آموزش و پرورش در کوبا: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
 
خط ۳: خط ۳:
حفظ خصوصیت مردمی بودن آموزش و پرورش، بدین معنا که نه تنها تمام مدارس [[کوبا]] مجانی است، بلکه خدمات آموزشی برای نواحی دوردست کشور و برای همه مردم بدون توجه به نژاد، جنس و یا منشاء اجتماعی فراهم می‌شود و تمام مردم از طریق بحث، نظارت و حل مشکلات، برنامه های آموزشی را پشتیبانی می‌کنند. دوره اجباری آموزش، ۹ سال تحصیلی است که گاهی به ۱۲ سال هم می‌رسد. بین برنامه‌های توسعه نظام ملی آموزش و توسعه اقتصادی - اجتماعی ارتباط لازم حفظ شده است. اهداف آموزش که دسترسی به انواع آموزش را در سطوح مختلف تضمین می‌کند، برای مردان و زنان یکسان است، به منظور آماده کردن دانش‌آموزان برای زندگی اجتماعی، کار و آموزش با هم تلفیق می‌شوند.
حفظ خصوصیت مردمی بودن آموزش و پرورش، بدین معنا که نه تنها تمام مدارس [[کوبا]] مجانی است، بلکه خدمات آموزشی برای نواحی دوردست کشور و برای همه مردم بدون توجه به نژاد، جنس و یا منشاء اجتماعی فراهم می‌شود و تمام مردم از طریق بحث، نظارت و حل مشکلات، برنامه های آموزشی را پشتیبانی می‌کنند. دوره اجباری آموزش، ۹ سال تحصیلی است که گاهی به ۱۲ سال هم می‌رسد. بین برنامه‌های توسعه نظام ملی آموزش و توسعه اقتصادی - اجتماعی ارتباط لازم حفظ شده است. اهداف آموزش که دسترسی به انواع آموزش را در سطوح مختلف تضمین می‌کند، برای مردان و زنان یکسان است، به منظور آماده کردن دانش‌آموزان برای زندگی اجتماعی، کار و آموزش با هم تلفیق می‌شوند.


اولویت‌های آموزشی در نظام توسعه آموزش و پرورش [[کوبا]] عبارت‌اند از: بهبود وضع آموزش و پرورش به منظور رسیدن به تعالی و تکامل در خلال سال‌های آینده و بذل توجه خاص به کارآموزی و ارتقاء کارکنان آموزشی، بهبود دوره‌های کارآموزی و بهبود کار مدارس عالی، توجه بیشتر به تدریس و آموزش علوم انسانی، بالا بردن کیفیت خدماتی که در مراکز تحصیلات روزانه ارائه می‌شود، استفاده مفید از ساختار جدید آموزش فنی و حرفه‌ای، حداکثر استفاده از کارگاه‌ها جهت ایجاد تسهیلات در آموزش و کارآموزی‌های عملی و تهیه مواد و لوازم مورد نیاز برای بهبود وضع اقتصادی، تداوم بهبود سازمان‌های کار و تحصیل به‌منظور حل مشکلاتی که بر جریان عادی امور اثر می‌گذارد، نظارت منظم بر اجرای نظامنامه‌ها و مقررات و دستورالعمل‌های حاکم بر محیط کار سازمان‌ها، حفظ بهداشت و امنیت شاگردان، تحکیم نقش و عمل خانواده‌ها در سازمان‌ها و نمایندگی‌ها به منظور پشتیبانی از کار مدارس <ref>فومنی، گ؛ رسول، م. جامعه شناسی آموزش و پرورش، تهران، نشر شیفته، 1373 ، ص275.</ref>.
اولویت‌های آموزشی در نظام توسعه آموزش و پرورش [[کوبا]] عبارت‌اند از: بهبود وضع آموزش و پرورش به منظور رسیدن به تعالی و تکامل در خلال سال‌های آینده و بذل توجه خاص به کارآموزی و ارتقاء کارکنان آموزشی، بهبود دوره‌های کارآموزی و بهبود کار مدارس عالی، توجه بیشتر به تدریس و آموزش علوم انسانی، بالا بردن کیفیت خدماتی که در مراکز تحصیلات روزانه ارائه می‌شود، استفاده مفید از ساختار جدید آموزش فنی و حرفه‌ای، حداکثر استفاده از کارگاه‌ها جهت ایجاد تسهیلات در آموزش و کارآموزی‌های عملی و تهیه مواد و لوازم مورد نیاز برای بهبود وضع اقتصادی، تداوم بهبود سازمان‌های کار و تحصیل به‌منظور حل مشکلاتی که بر جریان عادی امور اثر می‌گذارد، نظارت منظم بر اجرای نظامنامه‌ها و مقررات و دستورالعمل‌های حاکم بر محیط کار سازمان‌ها، حفظ بهداشت و امنیت شاگردان، تحکیم نقش و عمل خانواده‌ها در سازمان‌ها و نمایندگی‌ها به منظور پشتیبانی از کار مدارس <ref>فومنی، گ.، رسول، م.(1373). جامعه شناسی آموزش و پرورش، تهران، نشر شیفته، ص.275.</ref>.


برنامه تحصیلی و یک فرایند آموزشی منسجم که روابط تنگاتنگی را در یک بافت تاریخی اجتماعی بیان می‌کند؛ شرایطی که به کمک دوباره ترسیم کردن سیستماتیک پیشرفت‌های علم و نیازهای دانش‌آموزان در محیط تغییرات اجتماعی می‌پردازد، چیزی که در آموزش شخصی شهروندان تحقق یافته و شکل می‌گیرد.<blockquote>آموزش تنها راه نجات از بردگی است. ([[خوزه مارتی]]) </blockquote>[[آموزش های ابتدایی کوبا|آموزش ابتدایی]] این مقطع تحصیلی برای همه کودکان ۶ تا ۱۱ سال اجباری می‌باشد. ساختار آموزش ابتدایی: این دوره آموزشی برای دانش‌آموزان به ۲ بخش تقسیم‌بندی می‌شود؛ که از سال اول تا چهارم مرحله اول به حساب می‌آید و از سال پنجم تا ششم دانش‌آموزان مرحله دوم را پشت سر می‌گذارند.
برنامه تحصیلی و یک فرایند آموزشی منسجم که روابط تنگاتنگی را در یک بافت تاریخی اجتماعی بیان می‌کند؛ شرایطی که به کمک دوباره ترسیم کردن سیستماتیک پیشرفت‌های علم و نیازهای دانش‌آموزان در محیط تغییرات اجتماعی می‌پردازد، چیزی که در آموزش شخصی شهروندان تحقق یافته و شکل می‌گیرد.<blockquote>آموزش تنها راه نجات از بردگی است. ([[خوزه مارتی]]) </blockquote>[[آموزش های ابتدایی کوبا|آموزش ابتدایی]] این مقطع تحصیلی برای همه کودکان ۶ تا ۱۱ سال اجباری می‌باشد. ساختار آموزش ابتدایی: این دوره آموزشی برای دانش‌آموزان به ۲ بخش تقسیم‌بندی می‌شود؛ که از سال اول تا چهارم مرحله اول به حساب می‌آید و از سال پنجم تا ششم دانش‌آموزان مرحله دوم را پشت سر می‌گذارند.
خط ۱۲: خط ۱۲:


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
 
[[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری کوبا]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی کوبا]]؛ [[نظام آموزشی کوبا]]   
* [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری کوبا]]  
 
* [[ساختار و سیاست های آموزشی کوبا]]
 
*  [[نظام آموزشی کوبا]]
 
* [[آموزش های ابتدایی کوبا]]
 
*  [[آموزش متوسطه کوبا]]         


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۶ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۵:۵۰

اصول، اهداف و اولویت‌های آموزشی کوبا طبق مواد ۸، ۳۸، ۳۹، ۵۰، ۵۱ قانون اساسی و بر اساس اسناد قانونی، در هر سال تحصیلی تحت سرپرستی وزارت آموزش و پرورش و طبق نیازها و طرح‌های توسعه سیاسی، ایدئولوژیکی، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی تدوین می‌شود، هدف نهایی آموزش و پرورش در کوبا ایجاد شخصیت مستقل و هماهنگ و رشد یافته دانش‌آموزان است؛ به‌طوری که هرفرد، سازنده فعال، آگاه و مفید برای جامعه جدید باشد. یعنی نظام آموزش و پرورش باید آموزش واقع بینانه در زمینه‌های هنری، فنی، نظامی و میهنی اعمال کند. اصول اساسی آموزش و پرورش که بر آن‌ها تأکید می‌شود عبارت‌اند از:

حفظ خصوصیت مردمی بودن آموزش و پرورش، بدین معنا که نه تنها تمام مدارس کوبا مجانی است، بلکه خدمات آموزشی برای نواحی دوردست کشور و برای همه مردم بدون توجه به نژاد، جنس و یا منشاء اجتماعی فراهم می‌شود و تمام مردم از طریق بحث، نظارت و حل مشکلات، برنامه های آموزشی را پشتیبانی می‌کنند. دوره اجباری آموزش، ۹ سال تحصیلی است که گاهی به ۱۲ سال هم می‌رسد. بین برنامه‌های توسعه نظام ملی آموزش و توسعه اقتصادی - اجتماعی ارتباط لازم حفظ شده است. اهداف آموزش که دسترسی به انواع آموزش را در سطوح مختلف تضمین می‌کند، برای مردان و زنان یکسان است، به منظور آماده کردن دانش‌آموزان برای زندگی اجتماعی، کار و آموزش با هم تلفیق می‌شوند.

اولویت‌های آموزشی در نظام توسعه آموزش و پرورش کوبا عبارت‌اند از: بهبود وضع آموزش و پرورش به منظور رسیدن به تعالی و تکامل در خلال سال‌های آینده و بذل توجه خاص به کارآموزی و ارتقاء کارکنان آموزشی، بهبود دوره‌های کارآموزی و بهبود کار مدارس عالی، توجه بیشتر به تدریس و آموزش علوم انسانی، بالا بردن کیفیت خدماتی که در مراکز تحصیلات روزانه ارائه می‌شود، استفاده مفید از ساختار جدید آموزش فنی و حرفه‌ای، حداکثر استفاده از کارگاه‌ها جهت ایجاد تسهیلات در آموزش و کارآموزی‌های عملی و تهیه مواد و لوازم مورد نیاز برای بهبود وضع اقتصادی، تداوم بهبود سازمان‌های کار و تحصیل به‌منظور حل مشکلاتی که بر جریان عادی امور اثر می‌گذارد، نظارت منظم بر اجرای نظامنامه‌ها و مقررات و دستورالعمل‌های حاکم بر محیط کار سازمان‌ها، حفظ بهداشت و امنیت شاگردان، تحکیم نقش و عمل خانواده‌ها در سازمان‌ها و نمایندگی‌ها به منظور پشتیبانی از کار مدارس [۱].

برنامه تحصیلی و یک فرایند آموزشی منسجم که روابط تنگاتنگی را در یک بافت تاریخی اجتماعی بیان می‌کند؛ شرایطی که به کمک دوباره ترسیم کردن سیستماتیک پیشرفت‌های علم و نیازهای دانش‌آموزان در محیط تغییرات اجتماعی می‌پردازد، چیزی که در آموزش شخصی شهروندان تحقق یافته و شکل می‌گیرد.

آموزش تنها راه نجات از بردگی است. (خوزه مارتی)

آموزش ابتدایی این مقطع تحصیلی برای همه کودکان ۶ تا ۱۱ سال اجباری می‌باشد. ساختار آموزش ابتدایی: این دوره آموزشی برای دانش‌آموزان به ۲ بخش تقسیم‌بندی می‌شود؛ که از سال اول تا چهارم مرحله اول به حساب می‌آید و از سال پنجم تا ششم دانش‌آموزان مرحله دوم را پشت سر می‌گذارند.

مرحله اول شامل شناخت کلی مفاهیم اولیه، زبان اسپانیایی و ریاضیات می‌باشد. همچنین اصول ابتدایی مربوط به علوم طبیعت و جامعه را فرامی‌گیرند، بخش دوم، تاریخ کوبا، جغرافیای کشور، علوم طبیعی و اجتماعی، همچنین فعالیت‌های آموزشی میهنی، جسمی و زیباشناختی را دربرمی‌گیرد.

ساعات آموزش: چارچوب کلی به این صورت است که تشکیل کلاس‌ها به ۴ دوره تقسیم می‌شود و بعد از هر دوره یک هفته تعطیلی وجود دارد. این کلاس‌ها در کل ۴۰ هفته با حساب ۱۰۰۰ ساعت کلاس در سال می‌باشد. در حال حاضر آموزش متوسطه در کوبا، محصلان ۱۲ و ۱۴ ساله را تحت پوشش خود دارد که بلافاصله پس از گذراندن دوره ابتدایی بایستی اجبارا در این مقطع مشغول به تحصیل گردند. هدف اصلی در این سال‌های تحصیل برای دانش‌آموزان، گسترش انسجام شخصیتی نوجوانان، دست یافتن به آموزش‌های پایه‌ای، گسترش توانایی‌های خاص در بخش زبان مادری، ریاضیات، علوم طبیعی و اجتماعی، یادگیری زبان انگلیسی، همچنین کمک به تربیت زیبایی‌شناسی دانش‌آموزان، شکل‌دهی فرهنگ جسمانی و تسلط مقدماتی به تکنیک‌های اولیه در امر فعالیت‌های تولیدی می‌باشد[۲].

نیز نگاه کنید به

نظام آموزش، تحقیقات و فناوری کوبا؛ ساختار و سیاست های آموزشی کوبا؛ نظام آموزشی کوبا   

کتابشناسی

  1. فومنی، گ.، رسول، م.(1373). جامعه شناسی آموزش و پرورش، تهران، نشر شیفته، ص.275.
  2. حق روستا، مریم(1396). جامعه و فرهنگ کوبا. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص. 355-360.