هنر مجسمه سازی در چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱: خط ۱:
=== [[ساخت مجسمه های کاغذی در چین|ساخت مجسمه‌­های کاغذی]] ===
هنر مجسمه سازی در [[چین|کشور چین]] شامل ساخت مجسمه های کاغذی و [[مجسمه‌­های سفالین برای تزیین پشت بام‌­ها]] است که در ذیل شرح داده شده است:[[پرونده:مجسمه-های-کاغذی-لی-هونگ-بو.jpg|بندانگشتی|مجسمه های کاغذی لی هونگ بو]][[ساخت مجسمه های کاغذی در چین|ساخت مجسمه های کاغذی]]
[[پرونده:مجسمه-های-کاغذی-لی-هونگ-بو.jpg|بندانگشتی|مجسمه های کاغذی لی هونگ بو]]مجسمه‌­های کاغذی چین از مراسم و تشریفات تشییع جنازه سرچشمه گرفته و یک نوع هنر مردمی است­ که در آن هنرهای کاغذبری، مجسمه سازی سفالی و نقاشی رنگی، به خوبی باهم درآمیخته است. مردم معمولا در برگزاری مراسم قربانی از این مجسمه‌­ی کاغذی استفاده می­‌کنند.
 
مجسمه‌­های کاغذی چین از مراسم و تشریفات تشییع جنازه سرچشمه گرفته و یک نوع هنر مردمی است­ که در آن هنرهای کاغذبری، مجسمه سازی سفالی و نقاشی رنگی، به خوبی باهم درآمیخته است. مردم معمولا در برگزاری مراسم قربانی از این مجسمه‌­ی کاغذی استفاده می­‌کنند.
 
مجسمه­‌ی کاغذی چهار نوع است: 
 
* مجسمه‌­ی فرشتگان که در مقابل مقبره­‌ها سوزانده می‌­شوند؛
* آدمک‌هایی به شکل پسر و دختر، و آدمک­‌های اپرایی؛
* ماکت­‌های ساختمانی، دروازه و عمارت، نمادهای وسایل حمل و نقل؛
* ظروف، مانند ظروف غذایی و ظروف برای گذاشتن اشیای قربانی.
 
آثار هنری مجسمه­‌های کاغذی از نظر ظاهر جذاب و به لحاظ فن­اوری آن پیشرفته هستند.  


مجسمه­‌ی کاغذی چهار نوع است: 1- مجسمه‌­ی فرشتگان که در مقابل مقبره­‌ها سوزانده می‌­شوند. 2- آدمک‌هایی به شکل پسر و دختر، و آدمک­‌های اپرایی. 3- ماکت­‌های ساختمانی، دروازه و عمارت، نمادهای وسایل حمل و نقل. 4- ظروف، مانند ظروف غذایی و ظروف برای گذاشتن اشیای قربانی. آثار هنری مجسمه­‌های کاغذی از نظر ظاهر جذاب و به لحاظ فن­اوری آن پیشرفته هستند.
=== [[مجسمه‌­های سفالین برای تزیین پشت بام‌­ها]] ===
=== [[مجسمه‌­های سفالین برای تزیین پشت بام‌­ها]] ===
[[پرونده:Chinese-Pottery-Soldiers.jpg|بندانگشتی|مجسمه های سفالی]]از دوران باستان، مردم [[چین]] در خانه‌­سازی به آرایش و تزیین پشت بام اهمیت می­‌دادند. بعد از دوران [[سلسله­‌ی هان]](206پیش از میلاد تا220میلادی) بالای بام‌ها را با اشکال مختلفی مانند ماهی، اژدها، دیگر حیوانات افسانه‌­ای آب­زی که سمبل خاموشی آتش بودند، تزیین می­‌کردند.
[[پرونده:Chinese-Pottery-Soldiers.jpg|بندانگشتی|مجسمه های سفالی]]از دوران باستان، مردم [[چین]] در خانه‌­سازی به آرایش و تزیین پشت بام اهمیت می­‌دادند. بعد از دوران [[سلسله هان|سلسله­‌ی هان]](206پیش از میلاد تا220میلادی) بالای بام‌ها را با اشکال مختلفی مانند ماهی، اژدها، دیگر حیوانات افسانه‌­ای آب­زی که سمبل خاموشی آتش بودند، تزیین می­‌کردند.


افزون بر این، از مجسمه‌­ی چوبی، سفالی یا چینی بسیاری از حیواناتی که نماد خوشبختی، محافظت، استحکام و طول عمر بود نیز در روی بام­‌ها، به ویژه در برآمدگی­‌ها و پیشروی­‌های گوشه­‌های پشت بام­‌ها استفاده می­‌کردند. این امر زمینه را برای توسعه و گسترش هنر مردمی ساخت مجسمه‌­های سفالین خاص تزیین پشت بام‌­ها فراهم ساخت که هنوز هم در ساختمان‌­های باشکوه قدیمی، معابد، کاخ‌­ها، و بناهای یاد­بود قابل مشاهده هستند.<ref>سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص 955-956</ref>
افزون بر این، از مجسمه‌­ی چوبی، سفالی یا چینی بسیاری از حیواناتی که نماد خوشبختی، محافظت، استحکام و طول عمر بود نیز در روی بام­‌ها، به ویژه در برآمدگی­‌ها و پیشروی­‌های گوشه­‌های پشت بام­‌ها استفاده می­‌کردند.  
 
این امر زمینه را برای توسعه و گسترش هنر مردمی ساخت مجسمه‌­های سفالین خاص تزیین پشت بام‌­ها فراهم ساخت که هنوز هم در ساختمان‌­های باشکوه قدیمی، معابد، کاخ‌­ها، و بناهای یاد­بود قابل مشاهده هستند.<ref>سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، جلد سوم، ص. 955-956</ref>


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
[[مجسمه سازی در روسیه]]؛ [[مجسمه سازی در افغانستان]]؛ [[مجسمه سازی در تونس]]؛ [[مجسمه سازی در ژاپن]]؛ [[مجسمه سازی در کوبا]]؛ [[مجسمه سازی در لبنان]]؛ [[مجسمه سازی در مصر]]؛ [[مجسمه سازی در سنگال]]؛ [[نقاشی و مجسمه‌سازی آرژانتین]]؛ [[مجسمه سازی در مالی]]؛ [[مجسمه سازی در زیمبابوه]]؛ [[مجسمه‌سازی در تایلند]]؛ [[مجسمه سازی در اسپانیا]]؛ [[مجسمه سازی در اردن]]؛ [[مجسمه‌سازی در اتیوپی]]؛ [[مجسمه سازی در سیرالئون]]


* [[چین]]
== کتابشناسی ==
* [[مجسمه سازی در افغانستان]]
<references />
* [[فرهنگ عمومی در چین]]
[[رده:هنرهای تجسمی]]
* [[صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور]]
 
== کتابشناختی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۸ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۹:۱۰

هنر مجسمه سازی در کشور چین شامل ساخت مجسمه های کاغذی و مجسمه‌­های سفالین برای تزیین پشت بام‌­ها است که در ذیل شرح داده شده است:

مجسمه های کاغذی لی هونگ بو

ساخت مجسمه های کاغذی

مجسمه‌­های کاغذی چین از مراسم و تشریفات تشییع جنازه سرچشمه گرفته و یک نوع هنر مردمی است­ که در آن هنرهای کاغذبری، مجسمه سازی سفالی و نقاشی رنگی، به خوبی باهم درآمیخته است. مردم معمولا در برگزاری مراسم قربانی از این مجسمه‌­ی کاغذی استفاده می­‌کنند.

مجسمه­‌ی کاغذی چهار نوع است:

  • مجسمه‌­ی فرشتگان که در مقابل مقبره­‌ها سوزانده می‌­شوند؛
  • آدمک‌هایی به شکل پسر و دختر، و آدمک­‌های اپرایی؛
  • ماکت­‌های ساختمانی، دروازه و عمارت، نمادهای وسایل حمل و نقل؛
  • ظروف، مانند ظروف غذایی و ظروف برای گذاشتن اشیای قربانی.

آثار هنری مجسمه­‌های کاغذی از نظر ظاهر جذاب و به لحاظ فن­اوری آن پیشرفته هستند.

مجسمه‌­های سفالین برای تزیین پشت بام‌­ها

مجسمه های سفالی

از دوران باستان، مردم چین در خانه‌­سازی به آرایش و تزیین پشت بام اهمیت می­‌دادند. بعد از دوران سلسله­‌ی هان(206پیش از میلاد تا220میلادی) بالای بام‌ها را با اشکال مختلفی مانند ماهی، اژدها، دیگر حیوانات افسانه‌­ای آب­زی که سمبل خاموشی آتش بودند، تزیین می­‌کردند.

افزون بر این، از مجسمه‌­ی چوبی، سفالی یا چینی بسیاری از حیواناتی که نماد خوشبختی، محافظت، استحکام و طول عمر بود نیز در روی بام­‌ها، به ویژه در برآمدگی­‌ها و پیشروی­‌های گوشه­‌های پشت بام­‌ها استفاده می­‌کردند.

این امر زمینه را برای توسعه و گسترش هنر مردمی ساخت مجسمه‌­های سفالین خاص تزیین پشت بام‌­ها فراهم ساخت که هنوز هم در ساختمان‌­های باشکوه قدیمی، معابد، کاخ‌­ها، و بناهای یاد­بود قابل مشاهده هستند.[۱]

نیز نگاه کنید به

مجسمه سازی در روسیه؛ مجسمه سازی در افغانستان؛ مجسمه سازی در تونس؛ مجسمه سازی در ژاپن؛ مجسمه سازی در کوبا؛ مجسمه سازی در لبنان؛ مجسمه سازی در مصر؛ مجسمه سازی در سنگال؛ نقاشی و مجسمه‌سازی آرژانتین؛ مجسمه سازی در مالی؛ مجسمه سازی در زیمبابوه؛ مجسمه‌سازی در تایلند؛ مجسمه سازی در اسپانیا؛ مجسمه سازی در اردن؛ مجسمه‌سازی در اتیوپی؛ مجسمه سازی در سیرالئون

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص. 955-956