قانون اساسی ساحل عاج: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «در ساحل عاج نیز همچون سایر کشورها، قانون اساسی، «قانون عالی، بنیادی و همانی است که بر تمام متون دیگر قانونگذاری رجحان دارد». در این قانون، جامعه و نمادهایی که بر اساس آنها کشور ساحل عاج از سایر کشورها متمایز میگردد، تعریف شدهاند: پرچ...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
در ساحل عاج نیز همچون سایر کشورها، قانون اساسی، «قانون عالی، بنیادی و همانی است که بر تمام متون دیگر قانونگذاری رجحان دارد». در این قانون، جامعه و نمادهایی که بر اساس آنها کشور ساحل عاج از سایر کشورها متمایز میگردد، تعریف شدهاند: پرچم، سرود ملی، شعار، پول واحد، شکل حکومت، نظام سیاسی، نظام انتخاباتی و... . | در [[ساحل عاج|ساحل عاج]] نیز همچون سایر کشورها، قانون اساسی، «قانون عالی، بنیادی و همانی است که بر تمام متون دیگر قانونگذاری رجحان دارد». در این قانون، جامعه و نمادهایی که بر اساس آنها کشور [[ساحل عاج|ساحل عاج]] از سایر کشورها متمایز میگردد، تعریف شدهاند: پرچم، سرود ملی، شعار، پول واحد، شکل حکومت، نظام سیاسی، نظام انتخاباتی و... . | ||
قانون اساسی کنونی ساحل | قانون اساسی کنونی [[ساحل عاج|ساحل عاج]]، حاصل تغییرات فراوانی است که این کشور در دوران کوتاه پس از استقلال، از سر گذرانده است. یکی از این تغییرات قانون اساسی به سال 2000 برمیگردد که در آن از جمهوری دوم سخن بهمیان میآید. در این قانون اعدام ملغا میگردد و دوره ریاستجمهوری پنج سال تعیین میشود و مطابق آن، رئیسجمهور تنها برای یک دوره دیگر میتواند انتخاب شود. این متن به رأی عمومی گذاشته میشود و با بیش از 50 درصد آرا، به تصویب میرسد. در این قانون اساسی، ضمن تأکید بر جایگاه رئیسجمهور در اداره کشور و قدرت وی، نخستوزیر نیز جایگاهی پیدا میکند. هرچند نخستوزیر از سوی رئیسجمهور تعیین میشود و در مقابل او مسئول است. | ||
در واقع هدف از این قانون، اعمال بیشتر دموکراسی و شفافیت در اداره امور عنوان میشود. همچنین از ویژگیهای قانون اساسی سوم (همین قانون)، تدوین موانعی مشخص و معین بر سر راه فساد حکومت است. در سال 2016 نیز تغییر دیگری در قانون اساسی ایجاد شد و پست معاونت رئیسجمهور به قانون اساسی اضافه شد که «کابلان دانکان» (نخستوزیر سابق)، به عنوان نخستین معاون اول رئیسجمهور انتخاب شد. در صورت فوت یا استعفای رئیسجمهور، این معاون اول اوست که مسئول اداره کشور و برگزاری انتخابات خواهد بود. طبق قانون اساسی جدید که در همهپرسی اکتبر 2016 توسط ملت [[ساحل عاج|ساحل عاج]] تأیید شد، سن حداکثری 75 سال برای کاندیداتوری پست ریاستجمهوری حذف شد. همچنین رئیسجمهور باید با ملیت ساحل عاجی باشد، ولی برخلاف قانون اساسی قبلی، لزوماً نیاز نیست ملیت پدر و مادر او هم ساحل عاجی باشد. دو نهاد قانونگذاری، شامل یک پارلمان و یک سنا، پیشبینی شد که یکسوم اعضای سنا را رئیسجمهور تعیین میکند.<ref>حسینی، روح الله، خان آبادی، سعید(1400). جامعه و فرهنگ [[ساحل عاج|ساحل عاج]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]،ص.145-147.</ref> | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[قانون اساسی روسیه]]؛ [[قانون اساسی تایلند]]؛ [[قانون اساسی چین]]؛ [[قانون اساسی تونس]]؛ [[کمیسیون قانون اساسی ژاپن]]؛ [[قانون اساسی کانادا]]؛ [[قانون اساسی کوبا]]؛ [[قانون اساسی لبنان]]؛ [[قانون اساسی مصر]]؛ [[قانون اساسی افغانستان]]؛ [[قانون اساسی سنگال]]؛ [[قانون اساسی فرانسه]]؛ [[قانون اساسی اسپانیا]]؛ [[قانون اساسی کشور مالی]]؛ [[قانون اساسی سودان]]؛ [[قانون اساسی اردن]]؛ [[قانون اساسی زیمبابوه]]؛ [[قانون اساسی سوریه]]؛ [[قانون اساسی اتیوپی]]؛ [[قانون اساسی اوکراین]]؛ [[قانون اساسی گرجستان]]؛ [[قانون اساسی تاجیکستان]]؛ [[قانون اساسی بنگلادش]]؛ [[قانون اساسی قزاقستان]]؛ [[قانون اساسی قطر]]؛ [[قانون اساسی سیرالئون]]؛ [[قانون اساسی امارات متحده عربی]] | |||
== کتابشناسی == | |||
<references /> | |||
[[رده:قانون اساسی]] |
نسخهٔ کنونی تا ۲۳ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۳:۳۰
در ساحل عاج نیز همچون سایر کشورها، قانون اساسی، «قانون عالی، بنیادی و همانی است که بر تمام متون دیگر قانونگذاری رجحان دارد». در این قانون، جامعه و نمادهایی که بر اساس آنها کشور ساحل عاج از سایر کشورها متمایز میگردد، تعریف شدهاند: پرچم، سرود ملی، شعار، پول واحد، شکل حکومت، نظام سیاسی، نظام انتخاباتی و... .
قانون اساسی کنونی ساحل عاج، حاصل تغییرات فراوانی است که این کشور در دوران کوتاه پس از استقلال، از سر گذرانده است. یکی از این تغییرات قانون اساسی به سال 2000 برمیگردد که در آن از جمهوری دوم سخن بهمیان میآید. در این قانون اعدام ملغا میگردد و دوره ریاستجمهوری پنج سال تعیین میشود و مطابق آن، رئیسجمهور تنها برای یک دوره دیگر میتواند انتخاب شود. این متن به رأی عمومی گذاشته میشود و با بیش از 50 درصد آرا، به تصویب میرسد. در این قانون اساسی، ضمن تأکید بر جایگاه رئیسجمهور در اداره کشور و قدرت وی، نخستوزیر نیز جایگاهی پیدا میکند. هرچند نخستوزیر از سوی رئیسجمهور تعیین میشود و در مقابل او مسئول است.
در واقع هدف از این قانون، اعمال بیشتر دموکراسی و شفافیت در اداره امور عنوان میشود. همچنین از ویژگیهای قانون اساسی سوم (همین قانون)، تدوین موانعی مشخص و معین بر سر راه فساد حکومت است. در سال 2016 نیز تغییر دیگری در قانون اساسی ایجاد شد و پست معاونت رئیسجمهور به قانون اساسی اضافه شد که «کابلان دانکان» (نخستوزیر سابق)، به عنوان نخستین معاون اول رئیسجمهور انتخاب شد. در صورت فوت یا استعفای رئیسجمهور، این معاون اول اوست که مسئول اداره کشور و برگزاری انتخابات خواهد بود. طبق قانون اساسی جدید که در همهپرسی اکتبر 2016 توسط ملت ساحل عاج تأیید شد، سن حداکثری 75 سال برای کاندیداتوری پست ریاستجمهوری حذف شد. همچنین رئیسجمهور باید با ملیت ساحل عاجی باشد، ولی برخلاف قانون اساسی قبلی، لزوماً نیاز نیست ملیت پدر و مادر او هم ساحل عاجی باشد. دو نهاد قانونگذاری، شامل یک پارلمان و یک سنا، پیشبینی شد که یکسوم اعضای سنا را رئیسجمهور تعیین میکند.[۱]
نیز نگاه کنید به
قانون اساسی روسیه؛ قانون اساسی تایلند؛ قانون اساسی چین؛ قانون اساسی تونس؛ کمیسیون قانون اساسی ژاپن؛ قانون اساسی کانادا؛ قانون اساسی کوبا؛ قانون اساسی لبنان؛ قانون اساسی مصر؛ قانون اساسی افغانستان؛ قانون اساسی سنگال؛ قانون اساسی فرانسه؛ قانون اساسی اسپانیا؛ قانون اساسی کشور مالی؛ قانون اساسی سودان؛ قانون اساسی اردن؛ قانون اساسی زیمبابوه؛ قانون اساسی سوریه؛ قانون اساسی اتیوپی؛ قانون اساسی اوکراین؛ قانون اساسی گرجستان؛ قانون اساسی تاجیکستان؛ قانون اساسی بنگلادش؛ قانون اساسی قزاقستان؛ قانون اساسی قطر؛ قانون اساسی سیرالئون؛ قانون اساسی امارات متحده عربی
کتابشناسی
- ↑ حسینی، روح الله، خان آبادی، سعید(1400). جامعه و فرهنگ ساحل عاج. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،ص.145-147.