مراکز و نهادهای فرهنگی چین

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۰ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۲۱:۵۲ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها)

این نهادها عبارتند از: وزارت فرهنگ چین(Ministry of Culture, Peoples Republic of China)؛ وزیر مشاور در مدیریت دولتی امور رادیو، فیلم و تلویزیون در چین (State Administration of Radio, Film and Television)؛ سازمان امور ادیان(State Administration of Religious Affairs)؛ و اداره کل مطبوعات و انتشارات دولت چین(General Administration of Press and Publication).

وظایف و مسئولیت‌­های وزارت فرهنگ چین

براساس آخرین بازسازی ساختار شورای دولتی که در نخستین اجلاس یازدهمین کنگره‌­ی ملی خلق چین در سال2008 به تصویب رسید، مهم­ترین مسئولیت­‌ها و شرح وظایف وزارت فرهنگ چین به شرح زیر اعلام شد.

-تهیه و تدوین اصول، سیاست‌­ها، قوانین و مقررات مربوط به مسایل فرهنگی و هنری؛

-تهیه‌­ی راهبرد و برنامه‌های توسعه­‌ی فرهنگی و هنری و سازماندهی، اجرا و گسترش فرهنگ و هنر کشور در چارچوب سیاست اصلاحات کشور؛

-هدایت و مدیریت امور ادبی و هنری. تولید خلاقیت­‌های هنری. توسعه‌­ی انواع هنرها و مدیریت برنامه­‌های کلان فرهنگی در سراسر کشور؛

-ارایه­‌ی خدمات عمومی در زمینه‌­های فرهنگی و هنری. برنامه ریزی و هدایت تولیدات فرهنگ عمومی. هدایت و گسترش زیرساخت­‌های فرهنگ ملی و فرهنگ عمومی؛

-تدوین راهبردهای لازم برای توسعه‌­ی صنایع فرهنگی و هنری. هدایت و هماهنگ کردن توسعه‌­ی فرهنگی و هنری. گسترش ارتباطات و همکاری‌­ها از طریق صنایع فرهنگی بین­‌المللی؛

-تدوین راهبردها و طرح­‌های لازم برای حفاظت از میراث غیر ملموس معنوی، فرهنگی و تدوین مقررات مربوطه و تهیه‌­ی پیش نویس قوانین لازم برای ایجاد، سازماندهی و پیاده‌­سازی حفاظت از میراث غیرملموس معنوی و فرهنگی و تعمیم فرهنگ برجسته‌­ی ملی؛

-هدایت و مدیریت صنایع فرهنگی اجتماعی. هدایت و توسعه‌­ی کتابخانه­‌ها، مراکز و پایگاه­‌های فرهنگی و فرهنگ عمومی؛

-تدوین راهبردها و طرح­‌های لازم برای توسعه‌­ی بازار فرهنگی. هدایت و اجرای قانون جامع بازار فرهنگی. اعمال نظارت بر فعالیت­‌های تجاری و صنعتی مرتبط با فرهنگ و هنر. هدایت و نظارت بر عملکرد سازمان‌­های مردمی که در زمینه‌­ی فعالیت‌­های نمایشی اشتغال دارند؛

-مسئولیت بررسی و تصویب مقررات تولیدات ادبی و هنری منتشره در اینترنت. تنظیم عملیات صدور مجوز فعالیت برای دفاتر و پایگاه­‌های ارایه کننده­‌ی خدمات تجاری و کسب و کار اینترنتی. تنظیم و ساماندهی بازی­‌های کامپیوتری آنلاین؛

-تدوین راهبردهای لازم برای توسعه‌­ی صنایع کارتونی، بازی‌­های پونمایی و سازماندهی مقررات اجرایی این موارد. هدایت و هماهنگ سازی صنایع کارتونی و بازی‌­های پونمایی؛

-تدوین راهبردهای لازم برای توسعه­‌ی علوم و فن­آوری مرتبط با فرهنگ و پیشبرد توسعه­‌ی زیرساخت‌­های علوم و فن­آوری اطلاع رسانی مرتبط با فرهنگ؛

-هدایت و مدیریت ارتباطات و مبادلات فرهنگی. سازماندهی سیاست­‌ها و مقررات مربوط به مبادلات فرهنگی بین المللی و تبادل فرهنگی با مناطق هنگ‌­کنگ، ماکائو و تایوان. هدایت فعالیت­‌های مراکز فرهنگی زیر نظر و مرتبط با سفارتخانه­‌ها و کنسولگری‌­های چین در سرتاسر جهان. هدایت و نظارت بر فعالیت مؤسسات فرهنگی وابسته به دولت مرکزی در هنگ­‌کنگ، ماکائو و تایوان. امضای موافقتنامه­‌ها و برنامه‌­ی مبادلات فرهنگی چین با کشورهای خارجی به نمایندگی از دولت. و ترتیب اجرای فعالیت‌­های عمده­‌ی مبادلات فرهنگی و هنری بین المللی در داخل و خارج کشور؛

-و اجرای تمام وظایف و مسئولیت­‌هایی که از سوی شورای دولتی بر عهده‌­ی وزارت فرهنگ چین گذاشته شود.

انجمن های فرهنگی و هنری وابسته به وزارت فرهنگ چین

افزون بر موارد فوق، نهادها و انجمن‌­های مختلفی نیز به وزارت فرهنگ چین وابسته هستند که عبارتند از: انجمن خوشنویسان چین؛ انجمن رقاصان چین؛ انجمن هنری چو ای چین؛ انجمن هنرمندان تلویزیونی چین؛ انجمن آکروبات چین؛ انجمن هنری و ادبی عامیانه‌­ی چین؛ انجمن عکاسان چین؛ انجمن موسیقیدانان چین؛ انجمن هنرمندان چین؛ انجمن تئاتر چین؛ انجمن نویسندگان چین؛ و فدراسیون جامعه‌­ی ادبی و هنری چین.

شرکت های وابسته به وزارت فرهنگ چین

هم­چنین، تعدادی شرکت اقتصادی و تجاری فعال در زمینه­‌های فرهنگی و هنری نیز به وزارت فرهنگ چین وابسته هستند که عبارتند از: 1- شرکت توسعه­‌ی کتابخانه‌­ای وِن خوا(Wenhua)؛ 2-مرکز توسعه‌­ی فرهنگی شیانگ یو(Xiang Yu)؛ 3-شرکت توسعه­‌ی فرهنگی بین المللی خواخان؛ 4-شرکت فرهنگی و هنری چین؛ 5-آژانس‌­های گردشگری فرهنگی بین المللی چین.

مراکز و نهادهای آموزشی وابسته به وزارت فرهنگ چین

تعدادی از مؤسسات و نهادهای آموزشی در زمینه‌­های فرهنگی و هنری نیز زیر نظر وزارت فرهنگ چین اداره می­ شوند که عبارتند از: گروه سرگرمی و تفریحات هنری چین؛ دفتر روزنامه‌­ی آثار تاریخی چین؛ خانه‌­ی انتشارات آثار فرهنگی چین؛ مرکز مبادلات آثار تاریخی چین؛ مؤسسه‌­ی پژوهشی آثار تاریخی چین؛ موزه­‌ی لوشون(Lu Xun)؛ موزه­‌ی ملی چین؛ خانه­‌ی انتشارات فرهنگ و هنر چین؛ موزه­‌ی کاخ(شهر ممنوعه)؛ سالن بنیاد مِی لانفانگ(Mei Lanfang)؛ گالری هنری چین؛ مجمع رقص و آواز شرقی؛ مرکز هماهنگی و گردشی آثار فرهنگی چین؛ آزانس مدیریت کاخ شاهزاده گونگ(Gong)؛ مؤسسه­‌ی پژوهشی برای علوم و فن­آوری هنری؛ فرهنگستان نقاشی سنتی چین؛ ارکستر مرکزی اقلیت­‌های چین؛ مجمع رقص و آواز چین؛ تئاتر اپرا و باله‌­ی چین؛ و تئاتر مرکزی اپرا و باله­‌ی چین.

نهادهای فرهنگی زیر نظر وزارت فرهنگ چین

وزارت فرهنگ چین، افزون بر بخش­‌های مختلف اداری، سیاست­گذاری و تهیه و تدوین و اجرای قوانین و مقررات فرهنگی، دارای بخش‌­ها، مؤسسات، و مراکز فرهنگی، تحقیقی، هنری، مطبوعاتی، و آموزشی است که برخی از موارد مهم آن به شرح زیر است.

1-كتابخانه‌­ی ملی چین: تأسیس در سال1909 میلادی.

2-فرهنگستان ملی هنر چین: تأسیس در سال 1951 میلادی.

3-مؤسسه­‌ی روزنامه‌­ی فرهنگ چین: تأسیس در سال1985 میلادی.

4-كالج تربیت مدیران و مجریان امور فرهنگی: تأسیس در سال 1979 میلادی.

5-هنرستان مركزی موسیقی: تأسیس در سال 1950 میلادی.

6-هنرستان موسیقی چین برای تربیت هنرمندان این رشته در مقطع كارشناسی و كارشناسی ارشد.

7-فرهنگستان مركزی هنرهای زیبا: تأسیس در سال 1950 میلادی.

8-مؤسسه­‌ی مركزی هنرهای نمایشی: تأسیس در سال 1950 میلادی.

9-مؤسسه‌­ی اپرای چین: تأسیس در سال 19787میلادی.

10-مؤسسه­‌ی رقص پكن: تأسیس در سال 1954میلادی.

11-هنرستان موسیقی شانگهای: تأسیس در سال1949 میلادی.

12-مؤسسه‌­ی هنرهای نمایشی شانگهای: تأسیس در سال 1945 میلادی.

13-هنرستان هنرهای زیبای چین: به عنوان مؤسسه­‌ی آموزش عالی تحت نظارت وزارت فرهنگ.

14-مدرسه­‌ی آموزشی چویی(Quyi) شمال چین: تأسیس در سال1986 میلادی.

15-اپرا تئاتر پكن: تأسیس در سال1955 میلادی.

16-مركز هنر تئاتر جوانان چین: تأسیس در سال1949 میلادی.

17-مركز نمایش های تجربی تئاتر مدرن: تأسیس در سال1956 میلادی.

18-مركز تئاتر كودكان چین: تأسیس در سال1956میلادی.

19-اركستر سمفونی چین: تأسیس در سال1996میلادی.

20-مركز اپرا تئاتر باله‌­ی چین: تأسیس در سال196 میلادی.

21-گروه باله و اپرای چین: مؤسسه­‌ی نمایش هنری زیر نظر وزارت فرهنگ.

22-گروه رقص و آواز چین: تأسیس در سال 1996میلادی.

23-اركستر مركزی اقلیت های قومی چین: تأسیس در سال 1960 میلادی.

24-گروه رقص و آواز شرقی: تأسیس در سال 1962میلادی.

25-گالری هنر چین: تأسیس در سال1962 میلادی.

26-فرهنگستان هنر نقاشی­‌های سنتی چین: تأسیس در سال 1981میلادی.

27-مركز برگزاری نمایش‌­های برون مرزی: تأسیس در سال 1978میلادی.

28-مركز برگزاری نمایشگاه‌­های هنری در خارج از كشور: تأسیس در سال1978میلادی.

29-مؤسسه­‌ی تحقیقات هنری، علمی و تكنولوژیكی چین: تأسیس در سال1979میلادی.

30-استودیو سمعی-بصری چین:

31-تالار یادبود می لا­فنگ: تأسیس در سال1985میلادی.

32-آژانس مدیریت عمارت شاهزاده گونگ: تأسیس در سال 1983میلادی.

33-مركز انتشارات فرهنگ و هنر: تأسیس در سال 1980میلادی.

34-موزه­‌ی كاخ(شهر ممنوعه): تأسیس در سال 1952میلادی.

35-موزه‌­ی ملی چین تاریخ چین: تأسیس در سال 1912میلادی.

36-موزه‌­ی انقلاب چین: تأسیس در سال1950میلادی.

37-موزه­‌ی لوشون: تأسیس در سال1056میلادی.

38-مؤسسه­‌ی تحقیقات آثار باستانی چین: تأسیس در سال 1949میلادی.

39-مركز مبادلات آثار باستانی چین: تأسیس در سال1971میلادی.

40-مركز نظارت بر انتشار آثار باستانی چین: تأسیس در سال1978میلادی.

41-مركز نشر آثار باستانی: تأسیس در سال1956میلادی.

42-مؤسسه­‌ی روزنامه­‌ی آثار باستانی چین: تأسیس در سال 1987میلادی[۱].

مدیریت دولتی امور رادیو، فیلم و تلویزیون در چین     

این نهاد دولتی که در رأس آن فردی در ردیف یک وزیر کابینه قرار دارد، مسئولیت کلیه‌ی امور سیاست‌گذاری، هدایت، نظارت، صدور مجوز تأسیس ایستگاه‌های رادیویی و شبکه‌های تلویزیونی عادی و ماهواره‌ای، توسعه‌ی علمی و فن‌آوری در این زمینه‌ها را بر عهده دارد که اهم این موارد عبارتند از:

-تحقیق و توسعه‌ی تبلیغات از طریق رادیو و تلویزیون و خلاقیت‌های ویدیویی جهت جذب افکار عمومی. هدایت تبلیغات رادیو و تلویزیون و همکاری در برنامه ریزی محتوایی و سیستم مدیریت آن‌ها؛

-تهیه و تدوین قوانین و مقررات مدیریت صنعت فیلم، رادیو و تلویزیون، برنامه ریزی برای ارتقای شغلی کارکنان، نظارت و مدیریت بر برنامه‌های این دستگاه‌ها. ارتباط با افکار عمومی از طریق برنامه‌های شبکه‌های اطلاع‌رسانی صوتی و تصویری. مسئولیت پخش برنامه‌ها از نظر محتوایی و ممیزی آن‌ها و همچنین مدیریت بر نامه‌های وارداتی از خارج؛[۲].

مدیریت دولتی امور رادیو، فیلم و تلویزیون در چین     

این نهاد دولتی که در رأس آن فردی در ردیف یک وزیر کابینه قرار دارد، مسئولیت کلیه‌ی امور سیاست‌گذاری، هدایت، نظارت، صدور مجوز تأسیس ایستگاه‌های رادیویی و شبکه‌های تلویزیونی عادی و ماهواره‌ای، توسعه‌ی علمی و فن‌آوری در این زمینه‌ها را بر عهده دارد که اهم این موارد عبارتند از:

-تحقیق و توسعه‌ی تبلیغات از طریق رادیو و تلویزیون و خلاقیت‌های ویدیویی جهت جذب افکار عمومی. هدایت تبلیغات رادیو و تلویزیون و همکاری در برنامه ریزی محتوایی و سیستم مدیریت آن‌ها؛

-تهیه و تدوین قوانین و مقررات مدیریت صنعت فیلم، رادیو و تلویزیون، برنامه ریزی برای ارتقای شغلی کارکنان، نظارت و مدیریت بر برنامه‌های این دستگاه‌ها. ارتباط با افکار عمومی از طریق برنامه‌های شبکه‌های اطلاع‌رسانی صوتی و تصویری. مسئولیت پخش برنامه‌ها از نظر محتوایی و ممیزی آن‌ها و همچنین مدیریت بر نامه‌های وارداتی از خارج؛

-مسئولیت صدور و ابطال مجوز شبکه‌های رادیو، تلویزیون و ماهواره از سطح شهرستان به بالا. نظارت بر محتوای برنامه‌های قابل پخش از نظر کمی و کیفی. بررسی و نظارت و صدور مجوز توزیع، پخش و یا توقف فیلم‌ها و برنامه‌های تولید شده.

-مدیریت بر کارهای علمی و فن‌آوری مربوط به فیلم و تلویزیون و تدوین سیاست‌ها و استانداردهای مربوطه جهت استفاده از سیستم‌های نوین رادیو، تلویزیون و فیلم.

-تحقیق و مطالعه پیرامون تکنولوژی‌های جدید در چارچوب سیاست‌های اقتصادی و بر اساس سیاست‌ها، مقررات و طرح‌های دولت.

-بررسی و تحقیق پیرامون راه‌اندازی شبکه‌های رادیو، تلویزیون و ماهواره برای پخش در خارج از چین در چارچوب و مقررات مربوطه و مدیریت و هدایت آن‌ها، و هم‌چنین، هدایت این دستگاه‌ها در مناطق هنگ‌کنگ، ماکائو و تایوان.

-امضای قراردادهای همکاری در زمینه‌های مختلف با شبکه‌ها و رادیو تلویزیون‌های مختلف[۳].

 اداره کل مطبوعات و انتشارات دولت چین

مسئولیت کنترل چاپ و نشر و توزیع اخبار چاپی و الکترونیکی، صدور مجوز و با لغو فعالیت نشریات و کتاب در کشور چین بر عهده‌ی این اداره‌ کل است که مستقیماً زیر نظر شورای دولتی فعالیت می‌کند و اهم وظایف و مسئولیت‌های به شرح زیر است:

-تهیه و تدوین قوانین و مقررات مطبوعاتی، انتشاراتی و کپی‌رایت. انجام پژوهش و تدوین اصول و سیاست‌های لازم برای بخش مطبوعات و نشریات. تهیه‌ی پیش‌نویس قوانین و مقررات کلی در این زمینه‌ها و نظارت بر اجرای صحیح این قوانین و مقررات؛

-طراحی برنامه‌های لازم برای تحقق اهداف و سیاست‌های تعیین شده برای صنعت مطبوعات و انتشارات و هدایت برنامه‌های توسعه‌ای این بخش. مشارکت در تهیه‌ی پیش‌نویس سیاست‌های اقتصادی و مقررات مربوط به بخش مطبوعات و انتشارات؛

-بررسی و تصویب تأسیس مؤسسات مطبوعاتی و انتشاراتی جدید (شامل کتاب، مطبوعات، رسانه‌های دیداری و شنیداری و انتشاراتی الکترونیکی، پایگاه‌های خبری اینترنتی و...) و مؤسسات توزیع کتاب و مطبوعات. صدور مجوز لازم برای ایجاد آژانس‌های انتشاراتی صوتی و تصویری و الکترونیکی و مؤسسات وارد کننده‌ی مطبوعات و نشریات و کتب. و صدور مجوز لازم برای راه‌اندازی مؤسسات خبری و انتشاراتی مشترک چینی-خارجی؛

-نظارت و مدیریت بر فعالیت مطبوعات و انتشارات از جمله چاپ، نشر، کپی و توزیع نشریات و مقابله با قاچاق، چاپ، کپی و توزیع نشریات و کتب ممنوعه و رسیدگی به تخلفات در این زمینه؛

-نظارت و مدیریت بر صنعت چاپ و نشر؛

-تهیه‌ی پیش‌نویس سیاست‌ها و مقررات کلی بازار نشر و هدایت و نظارت بر اجرای آن‌ها. تهیه‌ی مقررات لازم برای مقابله با انتشارات غیرقانونی، خلاف اخلاق و ایجاد هماهنگی‌های لازم با سایر دستگاه‌ها برای جلوگیری از اینگونه تخلفات؛

-سازماندهی و هدایت چاپ و نشر و توزیع کتاب‌های درسی، اسناد و مدارک مهم حزبی و دولتی و سایر اسناد؛

-مدیریت بر امور کپی‌رایت، رسیدگی بر موارد نقض حقوق معنوی آثار داخلی و خارجی، و سازماندهی و شرکت در مذاکرات و معاهدات و موافقتنامه‌های دو جانبه و چند جانبه در خصوص حقوق معنوی و اجرای آن در چین؛

-انجام مبادلات مطبوعاتی و انتشاراتی و مالکیت معنوی در سطح بین‌المللی و همکاری و هماهنگی در زمینه‌ی واردات و صادرات کتاب، نشریات، و آثار الکترونیکی؛

-برنامه‌ریزی لازم برای آماده‌سازی، تصحیح و انتشار اسناد و مدارک و کتاب‌های قدیمی و نسخ خطی؛

-تکمیل و تدوین و طراحی برنامه‌های لازم برای توسعه‌ی علمی و فنی و استاندارد سازی بخش مطبوعات و انتشارات و توسعه‌ی همکاری‌های علمی و تکنولوژیکی در این بخش؛

-تهیه و اجرای برنامه‌های لازم آموزشی برای مدیران مطبوعات، انتشارات، و کپی‌رایت، و سازماندهی اسناد ملی و اعطای جایزه به مدیران فعال این بخش‌ها؛

-و سایر مواردی که از سوی شورای دولتی بر عهده‌ی این اداره‌ی کل قرار دهد.

بخش‌های اداری این اداره‌ کل عبارتند از: بخش امور عمومی، بخش‌های مدیریت انتشار کتاب، مطبوعات و روزنامه‌ها و مجلات، تولید و انتشار آثار صوتی و تصویری و الکترونیکی، توزیع نشریات، صنایع چاپ و نشر، آموزش منابع انسانی، همکاری‌های بین‌المللی و مدیریت مالکیت معنوی و کپی‌رایت[۲] [۴].

نیز نگاه کنید به مدیریت فرهنگی چین؛ وزارت فرهنگ چین؛ اداره کل مطبوعات و انتشارات دولت چین؛ مدیریت دولتی امور رادیو، فیلم و تلویزیون در چین   

کتابشناسی

  1. گائو ،شوشون(1390). مؤسسات، مقررات و قوانین فرهنگی چین.ترجمه فاطمه فضایلی.تهران: انتشارات راه دان. چاپ اول
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ گائو ،شوشون(1390). مؤسسات، مقررات و قوانین فرهنگی چین.ترجمه فاطمه فضایلی.تهران: انتشارات راه دان. چاپ اول
  3. www.gov.cn
  4. سابقی، محمد علی(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد اول،ص 479-493