آموزش متوسطه زیمبابوه

از دانشنامه ملل

دوره اول آموزش متوسطه(Ordinary  Level یا  O-Level) - طول این دوره 4 سال بوده و تحت عنوان O-Level  شناخته می‌شود. این مقطع از فرم یک (Form 1) یا گرید هشت (Grade 8) آغاز می‌شود. در پایان این دوره، دانش آموزان باید در امتحانات عمومی شرکت کرده حداقل 5 درس از واحدهای درسی (که ریاضی، علوم و انگلیسی حتما باید در میان آن‌ها باشد) این مقطع را امتحان دهند. پس از موفقیت در امتحانات مدرک دیپلم متوسطه را دریافت می‌کنند و در صورتی که مایل به ادامه تحصیل در مراکز دانشگاهی باشند وارد دوره پیش رفته متوسطه می‌شوند. ورود به کالج‌هایی مانند تربیت معلم، کشاورزی، پلی تکنیک، پرستاری و کالج فنی نیازی به گذراندن دوره پیشرفته ندارد.

واحدهای درسی در مدارس دوره اول آموزش متوسطه یکسان نیست اما دروس ریاضی، زبان‌های انگلیسی، شونا و اندبله، جغرافیا و تاریخ مشترک بوده دانش آموزان باید حداقل هشت عنوان درسی را در دبیرستان بگذرانند.

دوره پیش رفته متوسطه

دوره پیش رفته متوسطه (Advanced Level یا A-Level) ، تحت عنوان A-Level شناخته شده و دوره آن دو سال می‌باشد. شرط ورود به این دوره کسب موفقیت در امتحانات موضوعات پنچ گانه دوره تحصیلی متوسطه عمومی می‌باشد. دانش آموزان حداقل سه موضوع درسی را می‌گذرانند که انتخاب آن‌ها بستگی به رشته‌ای دارد که دانش آموز برای تحصیل در دانشگاه در نظر گرفته است.

هزینه‌های تحصیل دوران متوسطه از سوی خانواده‌ها پرداخت می‌گردد. در این دوره تحصیلی والدین غالباً  ترجیح می‌دهند فرزندان خود را به مدارس خصوصی شبانه روزی که بیشتر آن‌ها وابسته به نهادهای مسیحیت می‌باشند، بفرستند. هزینه تحصیل در این گونه مدارس بسیار بالاست و خانواده‌هایی که تأمین هزینه تحصیل فرزندان برایشان مقدور است، با فراهم ساختن امکان تحصیل آنان در این مدارس ارتقای سطح آموزشی و علمی و ادامه تحصیل فرزندان خود را در مقاطع بالا تضمین می‌کنند. تعداد زیادی از دانش آموزان نیز در مدارس خصوصی روزانه یا دولتی ادامه تحصیل می‌دهند. سیلابس‌های درسی این مقطع نیز از سوی وزارت آموزش، ورزش و فرهنگ تعیین می‌شود. تعدادمدارس متوسطه نیز از 177 واحد آموزشی در سال 1979 به 1502 واحد آموزشی در سال 1989 افزایش یافته است[۱].

نیز نگاه کنید به

آموزش متوسطه کانادا؛ آموزش متوسطه روسیه؛ مدارس افغانستان؛ آموزش متوسطه تونس؛ آموزش متوسطه ژاپن؛ آموزش متوسطه کوبا؛ آموزش متوسطه لبنان؛ آموزش های مقطع متوسطه مصر؛ آموزش مقطع دبیرستانی(سیکل دوم)درچین؛ آموزش متوسطه سنگال؛ آموزش متوسطه فرانسه؛ آموزش متوسطه در مالی؛ آموزش های ابتدایی و متوسطه اسپانیا؛ آموزش متوسطه در اردن؛ آموزش های ابتدایی و متوسطه اتیوپی؛ آموزش دوره دوم متوسطه سیرالئون؛ آموزش متوسطه تایلند

کتابشناسی

  1. ایپکچی، محمدحسن (1339). جامعه و فرهنگ زیمبابوه. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص.242-245.