آموزش عالی مصر

از دانشنامه ملل

سابقه آموزش عالی به دوره حکومت محمدعلی پاشا در نیمه اول قرن نوزدهم بازمی­‌گردد. در این دوره برخی مراکز آموزش عالی حتی پیش از مدارس ابتدایی و دبیرستان تأسیس شد. اولین دانشگاه به مفهوم جدید آن اما در سال 1908 به همت عده‌­ای از فرهیختگان و خیران جامعه تأسیس شد. این دانشگاه سپس در سال 1925 با نام دانشگاه فؤاد اول به یک مرکز آموزش عالی دولتی تبدیل و پس از انقلاب سال 1952 با نام دانشگاه قاهره فعالیت­‌های خود را با شرایط جدید ادامه داد. در این دوره که رویکردهای سوسیالیستی و عدالت اجتماعی بر سیاست‌­های آموزشی حاکم شد، زمینه ادامه تحصیلات در مقطع دانشگاهی بیش از پیش فراهم آمد و در سال 1961، رایگان شدن تحصیلات دانشگاهی آغازمرحله جدیدی در روند آموزش عالی بود. زان پس گروه­‌های اجتماعی بیشتری از جمله، طبقات محروم و پایین جامعه امکان یافتند تا با ادامه تحصیلات در مراکز آموزش عالی به مراتب و تخصص‌­های بالای علمی و فرصت­‌های شغلی مناسبی دست یابند.

از دهه نود قرن گذشته با صدور قانون تأسیس دانشگاه‌­های خصوصی در سال 1992 و به دنبال آن افزایش مراکز آموزش عالی خصوصی تحولی در این روند پدید آمد. در سال 2002 هم با صدور قانون تأسیس دانشگاه‌­های خارجی این مراکز آموزش عالی یکی پس از دیگری فعالیت­‌های آموزشی خود را آغاز کردند.

به موجب قانون اساسی مصوب سال 2014، دولت متکفل استقلال دانشگاه‌­ها و مجامع علمی، فراهم آوردن امکان آموزش دانشگاهی، تلاش برای ایجاد تحول در آموزش‌­های دانشگاهی و متکفل مجانی بودن آموزش در دانشگاه‌­های دولتی و مؤسسات وابسته به آن است. همچنین دولت موظف است تا همه ساله بودجه آموزش عالی را به گونه‌­ای تخصیص دهد که کمتر از 2% از تولید ناخالص ملی نباشد و در یک روندی تحولی در نهایت به شاخص‌­های جهانی برسد.[۱]

امروز، وزارت آموزش عالی مصر مسئولیت سیاست­گذاری، برنامه‌­ریزی، نظارت و ارزیابی را در حوزه آموزش دانشگاهی بر عهده دارد. این وزارتخانه در راستای ارتقاء مؤلفه‌­های اصلی آموزش عالی شامل: مراکز آموزشی، اعضای هیأت علمی، دانشجویان و روش‌­های تدریس تا رسیدن به استانداردهای جهانی، مسئولیت‌­های خود را انجام می‌­دهد.[۲]

اهداف استراتژیک

مهمترین اهداف استراتژیک آموزش عالی مصر از قرار ذیل است:

  • گسترش پوشش آموزش عالی در تمام مناطق مصر (دولتی و خصوصی)؛
  • تحقق کیفیت آموزشی در تمام دانشگاه‌­ها و مراکز آموزش عالی؛
  • بکارگیری تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در روند آموزش؛
  • ایجاد و توسعه منظومه‌­های پژوهشی و مراکز آموزش عالی برای پاسخگویی به نیازهای جامعه و بخش‌­های ضایع و خدمات؛
  • ایجاد تخصص­‌های بومی؛
  • اصلاح مجموعه قوانین حوزه آموزش عالی با توجه به قانون اساسی جدید (2014) و تغییر و تحولات جهانی با هدف ایفای نقش بیشتر این مراکز در توسعه جامعه؛
  • ارتقاء بخشیدن به سطح کیفی خدمات وابسته به مراکز آموزش عالی (بیمارستان‌­ها، مراکز مشاوره، خدمات آموزشی، واحدها و مراکز تولیدی و خدماتی)؛
  • تحقق امکان استفاده بیشتر از نظام­‌های پیشرفته و نوین در زمینه علوم و تکنولوژی؛
  • برقراری ارتباط با کشورهای منطقه و جهان از راه همکاری­‌های علمی، فرهنگی و آموزشی[۳].

شورای عالی دانشگاه‌­ها

این شورا بر اساس قانون مصوب سال 1972 با مسئولیت کلی برنامه‌­ریزی و سیاستگذاری عمومی و هماهنگی میان دانشگاه‌­ها و مراکز آموزش عالی کشور، زیر نظر وزیر آموزش عالی و عضویت وزرای آموزش و پرورش، پژوهش‌­­های علمی و رؤسای دانشگاه‌­های دولتی تشکیل شده است. از جمله وظایف تعریف شده این شورا می­‌توان به این موارد اشاره داشت:

  • معادل­سازی گواهینامه‌­های علمی مؤسسات آموزشی که تحت نظارت قانون سازماندهی دانشگاه‌­ها قرار ندارند و نیز گواهینامه­‌های صادره از مراکز و مؤسسات آموزشی خارجی؛
  • هماهنگی میان دانشکده‌­ها و بخش‌­های مشابه در دانشگاه‌­ها؛
  • تعیین و ایجاد رشته‌­های تخصصی در دانشگاه‌­ها؛
  • سازمانده‌ی پذیرش دانشجو و تعیین میزان جذب؛
  • ترسیم سیاست‌­های کلی برای تدوین کتاب­‌های دانشگاهی؛
  • هماهنگی میان نظام‌­های تدریس، امتحانات و گواهینامه‌­های علمی؛
  • اظهار نظر در خصوص میزان کمک‌­های سالیانه دولتی به دانشگاه­‌ها.

فعالیت‌­های این شورا از راه کارگروه‌­های تخصصی انجام می‌­شود. کارگروه‌­های چهارگانه این شورا عبارت است از: برنامه­‌ریزی، ارتقاء رتبه علمی اعضای هیأت علمی، معادله و کارگروه روابط فرهنگی است که وظیفه اصلی آن، عقد قرارداد همکاری با دانشگاه­‌ها و مراکز پژوهش­‌های علمی در سطح جهان است.[۴]

دانشگاه‌­ها و مراکز آموزش عالی

امروز 44 دانشگاه و مرکز آموزش عالی (دولتی و غیردولتی) با مجموع 574 دانشکده و مؤسسه آموزش عالی در مصر فعال است. از این مجموعه 22 واحد دانشگاهی با 381 دانشکده و مؤسسه وابسته به دولت است. دانشگاه­‌های غیردولتی نیز 18 واحد دانشگاهی و 121 دانشکده و مؤسسه را شامل می­‌شود. دانشگاه الازهر که مستقل از وزارت آموزش عالی است با 72 دانشکده وابسته به نهاد دینی الازهر است.

در سال تحصیلی 2012-2013 تعداد دانشجویان مقطع کارشناسی در دانشگاه­‌های دولتی 1148805 نفر و دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری 271642 نفر بوده است. در مقطع کارشناسی نیز در سال تحصیلی 2011-2012 ،278634 نفر و در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری 109180 نفر فارغ­‌التحصیل شده‌­اند. در دانشگاه‌­های غیردولتی هم تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 2012-2012 در مقطع کارشناسی 88358 نفر و فارغ التحصیلان این دانشگاه‌ها نیز 13077 نفر بوده است.[۳]

دانشگاه های دولتی مصر

بیشترین خدمات در حوزه آموزش عالی توسط 22 دانشگاه دولتی مصر ارائه می­‌شود. پذیرش در این دانشگاه­‌ها از میان دارندگان گواهینامه پایان تحصیلی مقطع دبیرستان شامل: گواهینامه‌­های دبیرستان (عمومی)، دبیرستان (فنی)، گواهینامه‌­های معادل­ سازی شده کشورهای عربی، گواهینامه­‌های معادل سازی شده کشورهای خارجی و گواهینامه­‌های دبیرستان­‌های الازهر مصر انجام می‌شود و مجموع نمره‌­های داوطلبان در پذیرش آنان مؤثر است. پذیرش دانشجو نیز از طریق دفتر هماهنگی پذیرش‌­های دانشگاهی صورت می‌­پذیرد.

دانشگاه‌­های دولتی مصر عبارت است از: القاهره، عین شمس، اسکندریه، اسیوط، طنطا، المنصورة، الزقازیق، حلوان، المنیا، المنوفیه، قناة السویس، جنوب الوادی، بنی سویف، الفیوم، بنها، کفرالشیخ، بورسعید، سوهاج، دمنهور، اسوان، دمیاط، مدینة السادات، السویس.

در میان دانشگاه‌­های دولتی، برخی از آن‌ها از موقعیت و امکانات بهتر و بیشتری برخوردار است که دانشگاه‌­های قاهره، اسکندریه، عین شمس و المنصورة از جمله آن‌هاست.

دانشگاه قاهره در مصر. برگرفته از سایت educationvibes، قابل بازیابی از https://educationvibes.in/university/MBBS-Abroad/Cairo-University
دانشگاه قاهره مصر

اولین دانشگاه به مفهوم جدید آن، با نام «الجامعة الاهلیة» در سال 1908 در قاهره با رشته­‌های تمدن اسلامی، تمدن باستان مصر و مشرق زمین[۵] تأسیس شد. این دانشگاه سپس در سال 1925 به دانشگاه دولتی، با نام الجامعة المصریة شامل 4 دانشکده‌­ی ادبیات، علوم، حقوق و پزشکی تبدیل و فعالیت­‌های خود را ادامه داد. طی سال­‌های بعد برخی مراکز و مؤسسات و دانشکده­‌های دیگری از جمله دانشکده مهندسی به آن منصم شد و در سال 1940 به دانشگاه «فؤاد الاول» تغییر نام داد. در پی تحولات سیاسی اجتماعی ناشی از انقلاب سال 1952، سرانجام در سال 1953 به دانشگاه «القاهرة» (الجامعة القاهرة) تغییر نام داد. تا این تاریخ، علاوه بر 4 دانشکده اولیه، دانشکده‌­های دامپزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و نیز مدارس عالی مهندسی، کشاورزی و بازرگانی در این دانشگاه فعال بود. در سال­‌های بعد دانشکده‌­ها و مراکز جدید از جمله دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی، مؤسسه عالی پژوهش‌­های آماری، دانشکده پرستاری نیز تأسیس شد و از دهه هفتاد به بعد نیز تعدادی دانشکده و مؤسسه آموزش عالی دیگر در این دانشگاه فعال شد که از جمله آن‌ها دانشکده‌­های رسانه، آثار باستانی و مؤسسه عالی پژوهش‌­های آفریقایی (1970) ، مؤسسه عالی برنامه­‌ریزی عمرانی و منطقه‌­ای (1979) وموسسه‌عالی مطالعات و پژوهش‌های تربیتی (1987) بود. دانشگاه قاهره امروز با 28 دانشکده و مؤسسه آموزشی وابسته در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‌­پذیرد. زبان تدریس در دانشگاه قاهره عربی است و در برخی رشته‌­ها از جمله پزشکی و مهندسی ، زبان­ انگلیسی، زبان آموزشی است و در برخی از رشته­‌ها همچون رسانه و کشاورزی، آموزش به هر دو زبان عربی و انگلیسی انجام می­‌شود. در دانشکده ادبیات این دانشگاه، علاوه بر زبان عربی، رشته‌­های ترجمه انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و عبری و نیز ترجمه زبان‌­های ترکی و فارسی تدریس می‌­شود. همچنین رشته‌­های ادبیات تطبیقی، روانشناسی تطبیقی، ادبیات نمایشی، پژوهش­‌های تاریخی از جمله رشته­‌های آموزشی این دانشکده است.

تعداد پذیرفته شدگان در مقطع کارشناسی این دانشگاه در سال تحصیلی 2012-2013، 36092 نفر و تعداد کل دانشجویان مشغول به تحصیل در رشته­‌های مختلف کارشناسی 146682 و تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری 28265 و نیز فارغ‌­التحصیلان این دو مقطع در سال تحصیلی 2011-2012، 7151 نفر بوده است.[۶] تعداد قابل توجهی از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی مصر و جهان عرب از این دانشگاه فارغ‌­التحصیل شده‌­اند که از جمله آن‌ها می­‌توان به: احمد زکی یمانی، احمد ماهر، اسامة الباز، بطرس غالی، راشد الغنوشی، عبدالمنعم ابوالفتوح و عمروموسی اشاره کرد.

دانشگاه اسکندریه در مصر. برگرفته از سایت sheenstein، قابل بازیابی از https://www.sheenstein.com/university/alexandria-university-egypt
دانشگاه اسکندریه

این دانشگاه (جامعة الاسکندریة) که به لحاظ تاریخی، دومین دانشگاه این کشور است، در سال 1942 با نام دانشگاه فاروق اول با دو دانشکده ادبیات و حقوق در شهر اسکندریه آغاز به کار کرد. به زودی دانشکده‌­های علوم، بازرگانی، پزشکی و کشاورزی در این دانشگاه فعال شد و در سال 1952 هم به دانشگاه اسکندریه تغییر نام داد. در سال­‌های بعد هم فعالیت چندین دانشکده از جمله دانشکده­‌های پرستاری (1954)، داروسازی (1956)، امور تربیتی (1966)، دندانپزشکی (1971)، دامپزشکی (1974) و دانشکده گردشگری و هتل‌داری (1983) در این دانشگاه آغاز شد. دانشگاه اسکندریه همچنین دارای چندین دانشکده در نواحی مختلف منطقه دلتای نیل است که از مهمترین آن‌ها دانشکده‌­های پزشکی و علوم در طنطا، دانشکده کشاورزی در کفرالشیخ، امور تربیتی، ادبیات، کشاورزی، پرستاری و بازرگانی در دمنهور را می­‌توان نام برد.

دانشگاه اسکندریه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می­‌پذیرد و زبان آموزشی در دانشکده­‌های آن به طور کلی عربی است و در برخی رشته‌­ها چون پزشکی، علوم و دندانپزشکی نیز درس‌­ها به زبان انگلیسی ارائه می‌­شود. آموزش در تعدادی از رشته‌­ها چون بازرگانی، مهندسی نیز با هر دو زبان عربی و انگلیسی انجام می­‌گیرد. آموزش در تعداد معدودی از رشته‌­ها همچون حقوق نیز علاوه بر زبان عربی به زبان­‌های انگلیسی و فرانسه صورت می­‌پذیرد. در سال تحصیلی 2012-2013 تعداد دانشجویان مقطع کارشناسی این دانشگاه 122451 نفر و فارغ‌­التحصیلان آن 26524 نفر بوده است. در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز تعداد دانشجویان 4559 نفر از این دانشگاه فارغ‌­التحصیل شده‌­اند.[۷]

دانشگاه عین شمس. برگرفته از سایت niadostudyabroad، قابل بازیابی از https://niadostudyabroad.com/ain-shams-university/
دانشگاه عین شمس

این دانشگاه (جامعة عین شمس) به لحاظ تاریخی سومین دانشگاه مصر به شمار می‌­رود که در سال 1950 با نام دانشگاه «ابراهیم باشا الکبیر» در شهر قاهره آغاز به کار کرد.[۸] و در سال 1954 نام «عین شمس» بر آن گزارده شد. دانشگاه عین شمس دارای دانشکده‌­های متعدد با رشته‌­های متنوع است که از جمله آن‌ها می­‌توان به دانشکده­‌های ادبیات، حقوق، بازرگانی، علوم، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری، مهندسی، کشاورزی، امور تربیتی، زبان و مراکز آموزش عالی در زمینه‌­هایی چون پژوهش‌­های حوزه کودکان، پژوهش‌­های محیط زیست اشاره داشت. دانشگاه عین شمس در تمام مقاطع تحصیلی آموزش عالی دانشجو می‌­پذیرد و زبان آموزشی اصلی در آن عربی است و در برخی دانشکده‌­ها و رشته‌­ها نیز زبان­‌های انگلیسی، فرانسه زبان آموزشی است. به عنوان نمونه؛ در رشته‌­های گردشگری به زبان فرانسه، در رشته­‌های حقوقی زبان­‌های عربی، انگلیسی و فرانسه، در رشته­‌های بازرگانی زبان­‌های عربی، انگلیسی و فرانسه، در رشته علوم، زبان انگلیسی، در رشته­‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی زبان انگلیسی و در رشته­‌های مهندسی، زبان انگلیسی زبان آموزشی است.[۹]

تعداد اعضای هیئت علمی و معاونین آن‌ها در این دانشگاه در سال تحصیلی 2012-2013، 9983 نفر، تعداد پذیرش شدگان در مقطع کارشناسی 37781 دانشجو و کل دانشجویان مشغول به تحصیل در این مقطع 165645 دانشجو و تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری 28105 دانشجو بوده است. فارغ‌­التحصیلان این دانشگاه در سال تحصیلی مزبور نیز در مقطع کارشناسی 35899 نفر و تعداد افرادی که موفق به دریافت دانشنامه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری شده‌­اند 8055 نفر بوده است.[۹]

دانشگاه المنصورة

این دانشگاه (جامعة المنصورة) ابتدا به عنوان شعبه‌­ای از دانشگاه قاهره در سال 1963 در شهر المنصورة در منطقه دلتا آغاز به کار کرد و سپس در سال 1972 با نام دانشگاه شرق دلتا استقلال یافت و یکسال بعد با 12 دانشکده به المنصورة تغییر نام داد.[۱۰] دانشگاه المنصوره امروز با 18 دانشکده از جمله دانشکده­‌های ادبیات، حقوق، بازرگانی، علوم، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی، مهندسی، کشاورزی، امور تربیتی، گردشگری و هتل‌داری و چند شعبه در شهرهای دیگر، یکی از دانشگاه­‌های معتبر مصر است.

دانشگاه اسیوط

این دانشگاه (جامعة اسیوط) در سال 1957 با دو دانشکده علوم و مهندسی فعالیت خود را در شهر اسیوط در جنوب مصر آغاز کرد. این دانشگاه دارای 20 دانشکده است که برخی از آن‌ها در شهرهای سوهاج، اسوان و قنا قرار دارد. بهترین دانشکده­‌های این دانشگاه عبارت است از: ادبیات، حقوق، علوم، بازرگانی، پزشکی، داروسازی، مهندسی و کشاورزی.

دانشگاه طنطا. برگرفته از سایت elfagrsport، قابل بازیابی از https://news.elfagrsport.com/egypt/105977.html
دانشگاه طنطا

این دانشگاه (جامعة طنطا) در سال 1962 به عنوان شعبه­‌ای از دانشگاه اسکندریه در شهر طنطا آغاز به کار کرد و در سال 1972 با افزایش تعداد دانشکده‌­های آن با نام دانشگاه دلتای میانه به طور مستقل به فعالیت پرداخت. سپس در سال 1973 به دانشگاه طنطا تغییر نام داد. این دانشگاه علاوه بر چندین دانشکده، دارای یک شهر دانشگاهی، چند بیمارستان و واحدهای مرتبط با حوزه آموزش و محیط زیست است.[۱۱] مهمترین دانشکده­‌های این دانشگاه عبارت است از: ادبیات، حقوق، کشاورزی، بازرگانی، پزشکی، علوم داروسازی و مهندسی.

دانشگاه­‌های غیردولتی

بیشتر مراکز آموزش عالی غیردولتی مصر از دهه پایانی قرن بیستم فعالیت خود را آغاز کردند. پیش از آن تنها دانشگاه آمریکایی قاهره به موجب قرارداد همکاری فرهنگی مصر و آمریکا در این کشور فعال بود. قانون تأسیس دانشگاه‌­های غیردولتی در سال 1992 با هدف توسعه و مشارکت بخش غیردولتی در حوزه آموزش عالی تصویب شد. قانون مزبور علاوه بر تضمین حمایت از تأسیس و فعالیت این دانشگاه­‌ها، بر مشارکت فعال دانشگاه‌­های غیردولتی در ارتقای سطح آموزش و پژوهش‌­های علمی و نیز ایجاد رشته‌­های تخصصی تأکید دارد. در پی تصویب قانون مزبور دانشگاه‌­های غیردولتی یکی پس از دیگری تأسیس شد.[۱۲]

دانشگاه‌­های غیردولتی در مصر شامل: دانشگاه‌­هایی که با سرمایه‌­گذاری مصری‌­ها بنیان گذاشته‌­اند، دانشگاه­‌هایی که توسط کشورهای خارجی تأسیس شده است و دانشگاه‌­هایی که به طور مشترک (مصری-خارجی) بنیاد گزارده شده است. دانشگاه الازهر نیز وابسته به نهاد دینی الجامع الازهر است.

دانشگاه آمریکایی قاهره

این دانشگاه (الجامعة الامیرکیة بالقاهرة) در سال 1919 توسط گروهی از آمریکایی­‌های مقیم مصر در قالب مدرسه متوسطه تأسیس و در سال 1925 به عنوان مرکز آموزش عالی فعالیت خود را استمرار داد.[۱۳] هدف اولیه از تأسیس این دانشگاه مشارکت در تربیت رهبران آینده مصر و منطقه­­ ازطریق ترسیخ ارزش‌­هایی چون نظم، توسعه و مهارت‌­های فکری بود.[۱۴] این دانشگاه به عنوان یک مؤسسه فرهنگی خصوصی در چارچوب قرارداد فرهنگی مصر و آمریکا که در سال 1962 منعقد شد و نیز بر اساس بخشنامه ریاست جمهوری در سال 1967 فعالیت­‌های دانشگاهی خود را ادامه می­‌دهد. دانشگاه آمریکایی قاهره دارای 6 دانشکده است. دانشکده علوم انسانی و اجتماعی این دانشگاه شامل رشته­‌های زبان انگلیسی، حقوق بین­‌المللی، ادبیات انگلیسی، پژوهش‌­های خاورمیانه، تئاتر و هنر، جامعه‌­شناسی، مصرشناسی، علوم سیاسی، پژوهش‌­های اروپایی، روانشناسی، تاریخ قانون و فلسفه می­‌باشد.

تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در مقطع کارشناسی این دانشگاه در سال تحصیلی 2012-2013، 5/329 نفر و تعداد فارغ‌­التحصیلان این مقطع در تمام رشته‌­ها 860 نفر بوده است. تعداد دانشجویان مقطع کارشناسی و دکترای این دانشگاه در سال تحصیلی مزبور، 1/323 نفر و 308 نفر هم از این مقاطع فارغ‌­التحصیل شده‌­اند.[۱۵]

دانشگاه الازهر
دانشگاه الازهر در مصر. برگرفته از سایت smapse، قابل بازیابی از https://smapse.com/al-azhar-university-al-azhar-university/

این دانشگاه که در واقع ساختار جدید نهاد دینی «جامع الازهر» در حوزه آموزش عالی است در سال 1930 با سه دانشکده «فقه»، «اصول الدین» و «اللغة العربیة» فعالیت‌­های خود را آغاز کرد. در سال 1961 براساس قانون مصوب شماره 103 با هدف توسعه و تنوع در آموزش عالی این نهاد دینی، دانشکده­‌های بازرگانی، پزشکی، مهندسی و کشاورزی هم در این دانشگاه ایجاد و در سال­‌های بعد در بیشتر رشته‌­های آموزشی، شعبه­‌هایی ویژه آموزش دختران نیز تأسیس شد. امروز دانشگاه الازهر دارای 60 دانشکده برای پسران و 17 دانشکده برای دختران است و علاوه بر آن مراکز علمی و پژوهشی متعددی نیز به این دانشگاه وابسته است.[۱۶]

ویژگی­‌های اصلی این دانشگاه، اهتمام به مطالعات اسلامی در کنار مطالعات و آموزش‌­های تخصصی و علمی است.[۱۷] این دانشگاه­ در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‌­پذیرد.

مهمترین دانشکده‌­های دانشگاه الازهر (ویژه پسران) عبارت است از: فقه و حقوق، زبان عربی، مطالعات اسلامی و عربی، تبلیغ اسلامی، بازرگانی، زبان­‌ها و ترجمه، علوم، داروسازی، دندانپزشکی، مهندسی، کشاورزی، پزشکی. برخی از دانشکده‌­هایی که به دختران اختصاص دارد نیز عبارت است از: مطالعات اسلامی و عربی، علوم، پزشکی، دندانپزشکی، بازرگانی، مطالعات انسانی و داروسازی..[۱۶]

تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه الازهر در سال تحصیلی 2012-2013، 6863 نفر بوده است. در سال تحصیلی 2012-2013، تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی در تمام رشته­‌های دانشکده­‌های این دانشگاه، 279732 نفر و فارغ‌­التحصیلان این مقطع 39089 نفر بوده است. در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز در همین سال تحصیلی تعداد 13222 نفر مشغول به تحصیل بوده‌­اند. در سال تحصیلی 2011-2012 نیز 2236 نفر در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در همه رشته‌­ها از این دانشگاه فارغ‌­التحصیل شده‌­اند.[۱۶]

سایر دانشگاه­‌های دولتی

دانشگاه 6 اکتبر (1996)، دانشگاه مصری علوم و تکنولوژی (1996)، دانشگاه بین‌­المللی مصر (1996)، دانشگاه انگلیس در مصر (2005)، دانشگاه آلمانی در قاهره (2002)، دانشگاه مصری روسی (2006)، دانشگاه کانادایی اهرام (2005- با همکاری مؤسسه مطبوعاتی اهرام و پنج دانشگاه کانادایی)، دانشگاه دلتا (2007) و دانشگاه النهضة از مهمترین دانشگاه­‌های غیردولتی در مصر است.[۱۸]

نیز نگاه کنید به

آموزش عالی کانادا؛ آموزش عالی روسیه؛ آموزش عالی افغانستان؛ آموزش عالی تونس؛ آموزش عالی ژاپن؛ آموزش عالی کوبا؛ آموزش عالی لبنان؛ آموزش عالی در چین؛ آموزش عالی سنگال؛ آموزش عالی فرانسه؛ آموزش عالی مالی؛ آموزش عالی سودان؛ آموزش عالی ساحل عاج؛ آموزش عالی زیمبابوه؛ آموزش عالی اوکراین؛ آموزش عالی اسپانیا؛ آموزش عالی اردن؛ آموزش عالی اتیوپی؛ آموزش عالی سیرالئون؛ آموزش عالی قطر؛ آموزش عالی قزاقستان؛ آموزش عالی بنگلادش؛ آموزش عالی تاجیکستان؛ آموزش عالی سریلانکا؛ آموزش عالی در آرژانتین؛ آموزش عالی تایلند

کتابشناسی

  1. بازیابی شده در 2015 از https://www.sis.gov.eg.
  2. بازیابی شده در 2015 از https://www.scu.eun.eg.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ بازیابی شده در 2015 از https://www.egy-mhe.gov.eg.
  4. بازیابی شده در 2015 از https://www.scu.eun.eg.
  5. موسوعة مصر الحديثة (1996). مصر: الهيئة العامة للكتاب، وزارة الثقافة، ج 4، ص98.
  6. بازیابی شده در 2015 از https://www.egy-mhe.gov.eg.
  7. بازیابی شده در 2015 از https://www.egy-mhe.gov.eg.
  8. موسوعة مصر الحديثة (1996). مصر: الهيئة العامة للكتاب، وزارة الثقافة، ج 4، ص99.
  9. ۹٫۰ ۹٫۱ بازیابی شده در 2015 از https://www.egy-mhe.gov.eg.
  10. موسوعة مصر الحديثة (1996). مصر: الهيئة العامة للكتاب، وزارة الثقافة، ج 4، ص101.
  11. موسوعة مصر الحديثة (1996). مصر: الهيئة العامة للكتاب، وزارة الثقافة، ج 4، ص100.
  12. برگرفته در 2015 از https://www.egy-mhe.gov.eg.
  13. موسوعة مصر الحديثة (1996). مصر: الهيئة العامة للكتاب، وزارة الثقافة، ج 4، ص113.
  14. بازیابی شده در 2015 از https://www.aucegypt.edu.
  15. بازیابی شده در 2015 از https://www.egy-mhe.gov.eg.
  16. ۱۶٫۰ ۱۶٫۱ ۱۶٫۲ بازیابی شده در 2015 از https://www.egy-mhe.gov.eg.
  17. بازیابی شده در 2015 از https://www.azhar.edu.eg.
  18. صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ مصر. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص364-377.