تجارت فرهنگی در آرژانتین
بخش فرهنگ علاوه بر اینکه ایفاگر وظیفهی اصلی خود در جامعهی آرژانتینی میباشد، یک صنعت مهم و پرسود نیز محسوب میشود. ارزش کلّ صنایع و تولیدات فرهنگی آرژانتین در سال 2010 برابر 5/3 درصد تولید ناخالص داخلی کشور بوده است که رشد قابل ملاحظهای را نشان میدهد. این آمار در دو سال قبل از آن به ترتیب 02/ 3 و 27/ 3 درصد گزارش شده است. بررسی رشد سهم فرهنگ در تولید ناخالص داخلی این کشور، نشاندهندهی رشد فزاینده در این بخش به صورت مرتّب از سال 2000 بوده است.
جدول شمارهی 6ـ1 مشارکت بخش فرهنگ در تولید ناخالص داخلی کشور
میزان مشارکت بخش فرهنگی در نولید ناخالص داخلی کشور بین سالهای 2005ـ2000 | |||
سال | تولید ناخالص داخلی کشور (میلیون پزو) | مشارکت صنایع و فعالیتهای فرهنگی در تولید ناخالص داخلی (میلیون پزو) | درصد مشارکت |
2000 | $ 276173 | 6409.7 | 2.32% |
2001 | $263997 | 6347.7 | 2.4% |
2002 | $ 235236 | 5809.5 | 2.47% |
2003 | $ 256023 | 6727.4 | 2.63% |
2004 | $279141 | 7959.1 | 2.85% |
2005 | $ 304764 | 9146.2 | 3% |
منبع: سایت رسمی دبیرخانهی فرهنگ کشور
از سوی دیگر، میزان صادرات محصولات فرهنگی در سال 2010 برابر 675/ 115 میلیون دلار بوده است در حالی که واردات در همین سال برابر 844/ 147 میلیون دلار بوده است. بنابراین در این بخش تراز بازرگانی کشور 169/32میلیون دلار منفی بوده است که نشاندهندهی غلبهی واردات محصولات فرهنگی بر صادرات است[۱].
جدول شمارهی 6 ـ 2 صادرات محصولات فرهنگی آرژانتین
جدول میزان صادرات آرژانتین (فوب[i] – دلار) | ||||
سال | سمعی بصری | نشر | آهنگ | جمع کل |
2007 | 12765502 | 82222190 | 32904631 | 127892322 |
2008 | 13743866 | 94337325 | 30993996 | 139075189 |
2009 | 16014698 | 7330767 | 20637286 | 109982550 |
2010 | 15033937 | 81701377 | 18939686 | 115675020 |
منبع: دبیرخانهی فرهنگی آرژانتین www.sinca.cultura.gov.ar |
جدول شمارهی 6 ـ 3 واردات محصولات فرهنگی
جدول میزان واردات آرژانتین (سیف[ii] ـ دلار) | ||||
سال | سمعی بصری | نشر | آهنگ | جمع کل |
2007 | 2610131 | 133188230 | 2832573 | 138630934 |
2008 | 3945028 | 168271999 | 2338451 | 174555734 |
2009 | 3749930 | 135828355 | 1504699 | 141182984 |
2010 | 8504768 | 138853834 | 1487375 | 147844996 |
منبع: دبیرخانهی فرهنگی آرژانتین www.sinca.cultura.gov.ar |
در سال 2010 در بین فعّالیتهای فرهنگی، مزیت نسبی با موسیقی بوده است. در این بخش آرژانتین بیش از 20 میلیون دلار صادرات داشته و تنها بیش از یک میلیون دلار واردات انجام داده است. در حالی که به عنوان مثال در بخش انتشار کتاب صادرات این بخش قریب 3/38 میلیون دلار گزارش شده و واردات حدود 3 برابر بیشتر یعنی 96 میلیون دلار بوده است. در همین سال آرژانتین حدود 5/6 میلیون دلار فیلمهای سینمایی و 4/9 میلیون دلار محصولات ویدئویی صادر نموده است. جدول 6ـ 3 اختصاص به صادرات و واردات بخشها و زیربخشهای فرهنگی در سال 2010 دارد.
جدول شمارهی 6 ـ 3 صادرات و واردات محصولات فرهنگی بر اساس بخش و زیربخش در سال 2010
صادرات و واردات محصولا فرهنگی بر اساس بخش و زیربخش در سال 2010 | |||
بخش | زیربخش | صادرات (فوب) | واردات (فوب) |
نشر | روزنامهها و مجلات | 5841280 | 9389588 |
کتب | 38314609 | 96009833 | |
سایر مصنوعات چاپی | 28905490 | 29829205 | |
متون منتشره در قالب CD ، DVD | 269287 | 699722 | |
تولیدات صوتی ضبط شده | موسیقیهای با کلام | 20452299 | 1221425 |
موسیقیهای بدون کلام | 184968 | 283244 | |
|
فیلم | 6568898 | 514095 |
محصولات ویدیویی | 9441650 | 1468247 | |
منبع: مؤسّسهی ملّی آمار و اطلاعات (INDEC) |
آخرین جدول (جدول 6 ـ 4) نیز در این بخش به بررسی تجارت خارجی فرهنگی آرژانتین در قسمت نشر اختصاص دارد.
جدول شمارهی 6 ـ 4 تجارت خارجی فرهنگی آرژانتین در بخش نشر[۲]
سال | صادرات (فوب ـ دلار) | واردات (سیف) | تراز بازرگانی |
2007 | 82222190 | 133188230 | 50966039ـ |
2008 | 94337325 | 168271999 | 73934674ـ |
2009 | 73330767 | 135928395 | 62597628ـ |
2010 | 81701337 | 137852834 | 56151457ـ |
منبع: مؤسّسهی ملّی آمار و اطلاعات آرژانتین |
نیز نگاه کنید به
تجارت فرهنگی ژاپن؛ تجارت فرهنگی کانادا؛ تجارت فرهنگی کوبا؛ تجارت فرهنگی لبنان؛ صنایع دستی و تجارت فرهنگی در چین؛ تجارت فرهنگی تونس؛ تجارت فرهنگی روسیه؛ تجارت فرهنگی سنگال؛ تجارت فرهنگی فرانسه؛ تجارت فرهنگی کشور مالی؛ تجارت فرهنگی اسپانیا؛ تجارت فرهنگی اردن؛ تجارت فرهنگی سیرالئون
پاورقی
[i] فوب (FOB) به معنی قیمت تا لحظهی تحویل روی کشتی است. بنا بر قوانین بینالمللی در شرایط فوب فروشنده وظیفه دارد تمامی هزینههای کالا را تا محلّ حمل اصلی (با کشتی یا هواپیما یا راهآهن) متقبّل شود و تمامی هزینههای بعد از این مرحله اعم از کرایهی حمل، بیمه، تعرفههای وارداتی و... را خریدار متقبّل میشود.
[ii] سیف (CIF) به معنای بهای تمام شدهی کالا در مرکز کشور مقصد است که تشکیل میشود از بهای کالا در شهر مبدأ به اضافهی هزینهی بستهبندی و کرایهی حمل تا بندر کشور مقصد و هزینهی بیمه تا مقصد.
کتابشناسی
- ↑ برگرفته از https://www.sinca.cultura.gov.ar
- ↑ خیرمند، احمدرضا (1391). جامعه و فرهنگ آرژانتین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص204-207.