مدیریت دولتی امور رادیو، فیلم و تلویزیون در چین

از دانشنامه ملل

این نهاد دولتی که در رأس آن فردی در ردیف یک وزیر کابینه قرار دارد، مسئولیت کلیه‌ی امور سیاست‌گذاری، هدایت، نظارت، صدور مجوز تأسیس ایستگاه‌های رادیویی و شبکه‌های تلویزیونی عادی و ماهواره‌ای، توسعه‌ی علمی و فن‌آوری در این زمینه‌ها را بر عهده دارد که اهم این موارد عبارتند از:

وظایف

-تحقیق و توسعه‌ی تبلیغات از طریق رادیو و تلویزیون و خلاقیت‌های ویدیویی جهت جذب افکار عمومی. هدایت تبلیغات رادیو و تلویزیون و همکاری در برنامه ریزی محتوایی و سیستم مدیریت آن‌ها؛

-تهیه و تدوین قوانین و مقررات مدیریت صنعت فیلم، رادیو و تلویزیون، برنامه ریزی برای ارتقای شغلی کارکنان، نظارت و مدیریت بر برنامه‌های این دستگاه‌ها. ارتباط با افکار عمومی از طریق برنامه‌های شبکه‌های اطلاع‌رسانی صوتی و تصویری. مسئولیت پخش برنامه‌ها از نظر محتوایی و ممیزی آن‌ها و همچنین مدیریت بر نامه‌های وارداتی از خارج؛

-مسئولیت صدور و ابطال مجوز شبکه‌های رادیو، تلویزیون و ماهواره از سطح شهرستان به بالا(این مسئولیت­ها در موارد پایین تر از سطح شهرستان بر عهده ی مقامات استانی و دولت های محلی است.). نظارت بر محتوای برنامه‌های قابل پخش از نظر کمی و کیفی. بررسی و نظارت و صدور مجوز توزیع، پخش و یا توقف فیلم‌ها و برنامه‌های تولید شده(این نهاد در تاریخ 30 مارس1990 با صدور بخشنامه ­ای، 31 دسته از مطالب و موارد ممنوعه از جمله مطالب خشونت آمیز، خلاف اخلاقی، مطالبی که موجب تحقیر نژادی و یا زیر سئوال بردن و لطمه زدن بر ثبات اجتماعی باشد را مشخص و برای پرهیز از تولید و پخش آن­ها از رسانه ها تأکید کرد.).

-مدیریت بر کارهای علمی و فن‌آوری مربوط به فیلم و تلویزیون و تدوین سیاست‌ها و استانداردهای مربوطه جهت استفاده از سیستم‌های نوین رادیو، تلویزیون و فیلم.

-تحقیق و مطالعه پیرامون تکنولوژی‌های جدید در چارچوب سیاست‌های اقتصادی و بر اساس سیاست‌ها، مقررات و طرح‌های دولت.

-بررسی و تحقیق پیرامون راه‌اندازی شبکه‌های رادیو، تلویزیون و ماهواره برای پخش در خارج از چین در چارچوب و مقررات مربوطه و مدیریت و هدایت آن‌ها، و هم‌چنین، هدایت این دستگاه‌ها در مناطق هنگ‌کنگ، ماکائو و تایوان.

-امضای قراردادهای همکاری در زمینه‌های مختلف با شبکه‌ها و رادیو تلویزیون‌های مختلف[۱].

نیز نگاه کنید به

مدیریت فرهنگی چین؛ مراکز و نهادهای فرهنگی چین؛ وزارت فرهنگ چین

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد2،ص.489-491.