده، بلکه فكر و اندیشه­‌ی اغلب جوامع و کشورهای شرق آسیا را نیز تحت تأثیر قرار داده است.
[[فرهنگ چینی|فرهنگ سنتی]] [[چین]]، همیشه با نام یک شخصیت همراه است و او کسی جز [[آیین بومی کنفوسیوس|کنفوسیوس]] نیست. در [[تاریخ چین]] هیچ­کس به اندازه‌­ی«کنفوسیوس»(← [[آیین بومی کنفوسیوس|آیین بومی کنفوسیوس)]] تأثیرگذار نبوده است. وی بنیان­گذار مکتبی است که در بیش از دو هزار سال گذشته نه تنها سیاست و فرهنگ مردم این سرزمین را تحت تأثیر قرار داد، بلکه رفتار روزمره و فکر و اندیشه‌­ی مردم این سرزمین را شکل داده است. به‌­نحوی که برخی از دانشمندان خارجی، اندیشه و [[آیین بومی کنفوسیوس|مکتب«کنفوسیوس»]] را به منزله­‌ی مذهبی چینی تلقی کرده­‌اند. اندیشه‌­ی وی نه تنها در [[نظام فرهنگی چین|فرهنگ مردم چین]] رسوخ كرده، بلکه فكر و اندیشه­‌ی اغلب جوامع و کشورهای شرق آسیا را نیز تحت تأثیر قرار داده است.


=== کنفوسیوس و اندیشه های او ===
=== کنفوسیوس و اندیشه های او ===
خط ۷: خط ۷:
در گذشته آموزش از حقوق ویژه­‌ی اشراف بود، اما[[آیین بومی کنفوسیوس|«کنفوسیوس»]]، این حق را همگانی کرد و از میان مردم شاگردانی را جذب و آن­ها را تحت تعلیم قرار داد. گفته می ­شود که وی سه هزار شاگرد داشت که از میان آن­ها چند نفر جزو دانشمندان جامعه‌­ی آن روز بودند.در قرن دوم پیش از میلاد، که [[چین]] کشوری قوی، متحد و دارای دولتی متمرکز بود، [[آیین بومی کنفوسیوس|اندیشه‌­های کنفوسیوس]] به‌­عنوان تفکر رسمی کشور تعیین شد. اندیشه‌­ها و گفتگوهای وی توسط شاگردانش در کتابی تحت عنوان«لون­یو»جمع آوری و منشر شده است. در [[چین]] باستان(← [[تاریخ دوران باستان چین]])مردم زندگی خود را با اندیشه­‌های مطرح شده در همین کتاب تنظیم می ­کردند. افرادی که آرزوی دست یافتن به مقامی بودند، می­ بایست این کتاب را به‌­دقت بخوانند. چینی­‌ها اعتقاد دارند که با نیمی از کتاب«لون­یو» می ­توان کشوری را اداره کرد.
در گذشته آموزش از حقوق ویژه­‌ی اشراف بود، اما[[آیین بومی کنفوسیوس|«کنفوسیوس»]]، این حق را همگانی کرد و از میان مردم شاگردانی را جذب و آن­ها را تحت تعلیم قرار داد. گفته می ­شود که وی سه هزار شاگرد داشت که از میان آن­ها چند نفر جزو دانشمندان جامعه‌­ی آن روز بودند.در قرن دوم پیش از میلاد، که [[چین]] کشوری قوی، متحد و دارای دولتی متمرکز بود، [[آیین بومی کنفوسیوس|اندیشه‌­های کنفوسیوس]] به‌­عنوان تفکر رسمی کشور تعیین شد. اندیشه‌­ها و گفتگوهای وی توسط شاگردانش در کتابی تحت عنوان«لون­یو»جمع آوری و منشر شده است. در [[چین]] باستان(← [[تاریخ دوران باستان چین]])مردم زندگی خود را با اندیشه­‌های مطرح شده در همین کتاب تنظیم می ­کردند. افرادی که آرزوی دست یافتن به مقامی بودند، می­ بایست این کتاب را به‌­دقت بخوانند. چینی­‌ها اعتقاد دارند که با نیمی از کتاب«لون­یو» می ­توان کشوری را اداره کرد.


[[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]] 6 رشته‌­ی آموزشی را به شاگردانش تعلیم می­داد که بعدها، این 6 رشته، توسط تمامی سلسله‌­ها و مراکز علمی و آموزشی چین به عنوان رشته­‌های اصلی آموزشی برگزیده و تدریس می ­شد. این موضوعات عبارت بودند از: ادبیات، موسیقی، تیر اندازی، ارابه­‌رانی، نویسندگی و ریاضیات. هم­چنین، تألیف 6 کتاب مهم ادبی به وی نسبت داده شده است که این کتاب­‌ها نیز هزاران سال تنها منبع آموزشی در [[چین]] باستان (← [[تاریخ دوران باستان چین]])بوده‌­اند که عبارتند از: «کتاب اسناد(The Book of Records)»، «کتاب سرودها(The Book of Songs)»، «کتاب تغییرات(The Book of Changes)»، «کتاب یادداشت­‌های بهار و پاییز(The Spring and Autumn Annals)»، «کتاب یادداشت­‌های موسیقی(The Record of Music)» و «گفته­‌ها و کلمات قصار کنفوسیوس(Annalects)»(← [[آموزه های کنفوسیوس|آموزه های کنفوسیوس)]] که توسط شاگردانش گردآوری شده و به­‌صورت پرسش و پاسخ ارایه گردیده است. امروزه گفته­‌های وی به ضرب المثل‌­های عامیانه‌­ی مردم چین تبدیل شده که همواره مورد استفاده قرار می­گیرند، مانند این جمله­‌ی معروف که اگر سه نفر باهم قدم زنند، در میان آنها حتما یک نفر باید معلم(راهنما) باشد<ref>Yan Dan,Y. and et.al.(2010).Chinese Literature, Great Tradition since The Book of Songs. Beijing :China Intercontinental  Press</ref><ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد اول، ص 159-160</ref>.
[[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]] 6 رشته‌­ی آموزشی را به شاگردانش تعلیم می­داد که بعدها، این 6 رشته، توسط تمامی سلسله‌­ها و مراکز علمی و آموزشی چین به عنوان رشته­‌های اصلی آموزشی برگزیده و تدریس می ­شد. این موضوعات عبارت بودند از: ادبیات، موسیقی، تیر اندازی، ارابه­‌رانی، نویسندگی و ریاضیات. هم­چنین، تألیف 6 کتاب مهم ادبی به وی نسبت داده شده است که این کتاب­‌ها نیز هزاران سال تنها منبع آموزشی در [[چین]] باستان (← [[تاریخ دوران باستان چین]])بوده‌­اند که عبارتند از: «کتاب اسناد(The Book of Records)»، «کتاب سرودها(The Book of Songs)»، «کتاب تغییرات(The Book of Changes)»، «کتاب یادداشت­‌های بهار و پاییز(The Spring and Autumn Annals)»، «کتاب یادداشت­‌های موسیقی(The Record of Music)» و «گفته­‌ها و کلمات قصار کنفوسیوس(Annalects)»(← [[آموزه های کنفوسیوس|آموزه های کنفوسیوس)]] که توسط شاگردانش گردآوری شده و به­‌صورت پرسش و پاسخ ارایه گردیده است. امروزه گفته­‌های وی به ضرب المثل‌­های عامیانه‌­ی مردم چین تبدیل شده که همواره مورد استفاده قرار می­گیرند، مانند این جمله­‌ی معروف که اگر سه نفر باهم قدم زنند، در میان آنها حتما یک نفر باید معلم(راهنما) باشد<ref>Yan Dan,Y. and et.al.(2010).Chinese Literature, Great Tradition since The Book of Songs. Beijing :China Intercontinental  Press</ref><ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی]، جلد 1، ص.159-160.</ref>.


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
 
[[آیین بومی کنفوسیوس]]؛ [[آموزه های کنفوسیوس]]؛ [[شخصیت های مشهور تاریخی، علمی و ادبی چین]]
* [[آیین بومی کنفوسیوس]]
* [[آموزه های کنفوسیوس]]
* [[شخصیت های مشهور تاریخی، علمی و ادبی چین]]


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==

نسخهٔ ‏۱ سپتامبر ۲۰۲۴، ساعت ۲۳:۱۶

فرهنگ سنتی چین، همیشه با نام یک شخصیت همراه است و او کسی جز کنفوسیوس نیست. در تاریخ چین هیچ­کس به اندازه‌­ی«کنفوسیوس»(← آیین بومی کنفوسیوس) تأثیرگذار نبوده است. وی بنیان­گذار مکتبی است که در بیش از دو هزار سال گذشته نه تنها سیاست و فرهنگ مردم این سرزمین را تحت تأثیر قرار داد، بلکه رفتار روزمره و فکر و اندیشه‌­ی مردم این سرزمین را شکل داده است. به‌­نحوی که برخی از دانشمندان خارجی، اندیشه و مکتب«کنفوسیوس» را به منزله­‌ی مذهبی چینی تلقی کرده­‌اند. اندیشه‌­ی وی نه تنها در فرهنگ مردم چین رسوخ كرده، بلکه فكر و اندیشه­‌ی اغلب جوامع و کشورهای شرق آسیا را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

کنفوسیوس و اندیشه های او

«کنفوسیوس» در سال 551 پیش از میلاد به دنیا آمد و در سال 479 پیش از میلاد نیز در گذشت. نام اصلی او«کونگ­­زی» بود و «کنفوسیوس» نامی است که غربی­‌ها برای او برگزیده ­اند. وی در تمام عمر خود هیچ­گاه مقام عالی دولتی نداشت، اما از نظر دانش سرآمد همه به شمار می­ رفت.

در گذشته آموزش از حقوق ویژه­‌ی اشراف بود، اما«کنفوسیوس»، این حق را همگانی کرد و از میان مردم شاگردانی را جذب و آن­ها را تحت تعلیم قرار داد. گفته می ­شود که وی سه هزار شاگرد داشت که از میان آن­ها چند نفر جزو دانشمندان جامعه‌­ی آن روز بودند.در قرن دوم پیش از میلاد، که چین کشوری قوی، متحد و دارای دولتی متمرکز بود، اندیشه‌­های کنفوسیوس به‌­عنوان تفکر رسمی کشور تعیین شد. اندیشه‌­ها و گفتگوهای وی توسط شاگردانش در کتابی تحت عنوان«لون­یو»جمع آوری و منشر شده است. در چین باستان(← تاریخ دوران باستان چین)مردم زندگی خود را با اندیشه­‌های مطرح شده در همین کتاب تنظیم می ­کردند. افرادی که آرزوی دست یافتن به مقامی بودند، می­ بایست این کتاب را به‌­دقت بخوانند. چینی­‌ها اعتقاد دارند که با نیمی از کتاب«لون­یو» می ­توان کشوری را اداره کرد.

کنفوسیوس 6 رشته‌­ی آموزشی را به شاگردانش تعلیم می­داد که بعدها، این 6 رشته، توسط تمامی سلسله‌­ها و مراکز علمی و آموزشی چین به عنوان رشته­‌های اصلی آموزشی برگزیده و تدریس می ­شد. این موضوعات عبارت بودند از: ادبیات، موسیقی، تیر اندازی، ارابه­‌رانی، نویسندگی و ریاضیات. هم­چنین، تألیف 6 کتاب مهم ادبی به وی نسبت داده شده است که این کتاب­‌ها نیز هزاران سال تنها منبع آموزشی در چین باستان (← تاریخ دوران باستان چین)بوده‌­اند که عبارتند از: «کتاب اسناد(The Book of Records)»، «کتاب سرودها(The Book of Songs)»، «کتاب تغییرات(The Book of Changes)»، «کتاب یادداشت­‌های بهار و پاییز(The Spring and Autumn Annals)»، «کتاب یادداشت­‌های موسیقی(The Record of Music)» و «گفته­‌ها و کلمات قصار کنفوسیوس(Annalects)»(← آموزه های کنفوسیوس) که توسط شاگردانش گردآوری شده و به­‌صورت پرسش و پاسخ ارایه گردیده است. امروزه گفته­‌های وی به ضرب المثل‌­های عامیانه‌­ی مردم چین تبدیل شده که همواره مورد استفاده قرار می­گیرند، مانند این جمله­‌ی معروف که اگر سه نفر باهم قدم زنند، در میان آنها حتما یک نفر باید معلم(راهنما) باشد[۱][۲].

نیز نگاه کنید به

آیین بومی کنفوسیوس؛ آموزه های کنفوسیوس؛ شخصیت های مشهور تاریخی، علمی و ادبی چین

کتابشناسی

  1. Yan Dan,Y. and et.al.(2010).Chinese Literature, Great Tradition since The Book of Songs. Beijing :China Intercontinental  Press
  2. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی، جلد 1، ص.159-160.