مجسمه سازی در سریلانکا: تفاوت میان نسخهها
جز The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles). |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| (یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:Serilankaculturs-1200x460.jpg|بندانگشتی|مجسمه سازی سریلانکا ، قابل بازیابی از https://www.eavar.com/blog/2024/5/2/152758/srilankan-culture/]]بیشتر مجسمههای چشمگیر در [[سریلانکا]] از سنگهای مرجانی و مربوط به دورۀ [[شهر آنورادهاپورا|آنورادهاپورا]] هستند. این سنگها نیم دایره که در کف راه پلهها قرار گرفتهاند با خطوط متحد المرکز از شکل حیوانات، گلهای نیلوفر آبی و پرندگان تراشیده شدهاند. در [[سریلانکا]] حیوانات و به خصوص حیواناتی مانند فیل، شیر و گاو نر مورد احترام هستند. مجسمههای محافظ سنگی اغلب در کنار مجسمههای پادشاهان، رقاصان، کوتوله ها و چهرههای دیگر قرار می گرفتهاند. پیشانی پلهها با تصاویری از کوتولههای سریلانکایی در حالتها مختلف با چهرههای مهربانشان به صورت زیبایی حکاکی شده که حس شوخ طبعی هنرمندان سینهالی را به خوی بیان میکند. | |||
در طول تاریخ [[سریلانکا]]، بیشترین نیروی هنرمندان پیکره تراش صرف ساختن مجسمههای بودا شده است. هنرمندان تندیسهای بودا را در شکلهای ایستاده، نشسته و خوابیده در اندازههای مختلف از چند سانتیمتری تا حدود 20متری از چوب، سنگ و فلز ساختهاند. بعضی از مجسمههای چندین قرن بودا قدمت دارند. در [[جاذبه های تاریخی پلوناروا|پلوناروا]] سه چهرۀ بسیار بزرگ روی صخرهای تراشیده شده که دو تندیس بودای در حال نشسته و خوابیده و سومین آنها پیکری ایستاده از آناندا (Ananda) مرید بودا است. این آثار عمق احساس هنرمندان گذشته را به خوبی نشان میدهند<ref>Silva, K. D. (1995). Encyclopedia Americana. Danbury, Connecticut: Grolier Incorporated.</ref>. | |||
امروز مجسمههای بودا نه فقط در معابد بلکه در منازل، مغازهها، اماکن عمومی، پارکها، خیابانها فراوان به چشم میخورد. در معابد بودائی علاوه بر پیکرههای بودا و عبادتکنندگان، مجسمه حیواناتی مانند فیل، مارکبری، آهو، شیر و درخت «بو» و غیره وجود دارد، که با حفظ حالات طبیعیشان به طرز هنرمندانهای رنگآمیز شدهاند. امروزه برای ساختن این نوع مجسمهها از سیمان استفاده میشود، اما گاهی برای جلب توجه بیشتر، هنرمندان اقدام به تهیه پیکرههای چوبی میکنند. | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[مجسمه سازی در روسیه]]؛ [[مجسمه سازی در افغانستان]]؛ [[مجسمه سازی در تونس]]؛ [[مجسمه سازی در ژاپن]]؛ [[مجسمه سازی در کوبا]]؛ [[مجسمه سازی در لبنان]]؛ [[مجسمه سازی در مصر]]؛ [[مجسمه سازی در سنگال]]؛ [[نقاشی و مجسمهسازی آرژانتین]]؛ [[مجسمه سازی در مالی]]؛ [[مجسمه سازی در زیمبابوه]]؛ [[مجسمهسازی در تایلند]]؛ [[مجسمه سازی در اسپانیا]]؛ [[مجسمه سازی در اردن]]؛ [[مجسمهسازی در اتیوپی]]؛ [[مجسمه سازی در سیرالئون]]؛ [[هنر مجسمه سازی در چین]] | |||
== کتابشناسی == | |||
<references /> | |||
== منبع اصلی == | |||
رکنی، مهدیقلی (1391). جامعه و فرهنگ [[سریلانکا]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]( در دست انتشار). | |||
== نویسنده مقاله == | |||
مهدیقلی رکنی | |||
[[رده:هنرهای تجسمی]] | |||
نسخهٔ کنونی تا ۱۷ اوت ۲۰۲۵، ساعت ۱۱:۰۰

بیشتر مجسمههای چشمگیر در سریلانکا از سنگهای مرجانی و مربوط به دورۀ آنورادهاپورا هستند. این سنگها نیم دایره که در کف راه پلهها قرار گرفتهاند با خطوط متحد المرکز از شکل حیوانات، گلهای نیلوفر آبی و پرندگان تراشیده شدهاند. در سریلانکا حیوانات و به خصوص حیواناتی مانند فیل، شیر و گاو نر مورد احترام هستند. مجسمههای محافظ سنگی اغلب در کنار مجسمههای پادشاهان، رقاصان، کوتوله ها و چهرههای دیگر قرار می گرفتهاند. پیشانی پلهها با تصاویری از کوتولههای سریلانکایی در حالتها مختلف با چهرههای مهربانشان به صورت زیبایی حکاکی شده که حس شوخ طبعی هنرمندان سینهالی را به خوی بیان میکند.
در طول تاریخ سریلانکا، بیشترین نیروی هنرمندان پیکره تراش صرف ساختن مجسمههای بودا شده است. هنرمندان تندیسهای بودا را در شکلهای ایستاده، نشسته و خوابیده در اندازههای مختلف از چند سانتیمتری تا حدود 20متری از چوب، سنگ و فلز ساختهاند. بعضی از مجسمههای چندین قرن بودا قدمت دارند. در پلوناروا سه چهرۀ بسیار بزرگ روی صخرهای تراشیده شده که دو تندیس بودای در حال نشسته و خوابیده و سومین آنها پیکری ایستاده از آناندا (Ananda) مرید بودا است. این آثار عمق احساس هنرمندان گذشته را به خوبی نشان میدهند[۱].
امروز مجسمههای بودا نه فقط در معابد بلکه در منازل، مغازهها، اماکن عمومی، پارکها، خیابانها فراوان به چشم میخورد. در معابد بودائی علاوه بر پیکرههای بودا و عبادتکنندگان، مجسمه حیواناتی مانند فیل، مارکبری، آهو، شیر و درخت «بو» و غیره وجود دارد، که با حفظ حالات طبیعیشان به طرز هنرمندانهای رنگآمیز شدهاند. امروزه برای ساختن این نوع مجسمهها از سیمان استفاده میشود، اما گاهی برای جلب توجه بیشتر، هنرمندان اقدام به تهیه پیکرههای چوبی میکنند.
نیز نگاه کنید به
مجسمه سازی در روسیه؛ مجسمه سازی در افغانستان؛ مجسمه سازی در تونس؛ مجسمه سازی در ژاپن؛ مجسمه سازی در کوبا؛ مجسمه سازی در لبنان؛ مجسمه سازی در مصر؛ مجسمه سازی در سنگال؛ نقاشی و مجسمهسازی آرژانتین؛ مجسمه سازی در مالی؛ مجسمه سازی در زیمبابوه؛ مجسمهسازی در تایلند؛ مجسمه سازی در اسپانیا؛ مجسمه سازی در اردن؛ مجسمهسازی در اتیوپی؛ مجسمه سازی در سیرالئون؛ هنر مجسمه سازی در چین
کتابشناسی
- ↑ Silva, K. D. (1995). Encyclopedia Americana. Danbury, Connecticut: Grolier Incorporated.
منبع اصلی
رکنی، مهدیقلی (1391). جامعه و فرهنگ سریلانکا. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار).
نویسنده مقاله
مهدیقلی رکنی