پرش به محتوا

فعالیت های فرهنگی کشورهای عربی در قزاقستان: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Samiei (بحث | مشارکت‌ها)
صفحه‌ای تازه حاوی « ==== فعالیت های فرهنگی کشورهای عربی ==== همزمان با استقلال قزاقستان، کشورهای عربی بویژه عربستان، قطر، امارات متحده عربی، کویت و مصر با بهره گیری از ثروت و توان مالی بالا و سوء استفاده از خلاء بوجود آمده و احساس بازگشت دین و مذهب به جامعه قزاقستان...» ایجاد کرد
 
Mahdi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
همزمان با استقلال [[قزاقستان]]، کشورهای عربی بویژه عربستان، قطر، امارات متحده عربی، کویت و [[مصر]] با بهره‌گیری از ثروت و توان مالی بالا و سوء استفاده از خلاء بوجود آمده و احساس بازگشت دین و مذهب به جامعه [[قزاقستان]] و آمادگی مردم دین‌دار و مسلمان بخصوص جوانان قزاق نسبت به دین و مذهب از طریق ساخت مسجد، مدرسه علوم دینی و آموزش و تربیت مفتیان و ایمه مساجد با سرعت هر چه تمام تر در این کشور نفوذ یافتند که این نفوذ متاسفانه به تربیت افکار و اندیشه‌های افراطگرایی منجر شد که پیدایش وهابیت، سلفیگری، گروه‌های تکفیری، القایده و در سال‌های اخیر داعش از آثار نامیمون فعالیت‌های تبلیغی و نفوذ کشورهای عربی در [[قزاقستان]] بشمار می‌رود.


==== فعالیت های فرهنگی کشورهای عربی ====
هر چند دولت [[قزاقستان]] در سال‌های اخیر ماهیت و آثار تخریبی فعالیت‌های تبلیغی گروه‌های سلفی و وهابی مورد حمایت کشورهای عربی بخصوص عربستان، امارات متحد عربی و کویت برای دولت و جامعه [[قزاقستان]] روشن شد و دولت سعی کرد که با افکار سلفیگری و وهابیت و تندروی‌های مذهبی مبارزه کند و قوانینی را در این مورد وضع و به مورد اجرا گذارد ولی متاسفانه نفوذ برخی از مفتیان و روحانیون پرورش یافته در دامان وهابیت و گروه‌های تکفیری القاعده و داعش فعالیت ضد افراطگرایی دولت را خنثی می‌کند و لذا دولت نتوانسته است مانع از گرایش جوانان به گروه‌های تندرو مذهبی گردد. بنا بر این متاسفانه نفوذ و حضور فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی کشورهای عربی از طریق گروهای تندرو مذهبی حضور پر رنگ ، تاثیرگذار و چشمگیری می‌باشد بطوریکه تعداد زیادی از شهروندان قزاق بخصوص جوانان به داعش در عراق و [[سوریه]] پیوسته‌اند و در این کشورها در حال نبرد می‌باشند.
همزمان با استقلال قزاقستان، کشورهای عربی بویژه عربستان، قطر، امارات متحده عربی، کویت و مصر با بهره گیری از ثروت و توان مالی بالا و سوء استفاده از خلاء بوجود آمده و احساس بازگشت دین و مذهب به جامعه قزاقستان و آمادگی مردم دیندار و مسلمان بخصوص جوانان قزاق نسبت به دین و مذهب از طریق ساخت مسجد، مدرسه علوم دینی و آموزش و تربیت مفتیان و ائمه مساجد با سرعت هر چه تمام تر در این کشور نفوذ یافتند که این نفوذ متأسفانه به تربیت افکار و اندیشه های افراطگرایی منجر شد که پیدایش وهابیت، سلفیگری، گروه های تکفیری، القائده و در سال های اخیر داعش از آثار نامیمون فعالیت های تبلیغی و نفوذ کشورهای عربی در قزاقستان بشمار می‌رود.


هر چند دولت قزاقستان در سال های اخیر ماهیت و آثار تخریبی فعالیت های تبلیغی گروه های سلفی و وهابی مورد حمایت کشورهای عربی بخصوص عربستان، امارات متحد عربی و کویت برای دولت و جامعه قزاقستان روشن شد و دولت سعی کرد که با افکار سلفیگری و وهابیت و تندروی های مذهبی مبارزه کند و قوانینی را در این مورد وضع و به مورد اجرا گذارد ولی متأسفانه نفوذ برخی از مفتیان و روحانیون پرورش یافته در دامان وهابیت و گروه های تکفیری القاعده و داعش فعالیت ضد افراطگرایی دولت را خنثی می‌کند و لذا دولت نتوانسته است مانع از گرایش جوانان به گروه های تندرو مذهبی گردد. بنا بر این متأسفانه نفوذ و حضور فعالیت های تبلیغی و فرهنگی کشورهای عربی از طریق گروهای تندرو مذهبی حضور پر رنگ ، تأثیرگذار و چشمگیری می باشد بطوریکه تعداد زیادی از شهروندان قزاق بخصوص جوانان به داعش در عراق و سوریه پیوسته اند و در این کشورها در حال نبرد می باشند.
البته روابط فرهنگی و حضور مصر در [[قزاقستان]] نسبت به سایر کشورهای عربی از جمله عربستان، [[قطر]] و [[امارات متحده عربی]] و کویت تا حدی متفاوت است. یعنی مصر همواره سعی کرده است که فعالیت دینی و فرهنگی خود را بیشتر در قالب روابط دیپلماتیک ساماندهی می‌کند، به همین جهت دانشگاه اسلامی مشترک [[مصر]]<ref>سفیر آمریکا از نفوذ فرهنگی این کشور در قزاقستان ابراز رضایت کرد http://centralasia.blogfa.com/post/5794</ref>- قزاقستان به نام «دانشگاه نور مبارک»۱۶۰ در دوران [[حسنی مبارک]] با تامین مالی مصر به منظور آموزش علوم اسلامی و تربیت مربیان و مبلغان دینی در [[شهر آلماتی]] ساخته شده است و در سال‌های اخیر نیز طی دیدارهای روسای جمهور قزاقستان و رییس جمهور مصر در مورد توسعه روابط همه جانبه ، منجمله روابط فرهنگی تاکید شده است.


البته روابط فرهنگی و حضور مصر در قزاقستان نسبت به سایر کشورهای عربی از جمله عربستان، قطر و امارات متحده عربی و کویت تا حدی متفاوت است. یعنی مصر همواره سعی کرده است که فعالیت دینی و فرهنگی خود را بیشتر در قالب روابط دیپلماتیک ساماندهی می کند، به همین جهت دانشگاه اسلامی مشترک
همچنین در تاریخ در جریان سفر هیاتی از دانشگاه الازهر به [[قزاقستان]] طی ملاقات با مفتی مسلمانان [[قزاقستان]] قرار داد و تفاهمنامه همکاری در مورد امور مذهبی و آموزش علوم دینی و اسلامی بین دو کشور منعقد شد.


سفیر آمریکا از نفوذ فرهنگی این کشور در قزاقستان ابراز رضایت کرد 159 <nowiki>http://centralasia.blogfa.com/post/5794</nowiki>
== نیز نگاه کنید به ==
[[نظام فرهنگی قزاقستان]]؛ [[فعاليت های فرهنگی خارجیان در كشور قزاقستان]]


200
== کتابشناسی ==
<references />


== منبع اصلی ==
صابری، اصغر(1395). جامعه و فرهنگ [[قزاقستان]]. تهران: [https://www/icro.ir سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]( در دست انتشار)


مصر- قزاقستان به نام «دانشگاه نور مبارک»۱۶۰ در دوران حسنی مبارک با تأمین مالی مصر به منظور آموزش علوم اسلامی و تربیت مربیان و مبلغان دینی در شهر آلماتی ساخته شده است و در سال های اخیر نیز طی دیدارهای روسای جمهور قزاقستان و رئیس جمهور مصر در مورد توسعه روابط همه جانبه ، منجمله روابط فرهنگی تأکید شده است.۱۶۱
== نویسنده مقاله ==
 
اصغر صابری
همچنین در تاریخ .
[[رده:فرهنگ و نظام فرهنگی]]
 
در جریان سفر هیأتی از دانشگاه الازهر به قزاقستان طی ملاقات با مفتی مسلمانان
 
قزاقستان قرار داد و تفاهمنامه همکاری در مورد امور مذهبی و آموزش علوم دینی و اسلامی بین دو کش.ر منعقد شد.۱۶۲

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۹ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۸:۱۳

همزمان با استقلال قزاقستان، کشورهای عربی بویژه عربستان، قطر، امارات متحده عربی، کویت و مصر با بهره‌گیری از ثروت و توان مالی بالا و سوء استفاده از خلاء بوجود آمده و احساس بازگشت دین و مذهب به جامعه قزاقستان و آمادگی مردم دین‌دار و مسلمان بخصوص جوانان قزاق نسبت به دین و مذهب از طریق ساخت مسجد، مدرسه علوم دینی و آموزش و تربیت مفتیان و ایمه مساجد با سرعت هر چه تمام تر در این کشور نفوذ یافتند که این نفوذ متاسفانه به تربیت افکار و اندیشه‌های افراطگرایی منجر شد که پیدایش وهابیت، سلفیگری، گروه‌های تکفیری، القایده و در سال‌های اخیر داعش از آثار نامیمون فعالیت‌های تبلیغی و نفوذ کشورهای عربی در قزاقستان بشمار می‌رود.

هر چند دولت قزاقستان در سال‌های اخیر ماهیت و آثار تخریبی فعالیت‌های تبلیغی گروه‌های سلفی و وهابی مورد حمایت کشورهای عربی بخصوص عربستان، امارات متحد عربی و کویت برای دولت و جامعه قزاقستان روشن شد و دولت سعی کرد که با افکار سلفیگری و وهابیت و تندروی‌های مذهبی مبارزه کند و قوانینی را در این مورد وضع و به مورد اجرا گذارد ولی متاسفانه نفوذ برخی از مفتیان و روحانیون پرورش یافته در دامان وهابیت و گروه‌های تکفیری القاعده و داعش فعالیت ضد افراطگرایی دولت را خنثی می‌کند و لذا دولت نتوانسته است مانع از گرایش جوانان به گروه‌های تندرو مذهبی گردد. بنا بر این متاسفانه نفوذ و حضور فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی کشورهای عربی از طریق گروهای تندرو مذهبی حضور پر رنگ ، تاثیرگذار و چشمگیری می‌باشد بطوریکه تعداد زیادی از شهروندان قزاق بخصوص جوانان به داعش در عراق و سوریه پیوسته‌اند و در این کشورها در حال نبرد می‌باشند.

البته روابط فرهنگی و حضور مصر در قزاقستان نسبت به سایر کشورهای عربی از جمله عربستان، قطر و امارات متحده عربی و کویت تا حدی متفاوت است. یعنی مصر همواره سعی کرده است که فعالیت دینی و فرهنگی خود را بیشتر در قالب روابط دیپلماتیک ساماندهی می‌کند، به همین جهت دانشگاه اسلامی مشترک مصر[۱]- قزاقستان به نام «دانشگاه نور مبارک»۱۶۰ در دوران حسنی مبارک با تامین مالی مصر به منظور آموزش علوم اسلامی و تربیت مربیان و مبلغان دینی در شهر آلماتی ساخته شده است و در سال‌های اخیر نیز طی دیدارهای روسای جمهور قزاقستان و رییس جمهور مصر در مورد توسعه روابط همه جانبه ، منجمله روابط فرهنگی تاکید شده است.

همچنین در تاریخ در جریان سفر هیاتی از دانشگاه الازهر به قزاقستان طی ملاقات با مفتی مسلمانان قزاقستان قرار داد و تفاهمنامه همکاری در مورد امور مذهبی و آموزش علوم دینی و اسلامی بین دو کشور منعقد شد.

نیز نگاه کنید به

نظام فرهنگی قزاقستان؛ فعاليت های فرهنگی خارجیان در كشور قزاقستان

کتابشناسی

  1. سفیر آمریکا از نفوذ فرهنگی این کشور در قزاقستان ابراز رضایت کرد http://centralasia.blogfa.com/post/5794

منبع اصلی

صابری، اصغر(1395). جامعه و فرهنگ قزاقستان. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)

نویسنده مقاله

اصغر صابری