پرش به محتوا

نقش رسانه ها در برنامه های سیاسی و فرهنگی چین

از دانشنامه ملل

در دوران حکومت کمونیست­‌ها و حاکمیت اقتصاد متمرکز، کلیه مطبوعات چین تحت نظارت مستقیم حزب و دولت قرار داشت و واقعیات اجتماعی، سیاسی، و اقتصادی در آن­ها انعکاسی نداشت و آزادی ارایه نظر و عقیده محدود بود. با شروع سیاست اصلاحات و گشودن درب‌­ها، وضعیت گذشته تا حد بسیار زیادی تغییر یافته و مطبوعات به سوی نظامی فعال­‌تر و باز­تر قدم برداشته‌اند. اصلاحات و رشد و توسعه اقتصادی، حضور گسترده سرمایه گذاران خارجی، توسعه اجتماعی، بالا رفتن سطح دانش و آگاهی مردم، عضویت چین در سازمان تجارت جهانی، ورود گسترده سرمایه­‌های خارجی تحت عناوین مختلف به چین، تحصیل قشر عظیمی از دانشجویان و مسئولان کشوری در خارج ازچین، پیشرفت وتوسعه فن آوری ارتباطات و اطلاع رسانی، الحاق هنگ‌­کنگ و ماکائو به سرزمین مادری، ضرورت بازنگری در سیاست‌­های مدیریتی کشور، تجدید ساختار حزبی و ورود نسل جدید به تشکیلات حزبی که خود را خیلی مقید به حرکت در چارچوب خشک ایدئولوژی حزبی نمی‌دانستند و در نهایت ضرورت گسترش روابط بین‌الملل چین و علل و عوامل گوناگون دیگر، موجب گردیده که فضای رسانه‌های گروهی و مطبوعات و رادیو‌تلویزیون در این کشور نسبت به گذشته تغییر پیدا کرده و از تنوع و آزادی بیشتری برخوردار شود و به صورت کنترل شده و برنامه‌ریزی شده و به تدریج در چارچوب کلی سیاست حزب کمونیست چین از وضعیت مشهور«نه بزرگ» در زمینه مطبوعات، به شرایط مطلوب‌­تر فعلی منتقل شود. سیاست‌گذاری واحد در زمینه مطبوعات، تخصصی شدن آن­ها، استفاده از فن‌­آوری پیشرفته مطبوعاتی و انتشاراتی، بالا رفتن کیفیت چاپ و صحفه‌آرایی، استفاده از تصاویر رنگی، و تا حدی استفاده از سوبسیدهای دولتی، پرهیز از مسایل جنجالی و درگیری‌­های سیاسی و مطبوعاتی در زمینه مسایل داخلی و ده­‌ها امتیاز دیگر از ویژگی‌­های دنیای رسانه‌های جمعی امروز چین به شمار می­‌روند.

رسانه‌های چین از مهم­‌ترین ابزارهای دولت در دفاع از خود در مقابل موضوعات حساسی که پیوسته مورد انتقاد قرار می‌­گیرد به حساب می‌­آید. پرداختن به موضوعاتی از قبیل حفظ محیط زیست، ثبات سیاسی و اجتماعی، پیوستگی ملی، مبارزه علیه فساد، حقوق بشر، و کاهش فقر در دستور العمل همه رسانه‌ها  قرار دارد.

چین در اجرای سیاست درهای باز خود تکیه بسیاری بر رسانه‌ها نموده و کانال­‌های ارتباطی خود را به سرعت توسعه بخشیده است. هر یک از سازمان‌­ها و نهادها، هم­چون تلویزیون مرکزی چین(China Centeral Televion)، خبرگزاری شین خوا(Xinhua)و روزنامه مردم(Poeople’s Daily) از تولید برنامه­‌هایی که برای پیش برد نفوذ بین المللی چین تهیه کرده‌اند  تا مبلغ 19/2 میلیارد دلار دریافت کرده‌اند. برای نمونه، کانال 9 انگلیسی زبان سی­سی­تی­وی. تنها در عرض چند سال توانسته تا 98درصد از کره زمین را تحت پوشش خود قرار دهد. این رسانه‌ها، دیدگاه‌­های چین در قبال مسایلی که در داخل چین، و در آسیا و جهان روی می‌­دهد تبیین می‌نمایند. توجه داشته باشیم که از 1949 تا اواخر دهه 1970، شهرت چین در خارج از مرزهایش تنها به بلوک شرق و اردوی سوسیالیستی و چند کشور در حال توسعه آسیایی و آفریقایی و آمریکای لاتین محدود می‌­شد و ویژگی آن محتوای سیاسی و ایدئولوژیک آن بود. در این دوران، ابزار اصلی تبلیغاتی و رسانه‌­ای،  دفاتر آژانس خبری شین­خوا در این کشورها و انتشاراتی از قبیل چین خلقی(China Construction)، و سازندگی چین(China Radio, Film and TV. Group)و رادیو بین المللی چین بودند. فعالیت‌­های خارجی ایستگاه‌­های تلویزیونی چین تنها به تبادل گزارش‌­های خبری با ایستگاه­‌های تلویزیونی کشورهای کمونیست محدود می‌­شد. از زمان اصلاحات اقتصادی، به تدریج این فعالیت‌ها از حالت انفعالی و انزوا خارج و بسیار فعال شده‌­اند. بر اثر توسعه اقتصادی و بالا رفتن حس اعتماد به‌­نفس ناشی از آن،  چین از سال 2005 اقدام به تأسیس شبکه­‌های ماهواره‌ای چند کاناله و چند بعدی در خارج از کشور کرده، تا رشد و توسعه سریع خود را به نمایش گذاشته و توان خود برای ظاهر شدن در قالب یک ابر قدرت، البته صلح جو و غیر تهدید آمیز، نشان دهد[۱].

نیز نگاه کنید به

رسانه و وسايل ارتباط جمعی چین؛ رسانه ها و مطبوعات در چین

کتابشناسی

منبع اصلی

سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.

نویسنده مقاله

علی محمد سابقی