صنعت گردشگری اسپانیا: تفاوت میان نسخهها
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۷ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
گردشگری در [[اسپانیا]] در سال 2011 رشدی 7.6 در صدی در تعداد توریست بین المللی نسبت به سال گذشته داشته است. طبق داده های مرکز مطالعات توریستی، در سال 2011 ، 56.7 میلیون توریست بین المللی از [[اسپانیا]] دیدن کرده اند. در ادامه دادههای اصلی آمارهای گردشگری در [[اسپانیا]] در سال 2011 آورده شده است: | |||
1. در دسامبر 2011، 2.73 میلیون توریست بین المللی با رشد 5.5 در صدی نسبت به دسامبر2010 به [[اسپانیا]] آمده اند؛ | |||
2. به همین شکل، در سال 2011 ، 56.7 میلیون توریست پذیرفته شده اند که این رقم، 4 میلیون نفر بیشتر از 2010 بوده و رشدی 7.6 درصدی داشته است؛ | |||
3. کشورهایی که در سال 2011 توریست بیشتری به [[اسپانیا]] فرستادهاند، بریتانیای کبیر(13.6 میلیون)، آلمان(9میلیون)، و [[فرانسه]] (8.5 میلیون) بوده اند؛ | |||
4.کشورهایی که در سال 2011 دارای رشد بیشتری بوده اند شامل هلند(21.9%)، سوئیس (18.7%) و بلژیک (9.6%) میباشند؛ | |||
5. ایالات خودگردانی که بیشتری توریست بین المللی را در سال 2011داشته اند، ایالات کاتالان(13.77 میلیون)، جزایر قناری(10.19 میلیون)، بالئار (10.01میلیون) و آندالس(7.88 میلیون) هستند؛ | |||
6. بیشترین آمار رشد گردشگری در ایالات خودگردان در مقایسه با سال2010 مربوط به جزایر قناری(18.3%)، آستوریاس (10.5%) و بالئار(9.8%) میباشد. | |||
کشورهای عرب ثروتمند خلیج فارس امسال توریست بسیاری در اسپانیا داشته اند که در نتیجه افزایش پروازهای مستقیم و حضور شرکتهای تبلیغاتی در منطقه مزبور بوده است. علاوه بر این مشکلات سیاسی اجتماعی سال جاری باعث شد تا بسیاری از مقاصد سنتی اعراب تحت تاثیر قرار گیرد. توریست شبه جزیره عرب نه تنها بهدلیل حجم زیاد مسافر ارزشمند است بلکه به لحاظ پولی که این مسافرین در مقاصد گردشگری خود خرج میکنند دارای اهمیت میباشد. عربستان صعودی در رنکینگ جهانی بازارهای صادرکننده توریست، رتبه یازدهم را به لحاظ هزینه توریست در خارج از کشور به میزان 21 میلیون دلار داشته است. [[امارات متحده عربی]] از رتبه بیست و سوم به رتبه بیست و یکم با 11.800 میلیون دلار هزینه(رشد سالیانه 14%) صعود کرده است. | |||
در دو سال اخیر تبلیغ تور اسپانیا در منطقه آسیای شرقی ثمره فعالیتهایش را دیده است. پرواز مستقیم امارات به مادرید (در آگوست 2010 باز شد) و دو پرواز روزانه [[قطر]] ایر ویز به مادرید و بارسلونا، [[اسپانیا]] را به منطقه خلیج فارس نزدیک کرده است. بر اساس آمارها، تعداد مسافرینی که از امارات وارد فرودگاههای [[اسپانیا]] شدهاند، از 1.500 مسافر در سال 2009 به 32.800 نفر در سال 2010 رسیده است<ref>برگرفته از [http://www.iet.tourspain.es/es-ES/estadisticas/frontur/mensuales/Nota%20de%20coyuntura%20de%20frontur.octubre%20de%202011.pdf http://www.iet.tourspain.es/es-ES/]</ref>. | |||
در | === مقاصد سفر اسپانیاییه'''ا''' === | ||
آندالس جاذبه بسیاری برای توریستها دارد و 22.5% نتایج جستجوی هتل توسط [[اسپانیا]]<nowiki/>ییها در این ایالت و سپس در کاتالونیا، 14.5% و والنسیا 12.3% ثبت شده است. | |||
مناطقی که دارای اقبال کمتری توسط [[اسپانیا]]<nowiki/>ییها برای رزرو محل اقامت بوده اند، اکسترمادورا و مورسیا هر دو تنها با 1.8% و آراگون و کانتابریا با 2.6% میباشند. | |||
مقاصد خارجی در ترجیحات مسافرین [[اسپانیا]]<nowiki/>یی کمترین میزان را نشان میدهند. پرتغال بیشترین جاذبه را برای [[اسپانیا]]<nowiki/>ییها داشته چرا که 4.4% مردم به دنبال پیدا کردن محلی برای اقامت بویژه در لیسبون و آلگاروه هستند. بعد از آن ایتالیا با 4.2% در شهرهای روم و و نیز به عنوان مهمترین کانون گردشگری [[اسپانیا]]<nowiki/>ییها محسوب میشود. | |||
[[فرانسه]] نیز با توجه به نزدیکی جغرافیایی، مقصد درخواستی 3.6% مردم است. گرچه [[پاریس]] دارای آمار بالایی در مشاوره هتل هاست، بخش زیادی از توریستهای [[اسپانیا]]<nowiki/>یی متوجه شهرهای بوردئوس، کارکاسون و بیاریز به واسطه نزدیکی آنها به مرز هستند<ref>برگرفته از https://mas.laopiniondemurcia.es/especiales/</ref>. | |||
==== مخارج مسافرین اسپانیایی در خارج از کشور ==== | |||
برطبق بالانس پرداختهای گزارش شده توسط بانک [[اسپانیا]]، هزینههای مسافران اسپانیولی در خارج از کشور مبلغی معادل 12.414 میلیون یورو در سال گذشته(2011) بوده است که نشان دهنده 2% رکود سالانه میباشد. | |||
در طول سال گذشته، تنها ماههایی که طی آنها در هزینه توریستی [[اسپانیا]]<nowiki/>ییها تغییر ایجاد شد، ماههای ژانویه (1.8%)، فوریه (1.6%)، جولای(1.8%)، نوامبر(0.3%) و دسامبر(0.1%) بوده اند. بیشترین رکود در ماههای ژوئن و سپتامبر با کاهش 7.3% و 7.8% ثبت شده است<ref>برگرفته از https://www.hosteltur.com/web/p.php%20banner</ref>. | |||
==== درآمدهای توریست خارجی ==== | |||
درآمد حاصل از توریست خارجی در [[اسپانیا]] 43.026 میلیون یورو بوده که 8.6% افزایش نشان میدهد. این افزایش معادل 3.405 میلیون یورو نسبت به سال2010 میباشد. | |||
====تراز مثبت==== | |||
تفاوت بین هزینههای مسافرین [[اسپانیا]]<nowiki/>یی در خارج و درآمد ناشی از ورود توریست خارجی به [[اسپانیا]]، یک موازنه مطلوب 30.611 میلیون یورویی بوده است<ref>فاخری، مهدی(1392). جامعه و فرهنگ [[اسپانیا]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]( در دست انتشار)</ref>. | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[صنعت گردشگری زیمبابوه]]؛ [[صنعت گردشگری کانادا]]؛ [[صنعت گردشگری ژاپن]]؛ [[صنعت گردشگری کوبا]]؛ [[صنعت گردشگری لبنان]]؛ [[صنعت گردشگری مصر]]؛ [[صنعت گردشگری افغانستان]]؛ [[صنعت گردشگری در چین]]؛ [[صنعت گردشگری تونس]]؛ [[صنعت گردشگری روسیه]]؛ [[صنعت گردشگری سنگال]]؛ [[صنعت گردشگری آرژانتین]]؛ [[صنعت گردشگری کشور مالی]]؛ [[صنعت گردشگری سوریه]]؛ [[صنعت گردشگری سودان]]؛ [[صنعت گردشگری تایلند]]؛ [[صنعت گردشگری اوکراین]]؛ [[صنعت گردشگری اردن]]؛ [[صنعت گردشگری ساحل عاج]]؛ [[صنعت گردشگری قطر]]؛ [[صنعت گردشگری سیرالئون]]؛ [[صنعت گردشگری اتیوپی]]؛ [[صنعت گردشگری بنگلادش]] | |||
== کتابشناسی == | |||
<references /> | |||
[[رده:گردشگری]] | |||
نسخهٔ کنونی تا ۲ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۰:۴۳
گردشگری در اسپانیا در سال 2011 رشدی 7.6 در صدی در تعداد توریست بین المللی نسبت به سال گذشته داشته است. طبق داده های مرکز مطالعات توریستی، در سال 2011 ، 56.7 میلیون توریست بین المللی از اسپانیا دیدن کرده اند. در ادامه دادههای اصلی آمارهای گردشگری در اسپانیا در سال 2011 آورده شده است:
1. در دسامبر 2011، 2.73 میلیون توریست بین المللی با رشد 5.5 در صدی نسبت به دسامبر2010 به اسپانیا آمده اند؛
2. به همین شکل، در سال 2011 ، 56.7 میلیون توریست پذیرفته شده اند که این رقم، 4 میلیون نفر بیشتر از 2010 بوده و رشدی 7.6 درصدی داشته است؛
3. کشورهایی که در سال 2011 توریست بیشتری به اسپانیا فرستادهاند، بریتانیای کبیر(13.6 میلیون)، آلمان(9میلیون)، و فرانسه (8.5 میلیون) بوده اند؛
4.کشورهایی که در سال 2011 دارای رشد بیشتری بوده اند شامل هلند(21.9%)، سوئیس (18.7%) و بلژیک (9.6%) میباشند؛
5. ایالات خودگردانی که بیشتری توریست بین المللی را در سال 2011داشته اند، ایالات کاتالان(13.77 میلیون)، جزایر قناری(10.19 میلیون)، بالئار (10.01میلیون) و آندالس(7.88 میلیون) هستند؛
6. بیشترین آمار رشد گردشگری در ایالات خودگردان در مقایسه با سال2010 مربوط به جزایر قناری(18.3%)، آستوریاس (10.5%) و بالئار(9.8%) میباشد.
کشورهای عرب ثروتمند خلیج فارس امسال توریست بسیاری در اسپانیا داشته اند که در نتیجه افزایش پروازهای مستقیم و حضور شرکتهای تبلیغاتی در منطقه مزبور بوده است. علاوه بر این مشکلات سیاسی اجتماعی سال جاری باعث شد تا بسیاری از مقاصد سنتی اعراب تحت تاثیر قرار گیرد. توریست شبه جزیره عرب نه تنها بهدلیل حجم زیاد مسافر ارزشمند است بلکه به لحاظ پولی که این مسافرین در مقاصد گردشگری خود خرج میکنند دارای اهمیت میباشد. عربستان صعودی در رنکینگ جهانی بازارهای صادرکننده توریست، رتبه یازدهم را به لحاظ هزینه توریست در خارج از کشور به میزان 21 میلیون دلار داشته است. امارات متحده عربی از رتبه بیست و سوم به رتبه بیست و یکم با 11.800 میلیون دلار هزینه(رشد سالیانه 14%) صعود کرده است.
در دو سال اخیر تبلیغ تور اسپانیا در منطقه آسیای شرقی ثمره فعالیتهایش را دیده است. پرواز مستقیم امارات به مادرید (در آگوست 2010 باز شد) و دو پرواز روزانه قطر ایر ویز به مادرید و بارسلونا، اسپانیا را به منطقه خلیج فارس نزدیک کرده است. بر اساس آمارها، تعداد مسافرینی که از امارات وارد فرودگاههای اسپانیا شدهاند، از 1.500 مسافر در سال 2009 به 32.800 نفر در سال 2010 رسیده است[۱].
مقاصد سفر اسپانیاییها
آندالس جاذبه بسیاری برای توریستها دارد و 22.5% نتایج جستجوی هتل توسط اسپانیاییها در این ایالت و سپس در کاتالونیا، 14.5% و والنسیا 12.3% ثبت شده است.
مناطقی که دارای اقبال کمتری توسط اسپانیاییها برای رزرو محل اقامت بوده اند، اکسترمادورا و مورسیا هر دو تنها با 1.8% و آراگون و کانتابریا با 2.6% میباشند.
مقاصد خارجی در ترجیحات مسافرین اسپانیایی کمترین میزان را نشان میدهند. پرتغال بیشترین جاذبه را برای اسپانیاییها داشته چرا که 4.4% مردم به دنبال پیدا کردن محلی برای اقامت بویژه در لیسبون و آلگاروه هستند. بعد از آن ایتالیا با 4.2% در شهرهای روم و و نیز به عنوان مهمترین کانون گردشگری اسپانیاییها محسوب میشود.
فرانسه نیز با توجه به نزدیکی جغرافیایی، مقصد درخواستی 3.6% مردم است. گرچه پاریس دارای آمار بالایی در مشاوره هتل هاست، بخش زیادی از توریستهای اسپانیایی متوجه شهرهای بوردئوس، کارکاسون و بیاریز به واسطه نزدیکی آنها به مرز هستند[۲].
مخارج مسافرین اسپانیایی در خارج از کشور
برطبق بالانس پرداختهای گزارش شده توسط بانک اسپانیا، هزینههای مسافران اسپانیولی در خارج از کشور مبلغی معادل 12.414 میلیون یورو در سال گذشته(2011) بوده است که نشان دهنده 2% رکود سالانه میباشد.
در طول سال گذشته، تنها ماههایی که طی آنها در هزینه توریستی اسپانیاییها تغییر ایجاد شد، ماههای ژانویه (1.8%)، فوریه (1.6%)، جولای(1.8%)، نوامبر(0.3%) و دسامبر(0.1%) بوده اند. بیشترین رکود در ماههای ژوئن و سپتامبر با کاهش 7.3% و 7.8% ثبت شده است[۳].
درآمدهای توریست خارجی
درآمد حاصل از توریست خارجی در اسپانیا 43.026 میلیون یورو بوده که 8.6% افزایش نشان میدهد. این افزایش معادل 3.405 میلیون یورو نسبت به سال2010 میباشد.
تراز مثبت
تفاوت بین هزینههای مسافرین اسپانیایی در خارج و درآمد ناشی از ورود توریست خارجی به اسپانیا، یک موازنه مطلوب 30.611 میلیون یورویی بوده است[۴].
نیز نگاه کنید به
صنعت گردشگری زیمبابوه؛ صنعت گردشگری کانادا؛ صنعت گردشگری ژاپن؛ صنعت گردشگری کوبا؛ صنعت گردشگری لبنان؛ صنعت گردشگری مصر؛ صنعت گردشگری افغانستان؛ صنعت گردشگری در چین؛ صنعت گردشگری تونس؛ صنعت گردشگری روسیه؛ صنعت گردشگری سنگال؛ صنعت گردشگری آرژانتین؛ صنعت گردشگری کشور مالی؛ صنعت گردشگری سوریه؛ صنعت گردشگری سودان؛ صنعت گردشگری تایلند؛ صنعت گردشگری اوکراین؛ صنعت گردشگری اردن؛ صنعت گردشگری ساحل عاج؛ صنعت گردشگری قطر؛ صنعت گردشگری سیرالئون؛ صنعت گردشگری اتیوپی؛ صنعت گردشگری بنگلادش
کتابشناسی
- ↑ برگرفته از http://www.iet.tourspain.es/es-ES/
- ↑ برگرفته از https://mas.laopiniondemurcia.es/especiales/
- ↑ برگرفته از https://www.hosteltur.com/web/p.php%20banner
- ↑ فاخری، مهدی(1392). جامعه و فرهنگ اسپانیا. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)