تاریخ هنر مصر: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
خط ۳: | خط ۳: | ||
هنر در [[مصر]] باستان ریشه در آداب و سنتهای دینی داشت که جلوههایی از آن در آثار معماری بر جای مانده همچنان چشمنوازی میکند. نقاشیهای زیبا، مجسمهسازی و کندهکاری در آن دوران ارتباط تنگاتنگی با هنر معماری داشت و امروز آثار آن در بناهای معابد، آرامگاههای فرعونها و بزرگان حکومتی خود را نشان میدهد. تصاویر ابزارآلات موسیقی که در بناهای یادشده مشاهده میشود و نیز آلات موسیقی که در برخی مقابر همراه مردگان دفن شده است نشان از آن دارد که موسیقی بخشی از هنر باستانی این سرزمین بوده است که نه تنها در مراسم و سنتهای دینی که در حیات روزمره مردم هم نقشآفرین بوده است. نکته مهم آنکه باور انسانهای مصری به جهان دیگر که جهان جاودانگی و لذتهای دائمی دانسته میشد، منبع الهام هنرمندان در خلق آثار بوده بوده است. | هنر در [[مصر]] باستان ریشه در آداب و سنتهای دینی داشت که جلوههایی از آن در آثار معماری بر جای مانده همچنان چشمنوازی میکند. نقاشیهای زیبا، مجسمهسازی و کندهکاری در آن دوران ارتباط تنگاتنگی با هنر معماری داشت و امروز آثار آن در بناهای معابد، آرامگاههای فرعونها و بزرگان حکومتی خود را نشان میدهد. تصاویر ابزارآلات موسیقی که در بناهای یادشده مشاهده میشود و نیز آلات موسیقی که در برخی مقابر همراه مردگان دفن شده است نشان از آن دارد که موسیقی بخشی از هنر باستانی این سرزمین بوده است که نه تنها در مراسم و سنتهای دینی که در حیات روزمره مردم هم نقشآفرین بوده است. نکته مهم آنکه باور انسانهای مصری به جهان دیگر که جهان جاودانگی و لذتهای دائمی دانسته میشد، منبع الهام هنرمندان در خلق آثار بوده بوده است. | ||
با فتح سرزمین مصر توسط [ | با فتح سرزمین مصر توسط [[اسکندر و جانشینان او در مصر|اسکندر]]، مرحله جدیدی در تاریخ هنر مصر قدیم شکل گرفت. در این مرحله تأثیر رنگ و حرکت و اسطورههای یونانی در هنر مصری قابل توجه است. جسم انسان نقش محوری در هنر این دوره داشت و تندیسهای پدیدآمده، جلوههای تفصیلی از صورت و جسم انسان بود. | ||
هنر در دوران اسلامی با الهام از آموزهها و فرهنگ دینی، جلوههای بدیعی پدید آورد. در آثار معماری و هنری این دوره، عنصر تجرید، انسجام و دقت در رعایت قواعد ریاضی حاکم بر هستی جلوهگر بود. در این دوران البته مجسمهسازی و کندهکاری، نقش پیشین را از دست داد و هنر معماری مورد اهتمام بیشتری قرار گرفت که نمونه آن در بنای مساجد، مدارس، قلعهها، کاخها و اماکن مسکونی قابل مشاهده است. | هنر در دوران اسلامی با الهام از آموزهها و فرهنگ دینی، جلوههای بدیعی پدید آورد. در آثار معماری و هنری این دوره، عنصر تجرید، انسجام و دقت در رعایت قواعد ریاضی حاکم بر هستی جلوهگر بود. در این دوران البته مجسمهسازی و کندهکاری، نقش پیشین را از دست داد و هنر معماری مورد اهتمام بیشتری قرار گرفت که نمونه آن در بنای مساجد، مدارس، قلعهها، کاخها و اماکن مسکونی قابل مشاهده است. | ||
خط ۹: | خط ۹: | ||
در [[فاطمی ها در مصر|عصر فاطمی]]، نقاشی از انسان و حیوان در میان هنرمندان رایج بود و دقت و ظرافت در تصویر و حرکت در دورههای پیش از آن وجود نداشت. صنایع شیشهای هم در این دوره جلوهگاه هنر و زیبایی بود. | در [[فاطمی ها در مصر|عصر فاطمی]]، نقاشی از انسان و حیوان در میان هنرمندان رایج بود و دقت و ظرافت در تصویر و حرکت در دورههای پیش از آن وجود نداشت. صنایع شیشهای هم در این دوره جلوهگاه هنر و زیبایی بود. | ||
در [[مملوک ها در مصر|دوره مملکوکی]] به ویژه هنر موزائیک سازی مورد توجه بود و البته خط نسخ هم رایج بود و یکی از عناصر زیباشناختی در حوزه هنر به شمار میرفت. در دوران معاصر، جنبش نوگرایی در عرصه هنر تحت تأثیر امواج فرهنگی و هنری غرب، به ظهور رویکردهای جدید منجر شد. مقوله هنر در روند تحولات سیاسی اجتماعی مصر از عناصر تأثیرگذار در نهضت فرهنگی و تلاش برای احیای هویت انسان مصری و نیز از جمله عوامل مؤثر در جنبش ملی استقلال طلبی این سرزمین بود <ref name=": | در [[مملوک ها در مصر|دوره مملکوکی]] به ویژه هنر موزائیک سازی مورد توجه بود و البته خط نسخ هم رایج بود و یکی از عناصر زیباشناختی در حوزه هنر به شمار میرفت. در دوران معاصر، جنبش نوگرایی در عرصه هنر تحت تأثیر امواج فرهنگی و هنری غرب، به ظهور رویکردهای جدید منجر شد. مقوله هنر در روند تحولات سیاسی اجتماعی مصر از عناصر تأثیرگذار در نهضت فرهنگی و تلاش برای احیای هویت انسان مصری و نیز از جمله عوامل مؤثر در جنبش ملی استقلال طلبی این سرزمین بود.<ref name=":02">بازیابی شده در 2015 از https://www.sis.gov.eg.</ref><ref>صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ [[مصر]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص327-329.</ref> | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[تاریخ هنر تونس]]؛ [[تاریخ هنر روسیه]]؛ [[تاریخ هنر ژاپن]]؛ [[تاریخ هنر کانادا]]؛ [[تاریخ هنر کوبا]]؛ [[تاریخ هنر سنگال]]؛ [[تاریخ هنر آرژانتین]]؛ [[تاریخ هنر ساحل عاج]]؛ [[تاریخ هنر تایلند]]؛ [[تاریخ هنر اسپانیا]]؛ [[تاریخ هنر اردن]]؛ [[تاریخ هنر بنگلادش]]؛ [[تاریخ هنر تاجیکستان]]؛ [[تاریخ هنر سریلانکا]]؛ [[تاریخ هنر قزاقستان]] | |||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == | ||
<references /> | |||
[[رده:هنر]] |
نسخهٔ کنونی تا ۶ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۰:۰۱
هنر مصری ریشه در عمق تاریخ این سرزمین دارد. گرچه هنر مصری در دوران معاصر متأثر از امواج فرهنگی هنری مغرب زمین تجربههای جدید را به نمایش گزارده است، در برخی از انواع هنری، به ویژه هنرهای تجسمی، جلوههایی از هنر باستان خودنمایی میکند.
هنر در مصر باستان ریشه در آداب و سنتهای دینی داشت که جلوههایی از آن در آثار معماری بر جای مانده همچنان چشمنوازی میکند. نقاشیهای زیبا، مجسمهسازی و کندهکاری در آن دوران ارتباط تنگاتنگی با هنر معماری داشت و امروز آثار آن در بناهای معابد، آرامگاههای فرعونها و بزرگان حکومتی خود را نشان میدهد. تصاویر ابزارآلات موسیقی که در بناهای یادشده مشاهده میشود و نیز آلات موسیقی که در برخی مقابر همراه مردگان دفن شده است نشان از آن دارد که موسیقی بخشی از هنر باستانی این سرزمین بوده است که نه تنها در مراسم و سنتهای دینی که در حیات روزمره مردم هم نقشآفرین بوده است. نکته مهم آنکه باور انسانهای مصری به جهان دیگر که جهان جاودانگی و لذتهای دائمی دانسته میشد، منبع الهام هنرمندان در خلق آثار بوده بوده است.
با فتح سرزمین مصر توسط اسکندر، مرحله جدیدی در تاریخ هنر مصر قدیم شکل گرفت. در این مرحله تأثیر رنگ و حرکت و اسطورههای یونانی در هنر مصری قابل توجه است. جسم انسان نقش محوری در هنر این دوره داشت و تندیسهای پدیدآمده، جلوههای تفصیلی از صورت و جسم انسان بود.
هنر در دوران اسلامی با الهام از آموزهها و فرهنگ دینی، جلوههای بدیعی پدید آورد. در آثار معماری و هنری این دوره، عنصر تجرید، انسجام و دقت در رعایت قواعد ریاضی حاکم بر هستی جلوهگر بود. در این دوران البته مجسمهسازی و کندهکاری، نقش پیشین را از دست داد و هنر معماری مورد اهتمام بیشتری قرار گرفت که نمونه آن در بنای مساجد، مدارس، قلعهها، کاخها و اماکن مسکونی قابل مشاهده است.
در عصر فاطمی، نقاشی از انسان و حیوان در میان هنرمندان رایج بود و دقت و ظرافت در تصویر و حرکت در دورههای پیش از آن وجود نداشت. صنایع شیشهای هم در این دوره جلوهگاه هنر و زیبایی بود.
در دوره مملکوکی به ویژه هنر موزائیک سازی مورد توجه بود و البته خط نسخ هم رایج بود و یکی از عناصر زیباشناختی در حوزه هنر به شمار میرفت. در دوران معاصر، جنبش نوگرایی در عرصه هنر تحت تأثیر امواج فرهنگی و هنری غرب، به ظهور رویکردهای جدید منجر شد. مقوله هنر در روند تحولات سیاسی اجتماعی مصر از عناصر تأثیرگذار در نهضت فرهنگی و تلاش برای احیای هویت انسان مصری و نیز از جمله عوامل مؤثر در جنبش ملی استقلال طلبی این سرزمین بود.[۱][۲]
نیز نگاه کنید به
تاریخ هنر تونس؛ تاریخ هنر روسیه؛ تاریخ هنر ژاپن؛ تاریخ هنر کانادا؛ تاریخ هنر کوبا؛ تاریخ هنر سنگال؛ تاریخ هنر آرژانتین؛ تاریخ هنر ساحل عاج؛ تاریخ هنر تایلند؛ تاریخ هنر اسپانیا؛ تاریخ هنر اردن؛ تاریخ هنر بنگلادش؛ تاریخ هنر تاجیکستان؛ تاریخ هنر سریلانکا؛ تاریخ هنر قزاقستان
کتابشناسی
- ↑ بازیابی شده در 2015 از https://www.sis.gov.eg.
- ↑ صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ مصر. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص327-329.