آموزش عالی کوبا
آموزش عالی در کوبا در پنجم ژانویه ۱۷۲۸ تحت امر روحانیون دومنیک شروع به کار میکند، دانشگاه سلطنتی و جامعه اسقفی هاوانا در زمانی متولد میشود که بنای جزیره بر سلطه استعماری اسپانیا مستقر شده بود و نمیتوانست از ویژگیهای آن دوران اروپا که حتی دانشگاههای بزرگ این قاره در پایینترین سطح خود قرار داشتند نیز گریزان باشد.
در ژوئیه سال ۱۹۷۶ وزارت آموزش عالی با هدف اجرای سیاست آموزشی مختص این سطح و هدایت روشمند آن به منظور بازسازیهای عمیق در امر تحصیلات دانشگاهی ایجاد شد.
با تأسیس دانشگاه اورینته در سال ۱۹۴۷ و دانشگاه مرکزی وی یاس در سال ۱۹۵۲ طنین نوینی در زندگی دانشگاهی کوبا نواخته میشود. در ژانویه ۱۹۶۲ اصلاحات در نظام دانشگاهی ایجاد میگردد. این لحظه مهم تاریخی در واقع اجازه تصمیم گیری در ارتباط با توسعه آموزش عالی در کوبا را صادر میکند. از این طریق، از بین دیگر موارد میتوان از تغییر رژیم حکومتی دانشگاه یاد کرد. ساختار دانشگاه مجددا سازمان یافت، توسعه تحقیقات علمی شروع شد، رشتههای جدید دانشگاهی ایجاد شده، علاوه بر این سیستم بورس تحصیلی بنیان نهاده شد و ساختار کمک درسی با توجه به نیاز کشور تغییر یافت، و در آخر ارتباط بین کار و تحصیل که در حال حاضر اصل اساسی آموزش و پرورش کوبا در تمام سطوح نظام آموزش ملی میباشد، ایجاد گردید.
اصول و مبانی و اهداف آموزش عالی در کوبا
وزارت آموزش عالی کوبا در سال ۱۹۷۶ تأسیس شده است. تربیت افراد تحصیلکرده در کوبا بر اساس چهار اصل مهم پایهریزی شده است:
- برنامه آموزشی در بعد وسیع که این خود دو ایده راهبردی را به همراه دارد، یکی بودن دستورالعمل نوشته شده و آموزش ارتباط بین کار و تحصیل؛
- تداوم آموزش در کل قلمرو دانش؛
- تحقیق و پژوهش بهعنوان عنصری سازنده از مأموریت دانشگاه؛
- گسترش دانش، جزئی از وظیفه دانشگاه.
از سال ۲۰۰۰ تغییرات زیادی در نظام آموزش عالی کوبا بوجود آمده است از جمله گسترش امکانات و فرصتهایی برای دسترسی به دانشگاه برای بخشهایی از کشور که کمتر مورد توجه جامعه بوده است. نتیجه آن بالا بردن سطح این مراکز میباشد. متعاقب آن این خود باعث بازگشایی مراکز دانشگاهی در تمام شهرستانهای کشور برای تضمین کردن امکان دسترسی به تحصیل در مقطع عالی میباشد. از دلایل اصلی دیگر این اقدام جلوگیری از فرارمغزها با تضمین موفقیت آمیز برای تحصیلات کامل آنها است. این سیاست آموزش عالی با خود چالشهای زیادی چه از جنبه آکادمیک و چه از بعد اجتماعی را شامل شده است[۱].
نیز نگاه کنید به
آموزش عالی کانادا؛ آموزش عالی روسیه؛ آموزش عالی افغانستان؛ آموزش عالی تونس؛ آموزش عالی ژاپن؛ آموزش عالی لبنان؛ آموزش عالی مصر؛ آموزش عالی در چین؛ آموزش عالی سنگال؛ آموزش عالی فرانسه؛ آموزش عالی مالی؛ آموزش عالی سودان؛ آموزش عالی ساحل عاج؛ آموزش عالی زیمبابوه؛ آموزش عالی اوکراین؛ آموزش عالی اسپانیا؛ آموزش عالی اردن؛ آموزش عالی اتیوپی؛ آموزش عالی سیرالئون؛ آموزش عالی قطر؛ آموزش عالی قزاقستان؛ آموزش عالی بنگلادش؛ آموزش عالی تاجیکستان؛ آموزش عالی سریلانکا؛ آموزش عالی در آرژانتین؛ آموزش عالی تایلند
کتابشناسی
- ↑ حقروستا، مریم (1397). جامعه و فرهنگ کوبا. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتت بین المللی الهدی، ص361-363.