ماهواره و اینترنت در زیمبابوه

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۲۰ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۰:۴۳ توسط Mohammad (بحث | مشارکت‌ها)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

دولت زیمبابوه با همکاری شبکه ماهواره‌ای آفریقای جنوبی در دهه گذشته فعالیت خود را در این زمینه گسترش داده است. شعبه دفاتر ماهواره‌ای آفریقای جنوبی در حراره کانال‌های بسیار زیادی از حوزه‌های مختلف جهان و البته بیشتر آفریقای جنوبی برای مشترکین ماهواره پخش می‌کند.

زیمبابوه نیز مانند سایر کشورهای جهان سوم با افزایش کاربران اینترنتی طی سال‌های گذشته روبروست. در سال 2008 تعداد کاربران اینترنت 1421000 نفر یعنی در حدود 10.5 درصد جمعیت بالای 13 میلیونی کشور بود. در مقایسه با کاربران سال 2000 که نرخ آن فقط 0/4 درصد بود، رشد تعداد کاربران کاملاً مشهود است. استفاده از موبایل نیز در زیمبابوه طی دهه گذشته بسیار افزایش یافته بازار داغ موبایل در آفریقا و به خصوص در این کشور هزینه‌های بالای استفاده از اینترنت را بسیار کاهش داده است. مردم ایجاد ارتباط رسانه‌ای با یکدیگر از طریق موبایل را به دلیل سهل الوصول‌ترین وسیله ارتباطی و صرفه جویی در زمان بر دیگر اشکال ترجیح می‌دهند. با توجه به افزایش شدید تورم و نرخ بیکاری بالای 94 درصد، بسیاری از مردم امکان استفاده از وسایل گران قیمت ارتباطی نظیر کامپیوتر را ندارند و این امر نیز در رشد استفاده از موبایل مؤثر بوده است.

بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال 2008 و روی کار آمدن دولت وحدت ملی موگابه و چانگیرایی، وزارت اطلاعات و تکنولوژی ارتباطات ایجاد شد. مهم‌ترین فعالیت این وزارتخانه در زمینه سرمایه گذاری بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در زیمبابوه است. پیش از این دولت موگابه توسعه امکانات اینترنتی و ارائه خدمات ایمیل را در دستور کار قرار داده بود. در آوریل 2009، دولت مراکز اینترنتی را در "کافی نت"‌های شهری و ادارات پست مناطق روستایی ایجاد کرد که پیشرفت این اقدامات به علت بحران اقتصادی ناشی از اعمال تحریم‌ها بسیار کند بود. مرکز کنترل داده‌ها و اطلاعات در سال 1996 تأسیس شد. در سال 1997، اداره پست ملی با همکاری مرکز ارتباطات اقدام به برقراری سرویس‌های اینترنتی و جذب مشتری کرده بود و بزرگ‌ترین شرکت فناوری اطلاعات زیمبابوه (Tel One)، امکانات موبایل و اینترنت را در اختیار مردم قرار می‌داد. در سپتامبر 2006، بسیاری از مشترکین اینترنت به علت بدهی‌های مالی شرکت مربوطه از خدمات آن محروم شدند. در آوریل 2009 رشد هزینه‌های ارتباطات اینترنتی در کشور، باعث شد شرکت یاد شده حق اشتراک ماهانه اینترنت را از 30 دلار به 300 دلار آمریکا افزایش دهد. همین اقدام موجب تعطیلی بسیاری از کافی‌نت‌ها و عدم تمدید اشتراک از جانب کاربران شد. همان سال دولت طی صدور دستوری به شرکت مزبور خواستار کاهش هزینه‌های خدماتی شد. بعدها این شرکت با توجه به مشکلات اقتصادی، از سوی دولت به بخش خصوصی واگذار شد.

امروزه حدود  یازده درصد از جمعیت کشور از اینترنت استفاده می‌کنند. هر چند استفاده از اینترنت در قاره آفریقا به نسبت سایر نقاط جهان هزینه‌های بیشتری را بر کاربران تحمیل می‌کند، اما مردم هم‌چنان علاقه زیادی به استفاده از اینترنت دارند. به لحاظ جامعه شناسی ارتباطات در آفریقا و به طور خاص در زیمبابوه، کسب اطلاع از اخبار و رویدادهای جهان برای مردم دور افتاده‌ترین نقاط کشورهای آفریقایی از طریق اینترنت میسر و بسیار سهل الوصول می‌باشد و مردم در بعد وسیع از آن بهره مند می‌شوند.

دولت زیمبابوه بر اساس سیاست‌های امنیت ملی خود بر شبکه اینترنت و ایمیلی نظارت دارد. براساس گزارش CIA یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار نفر از مردم زیمبابوه در فیس بوک عضویت دارند. در حال حاضر 27 مرکز اینترنتی وظیفه ارائه خدمات لازم به مشترکین را بر عهده دارند[۱][۲].

در حال به روز رسانی و ویرایش

نیز نگاه کنید به

اینترنت در تایلند؛ اینترنت در چین؛ اینترنت در کانادا؛ اینترنت در ژاپن؛ اینترنت در کوبا؛ اینترنت در تونس؛ اینترنت در لبنان؛ اینترنت در افغانستان؛ اینترنت در روسیه؛ اینترنت در سنگال؛ اینترنت در آرژانتین؛ اینترنت در فرانسه؛ اینترنت در مالی؛ اینترنت در سودان؛ اینترنت در ساحل عاج؛ اینترنت در اوکراین؛ اینترنت در اسپانیا؛ اینترنت در اردن؛ اینترنت در اتیوپی؛ اینترنت در سیرالئون؛ اینترنت در قطر؛ اینترنت در تاجیکستان؛ اینترنت در بنگلادش

کتابشناسی