هنر مجسمه سازی در چین: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
| (یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
هنر مجسمه سازی در [[چین|کشور چین]] شامل ساخت | هنر مجسمه سازی در [[چین|کشور چین]] شامل ساخت مجسمههای کاغذی و [[مجسمههای سفالین برای تزیین پشت بامها]] است که در ذیل شرح داده شده است:[[پرونده:مجسمه-های-کاغذی-لی-هونگ-بو.jpg|بندانگشتی|مجسمههای کاغذی لی هونگ بو، قابل بازیابی از [https://panartmag.com/%D9%85%D8%AC%D8%B3%D9%85%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%BA%D8%B0%DB%8C-%D9%84%DB%8C-%D9%87%D9%88%D9%86%DA%AF-%D8%A8%D9%88/ https://panartmag.com/]]] | ||
=== [[ساخت مجسمه های کاغذی در چین|ساخت | === [[ساخت مجسمه های کاغذی در چین|ساخت مجسمههای کاغذی]] === | ||
مجسمههای کاغذی چین از مراسم و تشریفات تشییع جنازه سرچشمه گرفته و یک نوع هنر مردمی است که در آن هنرهای کاغذبری، مجسمه سازی سفالی و نقاشی رنگی، به خوبی باهم درآمیخته است. مردم معمولا در برگزاری مراسم قربانی از این مجسمهی کاغذی استفاده میکنند. | مجسمههای کاغذی چین از مراسم و تشریفات تشییع جنازه سرچشمه گرفته و یک نوع هنر مردمی است که در آن هنرهای کاغذبری، مجسمه سازی سفالی و نقاشی رنگی، به خوبی باهم درآمیخته است. مردم معمولا در برگزاری مراسم قربانی از این مجسمهی کاغذی استفاده میکنند. | ||
| خط ۱۴: | خط ۱۴: | ||
=== [[مجسمههای سفالین برای تزیین پشت بامها]] === | === [[مجسمههای سفالین برای تزیین پشت بامها]] === | ||
[[پرونده:Chinese-Pottery-Soldiers.jpg|بندانگشتی| | [[پرونده:Chinese-Pottery-Soldiers.jpg|بندانگشتی|مجسمههای سفالی، قابل بازیابی از [https://www.eligasht.com/Blog/travelguide/5-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%B9%D8%AC%DB%8C%D8%A8-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%B4-%D8%B3%D9%81%D8%A7%D9%84%DB%8C%D9%86-%DA%86%DB%8C%D9%86/ https://www.eligasht.com/Blog/travelguide/5-/]]]از دوران باستان، مردم [[چین]] در خانهسازی به آرایش و تزیین پشت بام اهمیت میدادند. بعد از دوران [[سلسله هان|سلسلهیهان]](206پیش از میلاد تا220میلادی) بالای بامها را با اشکال مختلفی مانند ماهی، اژدها، دیگر حیوانات افسانهای آبزی که سمبل خاموشی آتش بودند، تزیین میکردند. | ||
افزون بر این، از مجسمهی چوبی، سفالی یا چینی بسیاری از حیواناتی که نماد خوشبختی، محافظت، استحکام و طول عمر بود نیز در روی بامها، به ویژه در برآمدگیها و پیشرویهای گوشههای پشت بامها استفاده میکردند. | افزون بر این، از مجسمهی چوبی، سفالی یا چینی بسیاری از حیواناتی که نماد خوشبختی، محافظت، استحکام و طول عمر بود نیز در روی بامها، به ویژه در برآمدگیها و پیشرویهای گوشههای پشت بامها استفاده میکردند. | ||
این امر زمینه را برای توسعه و گسترش هنر مردمی ساخت مجسمههای سفالین خاص تزیین پشت بامها فراهم ساخت که هنوز هم در ساختمانهای باشکوه قدیمی، معابد، کاخها، و بناهای یادبود قابل مشاهده هستند. | این امر زمینه را برای توسعه و گسترش هنر مردمی ساخت مجسمههای سفالین خاص تزیین پشت بامها فراهم ساخت که هنوز هم در ساختمانهای باشکوه قدیمی، معابد، کاخها، و بناهای یادبود قابل مشاهده هستند. | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[مجسمه سازی در روسیه]]؛ [[مجسمه سازی در افغانستان]]؛ [[مجسمه سازی در تونس]]؛ [[مجسمه سازی در ژاپن]]؛ [[مجسمه سازی در کوبا]]؛ [[مجسمه سازی در لبنان]]؛ [[مجسمه سازی در مصر]]؛ [[مجسمه سازی در سنگال]]؛ [[نقاشی و مجسمهسازی آرژانتین]]؛ [[مجسمه سازی در مالی]]؛ [[مجسمه سازی در زیمبابوه]]؛ [[مجسمهسازی در تایلند]]؛ [[مجسمه سازی در اسپانیا]]؛ [[مجسمه سازی در اردن]]؛ [[مجسمهسازی در اتیوپی]]؛ [[مجسمه سازی در سیرالئون]] | [[مجسمه سازی در روسیه]]؛ [[مجسمه سازی در افغانستان]]؛ [[مجسمه سازی در تونس]]؛ [[مجسمه سازی در ژاپن]]؛ [[مجسمه سازی در کوبا]]؛ [[مجسمه سازی در لبنان]]؛ [[مجسمه سازی در مصر]]؛ [[مجسمه سازی در سنگال]]؛ [[نقاشی و مجسمهسازی آرژانتین]]؛ [[مجسمه سازی در مالی]]؛ [[مجسمه سازی در زیمبابوه]]؛ [[مجسمهسازی در تایلند]]؛ [[مجسمه سازی در اسپانیا]]؛ [[مجسمه سازی در اردن]]؛ [[مجسمهسازی در اتیوپی]]؛ [[مجسمه سازی در سیرالئون]] | ||
== منبع اصلی == | == منبع اصلی == | ||
< | <sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub> | ||
== نویسنده مقاله == | == نویسنده مقاله == | ||
علی محمد سابقی | علی محمد سابقی | ||
[[رده:هنرهای تجسمی]] | [[رده:هنرهای تجسمی]] | ||
نسخهٔ کنونی تا ۲ دسامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۶:۳۶
هنر مجسمه سازی در کشور چین شامل ساخت مجسمههای کاغذی و مجسمههای سفالین برای تزیین پشت بامها است که در ذیل شرح داده شده است:

ساخت مجسمههای کاغذی
مجسمههای کاغذی چین از مراسم و تشریفات تشییع جنازه سرچشمه گرفته و یک نوع هنر مردمی است که در آن هنرهای کاغذبری، مجسمه سازی سفالی و نقاشی رنگی، به خوبی باهم درآمیخته است. مردم معمولا در برگزاری مراسم قربانی از این مجسمهی کاغذی استفاده میکنند.
مجسمهی کاغذی چهار نوع است:
- مجسمهی فرشتگان که در مقابل مقبرهها سوزانده میشوند؛
- آدمکهایی به شکل پسر و دختر، و آدمکهای اپرایی؛
- ماکتهای ساختمانی، دروازه و عمارت، نمادهای وسایل حمل و نقل؛
- ظروف، مانند ظروف غذایی و ظروف برای گذاشتن اشیای قربانی.
آثار هنری مجسمههای کاغذی از نظر ظاهر جذاب و به لحاظ فناوری آن پیشرفته هستند.
مجسمههای سفالین برای تزیین پشت بامها

از دوران باستان، مردم چین در خانهسازی به آرایش و تزیین پشت بام اهمیت میدادند. بعد از دوران سلسلهیهان(206پیش از میلاد تا220میلادی) بالای بامها را با اشکال مختلفی مانند ماهی، اژدها، دیگر حیوانات افسانهای آبزی که سمبل خاموشی آتش بودند، تزیین میکردند.
افزون بر این، از مجسمهی چوبی، سفالی یا چینی بسیاری از حیواناتی که نماد خوشبختی، محافظت، استحکام و طول عمر بود نیز در روی بامها، به ویژه در برآمدگیها و پیشرویهای گوشههای پشت بامها استفاده میکردند.
این امر زمینه را برای توسعه و گسترش هنر مردمی ساخت مجسمههای سفالین خاص تزیین پشت بامها فراهم ساخت که هنوز هم در ساختمانهای باشکوه قدیمی، معابد، کاخها، و بناهای یادبود قابل مشاهده هستند.
نیز نگاه کنید به
مجسمه سازی در روسیه؛ مجسمه سازی در افغانستان؛ مجسمه سازی در تونس؛ مجسمه سازی در ژاپن؛ مجسمه سازی در کوبا؛ مجسمه سازی در لبنان؛ مجسمه سازی در مصر؛ مجسمه سازی در سنگال؛ نقاشی و مجسمهسازی آرژانتین؛ مجسمه سازی در مالی؛ مجسمه سازی در زیمبابوه؛ مجسمهسازی در تایلند؛ مجسمه سازی در اسپانیا؛ مجسمه سازی در اردن؛ مجسمهسازی در اتیوپی؛ مجسمه سازی در سیرالئون
منبع اصلی
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی