اسلام و مسلمانان سنگال: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «در سنگال یا بدلیل فرهنگ نوع دوستی آفریقائی یا به دلیل سابقه قوی وفرهنگی استعمار رابطه  اکثریت مسلمان آن با سایر ادیان به صورت تساهل و تسامح بوده و همگی در کنار یکدیکر در کمال صلح و آرامش زندگی می کنند. مثلا در یک خانواده به کرات دیده شده یک عضو...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۵ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
در [[سنگال]] یا بدلیل فرهنگ نوع دوستی آفریقائی یا به دلیل سابقه قوی وفرهنگی استعمار رابطه  اکثریت مسلمان آن با سایر ادیان به صورت تساهل و تسامح بوده و همگی در کنار یکدیکر در کمال صلح و آرامش زندگی می کنند. مثلا در یک خانواده به کرات دیده شده یک عضو آن مسلمان و عضو دیگری مسیحی یا مسلمان غیر عامل به احکام وجود دارد که در کمال دوستی و آرامش و بدون تنش زندگی می کنند. این وضعیت بطور کل میان رهبران و پیروان ادیان و مذاهب اسلامی، مسیحی و مذاهب بومی این کشور حاکم است . سنگال کشوری است که تاکنون جنگ دینی – مذهبی در آن دیده نشده یا به ندرت و بسیار محدود بوده است. به طور کلی اكثريت مسلمانان طرفدار طریقه ها  هستند که به منافع فوري و لحظه اي خود فكر مي كنند و تعداد كمي از آنها واقعاً جزهواداران واقعي با اعتقادات عمیق و ریشه ای مي باشند. اكثر مربوها و طریقه هاي صوفي سنگال، اسلام را به صورت لائيك با هماهنگي دولت تبليغ مي كنند، يعني آنرا محدود به حوزه فردي كرده و اسلام را در امور عمومي و جمعي وارد نمي كنند. به عنوان مثال نسبت به ترويج فساد و فحشاي عمومي مانند مراكز شرب خمر، بارها، رقاص خانه ها، فاحشه خانه ها، قمارخانه ها، رواج بي حجابي و ... هيچ عكس العمل منفي به دولت نشان نمي دهند و در اين زمينه هيچ اعتراض و انتقادي ندارند و همين باعث شده اسلام براي آنها غيرسياسي باشد. آنها از اسلام براي بسيج عمومي مردم جهت تحولات ريشه اي سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي استفاده نمي كنند و اسلام در حد محدود و عمدتاً سکولار را مطرح مي نمايند كه اين مورد اعتراض روشنفكران ديني سنگال بوده و آنها را عامل عقب ماندگي كشور مي دانند.  
[[پرونده:اسلام و مسلمانان سنگال.jpg|جایگزین=اسلام و مسلمانان سنگال|بندانگشتی|اسلام و مسلمانان سنگال. قابل بازیابی از https://www.newsweek.com/]]
 
در [[سنگال]] یا به دلیل فرهنگ نوع دوستی آفریقایی یا به دلیل سابقه قوی و فرهنگی استعمار رابطه اکثریت مسلمان آن با سایر ادیان به صورت تساهل و تسامح بوده و همگی در کنار یکدیگر در کمال صلح و آرامش زندگی می کنند. مثلا در یک خانواده به کرات دیده شده یک عضو آن مسلمان و عضو دیگری مسیحی یا مسلمان غیر عامل به احکام وجود دارد که در کمال دوستی و آرامش و بدون تنش زندگی می کنند. این وضعیت به طور کل میان رهبران و پیروان ادیان و مذاهب اسلامی، مسیحی و مذاهب بومی این کشور حاکم است . [[سنگال]] کشوری است که تاکنون جنگ دینی – مذهبی در آن دیده نشده یا به ندرت و بسیار محدود بوده است. به طور کلی اکثریت مسلمانان طرفدار طریقه ها هستند که به منافع فوری و لحظه‌ای خود فکر می کنند و تعداد کمی از آنها واقعاً جز هواداران واقعی با اعتقادات عمیق و ریشه ای می باشند. اکثر مربوها و طریقه های صوفی [[سنگال]]، اسلام را به صورت لائیک با هماهنگی دولت تبلیغ می کنند، یعنی آن‌را محدود به حوزه فردی کرده و اسلام را در امور عمومی و جمعی وارد نمی کنند. به عنوان مثال نسبت به ترویج فساد و فحشای عمومی مانند مراکز شرب خمر، بارها، رقاص خانه ها، فاحشه خانه ها، قمارخانه ها، رواج بی حجابی و ... هیچ عکس العمل منفی به دولت نشان نمی دهند و در این زمینه هیچ اعتراض و انتقادی ندارند و همین باعث شده اسلام برای آنها غیرسیاسی باشد. آنها از اسلام برای بسیج عمومی مردم جهت تحولات ریشه ای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استفاده نمی کنند و اسلام در حد محدود و عمدتاً سکولار را مطرح می نمایند که این مورد اعتراض روشنفکران دینی [[سنگال]] بوده و آنها را عامل عقب‌ماندگی کشور می دانند.  
به نظر می رسد اصلاح گران دینی این کشور فعاليت خود را دنبال مي نمايند تا بتوانند اصلاحاتي مادي و معنوي در بطن طريقه ها ايجاد كنند، زيرا آنها معتقدند كه اصلاحات پایه ای ضروري و غيرقابل انكار مي باشد. چنانچه طريقه را به بدن انسان تشبيه نمائيم كه داراي بيماري خطرناك و سختي است بنابراین آنها معتقدند حتماً نياز به عمل جراحي دارد. موفقيت و كاميابي در اصلاحات باعث ادامه حيات اسلام سیاسی در سنگال بوده و بالابودن ظرفيت آن در توسعه امور این كشور  امری لازم و اجتناب ناپذير مي باشد. (Les religions au Sénégal – Sénégalaisement, 2009 : 5)


به نظر می رسد اصلاح گران دینی این کشور فعالیت خود را دنبال می نمایند تا بتوانند اصلاحاتی مادی و معنوی در بطن طریقه ها ایجاد کنند، زیرا آنها معتقدند که اصلاحات پایه ای ضروری و غیرقابل انکار می باشد. چنانچه طریقه را به بدن انسان تشبیه نماییم که دارای بیماری خطرناک و سختی است بنابراین آنها معتقدند حتماً نیاز به عمل جراحی دارد. موفقیت و کامیابی در اصلاحات باعث ادامه حیات اسلام سیاسی در [[سنگال]] بوده و بالابودن ظرفیت آن در توسعه امور این کشور امری لازم و اجتناب ناپذیر می باشد.<ref name=":12">Sénégalaisement. (2009). Les religions au Sénégal. Retrieved January 25, 2012, from: http://www.senegalaisement.com/senegal/religion.html</ref><ref>بصیری، محمدعلی، فتحی پور، ریحانه (1401).جامعه و فرهنگ [[سنگال]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی](در دست انتشار)</ref>
== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
 
[[اسلام و مسلمانان کانادا]]؛ [[اسلام و مسلمانان کوبا]]؛ [[اسلام و مسلمانان لبنان]]؛ [[اسلام و مسلمانان مصر]]؛ [[اسلام در چین]]؛ [[اسلام و مسلمانان تونس]]؛ [[اسلام و مسلمانان روسیه]]؛ [[اسلام و مسلمانان فرانسه]]؛ [[اسلام و مسلمانان آرژانتین]]؛ [[اسلام در اردن]]؛ [[اسلام در مالی]]؛ [[اسلام در ساحل عاج]]؛ [[اسلام و مسلمانان زیمبابوه]]؛ [[اسلام و مسلمانان تایلند]]؛ [[اسلام و مسلمانان اوکراین]]؛ [[اسلام و مسلمانان اسپانیا]]؛ [[اسلام در اردن]]؛ [[اسلام و مسلمانان اتیوپی]]؛ [[اسلام و مسلمانان سیرالئون]]؛
* [[اسلام و مسلمانان کانادا]]
* [[اسلام و مسلمانان کوبا]]
* [[اسلام و مسلمانان لبنان]]
* [[اسلام و مسلمانان مصر]]
*  [[اسلام در چین]]
* [[اسلام و مسلمانان تونس]]
* [[اسلام و مسلمانان روسیه]]


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۸ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۰:۳۸

اسلام و مسلمانان سنگال
اسلام و مسلمانان سنگال. قابل بازیابی از https://www.newsweek.com/

در سنگال یا به دلیل فرهنگ نوع دوستی آفریقایی یا به دلیل سابقه قوی و فرهنگی استعمار رابطه اکثریت مسلمان آن با سایر ادیان به صورت تساهل و تسامح بوده و همگی در کنار یکدیگر در کمال صلح و آرامش زندگی می کنند. مثلا در یک خانواده به کرات دیده شده یک عضو آن مسلمان و عضو دیگری مسیحی یا مسلمان غیر عامل به احکام وجود دارد که در کمال دوستی و آرامش و بدون تنش زندگی می کنند. این وضعیت به طور کل میان رهبران و پیروان ادیان و مذاهب اسلامی، مسیحی و مذاهب بومی این کشور حاکم است . سنگال کشوری است که تاکنون جنگ دینی – مذهبی در آن دیده نشده یا به ندرت و بسیار محدود بوده است. به طور کلی اکثریت مسلمانان طرفدار طریقه ها هستند که به منافع فوری و لحظه‌ای خود فکر می کنند و تعداد کمی از آنها واقعاً جز هواداران واقعی با اعتقادات عمیق و ریشه ای می باشند. اکثر مربوها و طریقه های صوفی سنگال، اسلام را به صورت لائیک با هماهنگی دولت تبلیغ می کنند، یعنی آن‌را محدود به حوزه فردی کرده و اسلام را در امور عمومی و جمعی وارد نمی کنند. به عنوان مثال نسبت به ترویج فساد و فحشای عمومی مانند مراکز شرب خمر، بارها، رقاص خانه ها، فاحشه خانه ها، قمارخانه ها، رواج بی حجابی و ... هیچ عکس العمل منفی به دولت نشان نمی دهند و در این زمینه هیچ اعتراض و انتقادی ندارند و همین باعث شده اسلام برای آنها غیرسیاسی باشد. آنها از اسلام برای بسیج عمومی مردم جهت تحولات ریشه ای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استفاده نمی کنند و اسلام در حد محدود و عمدتاً سکولار را مطرح می نمایند که این مورد اعتراض روشنفکران دینی سنگال بوده و آنها را عامل عقب‌ماندگی کشور می دانند.

به نظر می رسد اصلاح گران دینی این کشور فعالیت خود را دنبال می نمایند تا بتوانند اصلاحاتی مادی و معنوی در بطن طریقه ها ایجاد کنند، زیرا آنها معتقدند که اصلاحات پایه ای ضروری و غیرقابل انکار می باشد. چنانچه طریقه را به بدن انسان تشبیه نماییم که دارای بیماری خطرناک و سختی است بنابراین آنها معتقدند حتماً نیاز به عمل جراحی دارد. موفقیت و کامیابی در اصلاحات باعث ادامه حیات اسلام سیاسی در سنگال بوده و بالابودن ظرفیت آن در توسعه امور این کشور امری لازم و اجتناب ناپذیر می باشد.[۱][۲]

نیز نگاه کنید به

اسلام و مسلمانان کانادا؛ اسلام و مسلمانان کوبا؛ اسلام و مسلمانان لبنان؛ اسلام و مسلمانان مصر؛ اسلام در چین؛ اسلام و مسلمانان تونس؛ اسلام و مسلمانان روسیه؛ اسلام و مسلمانان فرانسه؛ اسلام و مسلمانان آرژانتین؛ اسلام در اردن؛ اسلام در مالی؛ اسلام در ساحل عاج؛ اسلام و مسلمانان زیمبابوه؛ اسلام و مسلمانان تایلند؛ اسلام و مسلمانان اوکراین؛ اسلام و مسلمانان اسپانیا؛ اسلام در اردن؛ اسلام و مسلمانان اتیوپی؛ اسلام و مسلمانان سیرالئون؛

کتابشناسی

  1. Sénégalaisement. (2009). Les religions au Sénégal. Retrieved January 25, 2012, from: http://www.senegalaisement.com/senegal/religion.html
  2. بصیری، محمدعلی، فتحی پور، ریحانه (1401).جامعه و فرهنگ سنگال. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(در دست انتشار)