تاریخ هنر ساحل عاج: تفاوت میان نسخهها
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
|||
خط ۱: | خط ۱: | ||
در مبحث تاریخ اشاره کردیم که از ویژگیهای سرزمین [[ساحل عاج|ساحل عاج]]، تکثر قومی و در نتیجه فرهنگی آن است؛ اما در بخش سیاستگذاریهای فرهنگی و توجه به این مقوله، [[ساحل عاج|ساحل عاج]] در مقایسه با کشورهایی چون [[سنگال]] که به عنوان مثال، در دوره «سنگور» (Senghor)، سیاست شفاف و درخشانی در زمینه فرهنگ داشت، چندان پیشرو نبوده است. شاید یکی از دلایل، رشد سریع اقتصادی این کشور در دهههای اخیر بوده که باعث شده، مسائل [[مالی]] و اقتصادی از ارجحیت برخوردار باشند. البته با شکل گرفتن طبقه بورژوازی و ثروتمند شدن آن، زمانی رسید که اهل دولت و سیاست، به فکر هنر و فرهنگ افتادند و لااقل در ظاهر، برای نمونه، وزارت فرهنگ برای سالها، به نویسندگان صاحبنام ساحل عاجی، از جمله «برنار ددیه» (Bernard Dadié) در سالهای 1977 تا 1986 یا «برنار زادی زارو» (Bernard Zadi Zaourou) بین سالهای 1994 تا 1999 سپرده شد. در این دورهها، پروژههای فرهنگی قابل توجهی به انجام رسید؛ از جمله «روزهای فرهنگی» که هرساله از 79 تا 81 برگزار میشد، یا جشنواره سالانه تئاتر مدرسهای که در سال 82 بنیان گذاشته شد. همچنین کار مرمت و بازسازی بناهای تاریخی، به ویژه در منطقه گراند بسام، در دستور کار دولت قرار گرفت. دوسالانه بازارچه هنرها و نمایشهای آفریقایی، از دیگر پروژههای این دوره بود. همین برنامه اخیر، در سال 2007 و با شعار «صلح برای [[ساحل عاج|ساحل عاج]]» با 23 گروه هنری خارجی از 17 کشور، نمایش چشمگیری داشت؛ به طور کلی، برنامههای فرهنگی سالهای اخیر، قابل توجه و پیگیری بودهاند، اما فرهنگ و هنر در [[ساحل عاج|ساحل عاج]] قدمت و اهمیت تاریخی ویژهای دارد که در ادامه به آن میپردازیم. | در مبحث تاریخ اشاره کردیم که از ویژگیهای سرزمین [[ساحل عاج|ساحل عاج]]، تکثر قومی و در نتیجه فرهنگی آن است؛ اما در بخش سیاستگذاریهای فرهنگی و توجه به این مقوله، [[ساحل عاج|ساحل عاج]] در مقایسه با کشورهایی چون [[سنگال]] که به عنوان مثال، در دوره «سنگور» (Senghor)، سیاست شفاف و درخشانی در زمینه فرهنگ داشت، چندان پیشرو نبوده است. شاید یکی از دلایل، رشد سریع اقتصادی این کشور در دهههای اخیر بوده که باعث شده، مسائل [[مالی]] و اقتصادی از ارجحیت برخوردار باشند. البته با شکل گرفتن طبقه بورژوازی و ثروتمند شدن آن، زمانی رسید که اهل دولت و سیاست، به فکر هنر و فرهنگ افتادند و لااقل در ظاهر، برای نمونه، وزارت فرهنگ برای سالها، به نویسندگان صاحبنام ساحل عاجی، از جمله «برنار ددیه» (Bernard Dadié) در سالهای 1977 تا 1986 یا «برنار زادی زارو» (Bernard Zadi Zaourou) بین سالهای 1994 تا 1999 سپرده شد. در این دورهها، پروژههای فرهنگی قابل توجهی به انجام رسید؛ از جمله «روزهای فرهنگی» که هرساله از 79 تا 81 برگزار میشد، یا جشنواره سالانه تئاتر مدرسهای که در سال 82 بنیان گذاشته شد. همچنین کار مرمت و بازسازی بناهای تاریخی، به ویژه در منطقه گراند بسام، در دستور کار دولت قرار گرفت. دوسالانه بازارچه هنرها و نمایشهای آفریقایی، از دیگر پروژههای این دوره بود. همین برنامه اخیر، در سال 2007 و با شعار «صلح برای [[ساحل عاج|ساحل عاج]]» با 23 گروه هنری خارجی از 17 کشور، نمایش چشمگیری داشت؛ به طور کلی، برنامههای فرهنگی سالهای اخیر، قابل توجه و پیگیری بودهاند، اما فرهنگ و هنر در [[ساحل عاج|ساحل عاج]] قدمت و اهمیت تاریخی ویژهای دارد که در ادامه به آن میپردازیم. | ||
از ویژگیهای تمدنهای آفریقایی، اهمیت دادن این فرهنگها از دیرباز به کارکرد و نقش آثار در زندگی روزمره، به جای پرداختن به شکل و صورت (آنگونه که به ویژه در تمدن مدرن و غرب دیده میشود) بوده است. به این معنا که هرگز زیبایی، صرفاً بهدلیل زیبایی و در خود ستوده نشده است، بلکه آن چیزی زیبا و در نتیجه هنر محسوب میشده که کارکردی نیز داشته باشد؛ به بیان دیگر، زمانی شیئی زیبا محسوب میشود که ارتباط و نسبتی عمیق میان آن شیء (ادوات و ظروف، مجسمهها، ماسکها و غیره) و تفکری (مذهبی) که به آن شکل داده است، وجود داشته باشد. آنچه را که منتقدان هنری، «هنر آفریقایی» مینامند، در واقع اشیایی فرهنگی یا کاربردی هستند که چون از بار تقدس آنها در زمان کاسته شده است، امروزه بهعنوان شیئی هنری عرضه میشوند. طرفه اینکه در هنر [[ساحل عاج|ساحل عاج]]، هر یک از طوایفی که از آنها صحبت کردیم، هنر خاص خود را دارند و از طریق این هنر، در طول زمان میتوان به شیوه زندگی و پرستش و فرهنگ آنها پی برد. از مهمترین جلوههای هنر [[ساحل عاج|ساحل عاج]] که در میان این اقوام متفاوت است و آنها را از یکدیگر متمایز میکند، میتوان به ماسکها اشاره کرد. | از ویژگیهای تمدنهای آفریقایی، اهمیت دادن این فرهنگها از دیرباز به کارکرد و نقش آثار در زندگی روزمره، به جای پرداختن به شکل و صورت (آنگونه که به ویژه در تمدن مدرن و غرب دیده میشود) بوده است. به این معنا که هرگز زیبایی، صرفاً بهدلیل زیبایی و در خود ستوده نشده است، بلکه آن چیزی زیبا و در نتیجه هنر محسوب میشده که کارکردی نیز داشته باشد؛ به بیان دیگر، زمانی شیئی زیبا محسوب میشود که ارتباط و نسبتی عمیق میان آن شیء (ادوات و ظروف، مجسمهها، ماسکها و غیره) و تفکری (مذهبی) که به آن شکل داده است، وجود داشته باشد. آنچه را که منتقدان هنری، «هنر آفریقایی» مینامند، در واقع اشیایی فرهنگی یا کاربردی هستند که چون از بار تقدس آنها در زمان کاسته شده است، امروزه بهعنوان شیئی هنری عرضه میشوند. طرفه اینکه در هنر [[ساحل عاج|ساحل عاج]]، هر یک از طوایفی که از آنها صحبت کردیم، هنر خاص خود را دارند و از طریق این هنر، در طول زمان میتوان به شیوه زندگی و پرستش و فرهنگ آنها پی برد. از مهمترین جلوههای هنر [[ساحل عاج|ساحل عاج]] که در میان این اقوام متفاوت است و آنها را از یکدیگر متمایز میکند، میتوان به ماسکها اشاره کرد<ref>حسینی، روح الله، خان آبادی، سعید(1400). جامعه و فرهنگ [[ساحل عاج|ساحل عاج]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]،ص.325-326.</ref>. | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[تاریخ هنر | [[تاریخ هنر مصر]]؛ [[تاریخ هنر تونس]]؛ [[تاریخ هنر روسیه]]؛ [[تاریخ هنر ژاپن]]؛ [[تاریخ هنر کانادا]]؛ [[تاریخ هنر کوبا]]؛ [[تاریخ هنر سنگال]]؛ [[تاریخ هنر آرژانتین]]؛ [[تاریخ هنر تایلند]]؛ [[تاریخ هنر اسپانیا]]؛ [[تاریخ هنر اردن]]؛ [[تاریخ هنر بنگلادش]]؛ [[تاریخ هنر تاجیکستان]]؛ [[تاریخ هنر سریلانکا]]؛ [[تاریخ هنر قزاقستان]] | ||
== کتابشناسی == |
نسخهٔ ۶ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۰:۲۷
در مبحث تاریخ اشاره کردیم که از ویژگیهای سرزمین ساحل عاج، تکثر قومی و در نتیجه فرهنگی آن است؛ اما در بخش سیاستگذاریهای فرهنگی و توجه به این مقوله، ساحل عاج در مقایسه با کشورهایی چون سنگال که به عنوان مثال، در دوره «سنگور» (Senghor)، سیاست شفاف و درخشانی در زمینه فرهنگ داشت، چندان پیشرو نبوده است. شاید یکی از دلایل، رشد سریع اقتصادی این کشور در دهههای اخیر بوده که باعث شده، مسائل مالی و اقتصادی از ارجحیت برخوردار باشند. البته با شکل گرفتن طبقه بورژوازی و ثروتمند شدن آن، زمانی رسید که اهل دولت و سیاست، به فکر هنر و فرهنگ افتادند و لااقل در ظاهر، برای نمونه، وزارت فرهنگ برای سالها، به نویسندگان صاحبنام ساحل عاجی، از جمله «برنار ددیه» (Bernard Dadié) در سالهای 1977 تا 1986 یا «برنار زادی زارو» (Bernard Zadi Zaourou) بین سالهای 1994 تا 1999 سپرده شد. در این دورهها، پروژههای فرهنگی قابل توجهی به انجام رسید؛ از جمله «روزهای فرهنگی» که هرساله از 79 تا 81 برگزار میشد، یا جشنواره سالانه تئاتر مدرسهای که در سال 82 بنیان گذاشته شد. همچنین کار مرمت و بازسازی بناهای تاریخی، به ویژه در منطقه گراند بسام، در دستور کار دولت قرار گرفت. دوسالانه بازارچه هنرها و نمایشهای آفریقایی، از دیگر پروژههای این دوره بود. همین برنامه اخیر، در سال 2007 و با شعار «صلح برای ساحل عاج» با 23 گروه هنری خارجی از 17 کشور، نمایش چشمگیری داشت؛ به طور کلی، برنامههای فرهنگی سالهای اخیر، قابل توجه و پیگیری بودهاند، اما فرهنگ و هنر در ساحل عاج قدمت و اهمیت تاریخی ویژهای دارد که در ادامه به آن میپردازیم.
از ویژگیهای تمدنهای آفریقایی، اهمیت دادن این فرهنگها از دیرباز به کارکرد و نقش آثار در زندگی روزمره، به جای پرداختن به شکل و صورت (آنگونه که به ویژه در تمدن مدرن و غرب دیده میشود) بوده است. به این معنا که هرگز زیبایی، صرفاً بهدلیل زیبایی و در خود ستوده نشده است، بلکه آن چیزی زیبا و در نتیجه هنر محسوب میشده که کارکردی نیز داشته باشد؛ به بیان دیگر، زمانی شیئی زیبا محسوب میشود که ارتباط و نسبتی عمیق میان آن شیء (ادوات و ظروف، مجسمهها، ماسکها و غیره) و تفکری (مذهبی) که به آن شکل داده است، وجود داشته باشد. آنچه را که منتقدان هنری، «هنر آفریقایی» مینامند، در واقع اشیایی فرهنگی یا کاربردی هستند که چون از بار تقدس آنها در زمان کاسته شده است، امروزه بهعنوان شیئی هنری عرضه میشوند. طرفه اینکه در هنر ساحل عاج، هر یک از طوایفی که از آنها صحبت کردیم، هنر خاص خود را دارند و از طریق این هنر، در طول زمان میتوان به شیوه زندگی و پرستش و فرهنگ آنها پی برد. از مهمترین جلوههای هنر ساحل عاج که در میان این اقوام متفاوت است و آنها را از یکدیگر متمایز میکند، میتوان به ماسکها اشاره کرد[۱].
نیز نگاه کنید به
تاریخ هنر مصر؛ تاریخ هنر تونس؛ تاریخ هنر روسیه؛ تاریخ هنر ژاپن؛ تاریخ هنر کانادا؛ تاریخ هنر کوبا؛ تاریخ هنر سنگال؛ تاریخ هنر آرژانتین؛ تاریخ هنر تایلند؛ تاریخ هنر اسپانیا؛ تاریخ هنر اردن؛ تاریخ هنر بنگلادش؛ تاریخ هنر تاجیکستان؛ تاریخ هنر سریلانکا؛ تاریخ هنر قزاقستان
کتابشناسی
- ↑ حسینی، روح الله، خان آبادی، سعید(1400). جامعه و فرهنگ ساحل عاج. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،ص.325-326.