هنر ایکهبانا در ژاپن
ایکهبانا که به آن کادو (華道 /花道/Kadō) یا طریقت گل هم گفته میشود، از دیگر هنرهای ژاپنی است که فراتر از مرزهای این کشور معرف فرهنگ و هنر ژاپنی شده است. همچون بیشتر هنرهای سنتی ژاپن ایکهبانا هم مرتبط با رسیدن آیین بودایی به ژاپن است. با آمدن این آیین، سنت کوگه (供花/Kuge) هم شکل گرفت که آن پیشکش گل به بودا و ارواح درگذشتگان بود. کوگه که در روش متأثر از چین بود، در دوره هیان و در جریان ژاپنی کردن فرهنگ وارداتی ژاپنی شد، بدین معنی که از چهارچوب زیباشناسی چینی خارج شد و به سمت نشان دادن زیبایی گیاهان همان گونه که هست، پیش رفت.[۱]
در فرهنگ اشرافی دوره هیان، اشراف گلها را میچیدند و آنها را در گلدان قرار میدادند که امروزه برای بیان این عمل از اصطلاح ساشیبانا یا سوکا (挿花/Sashibana/Sōka) استفاده میشود. در دوره کاماکورا اصطلاح بر پا کردن رایج شد که نهایتا در دوره موروماچی به تاتهبانا یا ریکّا (立花/Tate bana/Rikka) بدل شد. تاتهبانا در ابتدا، قرار دادن چیزهایی چون شاخه درخت کاج، شاخه شکوفه آلو و... در گلدانی مسی و قرار دادن آن مقابل تندیس بودا بود. در ریکا شاهد تأثیرگذاری افکار بودایی و تفسیر کار بر اساس این افکار هستیم و همزمان با استفاده از گلهای طبیعی سعی میشود اندیشه و فکری از طریق اثر القا شود.[۲] ریکا بعدا منشاء شکل گیری سبکهایی در گل آرایی شد که معروفترین و بزرگترین آن سبک ایکهنوبو (池坊流/Ikenobō ryū) بود که در اواسط دوره موروماچی شکل گرفت و بعدا در دوره ادو کامل شد.
بعد از تاتهبانا نوبت ایکهبانا بود. اندیشه نهفته در استفاده از فعل ایکِرو (生ける/Ikeru) به معنی حیات بخشیدن به جای قرار دادن و بر پا کردن در گل آرایی، در واقع تلاش برای آراستن گلها و گیاهان به همان شکلی بود که در طبیعت وجود دارند. در این زمان مراسم چای موسوم به وابیچا هم شکل گرفته بود و استادان چای اصرار داشتند که گلدانی که در تاقچه موسوم به توکونوما در اتاق چای قرار میگیرد، نشان دهنده خود طبیعت باشد. در آغاز دوره ادو به ایکهبانا نام کادو یا طریقت گل دادند که تلویحا اشاره به معنای روحانی آن داشت.[۳] همچنین در همین دوره سبکهای زیادی در گل آرایی پدید آمد و نظام توارث خانوادگی یا ایئهموتو هم در آن کامل شد.
در دوره میجی و همزمان با پدیده ژاپونیسم، ایکهبانا هم به عنوان زیبایی شناسی ژاپنی توسط جوسیه کندر یعنی همان معماری که برای آموزش معماری غربی به ژاپن آمد، به غرب معرفی شد و توانست بر هنر چیدمان گل در غرب تأثیر بگذارد. همچنین در دوران مدرن و معاصر باز هم سبکهای جدیدی به ایکهبانا اضافه شد، بطوری که به گفته سوزوکی (2011) در سال 2011 بیش از 1700 سبک ایکهبانا در ژاپن وجود داشت.[۴]
نیز نگاه کنید به
کتابشناسی
- ↑ Suzuki, E (2011). Ikebana ni miru Nihon bunka Akasareta hana no rekishi. Shibunkaku shuppan. P293.
- ↑ Suzuki, E (2011). Ikebana ni miru Nihon bunka Akasareta hana no rekishi. Shibunkaku shuppan. P294.
- ↑ تازاوا، یوتاکا، ماتسوبارا، سابورو، نوکودا، شونسوکه و ناگاهاتا، یاسوناری (1375). تاریخ فرهنگ ژاپن، یک دیدگاه. وزارت امور خارجه ژاپن، بخش فرهنگی سفارت کبرای ژاپن در ایران. ص78.
- ↑ Suzuki, E (2011). Ikebana ni miru Nihon bunka Akasareta hana no rekishi. Shibunkaku shuppan. P3.