آموزش های ابتدایی زیمبابوه

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱ سپتامبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۴:۳۰ توسط Mahsa (بحث | مشارکت‌ها)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)
آموزش های ابتدایی زیمبابوه(1403). برگرفته از سایت Times Live، قابل بازیابی از https://www.timeslive.co.za/sunday-times-daily/news/2021-08-15-schools-leave-no-pew-unturned-in-their-bid-to-accommodate-pupils/

در زیمبابوه طول دوره تحصیل ابتدایی 7 سال می‌باشد. (از Grade 1  تا Grade 7 (اگر چه تحصیل در دوره ابتدایی رایگان است اما والدین برای برنامه‌های ورزشی و مشارکت در تأمین بخشی از هزینه‌های مدرسه، شهریه‌ای را پرداخت می‌کنند. دروس مقطع ابتدایی در مدارس دولتی شامل: ریاضیات، آموزس زبان‌های انگلیسی، شونا و اندبله، علوم اجتماعی، محیط زیست و دروس دینی (مسیحیت) بوده و سیلابس درسی از سوی وزارت آموزش، ورزش و فرهنگ تعیین می‌شود. در پایان دوره هفت ساله ابتدایی، دانش آموزان ملزم به گذراندن چهار آزمون می‌باشند. اگر چه ادامه تحصیل دانش آموزان وابسته به نتایج این آزمون‌ها نیست اما پذیرش دانش آموزان در برخی از مدارس متوسطه با توجه به نمرات امتحانی آزمون‌های چهارگانه فوق انجام می‌شود.

بر اساس گزارش وزارت آموزش، ورزش و فرهنگ زیمبابوه در دهه اول استقلال تعداد مدارس ابتدایی از 2401 واحد در سال 1979 به 4504 واحد در سال 1989 افزایش یافت. در سال 1980، نسبت دانش آموزان دختر در مقطع ابتدایی 47/6 درصد در برابر 52/4 درصد دانش آموزان پسر بود. تا سال 1999 این نسبت به 49/1 درصد افزایش یافت.

گزارش سازمان ملل درباره تعداد دانش آموزان ورودی به مقطع ابتدایی از سال 1979 تا 2006 افزایش 198 درصدی را نشان می‌دهد. در ذکر علل مهم عدم تحصیل در دبستان و یا نیمه کار ماندن آن نیز عمدتاً به عواملی چون فقر و ازدواج یا حاملگی دختران دانش آموز اشاره شده است[۱][۲].

نیز نگاه کنید به

آموزش های ابتدایی کانادا؛ آموزش های ابتدایی روسیه؛ آموزش های ابتدایی تونس ؛ آموزش های ابتدایی ژاپن؛ آموزش های ابتدایی کوبا ؛ آموزش های ابتدایی لبنان؛ آموزش های ابتدایی مصر؛ آموزش پایه(دوره ابتدایی)درچین؛ آموزش‌های ابتدایی سنگال؛ آموزش های ابتدایی فرانسه؛ آموزش های ابتدایی و متوسطه آرژانتین؛ آموزش های ابتدایی مالی؛ آموزش های ابتدایی سودان؛ آموزش های ابتدایی و متوسطه اسپانیا؛ آموزش های ابتدایی اردن؛ آموزش های ابتدایی و متوسطه اتیوپی؛ آموزش های ابتدایی سیرالئون؛ آموزش های ابتدایی تایلند

کتابشناسی

  1. برگرفته از https://www.zw.undp.org/
  2. ایپکچی، محمدحسن (1399). جامعه و فرهنگ زیمبابوه. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص.242-243.