آموزش متوسطه در مالی

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۳۰ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۱۸:۴۱ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)
دانش‌آموزان در مالی

دوره آموزش راهنمایی در این کشور سه سال یا گریدهای هفت، هشت و نه است. در پایان این دوره، امتحان نهایی موسوم به دی ای اف (D. E. F) برگزار می‌شود و دانش‌آموزانی که این آزمون را با موفقیت سپری کنند، می‌توانند در مقطع متوسطه به تحصیلات خود ادامه دهند. در این مقطع زبان انگلیسی به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود[۱].

دوره متوسطه سه سال (گریدهای ده، یازده و دوازده) است و دانش‌آموزان پس از موفقیّت در امتحانات پایان سال سوم دبیرستان، دیپلم رسمی‌وزارت آموزش و پرورش دریافت می‌کنند.

در طیّ این دوره، علاوه ‌بر زبان فرانسه ؛ زبان‌های انگلیسی، عربی، آلمانی و روسی به دانش‌آموزان ارائه می‌شود. امتحان سراسری پایان سال دوازدهم شامل دروس مختلف زیست‌شناسی، ریاضیات، فیزیک، شیمی، علوم انسانی، زبان، ادبیات و... است. دانش‌آموزانی که در این آزمون موفق شوند، می‌توانند وارد دانشگاه شده یا با اخذ بورسیه تحصیلی دولتی یا خصوصی، تحصیلات خود را در دانشگاه‌های خارج کشور ادامه دهند[۲].

دانش‌آموزان در صورت علاقه‌مندی می‌توانند پس از پایان دوره راهنمایی، در دوره‌های فنی و حرفه‌ای که 2 تا 4 سال طول می‌کشد، ادامه تحصیل داده و دیپلم دریافت کنند. به دانش‌آموختگان در پایان دوره دو ساله آموزش فنی و حرفه‌ای دیپلم سی ای پی (CAP) و پس از پایان دوره چهار ساله آن دیپلم بی تی (BT) اعطا می‌شود[۲][۳].

نیز نگاه کنید به

آموزش متوسطه کانادا؛ آموزش متوسطه روسیه؛ مدارس افغانستان؛ آموزش متوسطه تونس؛ آموزش متوسطه ژاپن؛ آموزش متوسطه کوبا؛ آموزش متوسطه لبنان؛ آموزش های مقطع متوسطه مصر؛ آموزش مقطع دبیرستانی(سیکل دوم)درچین؛ آموزش متوسطه سنگال؛ آموزش متوسطه فرانسه؛ آموزش متوسطه زیمبابوه؛ آموزش متوسطه تایلند؛ آموزش های ابتدایی و متوسطه اسپانیا؛ آموزش متوسطه در اردن؛ آموزش های ابتدایی و متوسطه اتیوپی؛ آموزش دوره دوم متوسطه سیرالئون

کتابشناسی

  1. برگرفته از www.malihigheducation.com
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ برگرفته از www.theeducationalsystemofmali.com
  3. عرب‌احمدی، امیربهرام (1392). جامعه و فرهنگ مالی. ناظر علمی ابوالحسن شریف محمدی. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص277-278.