دانشگاه های کوبا: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
===[[دانشگاه های کوبا|دانشگاه‌ها و مرکز آموزش عالی]]===
سیستم [[آموزش عالی کوبا]] شامل ۶۸ مؤسسه در سطح آموزش عالی که شامل ۳۱۵۰ واحد دانشگاهی محلی می‌باشد. تحصیل در مقطع لیسانس و فوق‌لیسانس به‌طور رایگان برای عموم می‌باشد. کشور [[کوبا]] دانشگاه‌های معتبری دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان از [[دانشگاه هاوانا در کوبا|دانشگاه هاوانا]]، دانشگاه [[هنر کوبا]] یا مؤسسه عالی هنر (Instituto Superior de Arte (ISA)) ، دانشگاه علوم پزشکی سی‌ین‌فوئگوس (Universidad de Ciencias Medicas de Cienfuegos) و مدرسه علوم پزشکی لاتینوآمریکانا (Escuela Latinoamericana de Medicina (ELAM)) نام برد.
سیستم [[آموزش عالی کوبا]] شامل ۶۸ مؤسسه در سطح آموزش عالی که شامل ۳۱۵۰ واحد دانشگاهی محلی می‌باشد. تحصیل در مقطع لیسانس و فوق‌لیسانس به‌طور رایگان برای عموم می‌باشد. کشور [[کوبا]] دانشگاه‌های معتبری دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان از [[دانشگاه هاوانا در کوبا|دانشگاه هاوانا]]، دانشگاه [[هنر کوبا]] یا مؤسسه عالی هنر (Instituto Superior de Arte (ISA)) ، دانشگاه علوم پزشکی سی‌ین‌فوئگوس (Universidad de Ciencias Medicas de Cienfuegos) و مدرسه علوم پزشکی لاتینوآمریکانا (Escuela Latinoamericana de Medicina (ELAM)) نام برد.
===[[دانشگاه هاوانا در کوبا|دانشگاه هاوانا]]===
===[[دانشگاه هاوانا در کوبا|دانشگاه هاوانا]]===
[[پرونده:دانشگاه هابانا.jpg|جایگزین=دانشگاه هاوانا|بندانگشتی|دانشگاه هاوانا]]این دانشگاه که در هاوانا واقع می‌باشد، در پنجم ژانویه سال ۱۷۲۸ تأسیس شد. [[دانشگاه هاوانا در کوبا|دانشگاه هاوانا]] یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کوبا و در ضمن یکی از دانشگاه‌های مهم و دولتی کوبا بشمار می‌آید. این دانشگاه همچنین یکی از اولین دانشگاه‌های تأسیس شده در قاره [[آمریکا]] می‌باشد. این مرکز آموزشی، در حال حاضر دارای ۱۵ دانشکده است که عبارت‌اند از: زیست‌شناسی، داروسازی، فیزیک، جغرافیا، ریاضی و کامپیوتر، روانشناسی، شیمی، هنر و ادبیات، حقوق، علوم ارتباطات، فلسفه، تاریخ و جامعه‌شناسی، زبان‌های خارجی، اقتصاد، حسابداری، توریسم مطالعات توریستی، این دانشگاه دارای سیستم آموزش از راه دور نیز می‌باشد. همچنین دارای کالجی به‌نام کالج سان خرونیمو (Colegio de San Geronimo) است که به تربیت متخصصان بازسازی، موزه‌شناسی و سایر رشته‌های هنری می‌پردازد، لازم به ذکر است که این دانشگاه از حدود ۱۸ مرکز تحقیقاتی در زمینه‌های مختلفی از جمله علوم اجتماعی، اقتصاد و علوم انسانی نیز بهره‌مند می‌باشد. در ضمن دانشکده‌ای نیز با نام دانشکده زبان اسپانیایی برای غیر اسپانیایی (Facultad de Espanol para No Hispanohablantes) زبان‌ها دارد.
[[پرونده:دانشگاه هابانا.jpg|جایگزین=دانشگاه هاوانا|بندانگشتی|دانشگاه هاوانا، قابل بازیابی از<nowiki/>https://cubasi.cu/en/taxonomy/term/11623?qt-canales_de_radio=1]]این دانشگاه که در هاوانا واقع می‌باشد، در پنجم ژانویه سال ۱۷۲۸ تأسیس شد. [[دانشگاه هاوانا در کوبا|دانشگاه هاوانا]] یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کوبا و در ضمن یکی از دانشگاه‌های مهم و دولتی کوبا بشمار می‌آید. این دانشگاه همچنین یکی از اولین دانشگاه‌های تأسیس شده در قاره [[آمریکا]] می‌باشد. این مرکز آموزشی، در حال حاضر دارای ۱۵ دانشکده است که عبارت‌اند از: زیست‌شناسی، داروسازی، فیزیک، جغرافیا، ریاضی و کامپیوتر، روانشناسی، شیمی، هنر و ادبیات، حقوق، علوم ارتباطات، فلسفه، تاریخ و جامعه‌شناسی، زبان‌های خارجی، اقتصاد، حسابداری، توریسم مطالعات توریستی، این دانشگاه دارای سیستم آموزش از راه دور نیز می‌باشد. همچنین دارای کالجی به‌نام کالج سان خرونیمو (Colegio de San Geronimo) است که به تربیت متخصصان بازسازی، موزه‌شناسی و سایر رشته‌های هنری می‌پردازد، لازم به ذکر است که این دانشگاه از حدود ۱۸ مرکز تحقیقاتی در زمینه‌های مختلفی از جمله علوم اجتماعی، اقتصاد و علوم انسانی نیز بهره‌مند می‌باشد. در ضمن دانشکده‌ای نیز با نام دانشکده [[زبان اسپانیایی]] برای غیر اسپانیایی (Facultad de Espanol para No Hispanohablantes) زبان‌ها دارد.


لازم به ذکر است که این دانشگاه ابتدا رئال ای پونتیفیسیا د سان خرونیمو د لا هابانا (Real y Pontificia Universidad de San Geronimo de La Habana) نامیده می‌شد. در آن زمان برای ساخت دانشگاه نیاز به کسب اجازه از پاپ و یا پادشاه بود، به همین دلیل نام دانشگاه نیز برگرفته از این سنت می‌باشد؛ واژه رئال به معنای سلطنتی و واژه پونتیفیسیا به معنای وابسته به پاپ است. این دانشگاه با کسب مجوز از پاپ اینوسنسیوی سیزدهم (papa Inocencio XIII) و فلیپ پنجم (Felipe V) شاه [[اسپانیا]] ساخته شد. در سال ۱۸۴۲، به‌نام دانشگاه رئال ای لیتراریا د لا هابانا (Real y Literaria Universidad de La Habana) تغییر نام یافت. بعدها، زمانی‌که کوبا به یک جمهوری مستقل تبدیل شد، نام آن به دانشگاه ناسیونال (Universidad Nacional) تغییر داده شد.
لازم به ذکر است که این دانشگاه ابتدا رئال ای پونتیفیسیا د سان خرونیمو د لا هابانا (Real y Pontificia Universidad de San Geronimo de La Habana) نامیده می‌شد. در آن زمان برای ساخت دانشگاه نیاز به کسب اجازه از پاپ و یا پادشاه بود، به همین دلیل نام دانشگاه نیز برگرفته از این سنت می‌باشد؛ واژه رئال به معنای سلطنتی و واژه پونتیفیسیا به معنای وابسته به پاپ است. این دانشگاه با کسب مجوز از پاپ اینوسنسیوی سیزدهم (papa Inocencio XIII) و فلیپ پنجم (Felipe V) شاه [[اسپانیا]] ساخته شد. در سال ۱۸۴۲، به‌نام دانشگاه رئال ای لیتراریا د لا هابانا (Real y Literaria Universidad de La Habana) تغییر نام یافت. بعدها، زمانی‌که کوبا به یک جمهوری مستقل تبدیل شد، نام آن به دانشگاه ناسیونال (Universidad Nacional) تغییر داده شد.
خط ۸: خط ۸:
ورودی اصلی [[دانشگاه هاوانا در کوبا|دانشگاه هاوانا]] با معماری نئوکلاسیک آن بسیار دیدنی است، در بالای محوطه ۸۸ پله ای آن، مجسمه آلما ماتر از جنس برنز قرار دارد که نماد دانشگاه می‌باشد. آلما ماتر به معنی «مادر تغذیه دهنده» می‌باشد که استعاره‌ای است از دانشگاه که وظیفه تغذیه روشنفکری دانشجویان را به عهده دارد. این مجسمه با بازوانی باز نماد خوش‌آمدگویی به دانشجویان می‌باشد. در زمان حکومت باتیستا، در سال ۱۹۵۲، دانشگاه به مرکز اعتراضات ضد حکومتی تبدیل شد و به این ترتیب در سال ۱۹۵۶ به دستور وی تعطیل شد. [[دانشگاه هاوانا در کوبا|دانشگاه هاوانا]]، در سال ۱۹۵۹ با پیروزی [[انقلاب کوبا]] بازگشایی شد.
ورودی اصلی [[دانشگاه هاوانا در کوبا|دانشگاه هاوانا]] با معماری نئوکلاسیک آن بسیار دیدنی است، در بالای محوطه ۸۸ پله ای آن، مجسمه آلما ماتر از جنس برنز قرار دارد که نماد دانشگاه می‌باشد. آلما ماتر به معنی «مادر تغذیه دهنده» می‌باشد که استعاره‌ای است از دانشگاه که وظیفه تغذیه روشنفکری دانشجویان را به عهده دارد. این مجسمه با بازوانی باز نماد خوش‌آمدگویی به دانشجویان می‌باشد. در زمان حکومت باتیستا، در سال ۱۹۵۲، دانشگاه به مرکز اعتراضات ضد حکومتی تبدیل شد و به این ترتیب در سال ۱۹۵۶ به دستور وی تعطیل شد. [[دانشگاه هاوانا در کوبا|دانشگاه هاوانا]]، در سال ۱۹۵۹ با پیروزی [[انقلاب کوبا]] بازگشایی شد.
===[[دانشگاه هنر کوبا|دانشگاه هنر کوبا یا مؤسسه عالی هنر]]===
===[[دانشگاه هنر کوبا|دانشگاه هنر کوبا یا مؤسسه عالی هنر]]===
[[پرونده:دانشگاه هنر.jpg|جایگزین=دانشگاه هنر|بندانگشتی|دانشگاه هنر]]این مؤسسه در هاوانا قرار دارد و در تاریخ ۲۹ جولای ۱۹۷۶ تأسیس شد و اول سپتامبر همان سال شروع به کار کرد، در آغاز دارای سه دانشکده [[موسیقی در کوبا|موسیقی]]، [[هنرهای تجسمی کوبا|هنرهای تجسمی]] و [[تئاتر و هنرهای نمایشی کوبا|هنرهای نمایشی]] بود و بعد از گذشت چند سال، دانشکده حرکات موزون نیز در این مرکز تأسیس شد، علاوه بر دانشکده‌های نامبرده شده، دانشکده هنرهای وسائل ارتباط جمعی دیداری شنیداری (Facultad de Artes de los Medios de Comunicacion Audiovisual (FAMCA) ) نیز در سال ۱۹۸۸ در این مرکز تأسیس شد. این دانشکده معروف به مدرسه سینما، [[رادیو در کوبا|رادیو]] و [[تلویزیون در کوبا|تلویزیون]] می‌باشد. در ابتدا و به مدت ۱۳ سال در این دانشکده فقط کارمندان [[رادیو در کوبا|رادیو]] و [[تلویزیون در کوبا|تلویزیون]] پذیرش می‌شدند ولی از سال ۲۰۰۲ سایر افراد بین ۱۷ تا ۲۵ سال نیز قادر به ادامه تحصیل در این دانشکده می‌باشند. در این مرکز رشته‌هایی از قبیل کارگردانی، فیلمبرداری و تهیه‌کنندگی تدریس می‌گردد. هر ساله در اواخر ماه مارس در این دانشکده فستیوال ایماگو (Festival IMAGO) برگزار می‌شود که هدف اصلی از برگزاری آن ایجاد انگیزه و تشویق برای تولیدات رادیو و تلویزیونی است. البته در سال ۱۹۹۴ بنا به دلایل فنی و اقتصادی دو دانشکده هنرهای نمایشی و حرکات موزون ادغام شدند. این مؤسسه چهار مرکز آموزشی یکی در استان کاماگوای، دوتا در اولگین و یکی در سانتیاگو دکوبا، دارد. در حال حاضر ۳۹ رشته مختلف هنری در این دانشکده تدریس می‌شود.
[[پرونده:دانشگاه هنر.jpg|جایگزین=دانشگاه هنر|بندانگشتی|دانشگاه هنر، قابل بازیابی از<nowiki/>https://www.archdaily.com/427268/ad-classics-the-national-art-schools-of-cuba-ricardo-porro-vittorio-garatti-robert-gattardi/5eed09b1b3576529f500004e-ad-classics-the-national-art-schools-of-cuba-ricardo-porro-vittorio-garatti-robert-gattardi-photo]]این مؤسسه در هاوانا قرار دارد و در تاریخ ۲۹ جولای ۱۹۷۶ تأسیس شد و اول سپتامبر همان سال شروع به کار کرد، در آغاز دارای سه دانشکده [[موسیقی در کوبا|موسیقی]]، [[هنرهای تجسمی کوبا|هنرهای تجسمی]] و [[تئاتر و هنرهای نمایشی کوبا|هنرهای نمایشی]] بود و بعد از گذشت چند سال، دانشکده حرکات موزون نیز در این مرکز تأسیس شد، علاوه بر دانشکده‌های نامبرده شده، دانشکده هنرهای وسائل ارتباط جمعی دیداری شنیداری (Facultad de Artes de los Medios de Comunicacion Audiovisual (FAMCA) ) نیز در سال ۱۹۸۸ در این مرکز تأسیس شد. این دانشکده معروف به مدرسه سینما، [[رادیو در کوبا|رادیو]] و [[تلویزیون در کوبا|تلویزیون]] می‌باشد. در ابتدا و به مدت ۱۳ سال در این دانشکده فقط کارمندان [[رادیو در کوبا|رادیو]] و [[تلویزیون در کوبا|تلویزیون]] پذیرش می‌شدند ولی از سال ۲۰۰۲ سایر افراد بین ۱۷ تا ۲۵ سال نیز قادر به ادامه تحصیل در این دانشکده می‌باشند. در این مرکز رشته‌هایی از قبیل کارگردانی، فیلمبرداری و تهیه‌کنندگی تدریس می‌گردد. هر ساله در اواخر ماه مارس در این دانشکده فستیوال ایماگو (Festival IMAGO) برگزار می‌شود که هدف اصلی از برگزاری آن ایجاد انگیزه و تشویق برای تولیدات رادیو و تلویزیونی است. البته در سال ۱۹۹۴ بنا به دلایل فنی و اقتصادی دو دانشکده هنرهای نمایشی و حرکات موزون ادغام شدند. این مؤسسه چهار مرکز آموزشی یکی در استان کاماگوای، دوتا در اولگین و یکی در سانتیاگو دکوبا، دارد. در حال حاضر ۳۹ رشته مختلف هنری در این دانشکده تدریس می‌شود.
===[[دانشگاه علوم پزشکی سی‌ین فونگوس کوبا|دانشگاه علوم پزشکی سی‌ین فونگوس]]===
===[[دانشگاه علوم پزشکی سی‌ین فونگوس کوبا|دانشگاه علوم پزشکی سی‌ین فونگوس]]===
این دانشگاه از سپتامبر ۱۹۸۲ فعالیت خود را آغاز نمود. این دانشگاه یکی از مراکز معتبر [[کوبا]] در امر تدریس علوم پزشکی محسوب می‌شود و در حال حاضر دانشجویانی از ۵۲ کشور در حال تحصیل در این دانشگاه هستند. از وظایف این دانشگاه، تربیت متخصصین بخش سلامت و بهداشت برای کشور و همین‌طور برای دیگر کشورهای جهان می‌باشد، به حدی که از آمادگی علمی، فنی، سیاسی، اخلاقی و انسانی برخوردار بوده و متعهد به انقلاب و ملت خود باشند.
این دانشگاه از سپتامبر ۱۹۸۲ فعالیت خود را آغاز نمود. این دانشگاه یکی از مراکز معتبر [[کوبا]] در امر تدریس علوم پزشکی محسوب می‌شود و در حال حاضر دانشجویانی از ۵۲ کشور در حال تحصیل در این دانشگاه هستند. از وظایف این دانشگاه، تربیت متخصصین بخش سلامت و بهداشت برای کشور و همین‌طور برای دیگر کشورهای جهان می‌باشد، به حدی که از آمادگی علمی، فنی، سیاسی، اخلاقی و انسانی برخوردار بوده و متعهد به انقلاب و ملت خود باشند.
===[[مدرسه علوم پزشکی لاتینوآمریکانا در کوبا|مدرسه علوم پزشکی لاتینوآمریکانا]]===
===[[مدرسه علوم پزشکی لاتینوآمریکانا در کوبا|مدرسه علوم پزشکی لاتینوآمریکانا]]===
[[پرونده:Georges y Mitch.jpg|جایگزین=Georges y Mitch|بندانگشتی|Georges y Mitch]]این مرکز که در شهر هاوانا قرار دارد، در تاریخ ۱۵ نوامبر ۱۹۹۹ تأسیس گردید. ایده تأسیس این مدرسه در اواخر قرن بیستم شکل گرفت، زمانی که کشورهای منطقه از گردبادهای جورج و میچ (Georges y Mitch) آسیب‌های زیادی دیده بودند و حدود ۱۰ هزار نفر کشته و ناپدید شده بودند. در این حادثه، بلافاصله پزشکان کوبایی برای کمک به آسیب دیدگان به این کشورها اعزام شدند. در همین رابطه، در ۲۱ نوامبر سال ۱۹۹۸ [[فیدل کاسترو]]، رئیس‌جمهور وقت، ایده ساخت مدرسه‌ای به‌منظور آموزش و تربیت رایگان جوانان کشورهای آمریکای مرکزی و کارائیب را ارائه داد تا این جوانان به‌عنوان پزشک تربیت شوند، بنابراین در ۱۵ نوامبر همان سال، مدرسه علوم پزشکی ایبروآمریکانا فعالیت خود را در اولین ترم با ۱۹۳۳ دانشجو از ۱۸ کشور منطقه آغاز نمود. از آن زمان به بعد، سالانه ۱۵۰۰ دانشجو در این دانشگاه پذیرش می‌شوند. محصلان در پایان دوره به منظور ادامه مطالعات کلینیکی وارد سایر دانشکده‌های پزشکی می‌شوند و به این ترتیب بعد از شش سال با شرکت در آزمون نظری - عملی فارغ‌التحصیل می‌شوند، به افرادی که این آزمون را با موفقیت پشت‌سر بگذرانند، مدرک پزشکی اعطا می‌شود. در تاریخ ۲۰ آگوست سال ۲۰۰۵ اولین گروه از دانشجویان که شامل ۱۶۱۰ پزشک بودند، از این مرکز فارغ‌التحصیل شدند.<ref>حق‌روستا، مریم. (1397). جامعه و فرهنگ کوبا. تهران:موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتت بین المللی الهدی، ص363-367.</ref>
[[پرونده:Georges y Mitch.jpg|جایگزین=Georges y Mitch|بندانگشتی|Georges y Mitch، قابل بازیابی از<nowiki/>https://www.wikidata.org/wiki/Q368920]]این مرکز که در شهر هاوانا قرار دارد، در تاریخ ۱۵ نوامبر ۱۹۹۹ تأسیس گردید. ایده تأسیس این مدرسه در اواخر قرن بیستم شکل گرفت، زمانی که کشورهای منطقه از گردبادهای جورج و میچ (Georges y Mitch) آسیب‌های زیادی دیده بودند و حدود ۱۰ هزار نفر کشته و ناپدید شده بودند. در این حادثه، بلافاصله پزشکان کوبایی برای کمک به آسیب دیدگان به این کشورها اعزام شدند. در همین رابطه، در ۲۱ نوامبر سال ۱۹۹۸ [[فیدل کاسترو]]، رئیس‌جمهور وقت، ایده ساخت مدرسه‌ای به‌منظور آموزش و تربیت رایگان جوانان کشورهای آمریکای مرکزی و کارائیب را ارائه داد تا این جوانان به‌عنوان پزشک تربیت شوند، بنابراین در ۱۵ نوامبر همان سال، مدرسه علوم پزشکی ایبروآمریکانا فعالیت خود را در اولین ترم با ۱۹۳۳ دانشجو از ۱۸ کشور منطقه آغاز نمود. از آن زمان به بعد، سالانه ۱۵۰۰ دانشجو در این دانشگاه پذیرش می‌شوند. محصلان در پایان دوره به منظور ادامه مطالعات کلینیکی وارد سایر دانشکده‌های پزشکی می‌شوند و به این ترتیب بعد از شش سال با شرکت در آزمون نظری - عملی فارغ‌التحصیل می‌شوند، به افرادی که این آزمون را با موفقیت پشت‌سر بگذرانند، مدرک پزشکی اعطا می‌شود. در تاریخ ۲۰ آگوست سال ۲۰۰۵ اولین گروه از دانشجویان که شامل ۱۶۱۰ پزشک بودند، از این مرکز فارغ‌التحصیل شدند<ref>حق‌روستا، مریم (1397). جامعه و فرهنگ [[کوبا]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص363-367.</ref>.
 
== نیز نگاه کنید ==


* [[دانشگاه های تونس]]
== نیز نگاه کنید به ==
* [[دانشگاه های دولتی مصر]]
[[دانشگاه های تایلند]]؛ [[دانشگاه های روسیه]]؛ [[دانشگاه های تونس]]؛ [[دانشگاه های مشهور لبنان]]؛ [[دانشگاه های دولتی مصر]]؛ [[دانشگاه های غیردولتی مصر]]؛ [[دانشگاه های مشهور چین]]؛ [[دانشگاه های سنگال]]؛ [[دانشگاه های آرژانتین]]؛ [[دانشگاه های فرانسه]]؛ [[دانشگاه های زیمبابوه]]؛ [[دانشگاه های اوکراین]]؛ [[دانشگاه های اسپانیا]]؛ [[دانشگاه های اردن]]؛ [[دانشگاه های سیرالئون]]؛ [[دانشگاه های سریلانکا]]؛ [[دانشگاه های قزاقستان]]؛ [[دانشگاه های تاجیکستان]]
* [[دانشگاه های روسیه]]
* [[دانشگاه های سنگال]]
* [[دانشگاه های غیردولتی مصر|دانشگاه های غیر دولتی مصر]]
* [[دانشگاه های مشهور لبنان]]
* [[دانشگاه های مشهور چین]]


== کتابشناختی ==
== کتابشناسی ==
<references />
[[رده:مراکز شاخص علمی- دانشگاهی]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۲ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۲۰:۵۰

سیستم آموزش عالی کوبا شامل ۶۸ مؤسسه در سطح آموزش عالی که شامل ۳۱۵۰ واحد دانشگاهی محلی می‌باشد. تحصیل در مقطع لیسانس و فوق‌لیسانس به‌طور رایگان برای عموم می‌باشد. کشور کوبا دانشگاه‌های معتبری دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان از دانشگاه هاوانا، دانشگاه هنر کوبا یا مؤسسه عالی هنر (Instituto Superior de Arte (ISA)) ، دانشگاه علوم پزشکی سی‌ین‌فوئگوس (Universidad de Ciencias Medicas de Cienfuegos) و مدرسه علوم پزشکی لاتینوآمریکانا (Escuela Latinoamericana de Medicina (ELAM)) نام برد.

دانشگاه هاوانا

دانشگاه هاوانا
دانشگاه هاوانا، قابل بازیابی ازhttps://cubasi.cu/en/taxonomy/term/11623?qt-canales_de_radio=1

این دانشگاه که در هاوانا واقع می‌باشد، در پنجم ژانویه سال ۱۷۲۸ تأسیس شد. دانشگاه هاوانا یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کوبا و در ضمن یکی از دانشگاه‌های مهم و دولتی کوبا بشمار می‌آید. این دانشگاه همچنین یکی از اولین دانشگاه‌های تأسیس شده در قاره آمریکا می‌باشد. این مرکز آموزشی، در حال حاضر دارای ۱۵ دانشکده است که عبارت‌اند از: زیست‌شناسی، داروسازی، فیزیک، جغرافیا، ریاضی و کامپیوتر، روانشناسی، شیمی، هنر و ادبیات، حقوق، علوم ارتباطات، فلسفه، تاریخ و جامعه‌شناسی، زبان‌های خارجی، اقتصاد، حسابداری، توریسم مطالعات توریستی، این دانشگاه دارای سیستم آموزش از راه دور نیز می‌باشد. همچنین دارای کالجی به‌نام کالج سان خرونیمو (Colegio de San Geronimo) است که به تربیت متخصصان بازسازی، موزه‌شناسی و سایر رشته‌های هنری می‌پردازد، لازم به ذکر است که این دانشگاه از حدود ۱۸ مرکز تحقیقاتی در زمینه‌های مختلفی از جمله علوم اجتماعی، اقتصاد و علوم انسانی نیز بهره‌مند می‌باشد. در ضمن دانشکده‌ای نیز با نام دانشکده زبان اسپانیایی برای غیر اسپانیایی (Facultad de Espanol para No Hispanohablantes) زبان‌ها دارد.

لازم به ذکر است که این دانشگاه ابتدا رئال ای پونتیفیسیا د سان خرونیمو د لا هابانا (Real y Pontificia Universidad de San Geronimo de La Habana) نامیده می‌شد. در آن زمان برای ساخت دانشگاه نیاز به کسب اجازه از پاپ و یا پادشاه بود، به همین دلیل نام دانشگاه نیز برگرفته از این سنت می‌باشد؛ واژه رئال به معنای سلطنتی و واژه پونتیفیسیا به معنای وابسته به پاپ است. این دانشگاه با کسب مجوز از پاپ اینوسنسیوی سیزدهم (papa Inocencio XIII) و فلیپ پنجم (Felipe V) شاه اسپانیا ساخته شد. در سال ۱۸۴۲، به‌نام دانشگاه رئال ای لیتراریا د لا هابانا (Real y Literaria Universidad de La Habana) تغییر نام یافت. بعدها، زمانی‌که کوبا به یک جمهوری مستقل تبدیل شد، نام آن به دانشگاه ناسیونال (Universidad Nacional) تغییر داده شد.

ورودی اصلی دانشگاه هاوانا با معماری نئوکلاسیک آن بسیار دیدنی است، در بالای محوطه ۸۸ پله ای آن، مجسمه آلما ماتر از جنس برنز قرار دارد که نماد دانشگاه می‌باشد. آلما ماتر به معنی «مادر تغذیه دهنده» می‌باشد که استعاره‌ای است از دانشگاه که وظیفه تغذیه روشنفکری دانشجویان را به عهده دارد. این مجسمه با بازوانی باز نماد خوش‌آمدگویی به دانشجویان می‌باشد. در زمان حکومت باتیستا، در سال ۱۹۵۲، دانشگاه به مرکز اعتراضات ضد حکومتی تبدیل شد و به این ترتیب در سال ۱۹۵۶ به دستور وی تعطیل شد. دانشگاه هاوانا، در سال ۱۹۵۹ با پیروزی انقلاب کوبا بازگشایی شد.

دانشگاه هنر کوبا یا مؤسسه عالی هنر

این مؤسسه در هاوانا قرار دارد و در تاریخ ۲۹ جولای ۱۹۷۶ تأسیس شد و اول سپتامبر همان سال شروع به کار کرد، در آغاز دارای سه دانشکده موسیقی، هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی بود و بعد از گذشت چند سال، دانشکده حرکات موزون نیز در این مرکز تأسیس شد، علاوه بر دانشکده‌های نامبرده شده، دانشکده هنرهای وسائل ارتباط جمعی دیداری شنیداری (Facultad de Artes de los Medios de Comunicacion Audiovisual (FAMCA) ) نیز در سال ۱۹۸۸ در این مرکز تأسیس شد. این دانشکده معروف به مدرسه سینما، رادیو و تلویزیون می‌باشد. در ابتدا و به مدت ۱۳ سال در این دانشکده فقط کارمندان رادیو و تلویزیون پذیرش می‌شدند ولی از سال ۲۰۰۲ سایر افراد بین ۱۷ تا ۲۵ سال نیز قادر به ادامه تحصیل در این دانشکده می‌باشند. در این مرکز رشته‌هایی از قبیل کارگردانی، فیلمبرداری و تهیه‌کنندگی تدریس می‌گردد. هر ساله در اواخر ماه مارس در این دانشکده فستیوال ایماگو (Festival IMAGO) برگزار می‌شود که هدف اصلی از برگزاری آن ایجاد انگیزه و تشویق برای تولیدات رادیو و تلویزیونی است. البته در سال ۱۹۹۴ بنا به دلایل فنی و اقتصادی دو دانشکده هنرهای نمایشی و حرکات موزون ادغام شدند. این مؤسسه چهار مرکز آموزشی یکی در استان کاماگوای، دوتا در اولگین و یکی در سانتیاگو دکوبا، دارد. در حال حاضر ۳۹ رشته مختلف هنری در این دانشکده تدریس می‌شود.

دانشگاه علوم پزشکی سی‌ین فونگوس

این دانشگاه از سپتامبر ۱۹۸۲ فعالیت خود را آغاز نمود. این دانشگاه یکی از مراکز معتبر کوبا در امر تدریس علوم پزشکی محسوب می‌شود و در حال حاضر دانشجویانی از ۵۲ کشور در حال تحصیل در این دانشگاه هستند. از وظایف این دانشگاه، تربیت متخصصین بخش سلامت و بهداشت برای کشور و همین‌طور برای دیگر کشورهای جهان می‌باشد، به حدی که از آمادگی علمی، فنی، سیاسی، اخلاقی و انسانی برخوردار بوده و متعهد به انقلاب و ملت خود باشند.

مدرسه علوم پزشکی لاتینوآمریکانا

Georges y Mitch
Georges y Mitch، قابل بازیابی ازhttps://www.wikidata.org/wiki/Q368920

این مرکز که در شهر هاوانا قرار دارد، در تاریخ ۱۵ نوامبر ۱۹۹۹ تأسیس گردید. ایده تأسیس این مدرسه در اواخر قرن بیستم شکل گرفت، زمانی که کشورهای منطقه از گردبادهای جورج و میچ (Georges y Mitch) آسیب‌های زیادی دیده بودند و حدود ۱۰ هزار نفر کشته و ناپدید شده بودند. در این حادثه، بلافاصله پزشکان کوبایی برای کمک به آسیب دیدگان به این کشورها اعزام شدند. در همین رابطه، در ۲۱ نوامبر سال ۱۹۹۸ فیدل کاسترو، رئیس‌جمهور وقت، ایده ساخت مدرسه‌ای به‌منظور آموزش و تربیت رایگان جوانان کشورهای آمریکای مرکزی و کارائیب را ارائه داد تا این جوانان به‌عنوان پزشک تربیت شوند، بنابراین در ۱۵ نوامبر همان سال، مدرسه علوم پزشکی ایبروآمریکانا فعالیت خود را در اولین ترم با ۱۹۳۳ دانشجو از ۱۸ کشور منطقه آغاز نمود. از آن زمان به بعد، سالانه ۱۵۰۰ دانشجو در این دانشگاه پذیرش می‌شوند. محصلان در پایان دوره به منظور ادامه مطالعات کلینیکی وارد سایر دانشکده‌های پزشکی می‌شوند و به این ترتیب بعد از شش سال با شرکت در آزمون نظری - عملی فارغ‌التحصیل می‌شوند، به افرادی که این آزمون را با موفقیت پشت‌سر بگذرانند، مدرک پزشکی اعطا می‌شود. در تاریخ ۲۰ آگوست سال ۲۰۰۵ اولین گروه از دانشجویان که شامل ۱۶۱۰ پزشک بودند، از این مرکز فارغ‌التحصیل شدند[۱].

نیز نگاه کنید به

دانشگاه های تایلند؛ دانشگاه های روسیه؛ دانشگاه های تونس؛ دانشگاه های مشهور لبنان؛ دانشگاه های دولتی مصر؛ دانشگاه های غیردولتی مصر؛ دانشگاه های مشهور چین؛ دانشگاه های سنگال؛ دانشگاه های آرژانتین؛ دانشگاه های فرانسه؛ دانشگاه های زیمبابوه؛ دانشگاه های اوکراین؛ دانشگاه های اسپانیا؛ دانشگاه های اردن؛ دانشگاه های سیرالئون؛ دانشگاه های سریلانکا؛ دانشگاه های قزاقستان؛ دانشگاه های تاجیکستان

کتابشناسی

  1. حق‌روستا، مریم (1397). جامعه و فرهنگ کوبا. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص363-367.