هواپیما در افغانستان
مهمترین فرودگاههای افغانستان ابتدا کابل، بعد قندهار، سپس هرات و در مرحله بعدی مزار شریف و جلالآباد است. فرودگاه بزرگی در پایگاه بگرام وجود دارد که در گذشته اتحاد شوروی آن را ساخته بود. در گذشته، آمریکا نیز فرودگاه نظامی قندهار را ساخته بود، در جنوب هرات، در پایگاه شیندند نیز فرودگاه بزرگی ساخته شده بود.
در سال ۲۰۰۷ تعداد فرودگاهها در افغانستان ۴۶ فرودگاه بود؛ ولی بعدها تعداد آنها افزایش یافت و در سال ۲۰۱۰ به ۵۳ فرودگاه به شرح ذیل رسید:
فرودگاههای آسفالته: ۱۹ فرودگاه؛ بالای ۳۰۴۷ متر: ۴ فرودگاه؛
بین ۲۴۳۸ تا ۳۰۴۷ متر: ۳ فرودگاه؛ بین ۱۵۲۴ تا ۲۴۳۷ متر: ۸ فرودگاه؛ بین ۹۱۴ تا ۱۵۲۳ متر: ۲ فرودگاه؛ کمتر از ۹۱۴ متر: ۲ فرودگاه؛
فرودگاههای غیرآسفالته: جمعا ۳۴ فرودگاه؛ بین ۲۴۳۸ تا ۳۰۴۸ متر: ۵ فرودگاه؛ بین ۱۵۲۴ تا ۲۴۳۷ متر: ۱۴ فرودگاه؛ بین ۹۱۴ تا ۱۵۲۳ متر: ۶ فرودگاه؛ کمتر از ۹۱۴ متر: ۹ فرودگاه.
هواپیمایی افغانستان «آریانا» نام دارد و علاوه بر پروازهای داخلی، پروازهای خارجی رانیزانجام میدهد.درکنارآن شرکتهای خصوصیهم فعالیت میکنند؛ مانند «کامایر» اولین شرکت هواپیمایی بخش خصوصی که در ۲۰۰۳، فعالیت خود را آغاز کرد، «پامیر ایر» که از سال ۲۰۰۷ ، شروع بهکار کرد و «صافی ایر» که از سال ۲۰۰۷، شروع به کار کرد. تعداد پروازهای هواپیمایی افغانستان:[۱]
|
|
|
نوع خدمات |
5/407 | 12/887 | 12/898 | مقدار مسافت پرواز شده (به هزار کیلومتر) |
|
|
|
تعداد مسافر حمل شده |
15/032 | - | 20/624 | مقدار بار حمل شده (به تن بر کیلو) |
با توجه به شرایط کوهستانی افغانستان، برفگیربودن بسیاری از راههای کوهستانی و محاطبودن افغانستان بر خشکی، یکی از راههای مناسب برای توسعه ارتباطات، گسترش راههای هوایی است.[۲]
نیز نگاه کنید به
جغرافیای اقتصادی افغانستان؛ حملونقل در افغانستان؛ راه آهن افغانستان؛ راه ها در افغانستان.
کتابشناسی
- ↑ IMF (2010). South Asia, 139, Retrieved by https://www.routledge.com/The-Europa-World-Year-Book-2010
- ↑ علی آبادی، علیرضا (1395). جامعه و فرهنگ افغانستان. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص 408-410.