گروه های قومی پارسیوان افغانستان: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «پارسیوان یا فارسیوان یا پارسیبان اصالت ایرانی داشته و بیشتر در هرات و غرب افغانستان بودند؛ ولی شمار زیادی از آنان در قندهار، غزنی و مزار شریف سکونت داشتند. در قندهار خلیلی خوانده ۹۹ <nowiki>----------</nowiki> ۱۰ می‌شوند. در مزار شریف نیز عده‌ای به...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
پارسیوان یا فارسیوان یا پارسیبان اصالت ایرانی داشته و بیشتر در
پارسیوان یا فارسیوان یا پارسیبان اصالت ایرانی داشته و بیشتر در [[هرات]] و غرب [[افغانستان]] بودند؛ ولی شمار زیادی از آنان در [[قندهار]]، غزنی و [[مزار شریف]] سکونت داشتند. در [[قندهار]] خلیلی خوانده می‌شوند. در [[مزار شریف]] نیز عده‌ای به خلیلی و فارسیوان مشهورند. در زمان احمدشاه و دیگر پادشاهان درانی، هسته اصلی نیروهای نظامی و دولتی را «غلامان شاهی» تشکیل می‌دادند. غلامان شاهی بیشتر پارسیوانان سپاه نادرشاه و قزلباش‌ها بودند.آنها در جنگ‌ها وفاداری بیشتری از خانواده درانی داشتند و پادشاهان درانی هم اطمینان بیشتری به آنان می‌کردند.


هرات و غرب [[افغانستان]] بودند؛ ولی شمار زیادی از آنان در قندهار،
پارسیوانان شیعه امامیه و فارس‌زبان بودند و مقامات و مناصب بالایی در حکومت داشتند. خلیلی‌ها در [[قندهار]]، اطراف آن و نیز در شمال [[افغانستان]] سکونت دارند و همگی شیعه امامیه و فارس‌زبان هستند؛ اما در قندهار به دلیل همسایگی با [[گروه‌های قومی پشتون افغانستان|پشتون‌ها]]، زبان پشتو را نیز فراگرفته‌اند. خلیلی‌ها در اصل از شیراز بوده و از آنجا به [[افغانستان]] رفته‌اند. عده‌ای از آنان هنوز در اطراف شیراز سکونت دارند. در فرهنگ دهخدا آمده است: «خلیلی تیره‌ای است از قوم بهمنی از ایلات کهکیلویه فارس».<ref>علی آبادی، علیرضا (1395). جامعه و فرهنگ [[افغانستان]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص 99-100.</ref>


غزنی و مزار شریف سکونت داشتند. در قندهار خلیلی خوانده
== نیز نگاه کنید به ==
[[اقلیت های قومی افغانستان]]؛ [[گروه‌های قومی پشتون افغانستان]]؛ [[گروه های قومی تاجیک افغانستان]]؛ [[گروه های قومی هزاره‌ افغانستان]]


 
== کتابشناسی ==
۹۹
<references />
 
[[رده:اقوام و قومیت ها]]
 
<nowiki>----------</nowiki>
 
 
۱۰
 
 
می‌شوند. در مزار شریف نیز عده‌ای به خلیلی و فارسیوان مشهورند.
 
در زمان احمدشاه و دیگر پادشاهان درانی، هسته اصلی نیروهای
 
نظامی و دولتی را «غلامان شاهی» تشکیل می‌دادند. غلامان شاهی
 
بیشتر پارسیوانان سپاه نادرشاه و قزلباش‌ها بودند.آنها در جنگ‌ها
 
وفاداری بیشتری از خانواده درانی داشتند و پادشاهان درانی هم
 
اطمینان بیشتری به آنان می‌کردند.
 
 
پارسیوانان شیعه امامیه و فارس‌زبان بودند و مقامات و مناصب
 
بالایی در حکومت داشتند.
 
 
خلیلی‌ها در قندهار، اطراف آن و نیز در شمال افغانستان سکونت
 
دارند و همگی شیعه امامیه و فارس‌زبان هستند؛ اما در قندهار به
 
دلیل همسایگی با پشتون‌ها، زبان پشتو را نیز فراگرفته‌اند. خلیلی‌ها
 
در اصل از شیراز بوده و از آنجا به افغانستان رفته‌اند. عده‌ای از آنان
 
هنوز در اطراف شیراز سکونت دارند. در فرهنگ دهخدا آمده است:
 
«خلیلی تیره‌ای است از قوم بهمنی از ایلات کهکیلویه فارس».

نسخهٔ کنونی تا ‏۴ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۲۰:۳۸

پارسیوان یا فارسیوان یا پارسیبان اصالت ایرانی داشته و بیشتر در هرات و غرب افغانستان بودند؛ ولی شمار زیادی از آنان در قندهار، غزنی و مزار شریف سکونت داشتند. در قندهار خلیلی خوانده می‌شوند. در مزار شریف نیز عده‌ای به خلیلی و فارسیوان مشهورند. در زمان احمدشاه و دیگر پادشاهان درانی، هسته اصلی نیروهای نظامی و دولتی را «غلامان شاهی» تشکیل می‌دادند. غلامان شاهی بیشتر پارسیوانان سپاه نادرشاه و قزلباش‌ها بودند.آنها در جنگ‌ها وفاداری بیشتری از خانواده درانی داشتند و پادشاهان درانی هم اطمینان بیشتری به آنان می‌کردند.

پارسیوانان شیعه امامیه و فارس‌زبان بودند و مقامات و مناصب بالایی در حکومت داشتند. خلیلی‌ها در قندهار، اطراف آن و نیز در شمال افغانستان سکونت دارند و همگی شیعه امامیه و فارس‌زبان هستند؛ اما در قندهار به دلیل همسایگی با پشتون‌ها، زبان پشتو را نیز فراگرفته‌اند. خلیلی‌ها در اصل از شیراز بوده و از آنجا به افغانستان رفته‌اند. عده‌ای از آنان هنوز در اطراف شیراز سکونت دارند. در فرهنگ دهخدا آمده است: «خلیلی تیره‌ای است از قوم بهمنی از ایلات کهکیلویه فارس».[۱]

نیز نگاه کنید به

اقلیت های قومی افغانستان؛ گروه‌های قومی پشتون افغانستان؛ گروه های قومی تاجیک افغانستان؛ گروه های قومی هزاره‌ افغانستان

کتابشناسی

  1. علی آبادی، علیرضا (1395). جامعه و فرهنگ افغانستان. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص 99-100.