هنجارها و ارزش های اجتماعی اردن: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
| (یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
جامعهشناسان اردنی و در راس آنها دکتر محمد محمود العناقره از بخشش و مهماننوازی به عنوان بارزترین ارزش اجتماعی نام برده و آن را ریشهدار در جامعه این کشور میدانند. همچنین این جامعهشناسان از بروز این دو شاخصه جامعه اردنی در دیوانهای شعری و داستانها در طول تاریخ یاد میکنند و نمونه آن را تقدیم قهوه عربی به مهمانان در بدو ورود ابراز میدارند. در همین حال برخی دیگر از جامعهشناسان اردنی ارزشهای این کشور را به سه دسته تقسیم میکنند: | جامعهشناسان اردنی و در راس آنها دکتر محمد محمود العناقره از بخشش و مهماننوازی به عنوان بارزترین ارزش اجتماعی نام برده و آن را ریشهدار در [[جامعه اردن|جامعه]] این کشور میدانند. همچنین این جامعهشناسان از بروز این دو شاخصه [[جامعه اردن|جامعه]] اردنی در دیوانهای شعری و داستانها در طول تاریخ یاد میکنند و نمونه آن را تقدیم قهوه عربی به مهمانان در بدو ورود ابراز میدارند. در همین حال برخی دیگر از جامعهشناسان اردنی ارزشهای این کشور را به سه دسته تقسیم میکنند: | ||
* ارزشهای بدوی مانند همزیستی در صحرا به صورت مسالمتآمیز، افتخار به اجداد، بخشش و شجاعت؛ | * ارزشهای بدوی مانند همزیستی در صحرا به صورت مسالمتآمیز، افتخار به اجداد، بخشش و شجاعت؛ | ||
| خط ۵: | خط ۵: | ||
* ارزشهای شهری (شهرنشینی) که آن را میتوان به ارزشهای مادی مانند سود کردن در معاملات و مرفه بودن، و اعتماد به نفس مانند حس رقابتجویی، آرزوهای باند و کشمکش شهری اشاره نمود<ref>برگرفته از https://news.mongabay.com/</ref>. | * ارزشهای شهری (شهرنشینی) که آن را میتوان به ارزشهای مادی مانند سود کردن در معاملات و مرفه بودن، و اعتماد به نفس مانند حس رقابتجویی، آرزوهای باند و کشمکش شهری اشاره نمود<ref>برگرفته از https://news.mongabay.com/</ref>. | ||
[[ملک عبدالله دوم]] پادشاه [[اردن]] 15 مورد از ارزشهای اجتماعی را در جامعه این کشور اینگونه برشمرده است: | [[ملک عبدالله دوم]] پادشاه [[اردن]] 15 مورد از ارزشهای اجتماعی را در [[جامعه اردن|جامعه]] این کشور اینگونه برشمرده است: | ||
* احترام به والدین؛ | * احترام به والدین؛ | ||
| خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
* احترام به اساتید و معلمان؛ | * احترام به اساتید و معلمان؛ | ||
* ساختن جامعهای مناسب با تقدیر از خلاقیتهای فردی؛ | * ساختن جامعهای مناسب با تقدیر از خلاقیتهای فردی؛ | ||
* حمایت از هویت ملی اردنی؛ | * حمایت از [[هویت ملی در اردن|هویت]] ملی اردنی؛ | ||
* صیانت از طیفهای مختلف اردنی؛ | * صیانت از طیفهای مختلف اردنی؛ | ||
* شناخت زبانهای خارجی برای آشنایی با افکار دیگران؛ | * شناخت زبانهای خارجی برای آشنایی با افکار دیگران؛ | ||
* آیندهنگری برای کودکان و نوجوانان؛ | * آیندهنگری برای کودکان و نوجوانان؛ | ||
* سرمایهگذاری برای ساخت آینده | * سرمایهگذاری برای ساخت آینده [[اردن]]؛ | ||
* تمرکز بر باقی ماندن میراث گذشته<ref>برگرفته از https://www.wikipedia.org/ the free encyclopedia</ref>. | * تمرکز بر باقی ماندن میراث گذشته<ref>برگرفته از https://www.wikipedia.org/ the free encyclopedia</ref>. | ||
اختلافات عمومی که پژوهشگران بر افزایش آنها اعتقاد داشتند، روابط خانوادگی را هنگامی که افراد جوان رفتار و روشی نو و مخالف رفتار و روش والدین اتخاذ میکردند به تیرگی میکشاند. آموزش سکولار و مدرن علاقه داشت تا احترام نسبت به بزرگان و سنتهای گذشته را از بین ببرد. دستمزد مردان جوان وابستگی آنها از مردان سالمندتر را برای بدست آوردن منابعی همچون زمین و تأمین مالی تازه عروسها کمتر میکرد | اختلافات عمومی که پژوهشگران بر افزایش آنها اعتقاد داشتند، روابط خانوادگی را هنگامی که افراد جوان رفتار و روشی نو و مخالف رفتار و روش والدین اتخاذ میکردند به تیرگی میکشاند. [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] سکولار و مدرن علاقه داشت تا احترام نسبت به بزرگان و سنتهای گذشته را از بین ببرد. دستمزد مردان جوان وابستگی آنها از مردان سالمندتر را برای بدست آوردن منابعی همچون زمین و تأمین مالی تازه عروسها کمتر میکرد. | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[هنجارها و ارزش های اجتماعی زیمبابوه]]؛ [[هنجارها و ارزش های اجتماعی لبنان]]؛ [[هنجارها و ارزش های اجتماعی کانادا]]؛ [[هنجارها و ارزش های اجتماعی کوبا]]؛ [[هنجارها و ارزش های اجتماعی ژاپن]]؛ [[هنجارها و ارزشهای اجتماعی سنگال]]؛ [[هنجارها و ارزش های اجتماعی مالی]]؛ [[ارزش های اجتماعی در فرهنگ سنتی چین]]؛ [[هنجارها و ارزش های اجتماعی سودان]]؛ [[هنجارها و ارزش های اجتماعی تایلند]]؛ [[هنجارها و ارزش های اجتماعی اوکراین]]؛ [[هنجارها و ارزش های اجتماعی اسپانیا]]؛ [[هنجارها و ارزش های اجتماعی سیرالئون]]؛ [[هنجارها و ارزش های اجتماعی قزاقستان]]؛ [[هنجارها و ارزش های اجتماعی بنگلادش]] | [[هنجارها و ارزش های اجتماعی زیمبابوه]]؛ [[هنجارها و ارزش های اجتماعی لبنان]]؛ [[هنجارها و ارزش های اجتماعی کانادا]]؛ [[هنجارها و ارزش های اجتماعی کوبا]]؛ [[هنجارها و ارزش های اجتماعی ژاپن]]؛ [[هنجارها و ارزشهای اجتماعی سنگال]]؛ [[هنجارها و ارزش های اجتماعی مالی]]؛ [[ارزش های اجتماعی در فرهنگ سنتی چین]]؛ [[هنجارها و ارزش های اجتماعی سودان]]؛ [[هنجارها و ارزش های اجتماعی تایلند]]؛ [[هنجارها و ارزش های اجتماعی اوکراین]]؛ [[هنجارها و ارزش های اجتماعی اسپانیا]]؛ [[هنجارها و ارزش های اجتماعی سیرالئون]]؛ [[هنجارها و ارزش های اجتماعی قزاقستان]]؛ [[هنجارها و ارزش های اجتماعی بنگلادش]]؛[[ارزشها و هنجارهای اجتماعی در عراق]] | ||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == | ||
[[رده:هنجارها وناهنجاری های اجتماعی]] | <references /> | ||
== منبع اصلی == | |||
لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ [[اردن]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی](در دست انتشار). | |||
== نویسنده مقاله == | |||
غلامرضا لایقی | |||
[[index.php?title=رده:هنجارها وناهنجاری های اجتماعی]] | |||
نسخهٔ کنونی تا ۷ اوت ۲۰۲۵، ساعت ۱۰:۰۸
جامعهشناسان اردنی و در راس آنها دکتر محمد محمود العناقره از بخشش و مهماننوازی به عنوان بارزترین ارزش اجتماعی نام برده و آن را ریشهدار در جامعه این کشور میدانند. همچنین این جامعهشناسان از بروز این دو شاخصه جامعه اردنی در دیوانهای شعری و داستانها در طول تاریخ یاد میکنند و نمونه آن را تقدیم قهوه عربی به مهمانان در بدو ورود ابراز میدارند. در همین حال برخی دیگر از جامعهشناسان اردنی ارزشهای این کشور را به سه دسته تقسیم میکنند:
- ارزشهای بدوی مانند همزیستی در صحرا به صورت مسالمتآمیز، افتخار به اجداد، بخشش و شجاعت؛
- ارزشهای روستایی که از این دست میتوان به افتخار به مساحت اراضی و همکاری در راه به دست آوردن محصول اشاره کرد؛
- ارزشهای شهری (شهرنشینی) که آن را میتوان به ارزشهای مادی مانند سود کردن در معاملات و مرفه بودن، و اعتماد به نفس مانند حس رقابتجویی، آرزوهای باند و کشمکش شهری اشاره نمود[۱].
ملک عبدالله دوم پادشاه اردن 15 مورد از ارزشهای اجتماعی را در جامعه این کشور اینگونه برشمرده است:
- احترام به والدین؛
- مشارکت جمعی در کارهای کشور؛
- احترام به بزرگان؛
- گفتگو در بین آحاد ملت؛
- گرامیداشت انسان به عنوان رکن اساس آفرینش؛
- گرامیداشت مسیر علم و علم آموزی؛
- توجه و اهتمام به درس و مدرسه؛
- احترام به اساتید و معلمان؛
- ساختن جامعهای مناسب با تقدیر از خلاقیتهای فردی؛
- حمایت از هویت ملی اردنی؛
- صیانت از طیفهای مختلف اردنی؛
- شناخت زبانهای خارجی برای آشنایی با افکار دیگران؛
- آیندهنگری برای کودکان و نوجوانان؛
- سرمایهگذاری برای ساخت آینده اردن؛
- تمرکز بر باقی ماندن میراث گذشته[۲].
اختلافات عمومی که پژوهشگران بر افزایش آنها اعتقاد داشتند، روابط خانوادگی را هنگامی که افراد جوان رفتار و روشی نو و مخالف رفتار و روش والدین اتخاذ میکردند به تیرگی میکشاند. آموزش سکولار و مدرن علاقه داشت تا احترام نسبت به بزرگان و سنتهای گذشته را از بین ببرد. دستمزد مردان جوان وابستگی آنها از مردان سالمندتر را برای بدست آوردن منابعی همچون زمین و تأمین مالی تازه عروسها کمتر میکرد.
نیز نگاه کنید به
هنجارها و ارزش های اجتماعی زیمبابوه؛ هنجارها و ارزش های اجتماعی لبنان؛ هنجارها و ارزش های اجتماعی کانادا؛ هنجارها و ارزش های اجتماعی کوبا؛ هنجارها و ارزش های اجتماعی ژاپن؛ هنجارها و ارزشهای اجتماعی سنگال؛ هنجارها و ارزش های اجتماعی مالی؛ ارزش های اجتماعی در فرهنگ سنتی چین؛ هنجارها و ارزش های اجتماعی سودان؛ هنجارها و ارزش های اجتماعی تایلند؛ هنجارها و ارزش های اجتماعی اوکراین؛ هنجارها و ارزش های اجتماعی اسپانیا؛ هنجارها و ارزش های اجتماعی سیرالئون؛ هنجارها و ارزش های اجتماعی قزاقستان؛ هنجارها و ارزش های اجتماعی بنگلادش؛ارزشها و هنجارهای اجتماعی در عراق
کتابشناسی
- ↑ برگرفته از https://news.mongabay.com/
- ↑ برگرفته از https://www.wikipedia.org/ the free encyclopedia
منبع اصلی
لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ اردن. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(در دست انتشار).
نویسنده مقاله
غلامرضا لایقی index.php?title=رده:هنجارها وناهنجاری های اجتماعی