تفکر اسپانیایی
آغاز قرن بیست و یکم در اسپانیا با نوعی آگاهی ملی جدید بر اساس واقعیت امور همراه بوده است و آن اینکه اسپانیا در مقابل افول سنتی خود به وضع عادی بازگشته است. به عبارت دیگر از کشوری روستایی و کشاورز به کشوری شهری و صنعتی گذر کرده است. سنت سکولار مردمانی که تا پیش از این جلای وطن میکردند به سنت مهاجرینی که روز به روز تعدادشان افزایش مییابد تغییر یافته است. نگرش درونگرا و انزوا طلب به نگاه به بیرون و فرادست معطوف شده است و درهای خود را به سمت ارتباط و پاسخگویی و واکنش گشوده است. نرخ بالای بیسوادی جای خود را به درصدی ناچیز داده است. در قلمرو تفکر و اندیشه این تغییرات به این معناست که نارضایتی سنتی اقلیت روشنفکر دوباره به احساس غرور از خود تبدیل شده است. ارزشهای که قبلاً برای عامه مردم بهطور سنتی در حاشیه بودند و ارزش تلقی نمیشدند، امروز در ترکیب جدید ارزشها داخل شده اند. ارزشهایی همچون تاکید بر دارایی های اقتصادی (مانند پول، خانه دوم، اتومبیل های گران قیمت و شیوه زندگی) یا اهمیت موفقیت اجتماعی. در حوزه فلسفی مدرسان به موضوعات جدید و روز جامعه میپردازند. همچنین میتوان رشد قابل ملاحظه زنان را در پرداختن به حرفه فلسفی مشاهده کرد.
روند عادی سازی منجر به بازیابی نقش اسپانیا در دنیا پس از سه قرن انزوا شده است. این کشور که به گذرگاه فرهنگها معروف است اکنون سرنوشت خود را در همان مسیری که پیش از این در فرایند ساخت تاریخی خود ایجاد کرده بود، احیا میکند. اسپانیا بعنوان گذرگاه فرهنگها و تمدن ها و بهخصوص بهعنوان کشوری ممتاز در روابط با اروپا و آمریکادوباره پدیدار میشود. در رابطه با اروپا، موقعیت درکناره واقع شدن آن بعنوان اهرمی در خدمت خروج از انزوای سنتی از طریق ارتباط با کشورهای حاشیه مدیترانه درآمده است. در مورد امریکای لاتین، اسپانیا امروز پذیرای مهاجرین آن است. بهعلاوه، در این کشورها سرمایهگذاری میکند و از طریق اجلاس سران ملل امریکای لاتین مشارکتی بسیار فعال در آنجا دارد. از سوی دیگر اگر اسپانیا تغییر کرده است، آمریکای لاتین و واقعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آن که بطور قابل ملاحظه ای متفاوت از سی سال پیش میباشد، در آن بی اثر نبوده است. نقش اسپانیا با تقویت کردن این منطقه نو فرهنگکه در آن زبانهای ایبریایی طلایه داران بی چون و چرا هستند، ایجاد پلی است با اروپا[۱][۲].
نیز نگاه کنید به
جریان های فکری موثر ژاپن؛ جریان های فکری موثر کوبا؛ جریان های فکری موثر مصر؛ جریان های فکری موثر افغانستان؛ جریان ها و گروه های موثر فکری و فرهنگی در چین معاصر؛ جریان های فکری موثر تونس؛ جریان های فکری موثر روسیه؛ جریان های فکری موثر سنگال؛ جریان های فکری موثر فرانسه؛ جریان های فکری موثر اتیوپی؛ جریان های فکری موثر سیرالئون؛ جریان های فکری موثر قطر
کتابشناسی
- ↑ برگرفته از https://www.march.es/El%20pensamiento
- ↑ فاخری، مهدی(1392). جامعه و فرهنگ اسپانیا. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)