مجسمه سازی در لبنان: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:مجسمه سازی در لبنان.jpg|بندانگشتی|مجسمه سازی در لبنان]]هنر پیکرهسازی، سنتی دیرینه در [https://wikimelal.ir/%D9%84%D8%A8%D9%86%D8%A7%D9%86 لبنان] و آثار کشف شده در کاوشهای باستانشناسی نشان میدهد پیکرهسازی در این سرزمین ریشه در دوران پیش از تاریخ دارد. وجود مناطق صخرهای و استفاده از سنگ به عنوان عامل مؤثری در حیات انسانهای غارنشین، میتواند علت رواج این هنر در آن دوران باشد. مجسمهسازی و کندهکاری روی سنگ در عصر برونز و آهن و در ادامه در عصر فرعونی، یونانی و رومی و سپس در دورههای بیزانس و صلیبی هم استمرار داشته است. از دورههای مملوکی و عثمانی هم آثاری در این زمینه به دست آمده است.<ref>أبورزق، جوزف؛ بركات صالح؛ القيسي، عمران. (2004). الفن التشكيلي في لبنان. الطبعة الأولى. [http://www.alecso.org المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم]، ص. ۱۳۶.</ref><ref>البستاني، الدكتور فؤاد افرام. (1969). لبنان، مباحث علمية واجتماعية. (الجزء الأول). بیروت: منشورات الجامعة اللبنانية، ص. ۱۴۴.</ref> پیکرهسازی مدرن در [https://wikimelal.ir/%D9%84%D8%A8%D9%86%D8%A7%D9%86 لبنان] از سالهای اولیه قرن گذشته ظهور کرد و '''یوسف الحویک''' از اولین هنرمندان لبنانی بود که برای فراگیری این هنر تجسمی مدرن به ایتالیا رفت و پس از بازگشت به وطن با آموزش و خلق آثاری در این هنر، مسیر آینده را هموار کرد. آثاری که الحویک در سالهای اولیه حرکت هنری خود پدید آورد بیشتر، نمادهای دینی و کلیسایی بود.<ref>أبورزق، جوزف؛ بركات صالح؛ القيسي، عمران. (2004). الفن التشكيلي في لبنان. الطبعة الأولى. [http://www.alecso.org المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم]، ص. ۱۳۹.</ref> راهی را که الحویک و دیگر پیشگامان این هنر چون یوسف غصوب آغار کردند به زودی رهروانی یافت و نسلی از هنرمندان با بهرهگیری از دانش و تجربه آنان هنر پیکرهسازی را رونق بخشیدند و به مراحل تکامل و شکوفایی نزدیک کردند. از میان تعداد بسیاری از آن هنرمندان میتوان از کسانی چون سلوی شقیر، میشل بصبوص، سمیح العطار، سامی الرفاعی، ندی رعد و مارون الحکیم نام برد. بیشتر پیکرهسازان امروز [https://wikimelal.ir/%D9%84%D8%A8%D9%86%D8%A7%D9%86 لبنان] متأثر از سبکهای مدرن غربی بوده و برخی از آنان چون مارون الحکیم و سلوی شقیر در آثار خود از رویکرد انتزاعی بهره گرفتهاند. | [[پرونده:مجسمه سازی در لبنان.jpg|بندانگشتی|مجسمه سازی در لبنان]]هنر پیکرهسازی، سنتی دیرینه در [https://wikimelal.ir/%D9%84%D8%A8%D9%86%D8%A7%D9%86 لبنان] و آثار کشف شده در کاوشهای باستانشناسی نشان میدهد پیکرهسازی در این سرزمین ریشه در دوران پیش از تاریخ دارد. وجود مناطق صخرهای و استفاده از سنگ به عنوان عامل مؤثری در حیات انسانهای غارنشین، میتواند علت رواج این هنر در آن دوران باشد. مجسمهسازی و کندهکاری روی سنگ در عصر برونز و آهن و در ادامه در عصر فرعونی، یونانی و رومی و سپس در دورههای بیزانس و صلیبی هم استمرار داشته است. از دورههای مملوکی و عثمانی هم آثاری در این زمینه به دست آمده است.<ref>أبورزق، جوزف؛ بركات صالح؛ القيسي، عمران. (2004). الفن التشكيلي في [[لبنان]]. الطبعة الأولى. [http://www.alecso.org المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم]، ص. ۱۳۶.</ref><ref>البستاني، الدكتور فؤاد افرام. (1969). لبنان، مباحث علمية واجتماعية. (الجزء الأول). بیروت: منشورات الجامعة اللبنانية، ص. ۱۴۴.</ref> پیکرهسازی مدرن در [https://wikimelal.ir/%D9%84%D8%A8%D9%86%D8%A7%D9%86 لبنان] از سالهای اولیه قرن گذشته ظهور کرد و '''یوسف الحویک''' از اولین هنرمندان لبنانی بود که برای فراگیری این هنر تجسمی مدرن به ایتالیا رفت و پس از بازگشت به وطن با آموزش و خلق آثاری در این هنر، مسیر آینده را هموار کرد. آثاری که الحویک در سالهای اولیه حرکت هنری خود پدید آورد بیشتر، نمادهای دینی و کلیسایی بود.<ref>أبورزق، جوزف؛ بركات صالح؛ القيسي، عمران. (2004). الفن التشكيلي في لبنان. الطبعة الأولى. [http://www.alecso.org المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم]، ص. ۱۳۹.</ref> راهی را که الحویک و دیگر پیشگامان این هنر چون یوسف غصوب آغار کردند به زودی رهروانی یافت و نسلی از هنرمندان با بهرهگیری از دانش و تجربه آنان هنر پیکرهسازی را رونق بخشیدند و به مراحل تکامل و شکوفایی نزدیک کردند. از میان تعداد بسیاری از آن هنرمندان میتوان از کسانی چون سلوی شقیر، میشل بصبوص، سمیح العطار، سامی الرفاعی، ندی رعد و مارون الحکیم نام برد. بیشتر پیکرهسازان امروز [https://wikimelal.ir/%D9%84%D8%A8%D9%86%D8%A7%D9%86 لبنان] متأثر از سبکهای مدرن غربی بوده و برخی از آنان چون مارون الحکیم و سلوی شقیر در آثار خود از رویکرد انتزاعی بهره گرفتهاند. | ||
جشنواره هنری پیکرهسازی عالیه، یکی از معروفترین جشنوارههای هنری [https://wikimelal.ir/%D9%84%D8%A8%D9%86%D8%A7%D9%86 لبنان] و جهان عرب است که از سال 1999، همه ساله در شهرستان کوهستانی عالیه برگزار میشود و تعداد قابل توجهی از هنرمندان پیکرهساز لبنانی، عرب و از دیگر کشورهای جهان در آن مشارکت میکنند. این جشنواره که از حمایت یونسکو و همکاری انجمن لبنانی هنرمندان پیکرهساز و نقاش و شهرداری شهر عالیه، برخوردار است، فرصتی برای گردهمآیی هنرمندان تجسمی و ارائه جدیدترین آثار، برگزاری کارگاههای هنری و بحث و گفتگوهای علمی و تخصصی در زمینه هنرهای تجسمی است.<ref>برگرفته از https://www.forums.fonon.net</ref><ref>صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ لبنان. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص. 244-246.</ref> | جشنواره هنری پیکرهسازی عالیه، یکی از معروفترین جشنوارههای هنری [https://wikimelal.ir/%D9%84%D8%A8%D9%86%D8%A7%D9%86 لبنان] و جهان عرب است که از سال 1999، همه ساله در شهرستان کوهستانی عالیه برگزار میشود و تعداد قابل توجهی از هنرمندان پیکرهساز لبنانی، عرب و از دیگر کشورهای جهان در آن مشارکت میکنند. این جشنواره که از حمایت یونسکو و همکاری انجمن لبنانی هنرمندان پیکرهساز و نقاش و شهرداری شهر عالیه، برخوردار است، فرصتی برای گردهمآیی هنرمندان تجسمی و ارائه جدیدترین آثار، برگزاری کارگاههای هنری و بحث و گفتگوهای علمی و تخصصی در زمینه هنرهای تجسمی است.<ref>برگرفته از https://www.forums.fonon.net</ref><ref>صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ لبنان. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص. 244-246.</ref> |
نسخهٔ ۲۴ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۹:۴۲
هنر پیکرهسازی، سنتی دیرینه در لبنان و آثار کشف شده در کاوشهای باستانشناسی نشان میدهد پیکرهسازی در این سرزمین ریشه در دوران پیش از تاریخ دارد. وجود مناطق صخرهای و استفاده از سنگ به عنوان عامل مؤثری در حیات انسانهای غارنشین، میتواند علت رواج این هنر در آن دوران باشد. مجسمهسازی و کندهکاری روی سنگ در عصر برونز و آهن و در ادامه در عصر فرعونی، یونانی و رومی و سپس در دورههای بیزانس و صلیبی هم استمرار داشته است. از دورههای مملوکی و عثمانی هم آثاری در این زمینه به دست آمده است.[۱][۲] پیکرهسازی مدرن در لبنان از سالهای اولیه قرن گذشته ظهور کرد و یوسف الحویک از اولین هنرمندان لبنانی بود که برای فراگیری این هنر تجسمی مدرن به ایتالیا رفت و پس از بازگشت به وطن با آموزش و خلق آثاری در این هنر، مسیر آینده را هموار کرد. آثاری که الحویک در سالهای اولیه حرکت هنری خود پدید آورد بیشتر، نمادهای دینی و کلیسایی بود.[۳] راهی را که الحویک و دیگر پیشگامان این هنر چون یوسف غصوب آغار کردند به زودی رهروانی یافت و نسلی از هنرمندان با بهرهگیری از دانش و تجربه آنان هنر پیکرهسازی را رونق بخشیدند و به مراحل تکامل و شکوفایی نزدیک کردند. از میان تعداد بسیاری از آن هنرمندان میتوان از کسانی چون سلوی شقیر، میشل بصبوص، سمیح العطار، سامی الرفاعی، ندی رعد و مارون الحکیم نام برد. بیشتر پیکرهسازان امروز لبنان متأثر از سبکهای مدرن غربی بوده و برخی از آنان چون مارون الحکیم و سلوی شقیر در آثار خود از رویکرد انتزاعی بهره گرفتهاند.
جشنواره هنری پیکرهسازی عالیه، یکی از معروفترین جشنوارههای هنری لبنان و جهان عرب است که از سال 1999، همه ساله در شهرستان کوهستانی عالیه برگزار میشود و تعداد قابل توجهی از هنرمندان پیکرهساز لبنانی، عرب و از دیگر کشورهای جهان در آن مشارکت میکنند. این جشنواره که از حمایت یونسکو و همکاری انجمن لبنانی هنرمندان پیکرهساز و نقاش و شهرداری شهر عالیه، برخوردار است، فرصتی برای گردهمآیی هنرمندان تجسمی و ارائه جدیدترین آثار، برگزاری کارگاههای هنری و بحث و گفتگوهای علمی و تخصصی در زمینه هنرهای تجسمی است.[۴][۵]
نیز نگاه کنید به
- مجسمه سازی در روسیه
- مجسمه سازی در افغانستان
- مجسمه سازی در تونس
- مجسمه سازی در ژاپن
- مجسمه سازی در کوبا
- مجسمه سازی در مصر
- مجسمه سازی در سنگال
کتابشناسی
- ↑ أبورزق، جوزف؛ بركات صالح؛ القيسي، عمران. (2004). الفن التشكيلي في لبنان. الطبعة الأولى. المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم، ص. ۱۳۶.
- ↑ البستاني، الدكتور فؤاد افرام. (1969). لبنان، مباحث علمية واجتماعية. (الجزء الأول). بیروت: منشورات الجامعة اللبنانية، ص. ۱۴۴.
- ↑ أبورزق، جوزف؛ بركات صالح؛ القيسي، عمران. (2004). الفن التشكيلي في لبنان. الطبعة الأولى. المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم، ص. ۱۳۹.
- ↑ برگرفته از https://www.forums.fonon.net
- ↑ صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ لبنان. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص. 244-246.