ساختار و سیاست های آموزشی اردن: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''ساختار و سياست آموزشي کشور''' پيشرفت نظام آموزشي اردن بسيار عالي است که در دهه 1920 كار خود را آغاز كرد. اردن يك نظام آموزشي پيشرفته و سطح بالا را براي پيشرفت مردم پايتخت خود بنا نهاد. امروزه 2787 مدرسه دولتي،‌ 1493 مدرسه خصوصي، 48 انجمن دانشگاهي و 19...» ایجاد کرد)
 
 
(۵ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
'''ساختار و سياست آموزشي کشور'''
پیشرفت نظام آموزشی [[اردن]] بسیار عالی است که در دهه 1920 کار خود را آغاز کرد. [[اردن]] یک نظام آموزشی پیشرفته و سطح بالا را برای پیشرفت مردم پایتخت خود بنا نهاد. امروزه 2787 مدرسه دولتی،‌ 1493 مدرسه خصوصی، 48 انجمن دانشگاهی و 19 دانشگاه در [[اردن]] وجود دارند. در [[اردن]]، دسترسی به آموزش پایه مورد تاکید است و این مهم در تمام برنامه‌های توسعه‌ی [[اردن]] مدنظر واقع شده‌است. مسئولین برای هر روستا با جمعیت 10 نفر یک مدرسه مهیا کرده‌اند. در نتیجه توسعه سریع امکانات، شهروندان فقیر و دور افتاده را قادر به دسترسی به امکانات آموزشی کرده است. آموزش در [[اردن]] از سه مرحله تشکیل می‌شود:


پيشرفت نظام آموزشي اردن بسيار عالي است که در دهه 1920 كار خود را آغاز كرد. اردن يك نظام آموزشي پيشرفته و سطح بالا را براي پيشرفت مردم پايتخت خود بنا نهاد. امروزه 2787 مدرسه دولتي،‌ 1493 مدرسه خصوصي، 48 انجمن دانشگاهي و 19 دانشگاه در اردن وجود دارند. در اردن، دسترسي به آموزش پايه مورد تاكيد است و اين مهم در تمام برنامه هاي توسعه ي اردن مدنظر واقع شده است. مسئولين براي هر روستا با جمعيت 10 نفر يك مدرسه مهيا كرده اند. در نتيجه توسعه سريع امكانات، شهروندان فقير و دور افتاده را قادر به دسترسي به امكانات آموزشي كرده است.
=== دوره کودکستان ===
یک مرحله 2 ساله جهت ایجاد محیط مناسب برای کودکان و تهیه فرصت‌های آموزشی متعادل که باعث می‌شود آن‌ها عادات درست سلامتی را بدست بیاورند، روابط اجتماعی خود را محکم کنند، شیوه‌های درست را توسعه دهند و مدرسه را دوست داشته باشند.


آموزش در اردن از سه مرحله تشكيل مي شود:
=== دوره‌های آموزش ابتدایی ===
یک دوره اجباری 10 ساله برای کسب اهداف عمومی‌ آموزش و مهیا ساختن شهروندان در تمام زمینه‌ها از جنبه‌ی فیزیکی، ذهنی، روحی، عاطفی و اجتماعی.


1. دوره كودكستان: يك مرحله 2 ساله جهت ايجاد محيط مناسب براي كودكان و تهيه فرصت هاي آموزشي متعادل كه باعث مي شود آنها عادات درست سلامتي را بدست بياورند، روابط اجتماعي خود را محكم كنند، شيوه هاي درست را توسعه دهند و مدرسه را دوست داشته باشند.
=== دوره‌ی آموزش ثانویه (کمکی) ===
[[پرونده:Imagee.png|بندانگشتی|نمودار نظام آموزشی در اردن]]
یک دوره اختیاری 2 ساله برای آماده و مجهز کردن شهروندان با ظرفیت‌ها و مهارت‌های گوناگون علمی،‌ فنی، شخصی، ملی و انسانی. این دوره شامل دو مرحله است:


2. دوره هاي آموزش ابتدايي: يك دوره اجباري 10 ساله براي كسب اهداف عمومي آموزش و مهيا ساختن شهروندان در تمام زمينه ها از جنبه ي فيزيكي، ذهني، روحي، عاطفي و اجتماعي.
* آموزش ثانویه نظری: این دوره بر اساس فرهنگ عمومی‌ پایه و فرهنگ علمی‌ یا شغلی است. دانش‌آموزانی که‌این دوره را گذرانده‌اند در آزمون ملی شرکت می‌کنند؛
* آموزش ثانویه کاربردی: این دوره بر اساس آموزش کاری و شغلی است و دانش‌آموزان پس از فارغ التحصیلی از مدرسه مستقیم به بازار کار می‌پیوندند<ref>برگرفته از http://www.moe.gov.jo/en/MenuDetails.aspx?MenuID=32


3. دوره ي آموزش ثانويه (كمكي): يك دوره اختياري 2 ساله براي آماده و مجهز كردن شهروندان با ظرفيت ها و مهارت هاي گوناگون علمي،‌ فني، شخصي، ملي و انساني.
وزارة التربیة و التعلیم</ref><ref>لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ [[اردن]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی](در دست انتشار)</ref>.


اين دوره شامل دو مرحله است:
== نیز نگاه کنید به ==
[[ساختار و سیاست های آموزشی آرژانتین]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی کانادا]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی روسیه]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی افغانستان]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی تونس]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی ژاپن]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی کوبا]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی لبنان]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی مصر]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی سنگال]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی فرانسه]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی مالی]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی ساحل عاج]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی زیمبابوه]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی تایلند]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی اوکراین]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی اسپانیا]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی اتیوپی]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی سیرالئون]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی قطر]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی گرجستان]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی قزاقستان]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی تاجیکستان]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی بنگلادش]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی سریلانکا]]


الف) آموزش ثانويه نظري: اين دوره بر اساس فرهنگ عمومي پايه و فرهنگ علمي يا شغلي است. دانش آموزاني كه اين دوره را گذرانده اند در آزمون ملي شركت مي كنند.
== کتابشناسی ==
 
[[رده:سیاست ها ، قوانین، مقررات و برنامه های کلان در زمینه آموزش]]
ب) آموزش ثانويه كاربردي: اين دوره بر اساس آموزش كاري و شغلي است و دانش آموزان پس از فارغ التحصيلي از مدرسه مستقيم به بازار كار مي پيوندند. (1)
 
نمودار نظام آموزشی در اردن

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۰ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۷:۵۲

پیشرفت نظام آموزشی اردن بسیار عالی است که در دهه 1920 کار خود را آغاز کرد. اردن یک نظام آموزشی پیشرفته و سطح بالا را برای پیشرفت مردم پایتخت خود بنا نهاد. امروزه 2787 مدرسه دولتی،‌ 1493 مدرسه خصوصی، 48 انجمن دانشگاهی و 19 دانشگاه در اردن وجود دارند. در اردن، دسترسی به آموزش پایه مورد تاکید است و این مهم در تمام برنامه‌های توسعه‌ی اردن مدنظر واقع شده‌است. مسئولین برای هر روستا با جمعیت 10 نفر یک مدرسه مهیا کرده‌اند. در نتیجه توسعه سریع امکانات، شهروندان فقیر و دور افتاده را قادر به دسترسی به امکانات آموزشی کرده است. آموزش در اردن از سه مرحله تشکیل می‌شود:

دوره کودکستان

یک مرحله 2 ساله جهت ایجاد محیط مناسب برای کودکان و تهیه فرصت‌های آموزشی متعادل که باعث می‌شود آن‌ها عادات درست سلامتی را بدست بیاورند، روابط اجتماعی خود را محکم کنند، شیوه‌های درست را توسعه دهند و مدرسه را دوست داشته باشند.

دوره‌های آموزش ابتدایی

یک دوره اجباری 10 ساله برای کسب اهداف عمومی‌ آموزش و مهیا ساختن شهروندان در تمام زمینه‌ها از جنبه‌ی فیزیکی، ذهنی، روحی، عاطفی و اجتماعی.

دوره‌ی آموزش ثانویه (کمکی)

نمودار نظام آموزشی در اردن

یک دوره اختیاری 2 ساله برای آماده و مجهز کردن شهروندان با ظرفیت‌ها و مهارت‌های گوناگون علمی،‌ فنی، شخصی، ملی و انسانی. این دوره شامل دو مرحله است:

  • آموزش ثانویه نظری: این دوره بر اساس فرهنگ عمومی‌ پایه و فرهنگ علمی‌ یا شغلی است. دانش‌آموزانی که‌این دوره را گذرانده‌اند در آزمون ملی شرکت می‌کنند؛
  • آموزش ثانویه کاربردی: این دوره بر اساس آموزش کاری و شغلی است و دانش‌آموزان پس از فارغ التحصیلی از مدرسه مستقیم به بازار کار می‌پیوندند[۱][۲].

نیز نگاه کنید به

ساختار و سیاست های آموزشی آرژانتین؛ ساختار و سیاست های آموزشی کانادا؛ ساختار و سیاست های آموزشی روسیه؛ ساختار و سیاست های آموزشی افغانستان؛ ساختار و سیاست های آموزشی تونس؛ ساختار و سیاست های آموزشی ژاپن؛ ساختار و سیاست های آموزشی کوبا؛ ساختار و سیاست های آموزشی لبنان؛ ساختار و سیاست های آموزشی مصر؛ ساختار و سیاست های آموزشی سنگال؛ ساختار و سیاست های آموزشی فرانسه؛ ساختار و سیاست های آموزشی مالی؛ ساختار و سیاست های آموزشی ساحل عاج؛ ساختار و سیاست های آموزشی زیمبابوه؛ ساختار و سیاست های آموزشی تایلند؛ ساختار و سیاست های آموزشی اوکراین؛ ساختار و سیاست های آموزشی اسپانیا؛ ساختار و سیاست های آموزشی اتیوپی؛ ساختار و سیاست های آموزشی سیرالئون؛ ساختار و سیاست های آموزشی قطر؛ ساختار و سیاست های آموزشی گرجستان؛ ساختار و سیاست های آموزشی قزاقستان؛ ساختار و سیاست های آموزشی تاجیکستان؛ ساختار و سیاست های آموزشی بنگلادش؛ ساختار و سیاست های آموزشی سریلانکا

کتابشناسی

  1. برگرفته از http://www.moe.gov.jo/en/MenuDetails.aspx?MenuID=32 وزارة التربیة و التعلیم
  2. لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ اردن. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(در دست انتشار)