جشنها و سرودها در اسپانیا
"در اسپانیا جشنهایی وجود دارند که در دنیا معروفند. این جشنها بازتاب دهنده فرهنگ اسپانیا و ویژگیهای خاص مکانی و منطقهای آن میباشند. علوه بر نشان فرهنگی، این جشنها چنان در میان مردمان اسپانیا ریشه دواندهاند که بخشی از هویت مکان زندگی و شهرشان قلمداد میشوند. بسیاری از جشنها و مراسمها ریشه در آیین مذهبی دارند. به لحاظ تاریخی مذهب کاتولیک، مذهب اکثریت بوده و نفوذ آن طی سالها در بزرگداشتهای مذهبی بیشماری به چشم میخورد. در عوض مراسمهای دیگر ریشه تاریخی دارند. افسانهها، نبردها، قهرمانیها،... امروزه در شکلهای عامیانه مختلفی یادآوری میشوند.
جشن رژه طبل سن سباستین (Tamborrada)
در سن سباستین در ماه فوریه هفتهای به نام هفته "وحشی " وجود دارد. رژه طبل سن سباستین (گیپوس کوآ، پائیس باسکو، اسپانیا) جشنی است که بیستم ژانویه هر سال در روز سن سباستین در این شهر برگزار میشود. جشن نیمه شب روز نوزدهم در میدان قانون با برافراشتن پرچم شهر آغاز میشود. صدها شرکت کننده با 20 الی 50 طبل و 50 تا 100 بشکه در روز بیستم در تمام محلههای شهر رژه میروند. این رژه را همیشه یک گروه موسیقی همراهی میکند.
جشن آدمکهای سن خوزه (Las Fallas de San José)
والنسیا سرزمین جشنهای با شکوه خیابانی، جشنهای پرچم و آتش، موسیقی و بویژه آتش بازی در اشکال گوناگون است. بسیاری از متخصصین آتش بازی اهل والنسیا هستند. در این شهر حتی رژههای مذهبی نیز با عناصر فولکلور و خاص همراهند. مهمترین جشن این شهر که نماد بارز تمام این ویژگیهاست، جشن آدمکهای سن خوزه است. در طول چهار روز و شب در خیابانها و میادین زیادی، تعداد بیشماری چهرههای کارتونی، دلقک، هنری و غیرهنری به نمایش در میآیند که نوعی استقبال از بهار همراه با آتش بازی است. روز آخر، روز سن خوزه، 19 مارس آنها را در آتشهایی بزرگ که یادآور یک مراسم باستانی است میسوزانند و به این ترتیب شهر در چهار طرف به آتش کشیده میشود.
در طول این یک هفته جشنهای دیگری نیز در شهر برگزار میشوند مانند رژه لباسهای فولکلور زنانه که پرکارترین و زیباترین لباسهای اسپانیا هستند، رقص، پرخوری، کارناوال مسابقات گاوبازی و مثل همیشه آتش بازیهای فوق العاده.
گاوبازی
گاو بازیها جشنهای ملی اسپانیا هستند. در فاصله بین مارس تا اکتبر هر یکشنبه و در اکثر جشنهای محلی مسابقات گاو بازی برگزار میشوند. یک مسابقه، درامی است که سه بازیگر دارد و مقدمه آن مراسم سان و ورود دیدنی شخصیتهای اصلی، به جز گاو، به میدان در زمان مقرر است. مسابقه با خروج گاو از طویله شروع میشود و سپس ماتادور به بررسی قدرت و هوش گاو با تکانهای شنل که یک طرف آن صورتی و طرف دیگر زرد است، میپردازد. پیکادورها یا همان گاوبازهای اسب سوار گاو را با ضربات نیزه ضعیف میکنند. در مرحله دوم پرچم داران پرچمهای خود را در بدن گاو فرو میکنند. سرانجام ماتادور تنها با گاو در میدان میماند و شروع به اذیت کردن گاو با حرکات شنل قرمز برای لحظه موعود میکند، لحظهای که گاوباز گاو را با شمشیر میکشد. بعد از آن پادوها یا خنجرداران برای تمام کردن کار با خنجر ضرباتی به نخاع حیوان وارد میکنند. رئیس مسابقه اگر کار گاوباز را بپسندد با دادن یک یا هر دو گوش گاو از او تقدیر میکند. دستیاران با قاطرهاشان گاو مرده را از میدان بیرون میبرند و خون ریخته شده را از زمین برای مسابقه بعدی پاک میکنند.
مسابقات گاوبازی در سراسر کشور برگزار میشوند و معروفترین و رایجترین آنها که شهرت بین المللی دارد، مسابقاتی است که در جشن سن فِرمین شهر پامپلونا اجرا میشود. اما مسابقات گاوبازی بخشی هستند که در هر جشنی وجود دارند. مسابقه گاوبازی سن فرمین یک هفته طول میکشد و روز ششم ژانویه با شلیک سنتی توپ شروع میشود. روز بعد نمایش وصف ناپذیر شروع میشود. گاوها را در خیابانهای تنگ پامپلونا رها میکنند و جمعیت زیادی از جوانان جلوی آنها به سمت "آرانا "میدوند. مسابقه عصر هنگام اجرا میشود. این صحنه تکان دهنده بازی بین مرگ و زندگی، سنت باستانی و قدرت وصف ناپذیر؛ "همینگوی" را بسیار تحت تاثیر قرار داد. چند روز پیاپی در تمام خیابانهای پامپلونا جشن برپاست؛ جوانها با شلوار و پیراهن سفید و دستمال قرمز در خیابانها میدوند، میرقصند، آواز میخوانند و شراب محلی مینوشند. نمایشها، رقصها، رژهها و گاوها قهرمانان مهیج ترین هفته پامپلونا هستند.
جشنواره آوریل
یکی از جشنهایی است که شهرت جهانی داشته و ریشه در جشنواره عمومی دام دارد. با وجودی که این جشن هنوز هم برگزار میشود اما قهرمانی داستان به جشنی تفویض شده که امروزه صحنه یک نمایش فولکلور و شادی فوق العاده است. صحنه شامل یک شهر موقتی با تعداد زیادی خانههای کوچک پشمی در خیابانهای پوشیده از گِل سفید است که با انواع گلها، پرچمهای کوچک و فانوسهای کاغذی تزیین شدهاند. این خانههای کوچک متعلق به خانوادهها، گروه دوستان یا انجمنهاست که در اکثر موارد برای اعضا و مهمانها محدودیت ورود دارند. معمولاً جایی مخصوص برای رقص، بار یا دیدار و ملاقات دارند.
جشن شش روز به طول میانجامد و دوشنبه شب، هنگامی که اهالی سویا در خانههای کوچکشان برای صرف شام سنتی "ماهی سرخ کرده " دور هم جمع میشوند، شروع میشود. ساعت 11 شب "مراسم روشنایی" اجرا میشود که طی آن تعداد بیشماری کمانهای چوبی پوشیده از لامپهای رنگی و فانوسهای تمام خیابانها روشن میشوند و بدین ترتیب جشن بطور رسمی افتتاح میشود. در طول این مدت سویاییها هر روز برای تماشای نمایش و سان دیدنی اسبها میروند. در این نمایشها سوارکاران با لباسهای محلی زیبایشان، مهارتها و اسب خود را نشان میدهند و زیباترین مهارها ( مهار گاریها ) فضا را رنگارنگ میکنند. تقریباً تمام سویاییها فارغ از سنشان با لباسهاس سنتی فلامنکو خودنمایی میکنند. روز با آواز و رقص فلامنکو، خوردن خوراکیهای لذیذ و بهویژه ژامبون و پنیر کهنه و نوشیدن شراب سفید یا سیب سپری میشود. ساعت 5 عصر مهمترین مسابقات گاوبازی سال شروع میشود. بعد از یک وقفه کوتاه، برای یک شب طولانی رقص و آواز آماده میشوند. تمام اینها با یک صبحانه سنتی شکلاتی و بامیه که قبل از رفتن به خانه صرف میشود، به اتمام میرسد.
جشنواره یکشنبه ساعت 11 شب با خاموش کردن چراغها و آتش بازی به نشانه پایان یافتن جشنواره آن سال، تمام میشود. شادی و رنگ و نور که فقط طی چند هفته برپا و تجربه شده بود، جمع میشود و این سرزمین بیابانی در انتظار سال بعد میماند. در ادامه جشنواره، جشنوارههای دیگری در تمام شهرهای ایالت و اطراف آن برگزار میشوند که تا سپتامبر به طول میکشند. شکل ظاهری تمام اینها شبیه به هم است تنها تفاوت آنها با جشنواره سویا در این است که این بسیار بزرگتر و با شکوهتر میباشد. بعد از این جشنواره، مراسم خاص سِمانا سانتا شروع میشود.
جشن سن ایسیدرو (San Isidro)
در مادرید یکی از جشنهای دیدنی، جشن سن ایسدرو است که طی آن مهمترین مسابقات گاوبازی سال برگزار میشود. جشنهای سن ایسدرو جشنهای سالیانهای هستند که در مادرید در اواسط ماه می (حول و حوش 15 می) و در طول یک دوره چند روزه بر پا میشوند. معمولاً محل برگزاری آن بطور سنتی در محله سن ایسدرو در کارابانچِل است. این جشنها که به افتخار قدیس مادرید، سن ایسیدروی کشاورز، برپا میشوند به خاطر جشنوارهها ، جشنهای شبانه، جاذبهها و نمایشهای سنتی مختلف منحصر به فرد هستند. در فستیوالهای سن ایسیدرو به برخی از معروفترین عناصر اشاره میشود که به "اصیل گرایی مادریدی" معروفند. این جشن در دشت سن ایسدرو و خیابانهای روستایی برگزار میشود. 15 هر می رسم است که مادریدیها برای صرف غذا در این دشت معروف و نوشیدن آب از لوله نمازخانه کوچک کلیسا دور هم جمع میشوند.
جشن گوجه فرنگی
نزدیک والنسیا محلی است به نام "بونیول "که هر ساله در آخرین چهارشنبه آگوست جشن گوجه فرنگی، بزرگترین نبرد گوجه فرنگی در دنیا در آنجا برگزار میشود. بیش از چهل هزار نفر در این رویداد شرکت میکنند و حدود صد تن گوجه فرنگی در آن استفاده میشود. در طول یک ساعت هر جنبندهای با گوجه فرنگی بمباران میشود. شروع این رسم به سادگی شروع یک شوخی است که چرا که به دعوای بزرگی بر میگردد که در سال 1945 در حین رژه "غولها و کله کاغذیها" اتفاق افتاد. به نظر میرسد که ساکنین اسلحهای بهتر از گوجهفرنگیهایی که در غرفه سبزیجات بود، نداشتند. بخش جالب آن این است که این نزاع تبدیل به رویدادی استثایی شده است که هزاران بازدید کننده از کشورهای مختلف برای تماشای آن به اسپانیا میآیند."[۱]
کارناوال
"در ماه فوریه در نقاط مختلف اسپانیا، کارناوال بسیار رایج است و معروفترین آنها کارناوال سانتا کروز شهر تِنِریفه و زیباترین آن کارناوال سیتخِس و کادیس میباشند. در کادیس همچون بسیاری از مناطق اسپانیایی، مانند جزایر قناری کارناوال برگزار میشود. جشنی است مردمی که در آن کادیسیها با لباسهای محلی خود خیابانها میادین شهر را پر میکنند و در رقابتی از نور و سرور و موسیقی و رقص با ماسک و نقاب رژه میروند. روز یکشنبه بزرگترین رژه یا حرکت دسته جمعی برگزار میشود.
نبرد شراب
یکی از جشنهای پر طرفدار گردشگر داخلی است که هر ساله در صبح روز بیست و نهم ژوئن، روز جشن سن پدرو، در شهر آروی ایالت لا ریوخای اسپانیا بر پا میشود. این جشن شامل خیس کردن دیگر شرکت کنندهها با شراب میباشد به حدی که از سر تا پا خیس کاملاً خیس شوند. در شش کیلومتری شمال منطقه آرو در محل "ریسکوس بیلیبیو "واقع در نزدیکی محلی به نام کونچاس برگزار میشود.
این محل، محل زندگی و فوت "فلیسِس دِ بیلیبیو "، استاد سن میان در قرن شش است. از آن زمان تا به حال این منطقه مورد بازدید و احترام زیارت کنندگان قرار گرفته است. به نظر میرسد برگزاری فستیوال به شکل سازمان یافته آن، با ساخت اولین کلیسای کوچک در ریسکوس در قرن هشتم ایجاد شد.
تغییر شکل فستیوال به چیزی که امروزه به "نبرد شراب "شناخته میشود ریشه در عیاشی دارد که موقع ناهار زائرین پس از شرکت در مراسم عشای ربانی کلیسا انجام میدادند. ضیافت همراه با شراب بسیاری بود و مردم را به آواز خواندن و جوک گفتن و پاشیدن مشروب داخل مشکها ترغیب میکرد. البته این مورد پسند همه نبود و به همین خاطر نفوذ و گسترش آن در فستیوال طی سالها کم شد به خصوص خانمها دوست نداشتند لباسهایشان با مشروب لکه دار شود. در سال 1949 پاشیدن شراب به قدری عادی شده بود که برای اولین بار نام "نبرد شراب "روی آن گذاشته شد و با گذشت سالها رواج پیدا کرد تا اینکه در جشن فعلی نفوذ یافت و سالانه مردم را نقاط مختلف به خود جذب نمود."[۲][۳]
نیز نگاه کنید به
جشنها و سرودها در ژاپن؛ جشنها و سرودها در روسیه؛ جشنها و سرودها در کوبا؛ جشنها و سرودها در کانادا؛ جشن ها و مراسم سنتی مصر؛ جشن ها و فستیوال های چينی؛ جشنها و سرودها در تونس؛ جشنها و سرودها در سنگال؛ جشنها و سرودها در آرژانتین؛ جشنها و سرودها در فرانسه؛ جشن ها و سرودها در مالی؛ جشن ها و سرودها در ساحل عاج؛ جشنها و سرودها در تایلند؛ جشن ها و سرودها در اردن؛ جشنها و سرودها در اتیوپی؛ جشنها و سرودها در سیرالئون؛ جشنها و سرودها در قطر
کتابشناسی
- ↑ برگرفته از: http://www.taringa.net/.../Costumbres-españolas
- ↑ برگرفته از: https://en.astelus.com/tradiciones-espana/
- ↑ فاخری، مهدی(1392). جامعه و فرهنگ اسپانیا. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (در دست انتشار)