معماری در قزاقستان: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی « === معماری === [Bopeu TBopuecrsa IKOnbHKOB 353 Kananeo-paracan amen Kananeo-paracan amen '''354''' از آثاری که در دامنه جنوب غربی کاراتائو در مناطق «بوریکازگان» و «تانیرکازگان» قزاقستان و مسیر رودخانه های قدیم بدست آمده است تاریخ معماری و ساخت و ساز در قزاقستان به دوره پارینه...» ایجاد کرد)
 
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
خط ۱۵: خط ۱۵:




از آثاری که در دامنه جنوب غربی کاراتائو در مناطق «بوریکازگان» و «تانیرکازگان» قزاقستان و مسیر رودخانه های قدیم بدست آمده است تاریخ معماری و ساخت و ساز در قزاقستان به دوره پارینه سنگی (۳۰- ۱۰۰۰۰ سال قبل از میلاد.) بر می‌گردد که اولین خانه ها و شهرک های قبایل کم تحرک در مرکز، شمالی، غربی و شرق قزاقستان وجود داشته است. قزاقستان
از آثاری که در دامنه جنوب غربی کاراتائو در مناطق «بوریکازگان» و «تانیرکازگان» [[قزاقستان]] و مسیر رودخانه های قدیم بدست آمده است تاریخ معماری و ساخت و ساز در قزاقستان به دوره پارینه سنگی (۳۰- ۱۰۰۰۰ سال قبل از میلاد.) بر می‌گردد که اولین خانه ها و شهرک های قبایل کم تحرک در مرکز، شمالی، غربی و شرق قزاقستان وجود داشته است. قزاقستان


یکی از پرجمعیت ترین منطقه در عصر برنز (قرن هشتم - هیجدهم قبل از میلاد) محل اقامت خانواده پدر سالار در آن زمان بوده است که بر اساس ادعای باستان شناسان و مورخان منطقه ای وجود ساختمان هایی با مساحت تقریبی ۲۰۰ متر مربع در آغاز هزاره اول قبل از میلاد مربوط به قبایل سکاها وجود داشته است. این محل های اسکان گویای وجود انواع خانه های عشایری و نوعی از اشکال یورت می باشد
یکی از پرجمعیت ترین منطقه در عصر برنز (قرن هشتم - هیجدهم قبل از میلاد) محل اقامت خانواده پدر سالار در آن زمان بوده است که بر اساس ادعای باستان شناسان و مورخان منطقه ای وجود ساختمان هایی با مساحت تقریبی ۲۰۰ متر مربع در آغاز هزاره اول قبل از میلاد مربوط به قبایل سکاها وجود داشته است. این محل های اسکان گویای وجود انواع خانه های عشایری و نوعی از اشکال یورت می باشد
خط ۳۸: خط ۳۸:
در قرن دهم معماری مردم کم تحرک و یکجا نشین با اقتباس از معماری یورت ترکهای باستان دچار تحول شد. در قرن شانزدهم و هفدهم، در معماری چادرها و محل اسکان عشایر ترک و مغول متناسب با نوع اقتصاد، هنر و فرهنگ مردم یک جا نشین تغییراتی حاصل شد و خانه های ثابت بجای بخشی از چادرهای متحرک ساخته شد.
در قرن دهم معماری مردم کم تحرک و یکجا نشین با اقتباس از معماری یورت ترکهای باستان دچار تحول شد. در قرن شانزدهم و هفدهم، در معماری چادرها و محل اسکان عشایر ترک و مغول متناسب با نوع اقتصاد، هنر و فرهنگ مردم یک جا نشین تغییراتی حاصل شد و خانه های ثابت بجای بخشی از چادرهای متحرک ساخته شد.


در اواخر قرون وسطی شکل گیری شهرستان و شهرها بطور قابل توجهی متأثر از سنت ها و سبک زندگی مردم عشایر و یکجا نشین در مناطقی مانند ترکستان، ژالگیستام در دامنه شمالی کاراتائو بوده است. در آغاز قرن یازدهم و پایان قرن دهم در ۲۸ کیلومتری شهر طراز در روستای گلواچوکا معماری فئودالی منطقه آغاز می‌شود و اثر تاریخی آرامگاه باباجی خاتون با دو گنبد نیم کره ای، آجدار، هرمی‌شکل و راه راه برجسته ترین معماری، تاریخ قزاقستان در دوره جدید بوده است. بنا بر این بیشترین تحول در ساخت و ساز و معماری قزاقستان و آسیای مرکزی در قرن یازدهم اتفاق افتاده است که تصویری منحصر به فرد از معماری مترقی این دیار راه
در اواخر قرون وسطی شکل گیری شهرستان و شهرها بطور قابل توجهی متأثر از سنت ها و سبک زندگی مردم عشایر و یکجا نشین در مناطقی مانند ترکستان، ژالگیستام در دامنه ش[[مالی]] کاراتائو بوده است. در آغاز قرن یازدهم و پایان قرن دهم در ۲۸ کیلومتری [[شهر طراز]] در روستای گلواچوکا معماری فئودالی منطقه آغاز می‌شود و اثر تاریخی آرامگاه باباجی خاتون با دو گنبد نیم کره ای، آجدار، هرمی‌شکل و راه راه برجسته ترین معماری، [[تاریخ قزاقستان]] در دوره جدید بوده است. بنا بر این بیشترین تحول در ساخت و ساز و معماری قزاقستان و آسیای مرکزی در قرن یازدهم اتفاق افتاده است که تصویری منحصر به فرد از معماری مترقی این دیار راه


به نمایش می گذارد. معماری کنیه گرگانج، قبر فخر رازی در قرن دوازدهم، مقبره تکش خانم در قرن
به نمایش می گذارد. معماری کنیه گرگانج، قبر فخر رازی در قرن دوازدهم، مقبره تکش خانم در قرن
خط ۵۷: خط ۵۷:
حمله مغولان به قزاقستان و آسیای مرکزی شکوفایی معماری در این منطقه وسیع را قطع کرد و معماری مغولی جایگزین معماری موجود در این مناطق شد. مقبره آلاش خان در دشت قپچاق آرامگاه ژوشی خان - در ۴۵ کیلومتری ژزکازگان در آک اوردا درعصر مغول ساخته شده است. معماری نیمه قرن دوم با تقویت وضعیت و مناسبات سیاسی و اقتصادی و احیاء سنت های فرهنگی در دو بنای تاریخی بسیار جالب «آرامگاه داوود بیک در سال ۱۲۶۲ و سیرلی در سال ۱۲۷۹ تجلی یافته است.
حمله مغولان به قزاقستان و آسیای مرکزی شکوفایی معماری در این منطقه وسیع را قطع کرد و معماری مغولی جایگزین معماری موجود در این مناطق شد. مقبره آلاش خان در دشت قپچاق آرامگاه ژوشی خان - در ۴۵ کیلومتری ژزکازگان در آک اوردا درعصر مغول ساخته شده است. معماری نیمه قرن دوم با تقویت وضعیت و مناسبات سیاسی و اقتصادی و احیاء سنت های فرهنگی در دو بنای تاریخی بسیار جالب «آرامگاه داوود بیک در سال ۱۲۶۲ و سیرلی در سال ۱۲۷۹ تجلی یافته است.


در قرن چهاردهم معماری زیر زمینی در غرب قزاقستان به اوج رسیده است که در میان بزرگترین معماری به یادماندنی از قرن چهاردهم می توان به مسجد زیر زمینی شاراک آتا، آرامگاه کاسولا در غرب قزاقستان و آرامگاه خواجه احمد یسوی در ترکستان اشاره کرد. در پایان قرن چهاردهم با ظهور تیمور لنگ ترکستان خواستگاه یکی از نقاط مهم معماری مترقی می شود و با توجه به نوعی زیبایی شناسی و مقاوم سازی در برابر زلزله سبک معماری جدیدی بوجود می آید.
در قرن چهاردهم معماری زیر زمینی در غرب قزاقستان به اوج رسیده است که در میان بزرگترین معماری به یادماندنی از قرن چهاردهم می توان به مسجد زیر زمینی شاراک آتا، آرامگاه کاسولا در غرب قزاقستان و آرامگاه [[خواجه احمد یسوی]] در ترکستان اشاره کرد. در پایان قرن چهاردهم با ظهور تیمور لنگ ترکستان خواستگاه یکی از نقاط مهم معماری مترقی می شود و با توجه به نوعی زیبایی شناسی و مقاوم سازی در برابر زلزله سبک معماری جدیدی بوجود می آید.


در قرن چهاردهم با مواد و هنر معماری ماوراء النحر معماری مقبره خواجه احمد یسوی به عنوان یک معماری شاخص و برتر ظهور کرد: از آنجا که قرن پانزدهم، مرحله جدیدی از توسعه معماری به یاد ماندنی همراه با شکل گیری و توسعه خانات قزاق بوده است آرامگاه کالدیرگاچ یکی از قابل توجه ترین بناهای تاریخی نیمه اول قرن پانزدهم بشمار می رود همانند چیزی که در تاشکند ساخته شده است، ساخت آرامگاه سلطان ربیع بیگم در قرن پانزدهم متأثر از سبک معماری جدید ساخته شده است.
در قرن چهاردهم با مواد و هنر معماری ماوراء النحر معماری [[مقبره خواجه احمد یسوی]] به عنوان یک معماری شاخص و برتر ظهور کرد: از آنجا که قرن پانزدهم، مرحله جدیدی از توسعه معماری به یاد ماندنی همراه با شکل گیری و توسعه خانات قزاق بوده است آرامگاه کالدیرگاچ یکی از قابل توجه ترین بناهای تاریخی نیمه اول قرن پانزدهم بشمار می رود همانند چیزی که در تاشکند ساخته شده است، ساخت آرامگاه سلطان ربیع بیگم در قرن پانزدهم متأثر از سبک معماری جدید ساخته شده است.


می توان برج ساوران آرامگاه اوکاشی آتا، آسان آتا، ژانبوس آتا، ژالاناس آتا با ترکیبی هشت ضلعی، حمام و آرامگاه خوانین قزاقستان و جانی بیک را از بهترین و بزرگ‌ترین دستاور معماری قرون وسطی در منطقه دانست. در قرن هفدهم، آرامگاه های گنبدی شکل و بناهای یادبود در غرب قزاقستان می باشد.
می توان برج ساوران آرامگاه اوکاشی آتا، آسان آتا، ژانبوس آتا، ژالاناس آتا با ترکیبی هشت ضلعی، حمام و آرامگاه خوانین قزاقستان و جانی بیک را از بهترین و بزرگ‌ترین دستاور معماری قرون وسطی در منطقه دانست. در قرن هفدهم، آرامگاه های گنبدی شکل و بناهای یادبود در غرب قزاقستان می باشد.
خط ۷۲: خط ۷۲:
در طی این دوران با توجه به ویژگی های قوی ملی و منطقه ای نوع جدیدی از خانه های عشایری رواج یافت. و خانه ها عمدتا به ۴ گروه اصلی تقسیم می شدند ۱. یورت با ماهیت اداری و عمومی ۲. خانه ها با کاربری مهمان ۳. محل زندگی اصلی خانواده ها ۴. پورت های تفریحی و ییلاقی تابستانی و اردوگاه ها.
در طی این دوران با توجه به ویژگی های قوی ملی و منطقه ای نوع جدیدی از خانه های عشایری رواج یافت. و خانه ها عمدتا به ۴ گروه اصلی تقسیم می شدند ۱. یورت با ماهیت اداری و عمومی ۲. خانه ها با کاربری مهمان ۳. محل زندگی اصلی خانواده ها ۴. پورت های تفریحی و ییلاقی تابستانی و اردوگاه ها.


در قرن هیجدهم یورت و معماری بنا های قزاقی که به شکل کروی با پوشش نمدی رواج یافته است در قرن نوزدهم نیز ادامه یافت که این مدل تا به امروز نیز باقیمانده است، بنابراین در نوع مسکن جامعه عشایری قزاقستان فکر معماری و هنری توسعه یافته با سبک، دوام و زیبایی با خاصیت ایجاد شده است. با الحاق قزاقستان به روسیه و مهاجرت روسها به قزاقستان خانه های مستطیل شکل و خانه های محلی با دیوارهای خشتی و سقف مسطح و خانه به شکل کلبه توسعه یافت و در مناطق غربی و شمال غربی قزاقستان خانه ها متناسب با سرمای زمستان طولانی مشابه خانه های اوکراین و ازبکستان ساخته شده است. ساخت خانه باغ، و اتاق های مسکونی، محل نگهداری دامها و محل ذخیره سازی علوفه دامها و مواد غذایی در یک مجتمع بزرگ ساختمانی ایجاد شد که اغلب اوقات با چوب و در نظر گرفتن نور کافی ساخته می شد که این نوع معماری با اتاق های متعدد در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم بیشتر به قشر مرفه و خانات قزاق اختصاص داشت که کم کم به توسعه مناطق شهری و روستایی منجر شد. ساختار این خانه ها معمولا شامل اتاق نشیمن اصلی، اتاق ناهار خوری، آشپزخانه، ایوان، شربت خانه، طویله، انبار برای برای نگهداری علوفه حیوانات و غذای خانواده بوده است .در این دوران کم کم در بین مردم یکجا نشین فرهنگ آپارتمان نشینی و مهندسی عمران نیز رواج یافت.
در قرن هیجدهم یورت و معماری بنا های قزاقی که به شکل کروی با پوشش نمدی رواج یافته است در قرن نوزدهم نیز ادامه یافت که این مدل تا به امروز نیز باقیمانده است، بنابراین در نوع مسکن جامعه عشایری قزاقستان فکر معماری و هنری توسعه یافته با سبک، دوام و زیبایی با خاصیت ایجاد شده است. با الحاق قزاقستان به [[روسیه]] و مهاجرت روسها به قزاقستان خانه های مستطیل شکل و خانه های محلی با دیوارهای خشتی و سقف مسطح و خانه به شکل کلبه توسعه یافت و در مناطق غربی و شمال غربی قزاقستان خانه ها متناسب با سرمای زمستان طولانی مشابه خانه های [[اوکراین]] و ازبکستان ساخته شده است. ساخت خانه باغ، و اتاق های مسکونی، محل نگهداری دامها و محل ذخیره سازی علوفه دامها و مواد غذایی در یک مجتمع بزرگ ساختمانی ایجاد شد که اغلب اوقات با چوب و در نظر گرفتن نور کافی ساخته می شد که این نوع معماری با اتاق های متعدد در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم بیشتر به قشر مرفه و خانات قزاق اختصاص داشت که کم کم به توسعه مناطق شهری و روستایی منجر شد. ساختار این خانه ها معمولا شامل اتاق نشیمن اصلی، اتاق ناهار خوری، آشپزخانه، ایوان، شربت خانه، طویله، انبار برای برای نگهداری علوفه حیوانات و غذای خانواده بوده است .در این دوران کم کم در بین مردم یکجا نشین فرهنگ آپارتمان نشینی و مهندسی عمران نیز رواج یافت.


در قرن نوزدهم سبک جدید معماری قزاقستان جایگزین معمار قرون وسطایی گردید. ساخت آرامگاه با رواق ازویژگی های معماری این دوران است که پس ازروسیه شاهد نفوذمعماری اروپایی درمعماری قزاقستان است.
در قرن نوزدهم سبک جدید معماری قزاقستان جایگزین معمار قرون وسطایی گردید. ساخت آرامگاه با رواق ازویژگی های معماری این دوران است که پس ازروسیه شاهد نفوذمعماری اروپایی درمعماری قزاقستان است.
خط ۸۳: خط ۸۳:
بنای آرامگاه ایمان بای (۱۸۷۰)، ارگالیف (۱۸۷۴)، ژوبان (۱۸۹۷)، آیمانا (۱۸۹۸)، عمر نور (۱۸۹۷) از بناهای ارزشمند این دوران است. نتایج تجزیه و تحلیل کیفیت معماری و هنری این بناها نشان می دهد که سازندگان آن ها درک شگفت آوری از قوانین ترکیب معماری داشته اند.
بنای آرامگاه ایمان بای (۱۸۷۰)، ارگالیف (۱۸۷۴)، ژوبان (۱۸۹۷)، آیمانا (۱۸۹۸)، عمر نور (۱۸۹۷) از بناهای ارزشمند این دوران است. نتایج تجزیه و تحلیل کیفیت معماری و هنری این بناها نشان می دهد که سازندگان آن ها درک شگفت آوری از قوانین ترکیب معماری داشته اند.


تجسم گرایش های جدید در قزاقستان اولیه معماری قرن بیستم را می توان در مقبره تاژیک، مقبره آک-آی اویوک واقع در شرق گرجستان بر روی یک تپه کوچک که از دور قابل مشاهده است را مشاهده کرد. ترکیب مسجد در قزاقستان در این دوره به گروه های زیر تقسیم می شود: مساجد با ویژگی ها و سبک معماری آسیای مرکزی دارای قوس گنبد با ایوان تابستانی، سالن های زمستانی و حیاط باز، مناره در بالا ی مساجد، و ورودی اصلی؛ با قرار دادن تمام اتاق ها در امتداد محور مرکزی، با ویژگی های معماری شرق دور. گروه اول شامل مسجد چیمکنت واقع درخیابان آمانگلدی شماره ۲۹ و مسجد ایشکنت در منطقه چیمکنت قرن نوزدهم، مسجد روستای چایان و مسجد روستای کارناس مربوط به قرن نوزدهم، و دیگر مساجد که ساختار معماری آنها بصورت مربع شکل است.
تجسم گرایش های جدید در قزاقستان اولیه معماری قرن بیستم را می توان در مقبره تاژیک، مقبره آک-آی اویوک واقع در شرق [[گرجستان]] بر روی یک تپه کوچک که از دور قابل مشاهده است را مشاهده کرد. ترکیب مسجد در قزاقستان در این دوره به گروه های زیر تقسیم می شود: مساجد با ویژگی ها و سبک معماری آسیای مرکزی دارای قوس گنبد با ایوان تابستانی، سالن های زمستانی و حیاط باز، مناره در بالا ی مساجد، و ورودی اصلی؛ با قرار دادن تمام اتاق ها در امتداد محور مرکزی، با ویژگی های معماری شرق دور. گروه اول شامل مسجد چیمکنت واقع درخیابان آمانگلدی شماره ۲۹ و مسجد ایشکنت در منطقه چیمکنت قرن نوزدهم، مسجد روستای چایان و مسجد روستای کارناس مربوط به قرن نوزدهم، و دیگر مساجد که ساختار معماری آنها بصورت مربع شکل است.


گروه دوم مساجدی که در اغلب موارد سقف از شکل گنبدی به سقف مسطح تغییر یافته است. مسجد زمبیل کالی، عبدالقادر(اوایل قرن بیستم)، مسجد و آرامگاه کارا خوجه (۱۹۰۷)، اوشارالسکایا، مسجد سوزاک (اواخر قرن نوزدهم) از این نوع مساجد هستند.
گروه دوم مساجدی که در اغلب موارد سقف از شکل گنبدی به سقف مسطح تغییر یافته است. مسجد زمبیل کالی، عبدالقادر(اوایل قرن بیستم)، مسجد و آرامگاه کارا خوجه (۱۹۰۷)، اوشارالسکایا، مسجد سوزاک (اواخر قرن نوزدهم) از این نوع مساجد هستند.
خط ۹۶: خط ۹۶:
استانبول ، مسجد تیابایا در نزدیکی ایستگاه رودخانه سیمپالاتینسک ، مسجد رمضانف در پاولوداردر خیابان موکانف، مسجد پاتروپاولوسک واقع در خیابان اوریسکوو از این نوع مساجد می باشند.
استانبول ، مسجد تیابایا در نزدیکی ایستگاه رودخانه سیمپالاتینسک ، مسجد رمضانف در پاولوداردر خیابان موکانف، مسجد پاتروپاولوسک واقع در خیابان اوریسکوو از این نوع مساجد می باشند.


ساخت مسجد - مدرسه از ویژگی های معماری سال های ۱۸۹۲ -۱۸۸۷ بوده است که این بناها در عین اینکه بدون نقشه ساخته شده است ولی از پیچیدگی و معماری خاص متناسب با برنامه ریزی و معماری شهری برخوردار می‌باشند در این نوع معماری ساختمان اصلی در مرکز که با باغ و فضای سبز احاطه شده است. مساجد در این دوره که عموما دارای حیاط بوده اند تحت تأثیر معماری مناطق شمال شرقی سین کیانگ چین و معابد قبل از اسلام در آسیای مرکزی بوده است که در آن ساختمان مذهبی در وسط حیاط قرارداشته است. بزرگترین و معمول ترین نمونه از این گروه مسجد آینومینارتنایا در سمیپلاتینسک است که تأثیر زیادی بر معماری مساجد دیگر در سمیپلاتینسک و مناطق دیگر داشته است که بنای مسجد اورالسک که در سال ۱۸۹۷ ساخته شده است از این نمونه مساجد می باشد.
ساخت مسجد - مدرسه از ویژگی های معماری سال های ۱۸۹۲ -۱۸۸۷ بوده است که این بناها در عین اینکه بدون نقشه ساخته شده است ولی از پیچیدگی و معماری خاص متناسب با برنامه ریزی و معماری شهری برخوردار می‌باشند در این نوع معماری ساختمان اصلی در مرکز که با باغ و فضای سبز احاطه شده است. مساجد در این دوره که عموما دارای حیاط بوده اند تحت تأثیر معماری مناطق شمال شرقی سین کیانگ [[چین]] و معابد قبل از اسلام در آسیای مرکزی بوده است که در آن ساختمان مذهبی در وسط حیاط قرارداشته است. بزرگترین و معمول ترین نمونه از این گروه مسجد آینومینارتنایا در سمیپلاتینسک است که تأثیر زیادی بر معماری مساجد دیگر در سمیپلاتینسک و مناطق دیگر داشته است که بنای مسجد اورالسک که در سال ۱۸۹۷ ساخته شده است از این نمونه مساجد می باشد.


در میان ساختمان های دینی اسلامی در قزاقستان یک گروه کوچکی از مساجد را با مناره ایستاده جداگانه تشکیل می دهند که از برجسته ترین این گروه می‌توان به یک مسجد دو مناره در سمیپلاتینسک، مسجد جامع
در میان ساختمان های دینی اسلامی در قزاقستان یک گروه کوچکی از مساجد را با مناره ایستاده جداگانه تشکیل می دهند که از برجسته ترین این گروه می‌توان به یک مسجد دو مناره در سمیپلاتینسک، مسجد جامع
خط ۱۳۰: خط ۱۳۰:
در دوران اتحاد جماهیر شوروی معماری تحت تأثیر حاکمیت مرکزی بوده است و تقریبا در تمام کشورهای استقلال یافته و خود شوروی الگوی معماری واحدی توسعه یافته است. شکل، فرم، بلندی و نمای ظاهری و داخلی ساختمان ها و آپارتمان ها از نقشه و الگوی واحدی پیروی می‌کردند.
در دوران اتحاد جماهیر شوروی معماری تحت تأثیر حاکمیت مرکزی بوده است و تقریبا در تمام کشورهای استقلال یافته و خود شوروی الگوی معماری واحدی توسعه یافته است. شکل، فرم، بلندی و نمای ظاهری و داخلی ساختمان ها و آپارتمان ها از نقشه و الگوی واحدی پیروی می‌کردند.


فرم و مدل مراکز آموزشی، درمانی و بهداشتی، مراکز تفریحی، مراکز تجاری و خرید وتمام زیر ساختهای شهری در تمام کشورهای وابسته به اتحاد جماهیر شوروی با یکدیگر تفاوت چندانی نداشتند که آلماتی پایتخت سابق قزاقستان که از آن به پاریس فرانسه یاد کرده اند۲۸۸ و سایر شهرها و روستاها با این سبک معماری طراحی و ساخته شده اند.
فرم و مدل مراکز آموزشی، درمانی و بهداشتی، مراکز تفریحی، مراکز تجاری و خرید وتمام زیر ساختهای شهری در تمام کشورهای وابسته به اتحاد جماهیر شوروی با یکدیگر تفاوت چندانی نداشتند که آلماتی پایتخت سابق قزاقستان که از آن به [[پاریس]] [[فرانسه]] یاد کرده اند۲۸۸ و سایر شهرها و روستاها با این سبک معماری طراحی و ساخته شده اند.


ساختمان ها در دوران اتحاد جماهیرشوروی بصورت گروهی و آپارتمان های چند طبقه ساخته می شدند، فرهنگ خانه های ویلایی و یک یا دو طبقه وجود نداشت. البته اتحاد جماهیر شورروی در بعضی از شهرها مانند شهرهای روسیه بخصوص در مسکو علاوه بر خانه ای که برای اسکان در اختیار مردم قرار می داد زمین های کوچکی به نام "داچ" در خارج از شهر برای ساخت خانه باغ، کشاورزی و باغداری مختصر به مردم واگذار می شد تا بتوانند ایام فراغت و تعطیلات خود را در آنجا بگذرانند.
ساختمان ها در دوران اتحاد جماهیرشوروی بصورت گروهی و آپارتمان های چند طبقه ساخته می شدند، فرهنگ خانه های ویلایی و یک یا دو طبقه وجود نداشت. البته اتحاد جماهیر شورروی در بعضی از شهرها مانند شهرهای روسیه بخصوص در [[مسکو]] علاوه بر خانه ای که برای اسکان در اختیار مردم قرار می داد زمین های کوچکی به نام "داچ" در خارج از شهر برای ساخت خانه باغ، کشاورزی و باغداری مختصر به مردم واگذار می شد تا بتوانند ایام فراغت و تعطیلات خود را در آنجا بگذرانند.


در زمان اتحاد جماهیر شوروی آپارتمان ها از نظر متراژ و وسعت با هم متفاوت بوده اند، ابتدا به زوجی که ازدواج می‌کردند و زندگی تازه شروع می‌کردند یک واحد آپارتمانی یک خوابه به آنها داده می‌شد، با گذشت چند سال از زندگی مشترک و تولد اولین فرزند آپارتمان آنها به ۲ خوابه تبدیل می شد و هر چه تعداد اعضاء
در زمان اتحاد جماهیر شوروی آپارتمان ها از نظر متراژ و وسعت با هم متفاوت بوده اند، ابتدا به زوجی که ازدواج می‌کردند و زندگی تازه شروع می‌کردند یک واحد آپارتمانی یک خوابه به آنها داده می‌شد، با گذشت چند سال از زندگی مشترک و تولد اولین فرزند آپارتمان آنها به ۲ خوابه تبدیل می شد و هر چه تعداد اعضاء
خط ۱۴۳: خط ۱۴۳:
خانواده افزایش می یافته تعداد اتاق ها و مساحت آپارتمان مسسکونی خانواده ها افزایش می یافت که عموما تا حد سه و به ندرت به چهارخوابه می‌رسید.
خانواده افزایش می یافته تعداد اتاق ها و مساحت آپارتمان مسسکونی خانواده ها افزایش می یافت که عموما تا حد سه و به ندرت به چهارخوابه می‌رسید.


با فروپاشی اتحاد جماهیر شور و استقلال کشورهای تحت سلطه به یکباره معماری شهری، روستایی، خیابان ها و ساختمان های مسکونی، و مراکز عمومی متحول شد و سبک جدیدی از معماری متولد شد. ساخت آسمان خراشها، فرم ها و مدل های متنوع غربی، آسیایی و هندی با تلفیق سنت و مدرنیته جایگزین معماری سنتی قبل از استقلال شدند. هرچند این وضعیت تقریبا در تمام کشورها، شهرها و روستاهای مختلف رخ داد ولی شدت و ضعف این تحول در جاهای مختلف کاملا مشهود است: شهر آستانا پایتخت جدید قزاقستان سمبل معماری پیشرفته، مدرن و تلفیق سنت و مدرنیته است.
با فروپاشی اتحاد جماهیر شور و استقلال کشورهای تحت سلطه به یکباره معماری شهری، روستایی، خیابان ها و ساختمان های مسکونی، و مراکز عمومی متحول شد و سبک جدیدی از معماری متولد شد. ساخت آسمان خراشها، فرم ها و مدل های متنوع غربی، آسیایی و هندی با تلفیق سنت و مدرنیته جایگزین معماری سنتی قبل از استقلال شدند. هرچند این وضعیت تقریبا در تمام کشورها، شهرها و روستاهای مختلف رخ داد ولی شدت و ضعف این تحول در جاهای مختلف کاملا مشهود است: [[شهر آستانا]] پایتخت جدید قزاقستان سمبل معماری پیشرفته، مدرن و تلفیق سنت و مدرنیته است.


پس از استقلال قزاقستان در سال ۱۹۹۷، به دستور نور سلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان مقرر شد که به دلایل مختلف ، منجمله موقعیت ژئوپلوتیک پایتخت قزاقستان از آلملتی به آکملا (آستانای فعلی) منتقل شود که متعاقب آن شهر آستانا توسط «کیشو کوروکاوا» طراح مشهور ژاپنی که طراح «موزه ون گوگ در پروژه آمستردام»، فرودگاه بین المللی در کوالالامپور، «موزه قوم شناسی ملی در اوزاکا» و ساختمان «سفینه فضایی» سنت پترزبورگ را طراحی کرده است طراحی شد. و بر اساس طراحی کلی شهر توسط کیشوکوکاوا نقشه ساختمان های بزرگ و مهم توسط نورمن فوستر آماده شد و با سرازیر شدن حدود ۴۳۲ شرکت سیل شرکت های معماری کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی و توسط بزرگ‌ترین و معتبر ترین معمارهای جهان و بکارگیری بهترن مصالح ساختمانی ساخت و ساز شهر آستانا پایتخت جدید قزاقستان آغاز شد و در سال ۱۹۹۸ بنا به دستور نور سلطان نظر بایف آکملا به آستانا تغییر نام یافت و در کمتر از ۱۰ سال پایتخت جوان قزاقستان توسط شرکت های ترکی، ایتالیایی، فرانسوی ، سوئیسی، ژاپنی، آلمانی، آمریکایی، چینی و... ساخته شد و با بهره برداری ۶۰ تا ۱۰۰ پروژه متوسط و بزرگ در هر سال توانست به بهترین و مدرنتری شهرهای اوراسیا و سی امین شهر مدرن جهان با زیر ساختاهای استاندارد شهری تبدیل شود. شتاب ساخت و ساز، وسعت، تعداد پروژه های ساختمانی
پس از استقلال قزاقستان در سال ۱۹۹۷، به دستور نور سلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان مقرر شد که به دلایل مختلف ، منجمله موقعیت ژئوپلوتیک پایتخت قزاقستان از آلملتی به آکملا (آستانای فعلی) منتقل شود که متعاقب آن شهر آستانا توسط «کیشو کوروکاوا» طراح مشهور ژاپنی که طراح «موزه ون گوگ در پروژه آمستردام»، فرودگاه بین المللی در کوالالامپور، «موزه قوم شناسی ملی در اوزاکا» و ساختمان «سفینه فضایی» [[سنت پترزبورگ]] را طراحی کرده است طراحی شد. و بر اساس طراحی کلی شهر توسط کیشوکوکاوا نقشه ساختمان های بزرگ و مهم توسط نورمن فوستر آماده شد و با سرازیر شدن حدود ۴۳۲ شرکت سیل شرکت های معماری کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی و توسط بزرگ‌ترین و معتبر ترین معمارهای جهان و بکارگیری بهترن مصالح ساختمانی ساخت و ساز شهر آستانا پایتخت جدید قزاقستان آغاز شد و در سال ۱۹۹۸ بنا به دستور نور سلطان نظر بایف آکملا به آستانا تغییر نام یافت و در کمتر از ۱۰ سال پایتخت جوان قزاقستان توسط شرکت های ترکی، ایتالیایی، فرانسوی ، سوئیسی، ژاپنی، آلمانی، آمریکایی، چینی و... ساخته شد و با بهره برداری ۶۰ تا ۱۰۰ پروژه متوسط و بزرگ در هر سال توانست به بهترین و مدرنتری شهرهای اوراسیا و سی امین شهر مدرن جهان با زیر ساختاهای استاندارد شهری تبدیل شود. شتاب ساخت و ساز، وسعت، تعداد پروژه های ساختمانی


'''و آماده سازی زیر ساخت شهری در طول ۱۰ سال از شگفتی'''
'''و آماده سازی زیر ساخت شهری در طول ۱۰ سال از شگفتی'''
خط ۱۵۴: خط ۱۵۴:




ساخت شهر آستانا با بهره گیری از معماری سنتی و مدرن و بهره مندی از معماری مختلف جهان این شهر را به شهری مینیاتوری و افسانه ای بدل کرده است، معماری آستانا بر یک محور مرکزی ساخته شده است که از یک طرف با ساختمان تجاری و تفریحی خان شاطیر آغاز می شود با حرکت این مسیر به مرکز شهر سر درب سنتی ابتدای بلوار مرکزی قرار دارد، پس از آن ساختمان های اداری و تجاری در دو طرف بلوار و فضای سبز و پارک وسط بلوار امتداد می یابد تا به سر درب پایین بلوار می رسد، با گذر از این مسیر در دست راست رودخانه ایشیم کاخ ریاست جمهوری قرار دارد که عبور از آن ابتدا به کاخ صلح و دوستی که محل برگذاری کنگره ادیان است می رسیم و در امتداد ساختمان کاخ استقلال، دانشگاه هنر، موزه تاریخ و مسجد حضرت سلطان خود نمایی می‌کنند تمام ساختمان های بزرگ و مهم مانند ساختمان تجاری و تفریحی خان شاطیر، کاخ ریاست جمهوری، کاخ صلح و دودستی، کاخ استقلال، دانشگاه هنر و... واقع شده در این محور مرکزی در یک خط مستقیم قرار گرفته شده است بطوری که اگر جلو درب ساختمان خان شاطیر بایستیم تمام ساختمان های مذکور در امتداد همدیگر تا کاخ استقلال که آخرین بخش این محور مرکزی است بخوبی قابل مشاهده است و دیده می شوند. در دو طرف این بلوار مرکزی بلوارهای دیگری ساخته شده است که هتل ها، وزارتخانه، ساختمان های اداری، مسکونی و برج آستانه واقع شده است.
ساخت شهر آستانا با بهره گیری از معماری سنتی و مدرن و بهره مندی از معماری مختلف جهان این شهر را به شهری مینیاتوری و افسانه ای بدل کرده است، معماری آستانا بر یک محور مرکزی ساخته شده است که از یک طرف با ساختمان تجاری و تفریحی خان شاطیر آغاز می شود با حرکت این مسیر به مرکز شهر سر درب سنتی ابتدای بلوار مرکزی قرار دارد، پس از آن ساختمان های اداری و تجاری در دو طرف بلوار و فضای سبز و پارک وسط بلوار امتداد می یابد تا به سر درب پایین بلوار می رسد، با گذر از این مسیر در دست راست رودخانه ایشیم کاخ ریاست جمهوری قرار دارد که عبور از آن ابتدا به کاخ صلح و دوستی که محل برگذاری کنگره ادیان است می رسیم و در امتداد ساختمان کاخ استقلال، دانشگاه هنر، موزه تاریخ و [[مسجد حضرت سلطان]] خود نمایی می‌کنند تمام ساختمان های بزرگ و مهم مانند ساختمان تجاری و تفریحی خان شاطیر، کاخ ریاست جمهوری، کاخ صلح و دودستی، کاخ استقلال، دانشگاه هنر و... واقع شده در این محور مرکزی در یک خط مستقیم قرار گرفته شده است بطوری که اگر جلو درب ساختمان خان شاطیر بایستیم تمام ساختمان های مذکور در امتداد همدیگر تا کاخ استقلال که آخرین بخش این محور مرکزی است بخوبی قابل مشاهده است و دیده می شوند. در دو طرف این بلوار مرکزی بلوارهای دیگری ساخته شده است که هتل ها، وزارتخانه، ساختمان های اداری، مسکونی و برج آستانه واقع شده است.


شهر آستانه در کنار شهر آکملا ساخته شده است ، بنا بر این امروزه آستانا متشکل از دو بخش قدیمی که همان آکملای سابق است و یک بخش نوساز و جدید که شهر جدید آستانا ساخته شده است.
شهر آستانه در کنار شهر آکملا ساخته شده است ، بنا بر این امروزه آستانا متشکل از دو بخش قدیمی که همان آکملای سابق است و یک بخش نوساز و جدید که شهر جدید آستانا ساخته شده است.
خط ۱۹۲: خط ۱۹۲:
تبدیل آستانا به شهر کاملا الکترونیکی و هوشمند تا سال ۲۰۱۷ تأکید شده است.۲۸۹
تبدیل آستانا به شهر کاملا الکترونیکی و هوشمند تا سال ۲۰۱۷ تأکید شده است.۲۸۹


برای شرکت در نمایشگاه بین المللی اکسپو ۲۰۱۷ ، ۴ سازمان بین المللی ،UNIDO ،(OECD ،UNESCAP یونسکو) و ۳۵ کشور آنگولا، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، وانواتو، ویتنام، گامبیا، آلمان، هندوراس، گرانادا، گرجستان، اسرائیل، هند، قرقیزستان، کوبا، کره شمالی ، لیبریا، لیتوانی، مالزی، جمهوری اسلامی ایران، جزایر مارشال، موناکو، پاکستان، رومانی، روسیه، نائورو، سنگال، سنت وینسنت و گرنادینها، سنت کیتس و نویس، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، فرانسه، سوئیس، ژاپن از ۱۴۹ کشور دعوت شده رسما مشارکت خود را در نمایشگاه ۲۰۱۷ اعلام کرده اند، علاوه بر این ۱۶ کشور اتریش، بلغارستان، انگلستان، مجارستان، اسپانیا، چین، کره، قرقیزستان، لتونی، لیتوانی، ماداگاسکار، مغولستان، هلند، امارات متحده عربی، سوئد، ازبکستان مشارکت خود را با برگزاری مواد خوراکی اعلام کرده اند۲۹۰. علیرغم معماری مدرن شهر آستانا و ساخت شهرک اکسپوی ۲۰۱۷ در چند سال اخیر در کنار شهر آستانا اوج معماری مدرن آستانا به نمایش گذارده شده است.
برای شرکت در نمایشگاه بین المللی اکسپو ۲۰۱۷ ، ۴ سازمان بین المللی ،UNIDO ،(OECD ،UNESCAP یونسکو) و ۳۵ کشور آنگولا، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، وانواتو، ویتنام، گامبیا، آلمان، هندوراس، گرانادا، گرجستان، اسرائیل، هند، قرقیزستان، کوبا، کره شمالی ، لیبریا، لیتوانی، مالزی، جمهوری اسلامی ایران، جزایر مارشال، موناکو، پاکستان، رومانی، روسیه، نائورو، سنگال، سنت وینسنت و گرنادینها، سنت کیتس و نویس، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، فرانسه، سوئیس، [[ژاپن]] از ۱۴۹ کشور دعوت شده رسما مشارکت خود را در نمایشگاه ۲۰۱۷ اعلام کرده اند، علاوه بر این ۱۶ کشور اتریش، بلغارستان، انگلستان، مجارستان، اسپانیا، چین، کره، قرقیزستان، لتونی، لیتوانی، ماداگاسکار، مغولستان، هلند، امارات متحده عربی، سوئد، ازبکستان مشارکت خود را با برگزاری مواد خوراکی اعلام کرده اند۲۹۰. علیرغم معماری مدرن شهر آستانا و ساخت شهرک اکسپوی ۲۰۱۷ در چند سال اخیر در کنار شهر آستانا اوج معماری مدرن آستانا به نمایش گذارده شده است.


289 <nowiki>https://expo2017astana.com/proekt-ekspo-2017</nowiki> <nowiki>http://www.expoclub.ru/db/exhibition/view/8537/</nowiki> 290 <nowiki>https://expo2017astana.com/en/proekt-ekspo-2017</nowiki>
289 <nowiki>https://expo2017astana.com/proekt-ekspo-2017</nowiki> <nowiki>http://www.expoclub.ru/db/exhibition/view/8537/</nowiki> 290 <nowiki>https://expo2017astana.com/en/proekt-ekspo-2017</nowiki>
خط ۲۰۳: خط ۲۰۳:




علاوه بر معماری مدرن آستانا در ۲۵ کیلو متری جنوب غربی شهر آلماتی مجموعه
علاوه بر معماری مدرن آستانا در ۲۵ کیلو متری جنوب غربی [[شهر آلماتی]] مجموعه


ورزشگاه
ورزشگاه

نسخهٔ ‏۲۹ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۱:۴۱

معماری

[Bopeu TBopuecrsa IKOnbHKOB

353


Kananeo-paracan amen


Kananeo-paracan amen

354


از آثاری که در دامنه جنوب غربی کاراتائو در مناطق «بوریکازگان» و «تانیرکازگان» قزاقستان و مسیر رودخانه های قدیم بدست آمده است تاریخ معماری و ساخت و ساز در قزاقستان به دوره پارینه سنگی (۳۰- ۱۰۰۰۰ سال قبل از میلاد.) بر می‌گردد که اولین خانه ها و شهرک های قبایل کم تحرک در مرکز، شمالی، غربی و شرق قزاقستان وجود داشته است. قزاقستان

یکی از پرجمعیت ترین منطقه در عصر برنز (قرن هشتم - هیجدهم قبل از میلاد) محل اقامت خانواده پدر سالار در آن زمان بوده است که بر اساس ادعای باستان شناسان و مورخان منطقه ای وجود ساختمان هایی با مساحت تقریبی ۲۰۰ متر مربع در آغاز هزاره اول قبل از میلاد مربوط به قبایل سکاها وجود داشته است. این محل های اسکان گویای وجود انواع خانه های عشایری و نوعی از اشکال یورت می باشد

معماری های عجیب و غریب و به یاد ماندنی سپیده دم بشریت را می توان به عنوان نیاز به تحقق روح اجداد و نگرش دقیق ساکنین آن دوره قزاقستان کنونی را مشاهده نمود.

سطح بالای هنر معماری قبایل در پایین تر از سیردریا، و معماری «آرامگاه تاگیسکنا» واقع در حدود ۲۰ کیلومتری جنوب غرب «قزل اوردا» مشهود است، به شکل گنبد مخروطی استوانه ای و با حجم منشوری با چند اتاق که گویای هنر معماری در اواخر عصر برنز می باشد.

آثار تاریخی قرون وسطی در قزاقستان و آسیای مرکزی در دره «اینکار دریا» آرامگاه « بالاندا» مربوط به قرن چهارم قبل از میلادی که با آجر ساخته شده است به چشم می‌خورد.

معماری دوران کهن قزاقستان ترکیبی از دیوارهای قوس دار و منهنی با سقفی گنبدی شکل و با استفاده از چوب بوده است که این فرم امروزه در یورت و بسیاری از بناهای مردم قزاقستان به ارث گرفته شده و باقیمانده است.

در استپ ها و در بین آتش پرستان زرتشتی معماری از رونق و گسترش مناسبی برخوردار بوده است و در قرن اول میلادی، هنگامی که بودیسم در زمان پیش ازمزدا ایسم ظاهر شد با رواج مسیحیت در شهرک "چو و "قزل کاینار" در تالاس دره خرابه ای متشکل از دو مجتمع کلیسایی بزرگ معماری یافت شده است. که معماری این کلیساهای مسیحی منحصر به فرد و بی نظیر بوده است. در همان دوره، با توجه به شکل گیری خانات ترک فرایندهای مهمی در معماری تحت تاثیر شکل گیری نوع سنتی سازه های یادبود، رخ داده است.

355


ساخت و ساز ساختمان مقبره شخصیت های مذهبی و مدنی . قلعه کاخ ها، زیارتگاه ها، مجتمع های کاخ، و غیره از جمله کاخ سنگر کویروک، بابا آتا، آکتوبه ، تراز، و در کولان (علفزار)، وجود داشته است. در زمان های قدیم بخصوص در قرن هفتم تا قرن نهم مقبره ها، قصرها و سایر بناها ساخته شده است که تصاویربجای مانده از این بناها سطح بالای توسعه معماری قزاقستان را نشان می دهد که به عنوان پایه ای برای مرمت بناهای موجود بشمار می‌روند.

با حمله اعراب، توسعه روابط اجتماعی جدیدی در جنوب قزاقستان رخ داد که منجر به آغاز توسعه انواع جدیدی از ساختمان ها و سازه ها در این دیار شد و مقابری بر روی قبر افراد مقدس و مذهبی ساخته شد. که ظهور مهارت و سبک های جدید معماری را بدنبال داشت.

در قرن دهم معماری مردم کم تحرک و یکجا نشین با اقتباس از معماری یورت ترکهای باستان دچار تحول شد. در قرن شانزدهم و هفدهم، در معماری چادرها و محل اسکان عشایر ترک و مغول متناسب با نوع اقتصاد، هنر و فرهنگ مردم یک جا نشین تغییراتی حاصل شد و خانه های ثابت بجای بخشی از چادرهای متحرک ساخته شد.

در اواخر قرون وسطی شکل گیری شهرستان و شهرها بطور قابل توجهی متأثر از سنت ها و سبک زندگی مردم عشایر و یکجا نشین در مناطقی مانند ترکستان، ژالگیستام در دامنه شمالی کاراتائو بوده است. در آغاز قرن یازدهم و پایان قرن دهم در ۲۸ کیلومتری شهر طراز در روستای گلواچوکا معماری فئودالی منطقه آغاز می‌شود و اثر تاریخی آرامگاه باباجی خاتون با دو گنبد نیم کره ای، آجدار، هرمی‌شکل و راه راه برجسته ترین معماری، تاریخ قزاقستان در دوره جدید بوده است. بنا بر این بیشترین تحول در ساخت و ساز و معماری قزاقستان و آسیای مرکزی در قرن یازدهم اتفاق افتاده است که تصویری منحصر به فرد از معماری مترقی این دیار راه

به نمایش می گذارد. معماری کنیه گرگانج، قبر فخر رازی در قرن دوازدهم، مقبره تکش خانم در قرن

سیزدهم، تیورابیک‌خان در قرن چهاردهم سمرقند - گور امیر (۱۴۰۴)، بی بی خانم مربوط به قرن پانزدهم

356


و بسیاری دیگر از آثا و بناهایی که از قرن یازدهم به بعد ساخته شده است یادگاری از توسعه معمار در این دوران می باشد.

با توجه به زلزله خیز بودن سرزمین قزاقستان آرامگاه باباجی خاتون یکی از معروف‌ترین بناهای بجای مانده از آن دوران است که در برابر زلزله مقاوم سازی شده است.

ن است.

آرامگاه عایشه بی‌بی در شهر طراز از دیگر آثار ارزشمند معماری قزاقستان و آسیای مرکزی است.

حمله مغولان به قزاقستان و آسیای مرکزی شکوفایی معماری در این منطقه وسیع را قطع کرد و معماری مغولی جایگزین معماری موجود در این مناطق شد. مقبره آلاش خان در دشت قپچاق آرامگاه ژوشی خان - در ۴۵ کیلومتری ژزکازگان در آک اوردا درعصر مغول ساخته شده است. معماری نیمه قرن دوم با تقویت وضعیت و مناسبات سیاسی و اقتصادی و احیاء سنت های فرهنگی در دو بنای تاریخی بسیار جالب «آرامگاه داوود بیک در سال ۱۲۶۲ و سیرلی در سال ۱۲۷۹ تجلی یافته است.

در قرن چهاردهم معماری زیر زمینی در غرب قزاقستان به اوج رسیده است که در میان بزرگترین معماری به یادماندنی از قرن چهاردهم می توان به مسجد زیر زمینی شاراک آتا، آرامگاه کاسولا در غرب قزاقستان و آرامگاه خواجه احمد یسوی در ترکستان اشاره کرد. در پایان قرن چهاردهم با ظهور تیمور لنگ ترکستان خواستگاه یکی از نقاط مهم معماری مترقی می شود و با توجه به نوعی زیبایی شناسی و مقاوم سازی در برابر زلزله سبک معماری جدیدی بوجود می آید.

در قرن چهاردهم با مواد و هنر معماری ماوراء النحر معماری مقبره خواجه احمد یسوی به عنوان یک معماری شاخص و برتر ظهور کرد: از آنجا که قرن پانزدهم، مرحله جدیدی از توسعه معماری به یاد ماندنی همراه با شکل گیری و توسعه خانات قزاق بوده است آرامگاه کالدیرگاچ یکی از قابل توجه ترین بناهای تاریخی نیمه اول قرن پانزدهم بشمار می رود همانند چیزی که در تاشکند ساخته شده است، ساخت آرامگاه سلطان ربیع بیگم در قرن پانزدهم متأثر از سبک معماری جدید ساخته شده است.

می توان برج ساوران آرامگاه اوکاشی آتا، آسان آتا، ژانبوس آتا، ژالاناس آتا با ترکیبی هشت ضلعی، حمام و آرامگاه خوانین قزاقستان و جانی بیک را از بهترین و بزرگ‌ترین دستاور معماری قرون وسطی در منطقه دانست. در قرن هفدهم، آرامگاه های گنبدی شکل و بناهای یادبود در غرب قزاقستان می باشد.

357


در برخی از مناطق شرق قزاقستان و سمیرچیه عناصر فرهنگی بودایی لامائیست در معماری تأثیر فراوانی گذارده است و همچنین ساختمان آرامگاه لامائیست در اوایل قرن هجدهم حاکی از درخشش معماری در این دوره بوده است.

معماری قزاقستان در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم

در طی این دوران با توجه به ویژگی های قوی ملی و منطقه ای نوع جدیدی از خانه های عشایری رواج یافت. و خانه ها عمدتا به ۴ گروه اصلی تقسیم می شدند ۱. یورت با ماهیت اداری و عمومی ۲. خانه ها با کاربری مهمان ۳. محل زندگی اصلی خانواده ها ۴. پورت های تفریحی و ییلاقی تابستانی و اردوگاه ها.

در قرن هیجدهم یورت و معماری بنا های قزاقی که به شکل کروی با پوشش نمدی رواج یافته است در قرن نوزدهم نیز ادامه یافت که این مدل تا به امروز نیز باقیمانده است، بنابراین در نوع مسکن جامعه عشایری قزاقستان فکر معماری و هنری توسعه یافته با سبک، دوام و زیبایی با خاصیت ایجاد شده است. با الحاق قزاقستان به روسیه و مهاجرت روسها به قزاقستان خانه های مستطیل شکل و خانه های محلی با دیوارهای خشتی و سقف مسطح و خانه به شکل کلبه توسعه یافت و در مناطق غربی و شمال غربی قزاقستان خانه ها متناسب با سرمای زمستان طولانی مشابه خانه های اوکراین و ازبکستان ساخته شده است. ساخت خانه باغ، و اتاق های مسکونی، محل نگهداری دامها و محل ذخیره سازی علوفه دامها و مواد غذایی در یک مجتمع بزرگ ساختمانی ایجاد شد که اغلب اوقات با چوب و در نظر گرفتن نور کافی ساخته می شد که این نوع معماری با اتاق های متعدد در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم بیشتر به قشر مرفه و خانات قزاق اختصاص داشت که کم کم به توسعه مناطق شهری و روستایی منجر شد. ساختار این خانه ها معمولا شامل اتاق نشیمن اصلی، اتاق ناهار خوری، آشپزخانه، ایوان، شربت خانه، طویله، انبار برای برای نگهداری علوفه حیوانات و غذای خانواده بوده است .در این دوران کم کم در بین مردم یکجا نشین فرهنگ آپارتمان نشینی و مهندسی عمران نیز رواج یافت.

در قرن نوزدهم سبک جدید معماری قزاقستان جایگزین معمار قرون وسطایی گردید. ساخت آرامگاه با رواق ازویژگی های معماری این دوران است که پس ازروسیه شاهد نفوذمعماری اروپایی درمعماری قزاقستان است.

معماری در سه دهه آخر قرن نوزدهم بطور عمده در مناطق جنوبی، مرکزی و غربی کشور جایگاه ویژه ای می یابد. معماری مسجد - مقبره بابا آتا، آرامگاه گابریل، آرامگاه میر علی باب در سایرام، ژوسوپ بیک در 358


جنوب قزاقستان، سوپی کارا در قزل اوردا، دوک ساگین، ژانتایی، بناهای آکتوبه و مناطق ژامبیل از آثار این دوران است که در عین تحول در معماری و ساخت و ساز، در بناها و مقبره ها قوسی و گنبدی شکل دوره های قبل باقیمانده است. دردوران نسبتا کوتاهی در سه دهه آخر قرن نوزدهم اوج معماری در غرب قزاقستان رخ می دهد.

بنای آرامگاه ایمان بای (۱۸۷۰)، ارگالیف (۱۸۷۴)، ژوبان (۱۸۹۷)، آیمانا (۱۸۹۸)، عمر نور (۱۸۹۷) از بناهای ارزشمند این دوران است. نتایج تجزیه و تحلیل کیفیت معماری و هنری این بناها نشان می دهد که سازندگان آن ها درک شگفت آوری از قوانین ترکیب معماری داشته اند.

تجسم گرایش های جدید در قزاقستان اولیه معماری قرن بیستم را می توان در مقبره تاژیک، مقبره آک-آی اویوک واقع در شرق گرجستان بر روی یک تپه کوچک که از دور قابل مشاهده است را مشاهده کرد. ترکیب مسجد در قزاقستان در این دوره به گروه های زیر تقسیم می شود: مساجد با ویژگی ها و سبک معماری آسیای مرکزی دارای قوس گنبد با ایوان تابستانی، سالن های زمستانی و حیاط باز، مناره در بالا ی مساجد، و ورودی اصلی؛ با قرار دادن تمام اتاق ها در امتداد محور مرکزی، با ویژگی های معماری شرق دور. گروه اول شامل مسجد چیمکنت واقع درخیابان آمانگلدی شماره ۲۹ و مسجد ایشکنت در منطقه چیمکنت قرن نوزدهم، مسجد روستای چایان و مسجد روستای کارناس مربوط به قرن نوزدهم، و دیگر مساجد که ساختار معماری آنها بصورت مربع شکل است.

گروه دوم مساجدی که در اغلب موارد سقف از شکل گنبدی به سقف مسطح تغییر یافته است. مسجد زمبیل کالی، عبدالقادر(اوایل قرن بیستم)، مسجد و آرامگاه کارا خوجه (۱۹۰۷)، اوشارالسکایا، مسجد سوزاک (اواخر قرن نوزدهم) از این نوع مساجد هستند.

مساجد سبک معماری ترکان و مغولان شبیه مسجد عبدا.. توکایی که یک مناره دقیقا در بالای نمازخانه واقع شده است که امروزه آن مناره از بین رفته است و وجود ندارد، این نوع معماری یاداور معماری مذهبی روسیه در قرن شانزدهم است: مسجد آیت بایا در قزل اوردا یا مسجد جامع بزرگ کازالینسک، کوستانای ، که در سال ۱۸۹۴ ساخته شده اند از این نوع مساجد می باشند.

معماری و فرم بعضی از مساجد واقع در شمال و شرق قزاقستان که معمولا در هر طرف سه ، دو ویا یک پنجره ترکیب شده است.با سقفی که معمولا از یک گنبد هشت ضلعی ساخته شده است به عنوان مثال مسجد ادنومینارتتنایا در کورمانگالی در خیابان گاگارین مربوط به نیمه اول قرن نوزدهم مسجد عبد ا... افندی

359


استانبول ، مسجد تیابایا در نزدیکی ایستگاه رودخانه سیمپالاتینسک ، مسجد رمضانف در پاولوداردر خیابان موکانف، مسجد پاتروپاولوسک واقع در خیابان اوریسکوو از این نوع مساجد می باشند.

ساخت مسجد - مدرسه از ویژگی های معماری سال های ۱۸۹۲ -۱۸۸۷ بوده است که این بناها در عین اینکه بدون نقشه ساخته شده است ولی از پیچیدگی و معماری خاص متناسب با برنامه ریزی و معماری شهری برخوردار می‌باشند در این نوع معماری ساختمان اصلی در مرکز که با باغ و فضای سبز احاطه شده است. مساجد در این دوره که عموما دارای حیاط بوده اند تحت تأثیر معماری مناطق شمال شرقی سین کیانگ چین و معابد قبل از اسلام در آسیای مرکزی بوده است که در آن ساختمان مذهبی در وسط حیاط قرارداشته است. بزرگترین و معمول ترین نمونه از این گروه مسجد آینومینارتنایا در سمیپلاتینسک است که تأثیر زیادی بر معماری مساجد دیگر در سمیپلاتینسک و مناطق دیگر داشته است که بنای مسجد اورالسک که در سال ۱۸۹۷ ساخته شده است از این نمونه مساجد می باشد.

در میان ساختمان های دینی اسلامی در قزاقستان یک گروه کوچکی از مساجد را با مناره ایستاده جداگانه تشکیل می دهند که از برجسته ترین این گروه می‌توان به یک مسجد دو مناره در سمیپلاتینسک، مسجد جامع

کازالینسک اشاره کرد.

همانطور که قبلا اشاره شد با الحاق قزاقستان به روسیه سنت معماری روسیه که تا حدی متأثر از سنت معماری اروپا و زندگی شهری بود ه است، معماری قزاقستان را تحت تأثیر قرار داده است و معماری ساختمان های مذهبی مسیحی در میان معماری قزاقستان جایگاه ویژه و خلاقانه ای اشغال کرده است.

یکی از مهمترین آثار معماری مذهبی ارتدکس در قرن هیجدهم در قلمرو قزاقستان کلیسای جامع فرشته ( ۱۷۵۱-۱۷۴۱) در اورالسک است، در این دوره ساخت و ساز کلیساهای کوچک در شهرها و روستاهای مسیحی نشین قزاقستان رونق گرفت و ساختماهای کلیساها از یک طبقه شامل معبد ساخته شده است که البته ریشه های معماری کلیساها از فرم معماری سکولار بدست آمده است که کلیسای اورالسک از این قبیل معماری ها است. ویژگی جدید این معابد حذف سالن ناهار خوری از معبد است که باعث نزدیکی ایوان به سالن اصلی معبد و برج ناقوس شده است که البته با توجه به سیاست دولت روسیه در مورد نیاز به رسمیت شناختن احساسات دینی مردم محلی، این تغییرات و سبک جدید معماری روسی در قزاقستان تا حدی سنت های بومی و ملی مردم قزاقستان را دستخوش تغییر کرده است.

360


یکی از معماری های شاخص و ارزشمند مذهبی مسیحی کلیسای بزرگ و جامع آلماتی زنکوو، یا کلیسای جامع معراج تنها کلیسا و دومین ساختمان چوبی جهان بشمار می رود که در ساخت آن هیچ میخی بکار نرفته است. بنای این کلیسای ارتدوکس روسی در سال ۱۹۰۴ به دستور اسقف اعظم آلماتی و ازبکستان در پارک پانفیلوا ی آلماتی آغاز و در سال ۱۹۰۷ به پایان رسید.

معمار اصلی این بنای با شکوه که بی شک از شاهکارهای معماری آلماتی است، مهندس آندره زنکوف روسی بوده است: در معماری این کلیسا سنت های معماری روسی و معماری مدرن بخوبی نمایان است. معماری ساختمان کلیسای زنکف که کاملا از چوب ساخته شده است بهترین شاهکار معماری مذهبی مسیحی است. در قرن بیستم ساخت و ساز انواع مختلف ساختمان های عمومی: اداری، مدیریتی، فرهنگی ، آموزشی، بیمارستان ، مراکز تفریحی، سرگرمی، رستوران، هتل، سامانه های حمل و نقل، مجتمع های صنعتی آغاز شد. در حقیقت جامعه مدرن شهری و زندگی جدید شهر نشینی بطور جدی از قرن بیستم آغاز شد.۲۸۷

معماری مدرن معاصر

قزاقستان پس از گذر از دوره چادر نشینی و کوچ روی و معماری سنتی در قرن بیستم با الحاق به روسیه و شهر نشینی مردم، به سرعت معماری آن دچار تحول شد، روستاها، شهرستان ها و شهرهای بزرگ و کوچک با خیابان های عریض و طویل، ساختمان های بلند چند طبقه، آپارتمان های یک، دو و سه خوابه جای معماری و ساختمان های سنتی را گرفت.

پس از انقلاب روسیه و پیوستن کشورهای آسیای مرکزی به روسیه معماری ساخت ساختمان های بلند مرتبه چند مرحله را پشت سر گذاشت، در دوران حکومت لنین و اوایل حکومت استالین ساختمان ها معمولا چهارطبقه و پس از آن ساختمان های پنج طبقه رواج یافت در مراحل بعدی ساختمان ها به ۷ طبقه و پس از آن به ۹ طبقه ارتقاء یافت، در اواخر حکومت اتحاد جماهیر شوروی ساخت ساختمان های ۱۱ و ۱۵ طبقه مرسوم شد و پس از انقلاب پروستریکا، فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و استقلال کشورهای آسیای مرکزی

287 http://uag.kostanay.gov.kz/istoriya-arkhitektury-i-stroitelstva-kazakhstana/ 361


و اس. ان. گ (SNG) شهرسازی و معماری این مناطق متأثر از معماری و شهر سازی غرب رو به توسعه نهاد.

از نظر شکل و فرم معماری ساختمان ها تا حدودی شبیه به گنبد بودایی، نیزه تیز، کلاه سنتی قزاقی بنا شده اند. مانند مرکز تجاری و تفریحی خان شاطیر که با الهام از چادر و کلاه قزاقی توسط نورمن فوستر طراحی و ساخته شده است.

معماری مدرن و جدید دوره معاصر قزاقستان دو دوره مهم دارد. ۱ دوره حاکمیت اتحاد جماهیر شوروی ۲. دوران پس از فروپاشی و استقلال کشور های آسیای مرکزی و قزاقستان.

در دوران اتحاد جماهیر شوروی معماری تحت تأثیر حاکمیت مرکزی بوده است و تقریبا در تمام کشورهای استقلال یافته و خود شوروی الگوی معماری واحدی توسعه یافته است. شکل، فرم، بلندی و نمای ظاهری و داخلی ساختمان ها و آپارتمان ها از نقشه و الگوی واحدی پیروی می‌کردند.

فرم و مدل مراکز آموزشی، درمانی و بهداشتی، مراکز تفریحی، مراکز تجاری و خرید وتمام زیر ساختهای شهری در تمام کشورهای وابسته به اتحاد جماهیر شوروی با یکدیگر تفاوت چندانی نداشتند که آلماتی پایتخت سابق قزاقستان که از آن به پاریس فرانسه یاد کرده اند۲۸۸ و سایر شهرها و روستاها با این سبک معماری طراحی و ساخته شده اند.

ساختمان ها در دوران اتحاد جماهیرشوروی بصورت گروهی و آپارتمان های چند طبقه ساخته می شدند، فرهنگ خانه های ویلایی و یک یا دو طبقه وجود نداشت. البته اتحاد جماهیر شورروی در بعضی از شهرها مانند شهرهای روسیه بخصوص در مسکو علاوه بر خانه ای که برای اسکان در اختیار مردم قرار می داد زمین های کوچکی به نام "داچ" در خارج از شهر برای ساخت خانه باغ، کشاورزی و باغداری مختصر به مردم واگذار می شد تا بتوانند ایام فراغت و تعطیلات خود را در آنجا بگذرانند.

در زمان اتحاد جماهیر شوروی آپارتمان ها از نظر متراژ و وسعت با هم متفاوت بوده اند، ابتدا به زوجی که ازدواج می‌کردند و زندگی تازه شروع می‌کردند یک واحد آپارتمانی یک خوابه به آنها داده می‌شد، با گذشت چند سال از زندگی مشترک و تولد اولین فرزند آپارتمان آنها به ۲ خوابه تبدیل می شد و هر چه تعداد اعضاء

288 http://bnews.kz/ru/news/obshchestvo/souz arhitektorov_almati_dlya_kazahstana_kak_parizh_dlya_frantsii- 2013_10_07-1008649

362


خانواده افزایش می یافته تعداد اتاق ها و مساحت آپارتمان مسسکونی خانواده ها افزایش می یافت که عموما تا حد سه و به ندرت به چهارخوابه می‌رسید.

با فروپاشی اتحاد جماهیر شور و استقلال کشورهای تحت سلطه به یکباره معماری شهری، روستایی، خیابان ها و ساختمان های مسکونی، و مراکز عمومی متحول شد و سبک جدیدی از معماری متولد شد. ساخت آسمان خراشها، فرم ها و مدل های متنوع غربی، آسیایی و هندی با تلفیق سنت و مدرنیته جایگزین معماری سنتی قبل از استقلال شدند. هرچند این وضعیت تقریبا در تمام کشورها، شهرها و روستاهای مختلف رخ داد ولی شدت و ضعف این تحول در جاهای مختلف کاملا مشهود است: شهر آستانا پایتخت جدید قزاقستان سمبل معماری پیشرفته، مدرن و تلفیق سنت و مدرنیته است.

پس از استقلال قزاقستان در سال ۱۹۹۷، به دستور نور سلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان مقرر شد که به دلایل مختلف ، منجمله موقعیت ژئوپلوتیک پایتخت قزاقستان از آلملتی به آکملا (آستانای فعلی) منتقل شود که متعاقب آن شهر آستانا توسط «کیشو کوروکاوا» طراح مشهور ژاپنی که طراح «موزه ون گوگ در پروژه آمستردام»، فرودگاه بین المللی در کوالالامپور، «موزه قوم شناسی ملی در اوزاکا» و ساختمان «سفینه فضایی» سنت پترزبورگ را طراحی کرده است طراحی شد. و بر اساس طراحی کلی شهر توسط کیشوکوکاوا نقشه ساختمان های بزرگ و مهم توسط نورمن فوستر آماده شد و با سرازیر شدن حدود ۴۳۲ شرکت سیل شرکت های معماری کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی و توسط بزرگ‌ترین و معتبر ترین معمارهای جهان و بکارگیری بهترن مصالح ساختمانی ساخت و ساز شهر آستانا پایتخت جدید قزاقستان آغاز شد و در سال ۱۹۹۸ بنا به دستور نور سلطان نظر بایف آکملا به آستانا تغییر نام یافت و در کمتر از ۱۰ سال پایتخت جوان قزاقستان توسط شرکت های ترکی، ایتالیایی، فرانسوی ، سوئیسی، ژاپنی، آلمانی، آمریکایی، چینی و... ساخته شد و با بهره برداری ۶۰ تا ۱۰۰ پروژه متوسط و بزرگ در هر سال توانست به بهترین و مدرنتری شهرهای اوراسیا و سی امین شهر مدرن جهان با زیر ساختاهای استاندارد شهری تبدیل شود. شتاب ساخت و ساز، وسعت، تعداد پروژه های ساختمانی

و آماده سازی زیر ساخت شهری در طول ۱۰ سال از شگفتی

های معماری دوران معاصر بشمار می‌رود

363


ساخت شهر آستانا با بهره گیری از معماری سنتی و مدرن و بهره مندی از معماری مختلف جهان این شهر را به شهری مینیاتوری و افسانه ای بدل کرده است، معماری آستانا بر یک محور مرکزی ساخته شده است که از یک طرف با ساختمان تجاری و تفریحی خان شاطیر آغاز می شود با حرکت این مسیر به مرکز شهر سر درب سنتی ابتدای بلوار مرکزی قرار دارد، پس از آن ساختمان های اداری و تجاری در دو طرف بلوار و فضای سبز و پارک وسط بلوار امتداد می یابد تا به سر درب پایین بلوار می رسد، با گذر از این مسیر در دست راست رودخانه ایشیم کاخ ریاست جمهوری قرار دارد که عبور از آن ابتدا به کاخ صلح و دوستی که محل برگذاری کنگره ادیان است می رسیم و در امتداد ساختمان کاخ استقلال، دانشگاه هنر، موزه تاریخ و مسجد حضرت سلطان خود نمایی می‌کنند تمام ساختمان های بزرگ و مهم مانند ساختمان تجاری و تفریحی خان شاطیر، کاخ ریاست جمهوری، کاخ صلح و دودستی، کاخ استقلال، دانشگاه هنر و... واقع شده در این محور مرکزی در یک خط مستقیم قرار گرفته شده است بطوری که اگر جلو درب ساختمان خان شاطیر بایستیم تمام ساختمان های مذکور در امتداد همدیگر تا کاخ استقلال که آخرین بخش این محور مرکزی است بخوبی قابل مشاهده است و دیده می شوند. در دو طرف این بلوار مرکزی بلوارهای دیگری ساخته شده است که هتل ها، وزارتخانه، ساختمان های اداری، مسکونی و برج آستانه واقع شده است.

شهر آستانه در کنار شهر آکملا ساخته شده است ، بنا بر این امروزه آستانا متشکل از دو بخش قدیمی که همان آکملای سابق است و یک بخش نوساز و جدید که شهر جدید آستانا ساخته شده است.

این دوگانگی معماری و تقارن سنت و مدرنیته ساختمان های متحد الشکل دوران کمونیستی در بخش آکملای سابق و معماری مدرن در شهر آستانای جدید ترکیب و فضای بسیار جذاب و زیبایی را ترسیم کرده است. معماری شهر آستانا با برج ها و ساختمان های سربه فلک کشیده و زیبا با معماری توکیو، نیویورک و دبی رقابت می‌کند. در حقیقت آستانا را باید موزه معماری های متعدد نورمن

فوستر معرفی کرد که این معماری اوج معماری این معمار انگلیسی است و در کنار معماری پل هزاره در لندن ، بزرگترین فرودگاه در جهان در پکن، به روز رسانی ساختمان فدرال در برلین و کامرزبانک در فرانکفورت، بلند ترین آسمان خراش در اروپا، ورزشگاه ومبلی در لندن و برج معروف شرکت هرست نیویورک، و آسمان خراش خیار در سوییس از معماری

شهر آستانا این تئوری که گفته اند: "غرب، غرب است و شرق، شرق است، و این هردو با هم اتفاق نخواهد افتاد" را باطل کرده است چون آستانا در عین برخورداری از معماری شرقی، معماری غربی و اروپایی را 364


دل خود جای داده است: بنا بر این در شهر آستانا هم می‌توان سبک معماری شرق را مشاهده کرد و هم معماری اروپایی را، همانطور که آستانا در روز جذابیت خیره کننده ای دارد در شب نیز با نورپردازی های بی نظیر یادآور شهرهای افسانه ای می باشد.

در جولای سال ۱۹۹۹ شهر آستانا موفق به دریافت جایزه

یونسکو به عنوان "شهر صلح" اهدا شد، در سال ۲۰۰۳، توسط آژانس معماری جهان، در سال ۲۰۱۲،

انتخاب آستانه به عنوان محل برگزاری نمایشگاه بین المللی سال ۲۰۱۷ و مرکز تجاری قزاقستان انتخاب شد. به همین خاطر شهر آستانا به یکی از ۳۰ شهر برتر جهان انتخاب شده است. در ۲۲ نوامبر سال 2012 بنا بر نتایج حاصله از رأی مخفی در یکصد و پنجاهمین جلسه مجمع عمومی دفتر بین المللی نمایشگاه ها ( BIE) قزاقستان موفق شد که با اکثریت آراء برگزاری نمایشگاه بین المللی

اکسپو ۲۰۱۷ را کسب کند. برگزاری نمایشگاه بین المللی-EXPO

2017 در Astana آستانا یکی از پروژه های مهم ملی در قزاقستان است که به ابتکار رئیس جمهور قزاقستان نورسلطان نظربایف تصویب شده است که بیانگر اقتدار بین المللی قزاقستان می باشد. این نمایشگاه که با شعار انرژی پاک، انرژی آینده در تاریخ ۱۱ ژوئن سال ۲۰۱۷

2917

Astana Kazakhstan

برگزار می شود علاوه بر اعتبار بین المللی شهر آستانا تحول عظیمی در روند رشد و توسعه اقتصادی قزاقستان ایجاد خواهد کرد.

در ساخت و آماده سازی شهرک اکسپوی سال ۲۰۱۷ با مساحت ۱۷۴ هکتار، بیش از ۵۰ معمارشاخص از سراسر جهان مانند «آدریان اسمیت و گوردون گیل معماری «LLP» - حضور دارند. در این مجموعه ساخت ۴۰۰۰ آپارتمان، یک هتل جدید، سالن کنگره، همچنین امکانات دیگر پیش بینی شده است، که این ساختمان ها و

تأسیسات پس از برگزاری نمایشگاه به عنوان بخشی از شهر آستانا مورد استفاده قرار خواهد گرفت. 365


در ساخت شهرک اکسپوی ۲۰۱۷ امکانات علمی و فرهنگی و تکنولوژیکی، فضاهای باز و مجتمع های مسکونی، مراکزخرید، فضاهای گذراندن اوقات فراغت و امکانات کسب و کار و تجارت، مراکز ورزشی، مرکز فن آوری و اطلاعات و زیر ساخت های انرژی پاک در نظر گفته شده است.بنا به دستور رئیس جمهور قزاقستان

تبدیل آستانا به شهر کاملا الکترونیکی و هوشمند تا سال ۲۰۱۷ تأکید شده است.۲۸۹

برای شرکت در نمایشگاه بین المللی اکسپو ۲۰۱۷ ، ۴ سازمان بین المللی ،UNIDO ،(OECD ،UNESCAP یونسکو) و ۳۵ کشور آنگولا، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، وانواتو، ویتنام، گامبیا، آلمان، هندوراس، گرانادا، گرجستان، اسرائیل، هند، قرقیزستان، کوبا، کره شمالی ، لیبریا، لیتوانی، مالزی، جمهوری اسلامی ایران، جزایر مارشال، موناکو، پاکستان، رومانی، روسیه، نائورو، سنگال، سنت وینسنت و گرنادینها، سنت کیتس و نویس، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، فرانسه، سوئیس، ژاپن از ۱۴۹ کشور دعوت شده رسما مشارکت خود را در نمایشگاه ۲۰۱۷ اعلام کرده اند، علاوه بر این ۱۶ کشور اتریش، بلغارستان، انگلستان، مجارستان، اسپانیا، چین، کره، قرقیزستان، لتونی، لیتوانی، ماداگاسکار، مغولستان، هلند، امارات متحده عربی، سوئد، ازبکستان مشارکت خود را با برگزاری مواد خوراکی اعلام کرده اند۲۹۰. علیرغم معماری مدرن شهر آستانا و ساخت شهرک اکسپوی ۲۰۱۷ در چند سال اخیر در کنار شهر آستانا اوج معماری مدرن آستانا به نمایش گذارده شده است.

289 https://expo2017astana.com/proekt-ekspo-2017 http://www.expoclub.ru/db/exhibition/view/8537/ 290 https://expo2017astana.com/en/proekt-ekspo-2017

http://www.inform.kz/ru/ekspo-2017-velichayshaya-vozmozhnost-dlya-kazahstana-poluchit-novye-energeticheskie- i-zelenye-tehnologii-r-zhoshybaev a2810061

http://www.inform.kz/ru/ekspo-2017-velichayshaya-vozmozhnost-dlya-kazahstana-poluchit-novye-energeticheskie- i-zelenye-tehnologii-r-zhoshybaev a2810061

366


علاوه بر معماری مدرن آستانا در ۲۵ کیلو متری جنوب غربی شهر آلماتی مجموعه

ورزشگاه

های

زمستانی المپیک تحت

نظارت

بین‌المللی

کمیته

المپیک

ir in 1917 18 10 1916 were are an in .1990

was an age or new an

.2

arge man wan a

ag was an announces are and

19 8 8 8 0

(IOC) ساخته شد که بازی های المپیک زمستانی سال ۱۰۱۱ میلادی در این مجموعه ورزشگاهی برگذار شد و بر اساس اعلام نخست وزیر قزاقستان که یکی از حامیان جدی کمپین المپیک زمستانی ۲۰۲۲ در آلماتی است تلاش فراوانی برای برگزاری المپیک زمستانی ۲۰۲۲ در آلماتی را انجام داده است. ۲۹۱