پرش به محتوا

کنفوسیوس و اندیشه های او

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۳ سپتامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۸:۱۶ توسط Mahdi (بحث | مشارکت‌ها)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)
کنفوسیوس. قابل بازیابی از https://virgool.io/@Sahelbanoo/33-%D9%81%DB%8C%D9%84%D8%B3%D9%88%D9%81%D8%A7%D9%86-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%88%D8%AA%D8%B3%D9%87-%D9%88-%DA%A9%D9%86%D9%81%D8%B3%DB%8C%D9%88%D8%B3-ccsd1pwblki9

فرهنگ سنتی چین، همیشه با نام یک شخصیت همراه است و او کسی جز کنفوسیوس نیست. در تاریخ چین هیچ­کس به اندازه‌­ی«کنفوسیوس» (آیین بومی کنفوسیوس) تأثیرگذار نبوده است. وی بنیان­گذار مکتبی است که در بیش از دو هزار سال گذشته نه تنها سیاست و فرهنگ مردم این سرزمین را تحت تأثیر قرار داد، بلکه رفتار روزمره و فکر و اندیشه‌­ی مردم این سرزمین را شکل داده است. به‌­نحوی که برخی از دانشمندان خارجی، اندیشه و مکتب«کنفوسیوس» (آیین بومی کنفوسیوس) را به منزله­‌ی مذهبی چینی تلقی کرده­‌اند. اندیشه‌­ی وی نه تنها در فرهنگ مردم چین رسوخ کرده، بلکه فکر و اندیشه­‌ی اغلب جوامع و کشورهای شرق آسیا را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

کنفوسیوس و اندیشه های او

«کنفوسیوس» در سال 551 پیش از میلاد به دنیا آمد و در سال 479 پیش از میلاد نیز در گذشت. نام اصلی او«کونگ­­زی» بود و «کنفوسیوس» (آیین بومی کنفوسیوس)نامی است که غربی­‌ها برای او برگزیده ­اند. وی در تمام عمر خود هیچ­گاه مقام عالی دولتی نداشت، اما از نظر دانش سرآمد همه به شمار می­رفت.

در گذشته آموزش از حقوق ویژه­‌ی اشراف بود، اما«کنفوسیوس» (آیین بومی کنفوسیوس)، این حق را همگانی کرد و از میان مردم شاگردانی را جذب و آن‌ها را تحت تعلیم قرار داد. گفته می‌شود که وی سه هزار شاگرد داشت که از میان آن‌ها چند نفر جزو دانشمندان جامعه‌­ی آن روز بودند.

در قرن دوم پیش از میلاد، که چین کشوری قوی، متحد و دارای دولتی متمرکز بود، اندیشه‌­های کنفوسیوس(آیین بومی کنفوسیوس) به‌­عنوان تفکر رسمی کشور تعیین شد. اندیشه‌­ها و گفتگوهای وی توسط شاگردانش در کتابی تحت عنوان«لون­یو»جمع آوری و منشر شده است. در چین باستان(تاریخ دوران باستان چین)مردم زندگی خود را با اندیشه­‌های مطرح شده در همین کتاب تنظیم می‌کردند. افرادی که آرزوی دست یافتن به مقامی بودند، می­ بایست این کتاب را به‌­دقت بخوانند. چینی­‌ها اعتقاد دارند که با نیمی از کتاب«لون­یو» می‌توان کشوری را اداره کرد.

کنفوسیوس 6 رشته‌­ی آموزشی را به شاگردانش تعلیم می­داد که بعدها، این 6 رشته، توسط تمامی سلسله‌­ها و مراکز علمی و آموزشی چین به عنوان رشته­‌های اصلی آموزشی برگزیده و تدریس می‌شد. این موضوعات عبارت بودند از: ادبیات، موسیقی، تیر اندازی، ارابه­‌رانی، نویسندگی و ریاضیات. هم­چنین، تألیف 6 کتاب مهم ادبی به وی نسبت داده شده است که این کتاب­‌ها نیز هزاران سال تنها منبع آموزشی در چین باستان (تاریخ دوران باستان چین)بوده‌­اند که عبارتند از: «کتاب اسناد (The Book of Records)»، «کتاب سرودها (The Book of Songs)»، «کتاب تغییرات (The Book of Changes)»، «کتاب یادداشت­‌های بهار و پاییز (The Spring and Autumn Annals)»، «کتاب یادداشت­‌های موسیقی (The Record of Music)» و «گفته­‌ها و کلمات قصار کنفوسیوس (Annalects)» (آموزه‌های کنفوسیوس) که توسط شاگردانش گردآوری شده و به­‌صورت پرسش و پاسخ ارایه گردیده است. امروزه گفته­‌های وی به ضرب المثل‌­های عامیانه‌­ی مردم چین تبدیل شده که همواره مورد استفاده قرار می­گیرند، مانند این جمله­‌ی معروف که اگر سه نفر باهم قدم زنند، در میان آنها حتما یک نفر باید معلم (راهنما) باشد[۱].

نیز نگاه کنید به

آیین بومی کنفوسیوس؛ آموزه های کنفوسیوس؛ شخصیت های مشهور تاریخی، علمی و ادبی چین

کتابشناسی

  1. Yan Dan,Y. and et.al.(2010).Chinese Literature, Great Tradition since The Book of Songs. Beijing :China Intercontinental  Press

منبع اصلی

سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.

نویسنده مقاله

علی محمد سابقی