اسلام و مسلمانان سنگال: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۴: خط ۴:
== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==


* [[اسلام و مسلمانان کانادا]]
* [[اسلام و مسلمانان کانادا]]؛ [[اسلام و مسلمانان کوبا]]؛ [[اسلام و مسلمانان لبنان]]؛ [[اسلام و مسلمانان مصر]]؛ [[اسلام در چین]]؛ [[اسلام و مسلمانان تونس]]؛ [[اسلام و مسلمانان روسیه]]؛ [[اسلام و مسلمانان فرانسه]]؛ [[اسلام و مسلمانان آرژانتین]]؛ [[اسلام در اردن]]؛ [[اسلام در مالی]]؛ [[اسلام در ساحل عاج]]؛ [[اسلام و مسلمانان زیمبابوه]]؛ [[اسلام و مسلمانان تایلند]]؛ [[اسلام و مسلمانان اوکراین]]؛ [[اسلام و مسلمانان اسپانیا]]؛ [[اسلام در اردن]]؛ [[اسلام و مسلمانان اتیوپی]]؛ [[اسلام و مسلمانان سیرالئون]]؛
* [[اسلام و مسلمانان کوبا]]
* [[اسلام و مسلمانان لبنان]]
* [[اسلام و مسلمانان مصر]]
*  [[اسلام در چین]]
* [[اسلام و مسلمانان تونس]]
* [[اسلام و مسلمانان روسیه]]


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==

نسخهٔ ‏۱۳ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۲۱:۴۸

در سنگال یا به دلیل فرهنگ نوع دوستی آفریقایی یا به دلیل سابقه قوی وفرهنگی استعمار رابطه اکثریت مسلمان آن با سایر ادیان به صورت تساهل و تسامح بوده و همگی در کنار یکدیکر در کمال صلح و آرامش زندگی می کنند. مثلا در یک خانواده به کرات دیده شده یک عضو آن مسلمان و عضو دیگری مسیحی یا مسلمان غیر عامل به احکام وجود دارد که در کمال دوستی و آرامش و بدون تنش زندگی می کنند. این وضعیت به طور کل میان رهبران و پیروان ادیان و مذاهب اسلامی، مسیحی و مذاهب بومی این کشور حاکم است . سنگال کشوری است که تاکنون جنگ دینی – مذهبی در آن دیده نشده یا به ندرت و بسیار محدود بوده است. به طور کلی اکثریت مسلمانان طرفدار طریقه ها هستند که به منافع فوری و لحظه ای خود فکر می کنند و تعداد کمی از آنها واقعاً جزهواداران واقعی با اعتقادات عمیق و ریشه ای می باشند. اکثر مربوها و طریقه های صوفی سنگال، اسلام را به صورت لائیک با هماهنگی دولت تبلیغ می کنند، یعنی آنرا محدود به حوزه فردی کرده و اسلام را در امور عمومی و جمعی وارد نمی کنند. به عنوان مثال نسبت به ترویج فساد و فحشای عمومی مانند مراکز شرب خمر، بارها، رقاص خانه ها، فاحشه خانه ها، قمارخانه ها، رواج بی حجابی و ... هیچ عکس العمل منفی به دولت نشان نمی دهند و در این زمینه هیچ اعتراض و انتقادی ندارند و همین باعث شده اسلام برای آنها غیرسیاسی باشد. آنها از اسلام برای بسیج عمومی مردم جهت تحولات ریشه ای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استفاده نمی کنند و اسلام در حد محدود و عمدتاً سکولار را مطرح می نمایند که این مورد اعتراض روشنفکران دینی سنگال بوده و آنها را عامل عقب ماندگی کشور می دانند.

به نظر می رسد اصلاح گران دینی این کشور فعالیت خود را دنبال می نمایند تا بتوانند اصلاحاتی مادی و معنوی در بطن طریقه ها ایجاد کنند، زیرا آنها معتقدند که اصلاحات پایه ای ضروری و غیرقابل انکار می باشد. چنانچه طریقه را به بدن انسان تشبیه نمائیم که دارای بیماری خطرناک و سختی است بنابراین آنها معتقدند حتماً نیاز به عمل جراحی دارد. موفقیت و کامیابی در اصلاحات باعث ادامه حیات اسلام سیاسی در سنگال بوده و بالابودن ظرفیت آن در توسعه امور این کشور امری لازم و اجتناب ناپذیر می باشد.[۱][۲]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. -Les religions au Sénégal – Sénégalaisement, (2009), page consultée le 25 /01/ 2012 sur: http://www.senegalaisement.com/senegal/religion.html
  2. بصیری، محمدعلی، فتحی پور، ریحانه (1401 ).جامعه و فرهنگ سنگال. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)