رویکرد رقابتی رسانه های چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۲: خط ۲:
از سالی كه [[عضویت چین در سازمان تجارت جهانی|چین به سازمان تجارت جهانی]] پیوسته است(2001)،  صنعت رسانه ­ای [[چین]] به سوی تشكیل گروه های«بین رسانه ­ای» و «رسانه ­ی منطقه ­ای» حركت كرده است تا بتواند با گروه­ های قوی رسانه­ ای خارج از كشور رقابت نماید. گروه رادیو، تلویزیون، و فیلم [[چین]] (China Radio, Film and TV. Group)، با سایر سازمان­ های رادیو، تلویزیون، فیلم و شركت ­های متعدد رادیویی، تلویزیونی، و اینترنتی پیوند خورده و به بزرگ­ترین و قوی­ترین گروه چند رسانه ­ای در این کشور تبدیل شده اند.
از سالی كه [[عضویت چین در سازمان تجارت جهانی|چین به سازمان تجارت جهانی]] پیوسته است(2001)،  صنعت رسانه ­ای [[چین]] به سوی تشكیل گروه های«بین رسانه ­ای» و «رسانه ­ی منطقه ­ای» حركت كرده است تا بتواند با گروه­ های قوی رسانه­ ای خارج از كشور رقابت نماید. گروه رادیو، تلویزیون، و فیلم [[چین]] (China Radio, Film and TV. Group)، با سایر سازمان­ های رادیو، تلویزیون، فیلم و شركت ­های متعدد رادیویی، تلویزیونی، و اینترنتی پیوند خورده و به بزرگ­ترین و قوی­ترین گروه چند رسانه ­ای در این کشور تبدیل شده اند.


این گروه­ ها با شرکت ­های رسانه ­ای خارج از كشور مبادله و هم­كاری دارند. از سال 2003، 30 ایستگاه تلویزیونی خارجی از جمله تلویزیون ماهواره ­ای فونیكس، و تلویزیون بلومبرگ، در [[چین]] شعبه دایر كرده ­اند و كانال انگلیسی زبان [https://english.cctv.com/ سی.­سی.­تی­.وی.]، برنامه­ های خود را از طریق شبكه ­ی خبری فاكس در اختیار بینندگان آمریكایی خود قرار می ­دهد.<ref>www.China.org.cn</ref>  
این گروه­ ها با شرکت ­های رسانه ­ای خارج از كشور مبادله و هم­كاری دارند. از سال 2003، 30 ایستگاه تلویزیونی خارجی از جمله تلویزیون ماهواره ­ای فونیكس، و تلویزیون بلومبرگ، در [[چین]] شعبه دایر كرده ­اند و كانال انگلیسی زبان [https://english.cctv.com/ سی.­سی.­تی­.وی.]، برنامه­ های خود را از طریق شبكه ­ی خبری فاكس در اختیار بینندگان آمریكایی خود قرار می ­دهد.<ref>برگرفته از https://www.china.org.cn/</ref>  


شبكه­ های ارتباطی هم­چون شین ­خوا، [https://english.cctv.com/ سی.­سی­.تی­.وی.]، و روزنامه ­ی مردم، هنوز هم بخش مهمی از سهم بازار داخلی و خارجی رسانه­ ای را به خود اختصاص می ­دهند. رسانه ­های غیر وابسته­ ی داخلی( به جز هنگ ­كنگ، و ماكائو)، دیگر با جدیت از خطوط ترسیم شده توسط دولت تبعیت نمی كنند. اما اداره­ ی کل مطبوعات و نشریات وابسته به [[شورای دولتی چین|شورای دولتی]] و وزارت رادیو، فیلم و تلویزیون، هم­چنان مقررات سختگیرانه و شدیدی برای موضوعات ممنوعه و خطوط قرمز خبری تنظیم و به [[رسانه های چین|رسانه­ ها]] ابلاغ می كنند. از جمله موضوعات ممنوعه را می ­توان مشروعیت [[حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین|حزب کمونیست]]، سیاست­ های دولت در مورد تبت و سین­ك یانگ، فساد و فحشای مقامات و دولت، و گروه غیر قانونی فالون­ گونگ بر شمرد.البته پس از برگزاری هجدهمین [[کنگره حزب کمونیست چین|کنگره­ ی حزب کمونیست]] و برگزیده شدن نخبگان نسل پنجم برای رهبری کشور در اواخر سال 2012، به نظر می رسد در پاره ­ای از سیاست ­های اِعمال شده در خصوص محدود کردن [[مطبوعات در چین|مطبوعات]] به ویژه در زمینه ­ی فساد مقامات تجدید نظرهایی صورت گرفته است.  
شبكه­ های ارتباطی هم­چون شین ­خوا، [https://english.cctv.com/ سی.­سی­.تی­.وی.]، و روزنامه ­ی مردم، هنوز هم بخش مهمی از سهم بازار داخلی و خارجی رسانه­ ای را به خود اختصاص می ­دهند. رسانه ­های غیر وابسته­ ی داخلی( به جز هنگ ­كنگ، و ماكائو)، دیگر با جدیت از خطوط ترسیم شده توسط دولت تبعیت نمی كنند. اما اداره­ ی کل مطبوعات و نشریات وابسته به [[شورای دولتی چین|شورای دولتی]] و وزارت رادیو، فیلم و تلویزیون، هم­چنان مقررات سختگیرانه و شدیدی برای موضوعات ممنوعه و خطوط قرمز خبری تنظیم و به [[رسانه های چین|رسانه­ ها]] ابلاغ می كنند. از جمله موضوعات ممنوعه را می ­توان مشروعیت [[حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین|حزب کمونیست]]، سیاست­ های دولت در مورد تبت و سین­ك یانگ، فساد و فحشای مقامات و دولت، و گروه غیر قانونی فالون­ گونگ بر شمرد.البته پس از برگزاری هجدهمین [[کنگره حزب کمونیست چین|کنگره­ ی حزب کمونیست]] و برگزیده شدن نخبگان نسل پنجم برای رهبری کشور در اواخر سال 2012، به نظر می رسد در پاره ­ای از سیاست ­های اِعمال شده در خصوص محدود کردن [[مطبوعات در چین|مطبوعات]] به ویژه در زمینه ­ی فساد مقامات تجدید نظرهایی صورت گرفته است.  


علی­رغم نظارت شدید دولت، [[رسانه های چین]] تجاری شده اند. نظارت دولت شامل حال [[ورزش در چین|ورزش]]، سرمایه گذاری و سرگرمی ­های سود آور نمی ­شود. در دهه­ ی 1980 و در [[دنگ شیائوپینگ، معمار اصلاحات چین|دوران دنگ شیائوپینگ]]، اندكی از نظارت شدید دولت بر [[رسانه های چین|رسانه­ ها]] كاسته شد. هم­چنان­که اشاره شد، بعد از اعتراضات میدان تیَن آن­مِن در سال 1989، كنترل رسانه ­ها شدت یافت ولی در دوران جیانگ زمین و در دهه ­ی 1990 مجددا كنترل ­ها كمتر شد. اما با نفوذ فزاینده ­ی [[اینترنت در چین|اینترنت]] و امكان بالقوه ­ی آن در تشویق ناراضیان، مقررات شدیدی در دوران خو جین ­تائو وضع شد. طبق گزارش خبرنگاران بدون مرز، [[چین]] در سال 2010 از این نظر در رتبه 168 از میان 178 كشور جهان قرار داشت.<ref>سابقی، علی محمد(1392).جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.</ref>
علی­رغم نظارت شدید دولت، [[رسانه های چین]] تجاری شده اند. نظارت دولت شامل حال [[ورزش در چین|ورزش]]، سرمایه گذاری و سرگرمی ­های سود آور نمی ­شود. در دهه­ ی 1980 و در [[دنگ شیائوپینگ، معمار اصلاحات چین|دوران دنگ شیائوپینگ]]، اندكی از نظارت شدید دولت بر [[رسانه های چین|رسانه­ ها]] كاسته شد. هم­چنان­که اشاره شد، بعد از اعتراضات میدان تیَن آن­مِن در سال 1989، كنترل رسانه ­ها شدت یافت ولی در دوران جیانگ زمین و در دهه ­ی 1990 مجددا كنترل ­ها كمتر شد. اما با نفوذ فزاینده ­ی [[اینترنت در چین|اینترنت]] و امكان بالقوه ­ی آن در تشویق ناراضیان، مقررات شدیدی در دوران خو جین ­تائو وضع شد. طبق گزارش خبرنگاران بدون مرز، [[چین]] در سال 2010 از این نظر در رتبه 168 از میان 178 كشور جهان قرار داشت<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [https://dmelal.ir/%DA%86%DB%8C%D9%86 چین]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]. جلد سوم، ص. 1298-1300</ref>.


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
 
[[رسانه و وسايل ارتباط جمعی چین]]؛ [[رسانه ها و مطبوعات در چین]]؛ [[رسانه های چین]]؛ [[شکل گیری رسانه ها در چین]]؛ [[استقلال رسانه ای در چین]]  
* [[رسانه و وسايل ارتباط جمعی چین]]
* [[رسانه ها و مطبوعات در چین]]  
* [[رسانه های چین]]  
* [[شکل گیری رسانه ها در چین]]  
* [[استقلال رسانه ای در چین]]  


= کتابشناسی =
= کتابشناسی =
<references />
[[رده:طرح های کلان، نوآوری ها و تجارب در زمینه رسانه]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۹ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۱۹:۰۰

از سالی كه چین به سازمان تجارت جهانی پیوسته است(2001)،  صنعت رسانه ­ای چین به سوی تشكیل گروه های«بین رسانه ­ای» و «رسانه ­ی منطقه ­ای» حركت كرده است تا بتواند با گروه­ های قوی رسانه­ ای خارج از كشور رقابت نماید. گروه رادیو، تلویزیون، و فیلم چین (China Radio, Film and TV. Group)، با سایر سازمان­ های رادیو، تلویزیون، فیلم و شركت ­های متعدد رادیویی، تلویزیونی، و اینترنتی پیوند خورده و به بزرگ­ترین و قوی­ترین گروه چند رسانه ­ای در این کشور تبدیل شده اند.

این گروه­ ها با شرکت ­های رسانه ­ای خارج از كشور مبادله و هم­كاری دارند. از سال 2003، 30 ایستگاه تلویزیونی خارجی از جمله تلویزیون ماهواره ­ای فونیكس، و تلویزیون بلومبرگ، در چین شعبه دایر كرده ­اند و كانال انگلیسی زبان سی.­سی.­تی­.وی.، برنامه­ های خود را از طریق شبكه ­ی خبری فاكس در اختیار بینندگان آمریكایی خود قرار می ­دهد.[۱]

شبكه­ های ارتباطی هم­چون شین ­خوا، سی.­سی­.تی­.وی.، و روزنامه ­ی مردم، هنوز هم بخش مهمی از سهم بازار داخلی و خارجی رسانه­ ای را به خود اختصاص می ­دهند. رسانه ­های غیر وابسته­ ی داخلی( به جز هنگ ­كنگ، و ماكائو)، دیگر با جدیت از خطوط ترسیم شده توسط دولت تبعیت نمی كنند. اما اداره­ ی کل مطبوعات و نشریات وابسته به شورای دولتی و وزارت رادیو، فیلم و تلویزیون، هم­چنان مقررات سختگیرانه و شدیدی برای موضوعات ممنوعه و خطوط قرمز خبری تنظیم و به رسانه­ ها ابلاغ می كنند. از جمله موضوعات ممنوعه را می ­توان مشروعیت حزب کمونیست، سیاست­ های دولت در مورد تبت و سین­ك یانگ، فساد و فحشای مقامات و دولت، و گروه غیر قانونی فالون­ گونگ بر شمرد.البته پس از برگزاری هجدهمین کنگره­ ی حزب کمونیست و برگزیده شدن نخبگان نسل پنجم برای رهبری کشور در اواخر سال 2012، به نظر می رسد در پاره ­ای از سیاست ­های اِعمال شده در خصوص محدود کردن مطبوعات به ویژه در زمینه ­ی فساد مقامات تجدید نظرهایی صورت گرفته است.

علی­رغم نظارت شدید دولت، رسانه های چین تجاری شده اند. نظارت دولت شامل حال ورزش، سرمایه گذاری و سرگرمی ­های سود آور نمی ­شود. در دهه­ ی 1980 و در دوران دنگ شیائوپینگ، اندكی از نظارت شدید دولت بر رسانه­ ها كاسته شد. هم­چنان­که اشاره شد، بعد از اعتراضات میدان تیَن آن­مِن در سال 1989، كنترل رسانه ­ها شدت یافت ولی در دوران جیانگ زمین و در دهه ­ی 1990 مجددا كنترل ­ها كمتر شد. اما با نفوذ فزاینده ­ی اینترنت و امكان بالقوه ­ی آن در تشویق ناراضیان، مقررات شدیدی در دوران خو جین ­تائو وضع شد. طبق گزارش خبرنگاران بدون مرز، چین در سال 2010 از این نظر در رتبه 168 از میان 178 كشور جهان قرار داشت[۲].

نیز نگاه کنید به

رسانه و وسايل ارتباط جمعی چین؛ رسانه ها و مطبوعات در چین؛ رسانه های چین؛ شکل گیری رسانه ها در چین؛ استقلال رسانه ای در چین

کتابشناسی

  1. برگرفته از https://www.china.org.cn/
  2. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی. جلد سوم، ص. 1298-1300