هنر مجسمه سازی در چین: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
هنر مجسمه سازی در [[چین|کشور چین]] شامل ساخت مجسمه های کاغذی و [[مجسمههای سفالین برای تزیین پشت بامها]] است که در ذیل شرح داده شده است:[[پرونده:مجسمه-های-کاغذی-لی-هونگ-بو.jpg|بندانگشتی|مجسمه های کاغذی لی هونگ بو]][[ساخت مجسمه های کاغذی در چین|ساخت مجسمه های کاغذی]] | |||
[[پرونده:مجسمه-های-کاغذی-لی-هونگ-بو.jpg|بندانگشتی|مجسمه های کاغذی لی هونگ بو]]مجسمههای کاغذی چین از مراسم و تشریفات تشییع جنازه سرچشمه گرفته و یک نوع هنر مردمی است که در آن هنرهای کاغذبری، مجسمه سازی سفالی و نقاشی رنگی، به خوبی باهم درآمیخته است. مردم معمولا در برگزاری مراسم قربانی از این مجسمهی کاغذی استفاده میکنند. | |||
مجسمههای کاغذی چین از مراسم و تشریفات تشییع جنازه سرچشمه گرفته و یک نوع هنر مردمی است که در آن هنرهای کاغذبری، مجسمه سازی سفالی و نقاشی رنگی، به خوبی باهم درآمیخته است. مردم معمولا در برگزاری مراسم قربانی از این مجسمهی کاغذی استفاده میکنند. | |||
مجسمهی کاغذی چهار نوع است: | |||
* مجسمهی فرشتگان که در مقابل مقبرهها سوزانده میشوند؛ | |||
* آدمکهایی به شکل پسر و دختر، و آدمکهای اپرایی؛ | |||
* ماکتهای ساختمانی، دروازه و عمارت، نمادهای وسایل حمل و نقل؛ | |||
* ظروف، مانند ظروف غذایی و ظروف برای گذاشتن اشیای قربانی. | |||
آثار هنری مجسمههای کاغذی از نظر ظاهر جذاب و به لحاظ فناوری آن پیشرفته هستند. | |||
=== [[مجسمههای سفالین برای تزیین پشت بامها]] === | === [[مجسمههای سفالین برای تزیین پشت بامها]] === | ||
[[پرونده:Chinese-Pottery-Soldiers.jpg|بندانگشتی|مجسمه های سفالی]]از دوران باستان، مردم [[چین]] در خانهسازی به آرایش و تزیین پشت بام اهمیت میدادند. بعد از دوران [[سلسلهی هان]](206پیش از میلاد تا220میلادی) بالای بامها را با اشکال مختلفی مانند ماهی، اژدها، دیگر حیوانات افسانهای آبزی که سمبل خاموشی آتش بودند، تزیین میکردند. | [[پرونده:Chinese-Pottery-Soldiers.jpg|بندانگشتی|مجسمه های سفالی]]از دوران باستان، مردم [[چین]] در خانهسازی به آرایش و تزیین پشت بام اهمیت میدادند. بعد از دوران [[سلسله هان|سلسلهی هان]](206پیش از میلاد تا220میلادی) بالای بامها را با اشکال مختلفی مانند ماهی، اژدها، دیگر حیوانات افسانهای آبزی که سمبل خاموشی آتش بودند، تزیین میکردند. | ||
افزون بر این، از مجسمهی چوبی، سفالی یا چینی بسیاری از حیواناتی که نماد خوشبختی، محافظت، استحکام و طول عمر بود نیز در روی بامها، به ویژه در برآمدگیها و پیشرویهای گوشههای پشت بامها استفاده میکردند. این امر زمینه را برای توسعه و گسترش هنر مردمی ساخت مجسمههای سفالین خاص تزیین پشت بامها فراهم ساخت که هنوز هم در ساختمانهای باشکوه قدیمی، معابد، کاخها، و بناهای یادبود قابل مشاهده هستند.<ref>سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی | افزون بر این، از مجسمهی چوبی، سفالی یا چینی بسیاری از حیواناتی که نماد خوشبختی، محافظت، استحکام و طول عمر بود نیز در روی بامها، به ویژه در برآمدگیها و پیشرویهای گوشههای پشت بامها استفاده میکردند. | ||
این امر زمینه را برای توسعه و گسترش هنر مردمی ساخت مجسمههای سفالین خاص تزیین پشت بامها فراهم ساخت که هنوز هم در ساختمانهای باشکوه قدیمی، معابد، کاخها، و بناهای یادبود قابل مشاهده هستند.<ref>سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، جلد سوم، ص. 955-956</ref> | |||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[مجسمه سازی در روسیه]]؛ [[مجسمه سازی در افغانستان]]؛ [[مجسمه سازی در تونس]]؛ [[مجسمه سازی در ژاپن]]؛ [[مجسمه سازی در کوبا]]؛ [[مجسمه سازی در لبنان]]؛ [[مجسمه سازی در مصر]]؛ [[مجسمه سازی در سنگال]]؛ [[نقاشی و مجسمهسازی آرژانتین]]؛ [[مجسمه سازی در مالی]]؛ [[مجسمه سازی در زیمبابوه]]؛ [[مجسمهسازی در تایلند]]؛ [[مجسمه سازی در اسپانیا]]؛ [[مجسمه سازی در اردن]]؛ [[مجسمهسازی در اتیوپی]]؛ [[مجسمه سازی در سیرالئون]] | |||
== کتابشناسی == | |||
<references /> | |||
[[رده:هنرهای تجسمی]] | |||
نسخهٔ کنونی تا ۲۸ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۹:۱۰
هنر مجسمه سازی در کشور چین شامل ساخت مجسمه های کاغذی و مجسمههای سفالین برای تزیین پشت بامها است که در ذیل شرح داده شده است:
مجسمههای کاغذی چین از مراسم و تشریفات تشییع جنازه سرچشمه گرفته و یک نوع هنر مردمی است که در آن هنرهای کاغذبری، مجسمه سازی سفالی و نقاشی رنگی، به خوبی باهم درآمیخته است. مردم معمولا در برگزاری مراسم قربانی از این مجسمهی کاغذی استفاده میکنند.
مجسمهی کاغذی چهار نوع است:
- مجسمهی فرشتگان که در مقابل مقبرهها سوزانده میشوند؛
- آدمکهایی به شکل پسر و دختر، و آدمکهای اپرایی؛
- ماکتهای ساختمانی، دروازه و عمارت، نمادهای وسایل حمل و نقل؛
- ظروف، مانند ظروف غذایی و ظروف برای گذاشتن اشیای قربانی.
آثار هنری مجسمههای کاغذی از نظر ظاهر جذاب و به لحاظ فناوری آن پیشرفته هستند.
مجسمههای سفالین برای تزیین پشت بامها
از دوران باستان، مردم چین در خانهسازی به آرایش و تزیین پشت بام اهمیت میدادند. بعد از دوران سلسلهی هان(206پیش از میلاد تا220میلادی) بالای بامها را با اشکال مختلفی مانند ماهی، اژدها، دیگر حیوانات افسانهای آبزی که سمبل خاموشی آتش بودند، تزیین میکردند.
افزون بر این، از مجسمهی چوبی، سفالی یا چینی بسیاری از حیواناتی که نماد خوشبختی، محافظت، استحکام و طول عمر بود نیز در روی بامها، به ویژه در برآمدگیها و پیشرویهای گوشههای پشت بامها استفاده میکردند.
این امر زمینه را برای توسعه و گسترش هنر مردمی ساخت مجسمههای سفالین خاص تزیین پشت بامها فراهم ساخت که هنوز هم در ساختمانهای باشکوه قدیمی، معابد، کاخها، و بناهای یادبود قابل مشاهده هستند.[۱]
نیز نگاه کنید به
مجسمه سازی در روسیه؛ مجسمه سازی در افغانستان؛ مجسمه سازی در تونس؛ مجسمه سازی در ژاپن؛ مجسمه سازی در کوبا؛ مجسمه سازی در لبنان؛ مجسمه سازی در مصر؛ مجسمه سازی در سنگال؛ نقاشی و مجسمهسازی آرژانتین؛ مجسمه سازی در مالی؛ مجسمه سازی در زیمبابوه؛ مجسمهسازی در تایلند؛ مجسمه سازی در اسپانیا؛ مجسمه سازی در اردن؛ مجسمهسازی در اتیوپی؛ مجسمه سازی در سیرالئون
کتابشناسی
- ↑ سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص. 955-956