پرش به محتوا

پروژه های آموزشی غیر دولتی در چین

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۲۴ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۴:۴۵ توسط Mahdi (بحث | مشارکت‌ها)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)
آموزش روستایی در چین، قابل بازیابی از: https://www.yjc.ir/fa/news/4205644/%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D9%87-%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%81%D8%B1%D9%87-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1

اجرای پروژه‌های آموزشی غیردولتی هم­چون «پروژه‌ی امید» (Project Hope) و «پروژه­‌ی غنچه­ ی بهار» (Project Spring Bud) و پروژه‌های دولتی «آموزش اجباری 9 ساله» و «آموزش اجباری روستایی» از جمله نهادهایی هستند که در کنار وزارت آموزش و پرورش در امر توسعه‌ی آموزشی تلاش‌های فراوانی نموده‌­اند.

پروژه‌ی آموزشی «امید»

در دهه‌ی 1990 میلادی، از سوی بنیاد توسعه‌ی جوانان چین، پروژه‌ی آموزشی «امید» با هدف جلوگیری، کاهش، و به تحصیل بازگرداندن دانش آموزانی که به دلایل اقتصادی از ادامه‌ی تحصیل باز می­مانند، به ویژه در مناطق محروم و روستایی، تأسیس شد. منابع مالی این پروژه از طریق جمع آوری کمک‌های مردمی از داخل و خارج کشور تأمین می‌گردد. «پروژه‌ی امید» گسترده ترین نهاد غیردولتی است که طی 20 سال گذشته توانسته بیش از 2/3 میلیارد یوان کمک‌های مردمی جمع آوری و از این طریق 9/2 میلیون دانش آموز ترک تحصیل کرده را برای ادامه‌ی تحصیل کمک مالی کند. این پروژه هم­چنین هزینه‌ی ساخت 12700 باب مدرسه، و برگزاری دوره‌های باز آموزی معلمان 30 هزار روستا را تأمین کند. این پروژه در تغییر سرنوشت دانش آموزان بسیاری مؤثر بوده و حساسیت دولت و جامعه را نسبت به ضرورت توسعه‌ی آموزش در مناطق محروم کشور جلب نموده است.

پروژه‌ی آموزشی «غنچه­ ی بهار»

این پروژه در سال 1989 میلادی، از سوی بنیاد کودکان و نوجوانان چین راه اندازی شد. هدف این پروژه بازگرداندن دانش آموزان دختر ترک تحصیل کرده در مناطق محروم به مدرسه و ادامه­ ی تحصیل آن­ ها بود. بودجه­ ی این پروژه از منابع مختلف غیردولتی تأمین می­ شود. این تشکیلات تا سال 2007 میلادی، بیش از 600 میلیون یوان کمک مردمی جمع آوری و از آن برای کمک به بازگردان ۱/۷ میلیون از دختران ترک تحصیل کرده ­ی 30 استان و منطقه به مدرسه جهت ادامه­ ی تحصیل استفاده کرده و بیش از 600 مدرسه­ ی دخترانه و 5000 کلاس در این مناطق ایجاد کرده است. این پروژه هم­چنین، توانسته برای 416 هزار از دختران و زنان محروم دوره­ های کارآموزی برگزار و ایجاد شغل نماید.

نیز نگاه کنید به

مدیریت آموزش و پرورش در چین معاصر؛ منابع مالی بخش آموزش در چین؛ پروژه های آموزشی دولتی در چین

منبع اصلی

سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.

نویسنده مقاله

علی محمد سابقی