بازار کتاب چین در کشورهای خارجی

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۳ سپتامبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۴:۲۳ توسط Rashid (بحث | مشارکت‌ها)

پس از آغاز اجرای اصلاحات، و ضرورت آشنایی هرچه بیشتر مردم چین با افکار و اندیشه­ های جهان معاصر، به ویژه غرب، با هدایت دولت و دست اندرکاران امور فرهنگی کشور، نهضت ترجمه‌ی آثار غربی به زبان چینی توسط نخبگان آغاز شد. در دو دهه‌ی نخست پس از اصلاحات بسیاری از کتاب­ های فلسفی و مقالات پیرامون فلسفه ­ی غرب به زبان چینی ترجمه و منتشر گردید.

طبق آمار موجود، در طول یازده سال از1978 تا1997 میلادی، بیش از 10هزار عنوان کتاب و مقاله‌ی فلسفی ترجمه، تألیف و منتشر شده که امروزه قطعا تعداد آن­ها خیلی بیشتر است. این آثار شامل450 کتاب و بیش از 700مقاله از زبان­ های خارجی می ­شد. از نظر موضوعی نیز این آثار شامل معرفی کلیات و آموزش فلسفه‌ی غرب، مطالعه‌ی تطبیقی فلسفه ­ی چینی و غربی، مطالعه ­ی زیباشناسی، اخلاقیات، و فلسفه‌ی علم و تکنولوژی بود. نگاهی مختصر به این آثار نشان می­ دهد که در این دوره متفکران چینی علاقه‌ی شدیدی به فلسفه ­ی قاره ی اروپا، به ویژه فلسفه ­ی آلمانی از خود نشان می­ دادند، نه فلسفه‌ی انگلیسی و آمریکایی. فلسفه‌ی آلمان حدود یک سوم از این آثار را به خود اختصاص می ­دهد.

آثار فلسفی ترجمه شده در این دوره­، 450مورد مربوط به آثار هگل، 437مورد کانت، 178 مورد هایدگر، 93 مورد ویتن اشتاین، 87 مورد پلاتو، 84 مورد هیوم، 82 مورد از شوپنهاور، 79 مورد روسو، 68 مورد هابرماس، و 59 مورد از آن­ها مربوط به آثار گادامر بوده است.

پس از آغاز برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب پکن در سال1986میلادی، که از اهداف اصلی آن خرید و فروش و مبادله‌ی کپی ­رایت بود، نهضت ترجمه‌ی آثار خارجی به زبان چینی سرعت بیشتری به خود گرفت. بیشتر موضوعات مورد نیاز جامعه‌ی علمی و بازار کتاب چین در دوران اصلاحات را کتاب­ های علوم طبیعی، فنی و مهندسی، آموزشی و تربیتی، به ویژه آموزش زبان انگلیسی، کتاب­ های کودکان، ادبیات و رمان، فلسفه و علوم اجتماعی تشکیل می­ داد. در این مبادله ­ی کپی ­رایت، همیشه بخش واردات و یا خرید کپی­ رایت از ناشران خارجی بسیار بیش از بخش فروش و یا صادرات بوده است. علی­رغم گذشت بیش از سه دهه از مبادله‌ی کپی ­رایت بین ناشران چینی و خارجی، این روند نابرابر هم­چنان ادامه داشته و طبق آمار منتشره از میزان تجارت کپی­ رایت کتاب و سایر محصولات فرهنگی در سال2010، هنوز میزان واردات 3برابر صادرات است.

طبق این آمار، در سال2010، از 22293مورد مبادله‌ی کپی­ رایت بین ناشران چین و ناشران خارجی، 16602مورد مربوط به خرید حقوق معنوی آثار خارجی و تنها5691مورد(کم­تر از یک سوم) به فروش کپی ­رایت آثار پدید آورندگان چینی اختصاص داشته است. از این تعداد آثار خریداری شده 5284مورد از آمریکا، 2429مورد از انگلیس، 1766مورد از ژاپن، 1027مورد از کره ­ی جنوبی، 1747مورد از تایوان، 877مورد از هنگ­ کنگ، 739مورد از آلمان، 737مورد از فرانسه وبقیه از کشورهایی مانند سنگاپور(355)، کانادا(111)، روسیه(58)، و سایر کشورهای جهان(1468) بوده است. تجارت کپی ­رایت فوق شامل کتاب، محصولات صوتی و تصویری، نشر الکترونیک، نرم افزار، فیلم و برنامه ­های تلویزیونی بوده است.

هم­چنین، بیشترین صادرات کپی­ رایت چین به کشورهای خارجی، به ترتیب1395 مورد به تایوان،1147 مورد به آمریکا، 534مورد به هنگ­ کنگ، 375مورد به سنگاپور، 360مورد به کره‌ی جنوبی، 214مورد به ژاپن، 178مورد به انگلیس، 121مورد به فرانسه، 120مورد به آلمان، و بقیه به کشورهایی مانندکانادا(86)، روسیه(11) و سایر کشورها(1144) در سرتاسر جهان بوده است. موضوعات آثار صادراتی کپی­ رایت چین به ترتیب عبارتند از: کتاب های آموزش زبان چینی، هنر، طب سنتی، تاریخ، و کتاب­ های کودکان، برنامه ­های تلویزیونی، نشر الکترونیکی، و محصولات صوتی و تصویری[۱][۲].

جدول شماره 1. آمار خرید و فروش کپی رایت کتاب و سایر تولیدات و محصولات انتشاراتی در چین-2010[۳]

صادرات کپی رایت واردات کپی رایت
جمع برنامه تلویزیون فیلم نرم افزار نشر

الکترونیک

صوتی تصویری کتاب برنامه تلویزیونی فیلم نرم

افزار

نشر

الکترونیک

صوتی تصویری کتاب نام کشور
6431 759 - - 139 5 244 285 95 40 9 306 4549 آمریکا
2607 2 - - - - 176 585 - 10 3 61 1770 انگلیس
859 - - - - 14 89 - - 8 2 3 726 آلمان
858 1 - - - - 120 125 - 4 - 13 595 فرانسه
69 - - - - - 11 - - - - 1 57 روسیه
197 64 - - - - 31 - - - - 7 104 کانادا
471 116 - - - - 260 - - - - 1 319 سنگاپور
1979 6 - - - - 207 62 1 23 3 57 1620 ژاپن
1387 - - - 3 13 343 65 - 23 20 3 916 کره جنوبی
1411 158 - - 35 - 341 23 142 156 1 131 424 هنگ کنگ
3142 148 - - 10 - 1236 102 1 4 7 173 1460 تایوان
2612 318 - - - 10 816 160 45 36 4 39 1184 سایرکشورها
22293 1561 - - 187 44 3880 1446 284 304 49 795 13720 جمع کل

در حال به روز رسانی و ویرایش

نیز نگاه کنید به

صنایع فرهنگی چین، سیاست ها و جایگاه آن در رشد اقتصاد ملی چین؛ بازار صنایع فرهنگی چین؛ صنایع دستی و تجارت فرهنگی در چین

کتابشناسی

  1. Chins Statistical Year Book, 2011
  2. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد2،ص.556-559.
  3. China Statistical Year Book. 2011