تجارت فرهنگی اسپانیا: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''<sup> </sup> تجارت فرهنگی<sup>14</sup>''' '''-      تامین مالی و هزینه های دولتی در بخش فرهنگ''' -      بر اساس آخرین نتایج آمار منابع مالی و هزینه های دولتی در بخش فرهنگ که در سال 2009 توسط وزارت فرهنگ با همکاری ایالات خود گردان صورت گرفت، هزینة انجام شده در م...» ایجاد کرد)
 
 
(۵ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
'''<sup> </sup> تجارت فرهنگی<sup>14</sup>'''
بر اساس آخرین نتایج آمار منابع [[مالی]] و هزینه‌های دولتی در بخش فرهنگ که در سال 2009 توسط وزارت فرهنگ با همکاری ایالات خود گردان صورت گرفت، هزینه انجام شده در مدیریت عمومی دولت معادل 1.135 میلیون یورو، در بخش مدیریتی ایالات 2.046 میلیون و در بخش محلی 3.874 میلیون یورو بوده است. این ارقام به ترتیب 0.11%، 0.19% و 0.37% تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهند.


'''-      تامین مالی و هزینه های دولتی در بخش فرهنگ'''
=== تجارت خارجی ===
اطلاعات مربوط به تجارت خارجی کالاهای فرهنگی که توسط آژانس دولتی اداره مالیات تهیه شده نشان می‌دهند که در سال 2010 مانند دیگر سال‌ها تجارت کتاب و مطبوعات، با صادراتی به ارزش 5371 میلیون یورو دارای عملکردی مثبت با تراز تجاری مثبت معادل 170،4 میلیون بوده است. در سال 2010 صادرات کالاهای فرهنگی رقمی معادل 720.9 میلیون در مقابل واردات 864.7 میلیون یورو بوده است که در مقایسه با سال گذشته به ترتیب 15.3% و 16.1% کاهش داشته اند. در [[اسپانیا]] صنعت نشر سالانه حدود 3.000 میلیون یورو کارکرد دارد که تقریباً 0.7% تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد و بطور مستقیم و غیر مستقیم برای بیش از 30.000 نفر کارآفرینی می‌کند. تعداد آثار موسیقایی دارای ثبت ISMN در سال 2010 رقم 1.056 بوده که 95.7% آن چاپ اول بوده اند. تعداد فضاهای مربوط به نمایش‌های تئاتری 1.528 بوده که معادل عدد 3.3 به ازای هر صدهزار نف می‌باشد. این میزان برای 493 سالن کنسرت برابر 1.1% به ازای هر صدهزار نفر است. در مورد سینما، نتایج آمارها نشان می‌دهند که 1.555 فیلم به نمایش در آمده اند که از این تعداد 30.4% آنها دارای اجرای اول بودند. تعداد کل تماشاچیان 101.6 میلیون نفر با درآمدی معادل 662.3 میلیون یورو بوده است.


-      بر اساس آخرین نتایج آمار منابع مالی و هزینه های دولتی در بخش فرهنگ که در سال 2009 توسط وزارت فرهنگ با همکاری ایالات خود گردان صورت گرفت، هزینة انجام شده در مدیریت عمومی دولت معادل 1.135 میلیون یورو، در بخش مدیریتی ایالات 2.046 میلیون و در بخش محلی 3.874 میلیون یورو بوده است. این ارقام به ترتیب 0.11 %، 0.19 % و 0.37 % تولید ناخالص ملی را تشکیل می دهند.
جدول شماره 1.تجارت خارجی خدمات فرهنگی و تفریحی بر حسب نوع سرویس     
 
'''-      تجارت خارجی'''
 
-       اطلاعات مربوط به تجارت خارجی کالاهای فرهنگی که توسط آژانس دولتی اداره مالیات تهیه شده نشان می دهند که در سال 2010 مانند دیگر سالها تجارت کتاب و مطبوعات، با صادراتی به ارزش 5371 میلیون یورو دارای عملکردی مثبت با تراز تجاری مثبت معادل 170،4 میلیون بوده است. در سال 2010 صادرات کالاهای فرهنگی رقمی معادل 720.9 میلیون در مقابل واردات 864.7 میلیون یورو بوده است که در مقایسه با سال گذشته به ترتیب 15.3 % و 16.1 % کاهش داشته اند. در اسپانیا صنعت نشر سالانه حدود 3.000 میلیون یورو کارکرد دارد که تقریباً 0.7 % تولید ناخالص ملی را تشکیل می دهد و بطور مستقیم و غیر مستقیم برای بیش از 30.000 نفر کارآفرینی می کند. تعداد آثار موسیقایی دارای ثبتISMN در سال 2010 رقم 1.056 بوده که 95.7 % آن چاپ اول بوده اند. تعداد فضاهای مربوط به نمایش های تئاتری 1.528 بوده که معادل عدد 3.3 به ازای هر صدهزار نفر می باشد. این میزان برای 493 سالن کنسرت برابر 1.1 % به ازای هر صدهزار نفر است. در مورد سینما، نتایج آمارها نشان می دهند که 1.555 فیلم به نمایش در آمده اند که از این تعداد 30.4 % آنها دارای اجرای اول بودند. تعداد کل تماشاچیان 101.6 میلیون نفر با درآمدی معادل 662.3 میلیون یورو بوده است.
 
-        
 
'''-      جدول 1- تجارت خارجی خدمات فرهنگی و تفریحی بر حسب نوع سرویس'''
 
'''-      '''
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
| colspan="4" |'''هزینه ها                                            '''
| colspan="4" |هزینه ها                                            
| colspan="3" |'''درآمد ها'''
| colspan="3" |درآمد ها
|-
|-
|
|
خط ۲۴: خط ۱۵:
|2010
|2010
|-
|-
|'''ارزش مطلق'''(میلیون یورو)
|ارزش مطلق(میلیون یورو)
|435  . 1
|435  . 1
| colspan="3" |578  . 1
| colspan="3" |578  . 1
خط ۴۹: خط ۴۰:
|
|
|
|
|}-      منبع: آژانس دولتی ادارة مالیات.بخش گمرکی.آمار تجارت خارجی
|}   <ref name=":0">آژانس دولتی اداره مالیات. بخش گمرکی. آمار تجارت خارجی</ref>
 
-        


-        
جدول شماره 2. تجارت خارجی محصولات فرهنگی بر حسب توزیع جغرافیایی
 
-        
 
'''-              جدول 2- تجارت خارجی محصولات فرهنگی بر حسب توزیع جغرافیایی'''
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
| colspan="5" |'''کل دنیا'''
| colspan="5" |کل دنیا
|-
|-
| colspan="3" |'''واردات                                      '''
| colspan="3" |واردات                                        
| colspan="2" |'''صادرات'''
| colspan="2" |صادرات
|-
|-
|
|
خط ۷۰: خط ۵۵:
|2010
|2010
|-
|-
|'''ارزش مطلق'''
|ارزش مطلق
| colspan="4" |
| colspan="4" |
|-
|-
خط ۷۹: خط ۶۴:
|9 . 720
|9 . 720
|-
|-
|'''سمعی و بصری'''
|سمعی و بصری
|3 . 331
|3 . 331
|0 . 339
|0 . 339
خط ۹۸: خط ۸۳:
|8 . 82
|8 . 82
|-
|-
|'''کتاب و مطبوعات'''
|کتاب و مطبوعات
|1 . 385
|1 . 385
|6 . 366
|6 . 366
خط ۱۱۶: خط ۱۰۱:
|5 . 102
|5 . 102
|-
|-
|'''هنرهای تجسمی'''
|هنرهای تجسمی
|8 . 54
|8 . 54
|1 . 48
|1 . 48
خط ۱۴۶: خط ۱۳۱:
|0 . 2
|0 . 2
|-
|-
|'''موسیقی'''
|موسیقی
|6 .107
|6 .107
|9 . 110
|9 . 110
خط ۱۶۳: خط ۱۴۸:
|3 . 31
|3 . 31
|0 . 33
|0 . 33
|}-              منبع: آژانس دولتی ادارة مالیات.بخش گمرکی.آمار تجارت خارجی
|}   <ref name=":0" />  


-          
جدول شماره 3. تجارت خارجی کتاب و مطبوعات بر حسب کشورهای مختلف
 
-          
 
-          
 
-          
 
-          
 
-          
 
-          
 
-          
 
'''-               جدول 3- تجارت خارجی کتاب و مطبوعات بر حسب کشورهای مختلف'''
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
| colspan="4" |'''واردات                                      '''
| colspan="4" |واردات                                        
| colspan="3" |'''صادرات'''
| colspan="3" |صادرات
|-
|-
|
|
خط ۱۹۲: خط ۱۶۱:
|2010
|2010
|-
|-
|'''کل دنیا'''
|کل دنیا
| colspan="2" |1 . 385
| colspan="2" |1 . 385
| colspan="2" |6  . 366
| colspan="2" |6  . 366
خط ۱۹۸: خط ۱۶۷:
|1  . 537
|1  . 537
|-
|-
|'''اتحادیه اروپا'''
|اتحادیه اروپا
|6 . 262
|6 . 262
| colspan="2" |3 . 255
| colspan="2" |3 . 255
خط ۲۱۶: خط ۱۸۵:
|0 . 8
|0 . 8
|-
|-
|فرانسه
|[[فرانسه]]
|7 . 35
|7 . 35
| colspan="2" |6 . 33
| colspan="2" |6 . 33
خط ۲۵۲: خط ۲۲۱:
|0 . 45
|0 . 45
|-
|-
|بقیة کشورها
|بقیه کشورها
|7 . 4
|7 . 4
| colspan="2" |5 . 4
| colspan="2" |5 . 4
خط ۲۵۸: خط ۲۲۷:
|0 . 9
|0 . 9
|-
|-
|'''ایالات متحده'''
|[[ایالات متحده]]
|9 . 10
|9 . 10
| colspan="2" |7 . 12
| colspan="2" |7 . 12
خط ۲۶۴: خط ۲۳۳:
|4 . 20
|4 . 20
|-
|-
|'''آمریکای لاتین'''
|آمریکای لاتین
|8 . 7
|8 . 7
| colspan="2" |9 . 5
| colspan="2" |9 . 5
خط ۲۷۰: خط ۲۳۹:
|9. 187
|9. 187
|-
|-
|آرژانتین
|[[آرژانتین]]
|0 . 2
|0 . 2
| colspan="2" |8 . 1
| colspan="2" |8 . 1
خط ۳۳۶: خط ۳۰۵:
|8  . 12
|8  . 12
|-
|-
|بقیة کشورها
|بقیه کشورها
|1 . 0
|1 . 0
| colspan="2" |1  . 0
| colspan="2" |1  . 0
خط ۳۴۲: خط ۳۱۱:
|2  . 13
|2  . 13
|-
|-
|'''سایر کشورهای دنیا'''
|سایر کشورهای دنیا
|8 . 103
|8 . 103
| colspan="2" |7  . 92
| colspan="2" |7  . 92
خط ۳۵۴: خط ۳۲۳:
|6  . 8
|6  . 8
|-
|-
|چین
|[[چین]]
|3 . 67
|3 . 67
| colspan="2" |8  . 65
| colspan="2" |8  . 65
خط ۳۹۷: خط ۳۶۶:
|
|
|
|
|}-             منبع: آژانس دولتی ادارة مالیات.بخش گمرکی.آمار تجارت خارجی
|}<ref name=":0" />  
 
-      


'''-              جدول 4- تجارت خارجی محصولات فرهنگی جانبی بر حسب توزیع جغرافیایی و نوع محصول'''
جدول شماره 4. تجارت خارجی محصولات فرهنگی جانبی بر حسب توزیع جغرافیایی و نوع محصول
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
| colspan="5" |'''کل دنیا'''
| colspan="5" |کل دنیا
|-
|-
| colspan="3" |'''واردات                                      '''
| colspan="3" |واردات                                        
| colspan="2" |'''صادرات'''
| colspan="2" |صادرات
|-
|-
|
|
خط ۴۱۴: خط ۳۸۱:
|2010
|2010
|-
|-
|'''ارزش مطلق'''
|ارزش مطلق
| colspan="4" |
| colspan="4" |
|-
|-
خط ۴۴۶: خط ۴۱۳:
|4 / 99
|4 / 99
|1 / 117
|1 / 117
|}-             منبع: آژانس دولتی ادارة مالیات.بخش گمرکی.آمار تجارت خارجی
|}<ref name=":0" /><ref>فاخری، مهدی(1392). جامعه و فرهنگ [[اسپانیا]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]( در دست انتشار)</ref>
{{به روز رسانی}}
 
== نیز نگاه کنید به ==
[[تجارت فرهنگی ژاپن]]؛ [[تجارت فرهنگی تونس]]؛ [[تجارت فرهنگی روسیه]]؛ [[تجارت فرهنگی سنگال]]؛ [[تجارت فرهنگی کانادا]]؛ [[تجارت فرهنگی کوبا]]؛ [[تجارت فرهنگی لبنان]]؛ [[تجارت فرهنگی سنگال]]؛ [[تجارت فرهنگی در آرژانتین]]؛ [[تجارت فرهنگی فرانسه]]؛ [[تجارت فرهنگی کشور مالی]]؛ [[تجارت فرهنگی اردن]]؛ [[تجارت فرهنگی سیرالئون]]؛ [[تجارت فرهنگی در بنگلادش]]


-          
== کتابشناسی ==
<references />
[[رده:اقتصاد فرهنگ و بازار صنایع فرهنگی]]
[[رده:اقتصاد و بازار گردشگری]]
[[رده:اقتصاد و بازار فیلم، سینما، پویانمایی، مستند و شبکه های نمایش خانگی]]
[[رده:اقتصاد و بازار کتاب و صنعت نشر]]
[[رده:اقتصاد و بازار موسیقی]]
[[رده:اقتصاد و بازار صنایع دستی]]
[[رده:صادرات محصولات و خدمات فرهنگی]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۹ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۱۸:۵۶

بر اساس آخرین نتایج آمار منابع مالی و هزینه‌های دولتی در بخش فرهنگ که در سال 2009 توسط وزارت فرهنگ با همکاری ایالات خود گردان صورت گرفت، هزینه انجام شده در مدیریت عمومی دولت معادل 1.135 میلیون یورو، در بخش مدیریتی ایالات 2.046 میلیون و در بخش محلی 3.874 میلیون یورو بوده است. این ارقام به ترتیب 0.11%، 0.19% و 0.37% تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهند.

تجارت خارجی

اطلاعات مربوط به تجارت خارجی کالاهای فرهنگی که توسط آژانس دولتی اداره مالیات تهیه شده نشان می‌دهند که در سال 2010 مانند دیگر سال‌ها تجارت کتاب و مطبوعات، با صادراتی به ارزش 5371 میلیون یورو دارای عملکردی مثبت با تراز تجاری مثبت معادل 170،4 میلیون بوده است. در سال 2010 صادرات کالاهای فرهنگی رقمی معادل 720.9 میلیون در مقابل واردات 864.7 میلیون یورو بوده است که در مقایسه با سال گذشته به ترتیب 15.3% و 16.1% کاهش داشته اند. در اسپانیا صنعت نشر سالانه حدود 3.000 میلیون یورو کارکرد دارد که تقریباً 0.7% تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد و بطور مستقیم و غیر مستقیم برای بیش از 30.000 نفر کارآفرینی می‌کند. تعداد آثار موسیقایی دارای ثبت ISMN در سال 2010 رقم 1.056 بوده که 95.7% آن چاپ اول بوده اند. تعداد فضاهای مربوط به نمایش‌های تئاتری 1.528 بوده که معادل عدد 3.3 به ازای هر صدهزار نف می‌باشد. این میزان برای 493 سالن کنسرت برابر 1.1% به ازای هر صدهزار نفر است. در مورد سینما، نتایج آمارها نشان می‌دهند که 1.555 فیلم به نمایش در آمده اند که از این تعداد 30.4% آنها دارای اجرای اول بودند. تعداد کل تماشاچیان 101.6 میلیون نفر با درآمدی معادل 662.3 میلیون یورو بوده است.

جدول شماره 1.تجارت خارجی خدمات فرهنگی و تفریحی بر حسب نوع سرویس     

هزینه ها                                             درآمد ها
2009 2010 2009 2010
ارزش مطلق(میلیون یورو) 435 . 1 578 . 1 198 . 1 340 . 1
سمعی و بصری 766 883 547 545
دیگر سرویس های فرهنگی و تفریحی 669 696 652 795

   [۱]

جدول شماره 2. تجارت خارجی محصولات فرهنگی بر حسب توزیع جغرافیایی

کل دنیا
واردات                                       صادرات
2009 2010 2009 2010
ارزش مطلق
(میلیون یورو) 8 . 878 7 . 864 4 . 851 9 . 720
سمعی و بصری 3 . 331 0 . 339 7 . 106 6 . 89
فیلم 5 . 4 1 . 3 0 . 12 6 . 9
سی دی، نوار و سایر

محصولات صوتی و تصویری

9 . 326 9 . 335 6 . 94 8 . 82
کتاب و مطبوعات 1 . 385 6 . 366 0 . 561 1 . 537
کتاب 0 . 237 8 . 224 4 . 453 6 . 434
روزنامه و مجله 0 . 148 9 . 141 6 . 107 5 . 102
هنرهای تجسمی 8 . 54 1 . 48 1 . 152 0 . 61
نقاشی 0 . 37 3 . 30 4 . 106 3 . 47
حکاکی 2 . 1 3 . 1 4 . 0 6 . 0
مجسمه سازی 2 . 14 9 . 13 9 . 43 0 . 11
کارهای آنتیک 5 . 2 6 .2 5 . 1 0 . 2
موسیقی 6 .107 9 . 110 6 . 31 2 . 33
موسیقی دستنوشته 4 . 3 9 . 2 3 . 0 2 . 0
آلات موسیقی 2 . 104 0 . 108 3 . 31 0 . 33

   [۱]  

جدول شماره 3. تجارت خارجی کتاب و مطبوعات بر حسب کشورهای مختلف

واردات                                       صادرات
2009 2010 2009 2010
کل دنیا 1 . 385 6 . 366 0 . 561 1 . 537
اتحادیه اروپا 6 . 262 3 . 255 0 . 318 4 . 291
آلمان 7 . 48 6 . 54 4. 13 6 . 9
بلژیک 4 . 4 6 . 5 9 . 7 0 . 8
فرانسه 7 . 35 6 . 33 1 . 132 7 . 136
یونان 6 . 2 1 . 2 4 . 2 2 . 5
ایتالیا 2 . 18 0 . 12 0 . 30 9 . 14
هلند 2 . 29 5 . 31 6 . 8 9 . 8
پرتغال 0 . 4 3 . 5 8 . 56 9 . 53
انگلستان 2 . 115 0 . 106 8 . 52 0 . 45
بقیه کشورها 7 . 4 5 . 4 9 . 13 0 . 9
ایالات متحده 9 . 10 7 . 12 4 . 21 4 . 20
آمریکای لاتین 8 . 7 9 . 5 9 . 184 9. 187
آرژانتین 0 . 2 8 . 1 4 . 30 2 . 33
برزیل 5 . 0 6 . 0 3 . 15 7 . 11
شیلی 2 . 0 2 . 0 1 . 14 8 . 13
کلمیبا 7 . 0 5. 0 8 . 11 8 . 12
اکوادور 0 . 0 1 . 0 8 . 5 6 . 6
گواتمالا 0 . 0 0 . 0 5 . 2 9 . 2
مکزیک 7 . 2 3 . 2 4 . 65 8 . 64
پاناما 0 . 0 0 . 0 0 . 3 9 . 4
پرو 5 . 1 3 . 0 4 . 8 8 . 8
جمهوری دومینیکن 0 . 0 0 . 0 1 . 3 6 . 2
ونزوئلا 1 . 0 1 . 0 0 . 13 8 . 12
بقیه کشورها 1 . 0 1 . 0 1 . 12 2 . 13
سایر کشورهای دنیا 8 . 103 7 . 92 7 . 36 4. 37
آندورا 2 . 0 2 . 0 8 . 6 6 . 8
چین 3 . 67 8 . 65 2 . 0 3 . 0
هنگ کنگ 1 . 10 1 . 6 2 . 0 1 . 0
اسرائیل 2 . 10 3 . 8 6 . 0 5 . 0
مراکش 0 . 0 1 . 0 1 . 10 7 . 8
سنگاپور 0 . 4 8 . 2 3 . 0 2 . 0
کشورهای دیگر 9 . 11 5 . 10 5 .18 0 . 19

[۱]  

جدول شماره 4. تجارت خارجی محصولات فرهنگی جانبی بر حسب توزیع جغرافیایی و نوع محصول

کل دنیا
واردات                                       صادرات
2009 2010 2009 2010
ارزش مطلق
(میلیون یورو) 1/866 . 2 1/435 . 3 1/037 . 1 5/124 . 1
انواع محصولات ضبط(نوار ...) 7 / 100 7 / 104 0 / 20 3 / 15
دستگاه های ضبط و تولید صدا و تصویر 2 / 238 8 / 237 9 / 38 0 / 32
دستگاه های رادیو و تلویزیون 4/010 . 2 9/601 . 2 8 / 878 1 / 960
دوربین های فیلمبرداری و عکاسی 8/ 516 7/ 490 4 / 99 1 / 117

[۱][۲]

در حال به روز رسانی و ویرایش

نیز نگاه کنید به

تجارت فرهنگی ژاپن؛ تجارت فرهنگی تونس؛ تجارت فرهنگی روسیه؛ تجارت فرهنگی سنگال؛ تجارت فرهنگی کانادا؛ تجارت فرهنگی کوبا؛ تجارت فرهنگی لبنان؛ تجارت فرهنگی سنگال؛ تجارت فرهنگی در آرژانتین؛ تجارت فرهنگی فرانسه؛ تجارت فرهنگی کشور مالی؛ تجارت فرهنگی اردن؛ تجارت فرهنگی سیرالئون؛ تجارت فرهنگی در بنگلادش

کتابشناسی

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ آژانس دولتی اداره مالیات. بخش گمرکی. آمار تجارت خارجی
  2. فاخری، مهدی(1392). جامعه و فرهنگ اسپانیا. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)