مجسمه سازی در افغانستان: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
مجسمه‌سازی قدمتی دیرین در [[افغانستان]] دارد و مراحل باشکوه متفاوتی را پشت سر نهاده است: این هنر در دوره کوشانیان و تیموریان به بالاترین مرتبه خود رسید. بخش عمده آثار پدیدآمده و برجای‌مانده مربوط به این دو دوره است. از زیباترین آثار مجسمه‌سازی می‌توان به [[مجسمه‌های بودا در افغانستان|مجسمه‌های بودا]] و سمچ‌های آن در بامیان، پیش از آن در موندیگک [[قندهار]]، پنجوایی قندهار و تپه کلان در [[شهر جلال آباد|جلال‌آباد]] اشاره کرد که آثاری هم در آنها به دست آمده است.<ref>علی آبادی، علیرضا (1395). جامعه و فرهنگ افغانستان. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص255.</ref>
مجسمه‌سازی قدمتی دیرین در [[افغانستان]] دارد و مراحل باشکوه متفاوتی را پشت سر نهاده است: این هنر در دوره کوشانیان و تیموریان به بالاترین مرتبه خود رسید. بخش عمده آثار پدیدآمده و برجای‌مانده مربوط به این دو دوره است. از زیباترین آثار مجسمه‌سازی می‌توان به [[مجسمه‌های بودا در افغانستان|مجسمه‌های بودا]] و سمچ‌های آن در بامیان، پیش از آن در موندیگک [[قندهار]]، پنجوایی قندهار و تپه کلان در [[شهر جلال آباد|جلال‌آباد]] اشاره کرد که آثاری هم در آنها به دست آمده است.<ref>علی آبادی، علیرضا (1395). جامعه و فرهنگ افغانستان. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص255.</ref>
== نیز نگاه کنید به ==
* [[مجسمه سازی در روسیه]]
* [[مجسمه سازی در کوبا]]
* [[مجسمه سازی در سنگال]]
* [[مجسمه سازی در ژاپن]]
* [[مجسمه سازی در تونس]]


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==

نسخهٔ ‏۱ ژانویهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۰:۳۲

مجسمه‌سازی قدمتی دیرین در افغانستان دارد و مراحل باشکوه متفاوتی را پشت سر نهاده است: این هنر در دوره کوشانیان و تیموریان به بالاترین مرتبه خود رسید. بخش عمده آثار پدیدآمده و برجای‌مانده مربوط به این دو دوره است. از زیباترین آثار مجسمه‌سازی می‌توان به مجسمه‌های بودا و سمچ‌های آن در بامیان، پیش از آن در موندیگک قندهار، پنجوایی قندهار و تپه کلان در جلال‌آباد اشاره کرد که آثاری هم در آنها به دست آمده است.[۱]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. علی آبادی، علیرضا (1395). جامعه و فرهنگ افغانستان. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص255.