زبان و ادبیات قطر: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:


زبان رسمی این کشور (نوشتاری و گفتاری) عربی است. عربی مردم شبه جزیره‌ی [[قطر]] به زبان عربی با لهجه خاص (نه عربی فصیح) تکلم می‌کنند؛ ولی زبان انگلیسی نیز به طور گسترده به عنوان زبان دوم استفاده می‌شود.


1-9-معرفی زبان و خط رسمی و زبان های رایج
در مدارس، زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم تدریس می‌شود.‌‌‌‌     


زبان رسمی این کشور (نوشتاری و گفتاری) عربی است. عربی مردم شبه جزیره‌ي [[قطر]] به زبان عربی با لهجه خاص( نه عربی فصیح )تکلم می‌کنند؛ ولی زبان انگلیسی نیز به طور گسترده به عنوان زبان دوم استفاده می‌شود. در مدارس، زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم تدریس می‌شود.                                 
=== ادبیات معاصر ===
اهمیت کشور به ادبیات و برگزاری مسابقات سالانه قابل توجه است. به شرح برخی ازمسابقات سالانه پرداخته می‌شود.


                                                                                   
==== برگزاری مسابقات سالانه ادبیات کودک ====
اهداف جایزه: این جایزه سعی بر ایجاد نسل جدید عربی و ارتقا آن به صورت:


2-9-ادبیات معاصر
‌تشویق نویسنده‌ها و متفکرین قطری و عربی، برای صدور کارهای ارزشمند ابتکاری در ادبیات و هنر؛


اهميت كشور به ادبيات و برگزاري مسابقات سالانه قابل توجه است.به شرح برخی ازمسابقات سالانه پرداخته می شود.
‌توسعه ارزشهای انسانی و ظرفیت آن جهت بالا بردن تجربه کودک در زندگی؛


-برگزاري مسابقات سالانه ادبيات كودك:
‌ایجاد مفهوم هویت، و وابستگی، در چارچوب تعهد به ارزشهای اسلامی و عربی؛


اهداف جايزه:اين جايزه سعي بر ايجاد نسل جديد عربي و ارتقا آن به صورت:
‌تقویت پلهای ارتباطی میان نسل‌ها بواسطه تقویت بازیابی از  حافظه فرهنگی و میراث فرهنگی.


-      تشويق نويسنده‌ها و متفكرين قطري و عربي، براي صدور كارهاي ارزشمند ابتكاري در ادبيات و هنر؛
‌پر کردن کتابخانه‌های عربی از فرهنگ و ادبیات کودک.


-      توسعه ارزشهاي انساني و ظرفيت آن جهت بالا بردن تجربه كودك در زندگي؛
==== برگزاری جوایز ملی ادبی سالانه «تقدیری و تشویقیِ» ====
سازندگان فرهنگ و علم سزاوار مقام درجه والای قدردانی و احترام هستند، زیر آنها برای پیشرفت جامعه و توسعه آن سهم بسزایی دارند، زیرا آنان دارای آگاهی بالا و چشم‌انداز آینده جامعه هستند.توجه دولت قطر به دانشمند و پژوهشگران، سازندگان و افتخار آمیزان ناشی ازا حترام و قدردانی از این نخبگان در خلاقیت و دستاوردهای خود در زمینه علم و هنر و ادبیات می‌باشد، این یک قدمی است به چشم‌انداز بزرگتر جهت پیشرفت آگاهی علمی و فرهنگی در جامعه می‌باشد.در این خصوص امیر کشور قطر طی فرمانی در سال 2003 م صادر نمود و وزارت فرهنگ و هنر را مکلف به بررسی و اجرایی نمودن این دو جایزه نمود.


-      ايجاد مفهوم هويت، و وابستگي، در چارچوب تعهد به ارزشهاي اسلامي و عربي؛
نشریات ادبی عبارتنداز: مجله الدوحه مجله الجسره الثقافی


-      تقويت پلهاي ارتباطي ميان نسل‌ها بواسطه تقويت بازيابي از  حافظه فرهنگي و ميراث فرهنگي.
مراکز و انجمن‌های ادبی عبارتند از: نادی الجسره الثقافی مرکز الثقافی للطفوله مجله الدوحه صالون الثقافی


-      پر كردن كتابخانه‌هاي عربي از فرهنگ و ادبيات كودك.
=== مشاهیر برجسته ادبی: عبارتنداز ===
‌جمال فایز (قصه‌گو و نویسنده قطری)


برگزاري جوايز ملي ادبي سالانه «تقديري و تشويقيِ»
‌دکتر حسن رشید (ناقد ادبی – نویسنده)


سازندگان فرهنگ و علم سزاوار مقام درجه والاي قدرداني و احترام هستند، زير آنها براي پيشرفت جامعه و توسعه آن سهم بسزايي دارند، زيرا آنان داراي آگاهي بالا و چشم‌انداز آينده جامعه هستند.توجه دولت قطر به دانشمند و پژوهشگران، سازندگان و افتخار آميزان ناشي ازا حترام و قدرداني از اين نخبگان در خلاقيت و دستاوردهاي خود در زمينه علم و هنر و ادبيات مي‌باشد، اين يك قدمي است به چشم‌انداز بزرگتر جهت پيشرفت آگاهي علمي و فرهنگي در جامعه مي‌باشد.در اين خصوص امير كشور قطر طي فرماني در سال 2003 م صادر نمود و وزارت فرهنگ و هنر را مكلف به بررسي و اجرايي نمودن اين دو جايزه نمود.
‌دکتر عبدالله عبدالملک (نویسنده)


نشريات ادبي عبارتنداز:مجله الدوحه-مجله الجسره الثقافي
‌دکتر زکیه مال الله (شاعر)


مراكز و انجمن‌هاي ادبيعبارتنداز:نادي الجسره الثقافي-مركز الثقافي للطفوله-مجله الدوحه-صالون الثقافي
‌صالح غریب (نویسنده و گزارشگر رادیو)


5-9-مشاهير برجسته ادبي: عبارتنداز
‌دکتر هدی النعیمی (نویسنده و شاعر)


-      جمال فايز (قصه‌گو و نويسنده قطري)
‌علی فوزی (نویسنده و ناقد)


-      دكتر حسن رشيد (ناقد ادبي – نويسنده)
‌دکتر امینه العمادی (نویسنده و مدیر مرکز فرهنگی عربی)


-      دكتر عبدالله عبدالملك (نويسنده)
‌دکتر حصه العوضی (قصه‌گوی کودکان)


-      دكتر زكيه مال الله (شاعر)
‌سنان المسلمانی (شاعر و هنرمند هنرهای تجسمی)


-      صالح غريب (نويسنده و گزارشگر راديو)
‌عبدالرحمن المناعی (نویسنده و کارگردان تئاتر)


-      دكتر هدي النعيمي (نويسنده و شاعر)
== نیز نگاه کنید به ==
[[زبان و ادبیات ژاپن]]؛ [[زبان و ادبیات روسی]]؛ [[زبان و ادبیات کانادا]]؛ [[زبان و ادبیات کوبا]]؛ [[زبان و ادبیات لبنان]]؛ [[زبان و ادبیات مصر]]؛ [[زبان و ادبیات تونس]]؛ [[زبان و ادبیات افغانستان]]؛ [[زبان و ادبیات چینی]]؛ [[زبان و ادبیات سنگال]]؛ [[زبان و ادبیات تایلند]]؛ [[زبان و ادبیات آرژانتین]]؛ [[زبان و ادبیات فرانسه]]؛ [[زبان و ادبیات اسپانیا]]؛ [[زبان و ادبیات مالی]]؛ [[زبان و ادبیات ساحل عاج]]؛ [[زبان و ادبیات اردن]]؛ [[زبان و ادبیات سوریه]]؛ [[زبان و ادبیات اتیوپی]]؛ [[زبان و ادبیات زیمبابوه]]؛ [[زبان و ادبیات سیرالئون]]؛ [[زبان و ادبیات سودان]]


-      علي فوزي (نويسنده و ناقد)
== کتابشناسی ==
 
-      دكتر امينه العمادي (نويسنده و مدير مركز فرهنگي عربي)
 
-      دكتر حصه العوضي (قصه‌گوي كودكان)
 
-      سنان المسلماني (شاعر و هنرمند هنرهاي تجسمي)
 
-      عبدالرحمن المناعي (نويسنده و كارگردان تئاتر)

نسخهٔ ‏۹ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۹:۴۸

زبان رسمی این کشور (نوشتاری و گفتاری) عربی است. عربی مردم شبه جزیره‌ی قطر به زبان عربی با لهجه خاص (نه عربی فصیح) تکلم می‌کنند؛ ولی زبان انگلیسی نیز به طور گسترده به عنوان زبان دوم استفاده می‌شود.

در مدارس، زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم تدریس می‌شود.‌‌‌‌     

ادبیات معاصر

اهمیت کشور به ادبیات و برگزاری مسابقات سالانه قابل توجه است. به شرح برخی ازمسابقات سالانه پرداخته می‌شود.

برگزاری مسابقات سالانه ادبیات کودک

اهداف جایزه: این جایزه سعی بر ایجاد نسل جدید عربی و ارتقا آن به صورت:

‌تشویق نویسنده‌ها و متفکرین قطری و عربی، برای صدور کارهای ارزشمند ابتکاری در ادبیات و هنر؛

‌توسعه ارزشهای انسانی و ظرفیت آن جهت بالا بردن تجربه کودک در زندگی؛

‌ایجاد مفهوم هویت، و وابستگی، در چارچوب تعهد به ارزشهای اسلامی و عربی؛

‌تقویت پلهای ارتباطی میان نسل‌ها بواسطه تقویت بازیابی از  حافظه فرهنگی و میراث فرهنگی.

‌پر کردن کتابخانه‌های عربی از فرهنگ و ادبیات کودک.

برگزاری جوایز ملی ادبی سالانه «تقدیری و تشویقیِ»

سازندگان فرهنگ و علم سزاوار مقام درجه والای قدردانی و احترام هستند، زیر آنها برای پیشرفت جامعه و توسعه آن سهم بسزایی دارند، زیرا آنان دارای آگاهی بالا و چشم‌انداز آینده جامعه هستند.توجه دولت قطر به دانشمند و پژوهشگران، سازندگان و افتخار آمیزان ناشی ازا حترام و قدردانی از این نخبگان در خلاقیت و دستاوردهای خود در زمینه علم و هنر و ادبیات می‌باشد، این یک قدمی است به چشم‌انداز بزرگتر جهت پیشرفت آگاهی علمی و فرهنگی در جامعه می‌باشد.در این خصوص امیر کشور قطر طی فرمانی در سال 2003 م صادر نمود و وزارت فرهنگ و هنر را مکلف به بررسی و اجرایی نمودن این دو جایزه نمود.

نشریات ادبی عبارتنداز: مجله الدوحه مجله الجسره الثقافی

مراکز و انجمن‌های ادبی عبارتند از: نادی الجسره الثقافی مرکز الثقافی للطفوله مجله الدوحه صالون الثقافی

مشاهیر برجسته ادبی: عبارتنداز

‌جمال فایز (قصه‌گو و نویسنده قطری)

‌دکتر حسن رشید (ناقد ادبی – نویسنده)

‌دکتر عبدالله عبدالملک (نویسنده)

‌دکتر زکیه مال الله (شاعر)

‌صالح غریب (نویسنده و گزارشگر رادیو)

‌دکتر هدی النعیمی (نویسنده و شاعر)

‌علی فوزی (نویسنده و ناقد)

‌دکتر امینه العمادی (نویسنده و مدیر مرکز فرهنگی عربی)

‌دکتر حصه العوضی (قصه‌گوی کودکان)

‌سنان المسلمانی (شاعر و هنرمند هنرهای تجسمی)

‌عبدالرحمن المناعی (نویسنده و کارگردان تئاتر)

نیز نگاه کنید به

زبان و ادبیات ژاپن؛ زبان و ادبیات روسی؛ زبان و ادبیات کانادا؛ زبان و ادبیات کوبا؛ زبان و ادبیات لبنان؛ زبان و ادبیات مصر؛ زبان و ادبیات تونس؛ زبان و ادبیات افغانستان؛ زبان و ادبیات چینی؛ زبان و ادبیات سنگال؛ زبان و ادبیات تایلند؛ زبان و ادبیات آرژانتین؛ زبان و ادبیات فرانسه؛ زبان و ادبیات اسپانیا؛ زبان و ادبیات مالی؛ زبان و ادبیات ساحل عاج؛ زبان و ادبیات اردن؛ زبان و ادبیات سوریه؛ زبان و ادبیات اتیوپی؛ زبان و ادبیات زیمبابوه؛ زبان و ادبیات سیرالئون؛ زبان و ادبیات سودان

کتابشناسی