جامعه اردن: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
هنگام پیدایش امیرنشین [[اردن]] درسال 1921م، بخش اعظم مردم این کشور را قبایل و گروههایی تشکیل میدادند که اغلب یا کشاورز بودند یا زندگی عشایری و نیمهعشایری داشتند. جمعیت کل کمتر از 400,000 نفر بود. درسال 1988 این جمعیت به 3000,000 نفر میرسید. حدود نیمی از این جمعیت را فلسطینیهایی تشکیل میدادند که در منطقه کرانه باختری ساکن بودند. واژهی فلسطینیها در زبان انگلیسی به افراد ساکن در فلسطین اطلاق میشد. اما در عرف عام این کلمه به ساکنان مسلمان یا مسیحی کرانه باختری گفته میشود. جامعه روستایی [[اردن]] پس از استقلال به جامعهای شهری مبدل گشت. درسال 1985، 70درصد از [[جمعیت اردن]] در مناطق شهری زندگی میکردند. این جمعیت سالیانه با رشد 4 الی 5 درصد رو به فزونی بود. | هنگام پیدایش امیرنشین [[اردن]] درسال 1921م، بخش اعظم مردم این کشور را قبایل و گروههایی تشکیل میدادند که اغلب یا کشاورز بودند یا زندگی عشایری و نیمهعشایری داشتند. [[ساختار هرم جمعیتی اردن|جمعیت]] کل کمتر از 400,000 نفر بود. درسال 1988 این [[ساختار هرم جمعیتی اردن|جمعیت]] به 3000,000 نفر میرسید. حدود نیمی از این [[ساختار هرم جمعیتی اردن|جمعیت]] را فلسطینیهایی تشکیل میدادند که در منطقه کرانه باختری ساکن بودند. واژهی فلسطینیها در زبان انگلیسی به افراد ساکن در فلسطین اطلاق میشد. اما در عرف عام این کلمه به ساکنان مسلمان یا [[مسیحیت در اردن|مسیحی]] کرانه باختری گفته میشود. جامعه روستایی [[اردن]] پس از استقلال به جامعهای شهری مبدل گشت. درسال 1985، 70درصد از [[جمعیت اردن]] در مناطق شهری زندگی میکردند. این جمعیت سالیانه با رشد 4 الی 5 درصد رو به فزونی بود. | ||
افزون بر فلسطینیهایی که هویت ملی خود را حفظ کرده بودند و ناراحت از دست دادن سرزمین خود بودند، بسیاری از اردنیها از مناطق روستایی و بیابانی برای اشتغال و تحصیل فرزندان خود روانهی شهرها شدند. احتمالا مهمترین عامل اتحاد و همبستگی میان افراد، فرهنگ سنتی عربی – اسلامی موجود در جامعه بود که به غیر از تعداد اندکی تمام جامعه را در برمیگرفت. علاوه براین، 90 درصد جمعیت مسلمانان سنی بودند. هرچند این مشترکات مهماند اما برای ساخت جامعهای واحد کافی نیستند. ازسال 1950 هرساله تعداد روبه رشد جوانان اردنی، تحصیلات عمومی را در نظام آموزشی درحال توسعهی کشور [[اردن]] به پایان میرسانند. درسال 1980، کودکان 6 تا 12 سال دورهی ابتدایی رایگان و اجباری را سپری میکردند. حدود 870 درصد نوجوانان بین 13 تا 15 سال دورهی سه سالهی رایگان و اجباری راهنمایی را میگذراندند. اما این سیستم آموزشی دیگر ضامن اشتغال فارغالتحصیلان نبود و بیکاری یکی از مهمترین مسائل اساسی [[اردن]] در پایان دههی 1980 بود. این موضوع با انتفاضهی فلسطینیان در مناطق تحت اشتغال اسرائیل همراه بود<ref>لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ [[اردن]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی](در دست انتشار)</ref>. | افزون بر فلسطینیهایی که هویت ملی خود را حفظ کرده بودند و ناراحت از دست دادن سرزمین خود بودند، بسیاری از اردنیها از مناطق روستایی و بیابانی برای اشتغال و تحصیل فرزندان خود روانهی شهرها شدند. احتمالا مهمترین عامل اتحاد و همبستگی میان افراد، فرهنگ سنتی عربی – اسلامی موجود در جامعه بود که به غیر از تعداد اندکی تمام جامعه را در برمیگرفت. علاوه براین، 90 درصد [[جمعیت اردن|جمعیت]] مسلمانان سنی بودند. هرچند این مشترکات مهماند اما برای ساخت جامعهای واحد کافی نیستند. ازسال 1950 هرساله تعداد روبه رشد جوانان اردنی، تحصیلات عمومی را در نظام آموزشی درحال توسعهی کشور [[اردن]] به پایان میرسانند. درسال 1980، کودکان 6 تا 12 سال دورهی ابتدایی رایگان و اجباری را سپری میکردند. حدود 870 درصد نوجوانان بین 13 تا 15 سال دورهی سه سالهی رایگان و اجباری راهنمایی را میگذراندند. اما این سیستم آموزشی دیگر ضامن اشتغال فارغالتحصیلان نبود و بیکاری یکی از مهمترین مسائل اساسی [[اردن]] در پایان دههی 1980 بود. این موضوع با انتفاضهی فلسطینیان در مناطق تحت اشتغال اسرائیل همراه بود<ref>لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ [[اردن]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی](در دست انتشار)</ref>. | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
| خط ۷: | خط ۷: | ||
== منبع اصلی == | == منبع اصلی == | ||
[[رده:جامعه و نظام اجتماعی]] | [[index.php?title=رده:جامعه و نظام اجتماعی]] | ||
<references /> | <references /> | ||
== نویسنده مقاله == | == نویسنده مقاله == | ||
غلامرضا لایقی | غلامرضا لایقی | ||
نسخهٔ کنونی تا ۷ اوت ۲۰۲۵، ساعت ۰۹:۵۰
هنگام پیدایش امیرنشین اردن درسال 1921م، بخش اعظم مردم این کشور را قبایل و گروههایی تشکیل میدادند که اغلب یا کشاورز بودند یا زندگی عشایری و نیمهعشایری داشتند. جمعیت کل کمتر از 400,000 نفر بود. درسال 1988 این جمعیت به 3000,000 نفر میرسید. حدود نیمی از این جمعیت را فلسطینیهایی تشکیل میدادند که در منطقه کرانه باختری ساکن بودند. واژهی فلسطینیها در زبان انگلیسی به افراد ساکن در فلسطین اطلاق میشد. اما در عرف عام این کلمه به ساکنان مسلمان یا مسیحی کرانه باختری گفته میشود. جامعه روستایی اردن پس از استقلال به جامعهای شهری مبدل گشت. درسال 1985، 70درصد از جمعیت اردن در مناطق شهری زندگی میکردند. این جمعیت سالیانه با رشد 4 الی 5 درصد رو به فزونی بود.
افزون بر فلسطینیهایی که هویت ملی خود را حفظ کرده بودند و ناراحت از دست دادن سرزمین خود بودند، بسیاری از اردنیها از مناطق روستایی و بیابانی برای اشتغال و تحصیل فرزندان خود روانهی شهرها شدند. احتمالا مهمترین عامل اتحاد و همبستگی میان افراد، فرهنگ سنتی عربی – اسلامی موجود در جامعه بود که به غیر از تعداد اندکی تمام جامعه را در برمیگرفت. علاوه براین، 90 درصد جمعیت مسلمانان سنی بودند. هرچند این مشترکات مهماند اما برای ساخت جامعهای واحد کافی نیستند. ازسال 1950 هرساله تعداد روبه رشد جوانان اردنی، تحصیلات عمومی را در نظام آموزشی درحال توسعهی کشور اردن به پایان میرسانند. درسال 1980، کودکان 6 تا 12 سال دورهی ابتدایی رایگان و اجباری را سپری میکردند. حدود 870 درصد نوجوانان بین 13 تا 15 سال دورهی سه سالهی رایگان و اجباری راهنمایی را میگذراندند. اما این سیستم آموزشی دیگر ضامن اشتغال فارغالتحصیلان نبود و بیکاری یکی از مهمترین مسائل اساسی اردن در پایان دههی 1980 بود. این موضوع با انتفاضهی فلسطینیان در مناطق تحت اشتغال اسرائیل همراه بود[۱].
نیز نگاه کنید به
جامعه مالی؛ جامعه آرژانتین؛ جامعه سوریه؛ جامعه سودان؛ جامعه زیمبابوه؛ جامعه اسپانیا؛ جامعه سیرالئون؛ جامعه قطر؛ جامعه افغانستان؛ جامعه کانادا؛ جامعه مصر؛ نوع جامعه چین؛ جامعه ساحل عاج؛ جامعه قزاقستان؛ جامعه تاجیکستان؛ جامعه بنگلادش؛ جامعه روسیه
منبع اصلی
index.php?title=رده:جامعه و نظام اجتماعی
- ↑ لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ اردن. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(در دست انتشار)
نویسنده مقاله
غلامرضا لایقی