هواپیما در افغانستان: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «مهم‌ترین فرودگاه‌های افغانستان ابتدا کابل، بعد قندهار، سپس هرات و در مرحله بعدی مزار شریف و جلال‌آباد است. فرودگاه بزرگی در پایگاه بگرام وجود دارد که در گذشته اتحاد شوروی آن را ساخته بود. در گذشته، آمریکا نیز فرودگاه نظامی قندهار را ساخته ب...» ایجاد کرد)
 
 
(۶ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
مهم‌ترین فرودگاه‌های [[افغانستان]] ابتدا کابل، بعد قندهار، سپس هرات و در مرحله بعدی مزار شریف و جلال‌آباد است. فرودگاه بزرگی در پایگاه بگرام وجود دارد که در گذشته اتحاد شوروی آن را ساخته بود. در گذشته، آمریکا نیز فرودگاه نظامی قندهار را ساخته بود، در جنوب هرات، در پایگاه شیندند نیز فرودگاه بزرگی ساخته شده بود.  
مهم‌ترین فرودگاه‌های [[افغانستان]] ابتدا [[کابل]]، بعد [[قندهار]]، سپس [[هرات]] و در مرحله بعدی [[مزار شریف]] و [[شهر جلال آباد|جلال‌آباد]] است. فرودگاه بزرگی در پایگاه بگرام وجود دارد که در گذشته اتحاد شوروی آن را ساخته بود. در گذشته، [[آمریکا]] نیز فرودگاه نظامی قندهار را ساخته بود، در جنوب [[هرات]]، در پایگاه شیندند نیز فرودگاه بزرگی ساخته شده بود.  


در سال ۲۰۰۷ تعداد فرودگاه‌ها در افغانستان ۴۶ فرودگاه بود؛ ولی بعدها تعداد آنها افزایش یافت و در سال ۲۰۱۰ به ۵۳ فرودگاه به شرح ذیل رسید:  
در سال ۲۰۰۷ تعداد فرودگاه‌ها در [[افغانستان]] ۴۶ فرودگاه بود؛ ولی بعدها تعداد آنها افزایش یافت و در سال ۲۰۱۰ به ۵۳ فرودگاه به شرح ذیل رسید:


فرودگاه‌های آسفالته: ۱۹ فرودگاه؛ بالای ۳۰۴۷ متر: ۴ فرودگاه؛


بین ۲۴۳۸ تا ۳۰۴۷ متر: ۳ فرودگاه؛ بین ۱۵۲۴ تا ۲۴۳۷ متر: ۸ فرودگاه؛ بین ۹۱۴ تا ۱۵۲۳ متر: ۲ فرودگاه؛ کمتر از ۹۱۴ متر: ۲ فرودگاه؛


فرودگاه‌های آسفالته: ۱۹ فرودگاه؛ بالای ۳۰۴۷ متر: ۴ فرودگاه؛  
فرودگاه‌های غیرآسفالته: جمعا ۳۴ فرودگاه؛ بین ۲۴۳۸ تا ۳۰۴۸ متر: ۵ فرودگاه؛ بین ۱۵۲۴ تا ۲۴۳۷ متر: ۱۴ فرودگاه؛ بین ۹۱۴ تا ۱۵۲۳ متر: ۶ فرودگاه؛ کمتر از ۹۱۴ متر: ۹ فرودگاه.


بین ۲۴۳۸ تا ۳۰۴۷ متر: ۳ فرودگاه؛ بین ۱۵۲۴ تا ۲۴۳۷ متر: ۸ فرودگاه؛ بین ۹۱۴ تا ۱۵۲۳ متر: ۲ فرودگاه؛ کمتر از ۹۱۴ متر: ۲ فرودگاه؛
هواپیمایی [[افغانستان]] «آریانا» نام دارد و علاوه بر پروازهای داخلی، پروازهای خارجی رانیزانجام می‌دهد.درکنارآن شرکت‌های خصوصی‌هم فعالیت می‌کنند؛ مانند «کام‌ایر» اولین شرکت هواپیمایی بخش خصوصی که در ۲۰۰۳، فعالیت خود را آغاز کرد، «پامیر ایر» که از سال ۲۰۰۷ ، شروع به‌کار کرد و «صافی ایر» که از سال ۲۰۰۷، شروع به کار کرد. تعداد پروازهای هواپیمایی [[افغانستان]]:<ref>IMF (2010). South Asia, 139, Retrieved by https://www.routledge.com/The-Europa-World-Year-Book-2010</ref>
 
فرودگاه‌های غیرآسفالته: جمعا ۳۴ فرودگاه؛ بین ۲۴۳۸ تا ۳۰۴۸ متر: ۵ فرودگاه؛ بین ۱۵۲۴ تا ۲۴۳۷ متر: ۱۴ فرودگاه؛ بین ۹۱۴ تا ۱۵۲۳ متر: ۶ فرودگاه؛ کمتر از ۹۱۴ متر: ۹ فرودگاه.
 
هواپیمایی افغانستان «آریانا» نام دارد و علاوه بر پروازهای داخلی، پروازهای خارجی رانیزانجام می‌دهد.درکنارآن شرکت‌های خصوصی‌هم فعالیت می‌کنند؛ مانند «کام‌ایر» اولین شرکت هواپیمایی بخش خصوصی که در ۲۰۰۳، فعالیت خود را آغاز کرد، «پامیر ایر» که از سال ۲۰۰۷ ، شروع به‌کار کرد و «صافی ایر» که از سال ۲۰۰۷، شروع به کار کرد. تعداد پروازهای هواپیمایی افغانستان: نوع خدمات
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
|
|
خط ۲۵: خط ۲۳:


۲۰۰۴-۵
۲۰۰۴-۵
|
|نوع خدمات
 
 
مقدار مسافت پروازشده
|-
|-
|
|5/407
 
|12/887
 
|12/898
۴۰۷/۵
|مقدار مسافت پرواز شده (به هزار کیلومتر)
|
 
 
۸۸۷/۱۲
|
 
 
۸۹۸/۱۲
|
 
 
(به هزار کیلومتر)
|-
|-
|
|
خط ۵۹: خط ۴۲:


۳۳۳
۳۳۳
|
|تعداد مسافر حمل شده
 
 
تعداد مسافر حمل‌شده
|-
|-
|
|15/032
 
| -
 
|20/624
۰۳۲/۱۵
|مقدار بار حمل شده (به تن بر کیلو)
|
|
 
 
۶۲۴/۲۰
|
 
 
مقدار بار حمل‌شده
|-
|
|
|
|
 
 
(به تن بر کیلومتر)
|}
|}
Source: IMF, and, South Asia, 2010, P. 139.
.d)
۴۰۹


روا


وز ۴۱۰
با توجه به شرایط کوهستانی [[افغانستان]]، برف‌گیربودن بسیاری از راه‌های کوهستانی و محاط‌بودن [[افغانستان]] بر خشکی، یکی از راه‌های مناسب برای توسعه ارتباطات، گسترش راه‌های هوایی است.<ref>علی آبادی، علیرضا (1395). جامعه و فرهنگ [[افغانستان]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص 408-410.</ref>


با توجه به شرایط کوهستانی افغانستان، برف‌گیربودن بسیاری از راه‌های کوهستانی و محاط‌بودن افغانستان بر خشکی، یکی از راه‌های مناسب برای توسعه ارتباطات، گسترش راه‌های هوایی است.
== نیز نگاه کنید به ==
[[جغرافیای اقتصادی افغانستان]]؛ [[حمل‌ونقل در افغانستان]]؛ [[راه آهن افغانستان]]؛ [[راه ها در افغانستان]].
== کتابشناسی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۶ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۱۱:۱۷

مهم‌ترین فرودگاه‌های افغانستان ابتدا کابل، بعد قندهار، سپس هرات و در مرحله بعدی مزار شریف و جلال‌آباد است. فرودگاه بزرگی در پایگاه بگرام وجود دارد که در گذشته اتحاد شوروی آن را ساخته بود. در گذشته، آمریکا نیز فرودگاه نظامی قندهار را ساخته بود، در جنوب هرات، در پایگاه شیندند نیز فرودگاه بزرگی ساخته شده بود.

در سال ۲۰۰۷ تعداد فرودگاه‌ها در افغانستان ۴۶ فرودگاه بود؛ ولی بعدها تعداد آنها افزایش یافت و در سال ۲۰۱۰ به ۵۳ فرودگاه به شرح ذیل رسید:

فرودگاه‌های آسفالته: ۱۹ فرودگاه؛ بالای ۳۰۴۷ متر: ۴ فرودگاه؛

بین ۲۴۳۸ تا ۳۰۴۷ متر: ۳ فرودگاه؛ بین ۱۵۲۴ تا ۲۴۳۷ متر: ۸ فرودگاه؛ بین ۹۱۴ تا ۱۵۲۳ متر: ۲ فرودگاه؛ کمتر از ۹۱۴ متر: ۲ فرودگاه؛

فرودگاه‌های غیرآسفالته: جمعا ۳۴ فرودگاه؛ بین ۲۴۳۸ تا ۳۰۴۸ متر: ۵ فرودگاه؛ بین ۱۵۲۴ تا ۲۴۳۷ متر: ۱۴ فرودگاه؛ بین ۹۱۴ تا ۱۵۲۳ متر: ۶ فرودگاه؛ کمتر از ۹۱۴ متر: ۹ فرودگاه.

هواپیمایی افغانستان «آریانا» نام دارد و علاوه بر پروازهای داخلی، پروازهای خارجی رانیزانجام می‌دهد.درکنارآن شرکت‌های خصوصی‌هم فعالیت می‌کنند؛ مانند «کام‌ایر» اولین شرکت هواپیمایی بخش خصوصی که در ۲۰۰۳، فعالیت خود را آغاز کرد، «پامیر ایر» که از سال ۲۰۰۷ ، شروع به‌کار کرد و «صافی ایر» که از سال ۲۰۰۷، شروع به کار کرد. تعداد پروازهای هواپیمایی افغانستان:[۱]


۲۰۰۶-۷


۲۰۰۵-۶


۲۰۰۴-۵

نوع خدمات
5/407 12/887 12/898 مقدار مسافت پرواز شده (به هزار کیلومتر)


۲۳۵


۳۵۳


۳۳۳

تعداد مسافر حمل شده
15/032 - 20/624 مقدار بار حمل شده (به تن بر کیلو)


با توجه به شرایط کوهستانی افغانستان، برف‌گیربودن بسیاری از راه‌های کوهستانی و محاط‌بودن افغانستان بر خشکی، یکی از راه‌های مناسب برای توسعه ارتباطات، گسترش راه‌های هوایی است.[۲]

نیز نگاه کنید به

جغرافیای اقتصادی افغانستان؛ حمل‌ونقل در افغانستان؛ راه آهن افغانستان؛ راه ها در افغانستان.

کتابشناسی

  1. IMF (2010). South Asia, 139, Retrieved by https://www.routledge.com/The-Europa-World-Year-Book-2010
  2. علی آبادی، علیرضا (1395). جامعه و فرهنگ افغانستان. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص 408-410.