تجارت فرهنگی در آرژانتین

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۹ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۱۸:۵۵ توسط Nazanin (بحث | مشارکت‌ها)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

بخش فرهنگ علاوه بر این‌که ایفاگر وظیفه ی اصلی خود در جامعه ی آرژانتینی می‌باشد، یک صنعت مهم و پرسود نیز محسوب می‌شود. ارزش کلّ صنایع و تولیدات فرهنگی آرژانتین در سال 2010 برابر 3/5 درصد تولید ناخالص داخلی کشور بوده است که رشد قابل ملاحظه ای را نشان می‌دهد. این آمار در دو سال قبل از آن به ترتیب 02/ 3 و 27/ 3 درصد گزارش شده است. بررسی رشد سهم فرهنگ در تولید ناخالص داخلی این کشور، نشان‌دهنده‌ی رشد فزاینده در این بخش به صورت مرتّب از سال 2000 بوده است.

جدول شماره 1. مشارکت بخش فرهنگ در تولید ناخالص داخلی کشور[۱]

میزان مشارکت بخش فرهنگی در نولید ناخالص داخلی کشور بین سالهای 2005ـ2000
سال تولید ناخالص داخلی کشور (میلیون پزو) مشارکت صنایع و فعالیتهای فرهنگی در تولید ناخالص داخلی (میلیون پزو) درصد مشارکت
2000 $ 276173 6409.7 2.32%
2001 $263997 6347.7 2.4%
2002 $ 235236 5809.5 2.47%
2003 $ 256023 6727.4 2.63%
2004 $279141 7959.1 2.85%
2005 $ 304764 9146.2 3%

از سوی دیگر، میزان صادرات محصولات فرهنگی در سال 2010 برابر 675/115 میلیون دلار بوده است در حالی که واردات در همین سال برابر 844/147 میلیون دلار بوده است. بنابراین در این بخش تراز بازرگانی کشور 32/169 میلیون دلار منفی بوده است که نشان‌دهنده‌ی غلبه ی واردات محصولات فرهنگی بر صادرات است[۲].

جدول شماره 2. صادرات محصولات فرهنگی آرژانتین[۳]

جدول میزان صادرات آرژانتین (فوب[i] – دلار)
سال سمعی بصری نشر آهنگ جمع کل
2007 12765502 82222190 32904631 127892322
2008 13743866 94337325 30993996 139075189
2009 16014698 7330767 20637286 109982550
2010 15033937 81701377 18939686 115675020
منبع: دبیرخانه‌ی فرهنگی آرژانتین

جدول شماره 3. واردات محصولات فرهنگی[۴]

جدول میزان واردات آرژانتین (سیف[ii] ـ دلار)
سال سمعی بصری نشر آهنگ جمع کل
2007 2610131 133188230 2832573 138630934
2008 3945028 168271999 2338451 174555734
2009 3749930 135828355 1504699 141182984
2010 8504768 138853834 1487375 147844996
منبع: دبیرخانه‌ی فرهنگی آرژانتین

در سال 2010 در بین فعّالیتهای فرهنگی، مزیت نسبی با موسیقی بوده است. در این بخش آرژانتین بیش از 20 میلیون دلار صادرات داشته و تنها بیش از یک میلیون دلار واردات انجام داده است. در حالی که به عنوان مثال در بخش انتشار کتاب صادرات این بخش قریب 38/3 میلیون دلار گزارش شده و واردات حدود 3 برابر بیشتر یعنی 96 میلیون دلار بوده است. در همین سال آرژانتین حدود6/5 میلیون دلار فیلم های سینمایی و 9/4 میلیون دلار محصولات ویدئویی صادر نموده است. جدول شماره 4، اختصاص به صادرات و واردات بخش ها و زیربخش های فرهنگی در سال 2010 دارد.

جدول شماره 4. صادرات و واردات محصولات فرهنگی بر اساس بخش و زیربخش در سال 2010

صادرات و واردات محصولا فرهنگی بر اساس بخش و زیربخش در سال 2010
بخش زیربخش صادرات (فوب) واردات (فوب)
نشر روزنامه ها و مجلات 5841280 9389588
کتب 38314609 96009833
سایر مصنوعات چاپی 28905490 29829205
متون منتشره در قالب CD ، DVD 269287 699722
تولیدات صوتی ضبط شده موسیقی های با کلام 20452299 1221425
موسیقی های بدون کلام 184968 283244


محصولات تصویری

فیلم 6568898 514095
محصولات ویدیویی 9441650 1468247
منبع: مؤسّسه ی ملّی آمار و اطلاعات (INDEC)

آخرین جدول (جدول شماره 5) نیز در این بخش به بررسی تجارت خارجی فرهنگی آرژانتین در قسمت نشر  اختصاص دارد.

جدول شماره 5. تجارت خارجی فرهنگی آرژانتین در بخش نشر[۵]

سال صادرات (فوب ـ دلار) واردات (سیف) تراز بازرگانی
2007 82222190 133188230 50966039ـ
2008 94337325 168271999 73934674ـ
2009 73330767 135928395 62597628ـ
2010 81701337 137852834 56151457ـ
منبع: مؤسّسه ی ملّی آمار و اطلاعات آرژانتین

در حال به روز رسانی و ویرایش

نیز نگاه کنید به

تجارت فرهنگی ژاپن؛ تجارت فرهنگی تونس؛ تجارت فرهنگی روسیه؛ تجارت فرهنگی سنگال؛ تجارت فرهنگی کانادا؛ تجارت فرهنگی کوبا؛ تجارت فرهنگی لبنان؛ تجارت فرهنگی سنگال؛ تجارت فرهنگی فرانسه؛ تجارت فرهنگی کشور مالی؛ تجارت فرهنگی اسپانیا؛ تجارت فرهنگی اردن؛ تجارت فرهنگی سیرالئون؛ تجارت فرهنگی در بنگلادش

پاورقی

[i] فوب (FOB) به معنی قیمت تا لحظه ی تحویل روی کشتی است. بنا بر قوانین بین‌المللی در شرایط فوب فروشنده وظیفه دارد تمامی هزینه‌های کالا را تا محلّ حمل اصلی (با کشتی یا هواپیما یا راه آهن) متقبّل شود و تمامی هزینه‌های بعد از این مرحله اعم از کرایه ی حمل، بیمه، تعرفه‌های وارداتی و... را خریدار متقبّل می‌شود.

[ii] سیف (CIF) به معنای بهای تمام شده ی کالا در مرکز کشور مقصد است که تشکیل می شود از بهای کالا در شهر مبدأ به اضافه ی هزینه ی بسته بندی و کرایه ی حمل تا بندر کشور مقصد و هزینه ی بیمه تا مقصد.

کتابشناسی