نظام ایئهموتو ژاپن: تفاوت میان نسخهها
ظاهر
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
| خط ۲: | خط ۲: | ||
یکی از سنتهای موجود در فرهنگ و هنر ژاپن، نظام ایئهموتو (家元制度/Iemoto Seido) است که میتوان از آن به بنیاد خانوادگی تعبیر کرد. این نظام که در [[دوره موروماچی]] شروع شد و در [[دوره ادو]] کاملا استحکام پیدا کرد، موروثی شدن یک هنر یا سبک هنری در یک خانواده بود. | یکی از سنتهای موجود در فرهنگ و هنر ژاپن، نظام ایئهموتو (家元制度/Iemoto Seido) است که میتوان از آن به بنیاد خانوادگی تعبیر کرد. این نظام که در [[دوره موروماچی]] شروع شد و در [[دوره ادو]] کاملا استحکام پیدا کرد، موروثی شدن یک هنر یا سبک هنری در یک خانواده بود. | ||
این نظام را میتوان در بسیاری از هنرها از جمله مراسم چای، ایکهبانا (生け花/Ikebana) یا گل آرایی، هنرهای نمایشی سنتی، موسیقی سنتی و رقص و ... مشاهده کرد. این سنت حتی در حال حاضر هم در فرهنگ و هنر [[ژاپن]] وجود دارد. | این نظام را میتوان در بسیاری از هنرها از جمله مراسم چای، ایکهبانا (生け花/Ikebana) یا گل آرایی، هنرهای نمایشی سنتی، موسیقی سنتی و رقص و ... مشاهده کرد. این سنت حتی در حال حاضر هم در فرهنگ و هنر [[ژاپن]] وجود دارد. | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
نسخهٔ کنونی تا ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۸:۳۳

یکی از سنتهای موجود در فرهنگ و هنر ژاپن، نظام ایئهموتو (家元制度/Iemoto Seido) است که میتوان از آن به بنیاد خانوادگی تعبیر کرد. این نظام که در دوره موروماچی شروع شد و در دوره ادو کاملا استحکام پیدا کرد، موروثی شدن یک هنر یا سبک هنری در یک خانواده بود.
این نظام را میتوان در بسیاری از هنرها از جمله مراسم چای، ایکهبانا (生け花/Ikebana) یا گل آرایی، هنرهای نمایشی سنتی، موسیقی سنتی و رقص و ... مشاهده کرد. این سنت حتی در حال حاضر هم در فرهنگ و هنر ژاپن وجود دارد.
نیز نگاه کنید به
منبع اصلی
پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله(1402). جامعه و فرهنگ ژاپن. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص116-148.
نویسندگان مقاله
فرهاد پالیزدار و قدرت اله ذاکری