ساختار و سیاست های آموزشی فرانسه: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
 
(۶ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
'''ساختار و سیاست آموزشی'''
مقاطع آموزش پیش دبستانی، آموزش ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان مقاطع اصلی آموزشی [[فرانسه|کشور فرانسه]] را تشکیل می‌دهند. اکثریت شهروندان فرانسوی درمراکز آموزش متوسطه حضور یافته، دیپلم متوسطه دریافت نموده و برخی دیگر نیز به آموزش فنی و حرفه‌ای روی می‌آورند.


مقاطع آموزش پيش دبستاني، آموزش ابتدايي و راهنمایی و دبیرستان مقاطع اصلي آموزشي كشور [[فرانسه]] راتشكيل مي‌دهند. اكثريت شهروندان فرانسوي درمراكز آموزش متوسطه حضور يافته،ديپلم متوسطه دريافت نموده و برخي ديگر نيز به آموزش فني و حرفه اي روي مي‌آورند.
بر اساس آمار 2009 تا 2010 وزارت آموزش و پرورش فرانسه بالغ بر 12 میلیون دانش آموز در مدارس این کشور به تحصیل مبادرت می‌نمایند.<ref>برگرفته از سایت http://www.education.gouv.fr/pid338/l-education-nationale-en-chiffres.html</ref> کشور فرانسه با برخورداری از تعداد 60 هزار مدرسه ابتدایی، به فراهم‌سازی تسهیلات آموزشی لازم برای دانش‌آموزان ، در خلال 5 سال اول آموزش رسمی مبادرت نموده است. در3 سال اول آموزش رسمی، آموزش پایه در حوزه مهارت‌های پایه (ابتدایی ) ارائه گردیده و در دو سال باقی‌مانده دانش‌آموزان، آموزش‌های لازم را فراگرفته و مدارس ابتدایی را پشت سر می‌گذارند. مقطع آموزش متوسطه نیز خود به دو مرحله متوالی تقسیم می‌گردد که به نام سیکل یا دوره نام‌گذاری شده است. تقریباً کلیه کودکان رده‌های سنی 11 تا 15 سال در کولژ‌ها حضور  می‌یابند.  


بر اساس آمار 2010-2009 وزارت آموز ش و پرورش فرانسه بالغ بر 12 ميليون دانش آموز در مدارس این كشور به تحصيل مبادرت مي‌نمايند.[11] كشور فرانسه با برخورداري از تعداد60 هزار مدرسه ابتدايي، به فراهم سازي تسهيلات آموزشي لازم براي دانش آموزان ، در خلال 5 سال اول آموزش رسمي‌مبادرت نموده است. در3 سال اول آموزش رسمي، آموزش پايه در حوزه مهارتهاي پايه (ابتدايي ) ارائه گرديده  ودر دو سال باقي مانده دانش آموزان، آموزش‌هاي لازم را فراگرفته ومدارس ابتدايي را پشت سر مي‌گذارند. مقطع آموزش متوسطه نيز خود به دو مرحله متوالي تقسيم مي‌گرددكه به نام سيكل يا دوره نامگذاري شده است. تقريباً كليه كودكان رده‌هاي سني 11 تا 15 سال در کولژ ها حضور  مي‌يابند. تصميم گيريهاي آموزشي درخصوص دروس تجديدي، تعيين كلاس‌هاي بالاترآموزشي،تغيير رشته تحصيلي با روند گفتگوي ميان مدارس ( معلمان،كادر اجرائي وپرسنل دستياراولياء و نمايندگي‌هاي دانش آموزي صورت مي‌گيرد. اگرچه معلمان به ابراز نظرات خود در شوراهاي آموزشي مركب از نمايندگان دانش آموزي ،معلمان ووالدين- مبادرت مي‌نمايند،با اين وجود والدين از حق تقاضاي ورود دانش آموزان به مقاطع  بالاتر آموزشي و يا تقاضاي تكرار سال تحصيلي گذشته برخوردار مي‌باشند. دركليه مدارس كشور،مشاوران متخصصي در جهت ارائه خدمات مشاوره  به دانش آموزان،والدين ومعلمان در راستاي برطرف سازي مشكلات آموزشي پيش روي دانش آموزان،در نظر گرفته شده است .در حال حاضر سال آخر ابتدایی نقطه آغازين آموزش کولژ مي‌باشد كه طي  آن دانش آموزان در خصوص برخي از موضوعات مورد علاقه خود به مطالعه پرداخته و به تعيين رشته تحصيلي مبادرت مي‌نمايند.
تصمیم‌گیری‌های آموزشی درخصوص دروس تجدیدی، تعیین کلاس‌های بالاتر آموزشی،تغییر رشته تحصیلی با روند گفتگوی میان مدارس ( معلمان، کادر اجرائی و پرسنل دستیاراولیاء و نمایندگی‌های دانش‌آموزی صورت می‌گیرد. اگرچه معلمان به ابراز نظرات خود در شوراهای آموزشی مرکب از نمایندگان دانش‌آموزی ، معلمان و والدین- مبادرت می‌نمایند، با این وجود والدین از حق تقاضای ورود دانش‌آموزان به مقاطع  بالاتر آموزشی و یا تقاضای تکرار سال تحصیلی گذشته برخوردار می‌باشند. درکلیه مدارس کشور، مشاوران متخصصی در جهت ارائه خدمات مشاوره به دانش‌آموزان، والدین و معلمان در راستای برطرف‌سازی مشکلات آموزشی پیش روی دانش‌آموزان،در نظر گرفته شده است. در حال حاضر سال آخر ابتدایی نقطه آغازین آموزش کولژ می‌باشد که طی  آن دانش‌آموزان در خصوص برخی از موضوعات مورد علاقه خود به مطالعه پرداخته و به تعیین رشته تحصیلی مبادرت می‌نمایند.


اكثريت قريب به اتفاق دانش آموزان كشور فرانسه  در مدارس تحت نظارت وزارت آموزش ملي آموزش مي‌بينند. با اين وجود درحدود 100 هزار دانش آموزان مواجه با  معلوليتهاي مختلف جسماني، در مدارس استثنايي و تحت حمايت وزارت بهداشت و بالغ بر200 هزار دانش آموز در کولژ‌هاي كشاورزي به تحصيل مبادرت مي‌نمايند. در مجموع  بالغ بر300 هزار دانش آموز رده  سني بالاي16 سال  تحت دوره‌هاي كار آموزي-  قرار گرفته اند. گفتني است كه مدارس خصوصي بالغ بر 15% از دانش آموزان مقطع آموزش ابتدايي و20 % از دانش آموزان مدارس مقدماتي متوسطه را تحت پوشش قرار داده اند. اكثريت مدارس خصوصي كشور در زمره مدارس كاتوليك بوده  و با دولت قرارداد آموزشي منعقد مي نمايند.
اکثریت قریب به اتفاق دانش‌آموزان [[فرانسه|کشور فرانسه]] در مدارس تحت نظارت وزارت آموزش ملی آموزش می‌بینند. با این وجود درحدود 100 هزار دانش‌آموزان مواجه با  معلولیت‌های مختلف جسمانی، در مدارس استثنایی و تحت حمایت وزارت بهداشت و بالغ بر200 هزار دانش‌آموز در کولژ‌های کشاورزی به تحصیل مبادرت می‌نمایند. در مجموع  بالغ بر300 هزار دانش‌آموز رده  سنی بالای 16 سال  تحت دوره‌های کارآموزی-  قرار گرفته‌اند. گفتنی است که مدارس خصوصی بالغ بر 15% از دانش‌آموزان مقطع آموزش ابتدایی و20% از دانش‌آموزان مدارس مقدماتی متوسطه را تحت پوشش قرار داده‌اند. اکثریت مدارس خصوصی کشور در زمره مدارس کاتولیک بوده  و با دولت قرارداد آموزشی منعقد می‌نمایند.<ref>نعیمی گورابی، محمدحسین(1392). جامعه و فرهنگ [[فرانسه]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] ( در دست انتشار )،</ref>
 
== نیز نگاه کنید به ==
[[ساختار و سیاست های آموزشی آرژانتین]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی کانادا]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی روسیه]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی افغانستان]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی تونس]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی ژاپن]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی کوبا]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی لبنان]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی مصر]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی سنگال]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی مالی]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی ساحل عاج]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی زیمبابوه]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی تایلند]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی اوکراین]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی اسپانیا]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی اردن]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی اتیوپی]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی سیرالئون]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی قطر]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی گرجستان]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی قزاقستان]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی تاجیکستان]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی بنگلادش]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی سریلانکا]]
 
== کتابشناسی‌ ==
<references />
[[رده:سیاست ها ، قوانین، مقررات و برنامه های کلان در زمینه آموزش]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۰ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۱۶:۲۶

مقاطع آموزش پیش دبستانی، آموزش ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان مقاطع اصلی آموزشی کشور فرانسه را تشکیل می‌دهند. اکثریت شهروندان فرانسوی درمراکز آموزش متوسطه حضور یافته، دیپلم متوسطه دریافت نموده و برخی دیگر نیز به آموزش فنی و حرفه‌ای روی می‌آورند.

بر اساس آمار 2009 تا 2010 وزارت آموزش و پرورش فرانسه بالغ بر 12 میلیون دانش آموز در مدارس این کشور به تحصیل مبادرت می‌نمایند.[۱] کشور فرانسه با برخورداری از تعداد 60 هزار مدرسه ابتدایی، به فراهم‌سازی تسهیلات آموزشی لازم برای دانش‌آموزان ، در خلال 5 سال اول آموزش رسمی مبادرت نموده است. در3 سال اول آموزش رسمی، آموزش پایه در حوزه مهارت‌های پایه (ابتدایی ) ارائه گردیده و در دو سال باقی‌مانده دانش‌آموزان، آموزش‌های لازم را فراگرفته و مدارس ابتدایی را پشت سر می‌گذارند. مقطع آموزش متوسطه نیز خود به دو مرحله متوالی تقسیم می‌گردد که به نام سیکل یا دوره نام‌گذاری شده است. تقریباً کلیه کودکان رده‌های سنی 11 تا 15 سال در کولژ‌ها حضور  می‌یابند.

تصمیم‌گیری‌های آموزشی درخصوص دروس تجدیدی، تعیین کلاس‌های بالاتر آموزشی،تغییر رشته تحصیلی با روند گفتگوی میان مدارس ( معلمان، کادر اجرائی و پرسنل دستیار)، اولیاء و نمایندگی‌های دانش‌آموزی صورت می‌گیرد. اگرچه معلمان به ابراز نظرات خود در شوراهای آموزشی مرکب از نمایندگان دانش‌آموزی ، معلمان و والدین- مبادرت می‌نمایند، با این وجود والدین از حق تقاضای ورود دانش‌آموزان به مقاطع  بالاتر آموزشی و یا تقاضای تکرار سال تحصیلی گذشته برخوردار می‌باشند. درکلیه مدارس کشور، مشاوران متخصصی در جهت ارائه خدمات مشاوره به دانش‌آموزان، والدین و معلمان در راستای برطرف‌سازی مشکلات آموزشی پیش روی دانش‌آموزان،در نظر گرفته شده است. در حال حاضر سال آخر ابتدایی نقطه آغازین آموزش کولژ می‌باشد که طی  آن دانش‌آموزان در خصوص برخی از موضوعات مورد علاقه خود به مطالعه پرداخته و به تعیین رشته تحصیلی مبادرت می‌نمایند.

اکثریت قریب به اتفاق دانش‌آموزان کشور فرانسه در مدارس تحت نظارت وزارت آموزش ملی آموزش می‌بینند. با این وجود درحدود 100 هزار دانش‌آموزان مواجه با  معلولیت‌های مختلف جسمانی، در مدارس استثنایی و تحت حمایت وزارت بهداشت و بالغ بر200 هزار دانش‌آموز در کولژ‌های کشاورزی به تحصیل مبادرت می‌نمایند. در مجموع  بالغ بر300 هزار دانش‌آموز رده  سنی بالای 16 سال  تحت دوره‌های کارآموزی-  قرار گرفته‌اند. گفتنی است که مدارس خصوصی بالغ بر 15% از دانش‌آموزان مقطع آموزش ابتدایی و20% از دانش‌آموزان مدارس مقدماتی متوسطه را تحت پوشش قرار داده‌اند. اکثریت مدارس خصوصی کشور در زمره مدارس کاتولیک بوده  و با دولت قرارداد آموزشی منعقد می‌نمایند.[۲]

نیز نگاه کنید به

ساختار و سیاست های آموزشی آرژانتین؛ ساختار و سیاست های آموزشی کانادا؛ ساختار و سیاست های آموزشی روسیه؛ ساختار و سیاست های آموزشی افغانستان؛ ساختار و سیاست های آموزشی تونس؛ ساختار و سیاست های آموزشی ژاپن؛ ساختار و سیاست های آموزشی کوبا؛ ساختار و سیاست های آموزشی لبنان؛ ساختار و سیاست های آموزشی مصر؛ ساختار و سیاست های آموزشی سنگال؛ ساختار و سیاست های آموزشی مالی؛ ساختار و سیاست های آموزشی ساحل عاج؛ ساختار و سیاست های آموزشی زیمبابوه؛ ساختار و سیاست های آموزشی تایلند؛ ساختار و سیاست های آموزشی اوکراین؛ ساختار و سیاست های آموزشی اسپانیا؛ ساختار و سیاست های آموزشی اردن؛ ساختار و سیاست های آموزشی اتیوپی؛ ساختار و سیاست های آموزشی سیرالئون؛ ساختار و سیاست های آموزشی قطر؛ ساختار و سیاست های آموزشی گرجستان؛ ساختار و سیاست های آموزشی قزاقستان؛ ساختار و سیاست های آموزشی تاجیکستان؛ ساختار و سیاست های آموزشی بنگلادش؛ ساختار و سیاست های آموزشی سریلانکا

کتابشناسی‌

  1. برگرفته از سایت http://www.education.gouv.fr/pid338/l-education-nationale-en-chiffres.html
  2. نعیمی گورابی، محمدحسین(1392). جامعه و فرهنگ فرانسه. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ( در دست انتشار )،